ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Θέατρο: «Γιούγκερμαν»: Ενα ταξίδι στην ανθρώπινη ύπαρξη

Θέατρο: «Γιούγκερμαν»: Ενα ταξίδι στην ανθρώπινη ύπαρξη



Της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΟΚΚΟΤΑ
«Ενα μόνο πράγμα υπάρχει στη ζωή: ο αιώνιος άνθρωπος με τα κυρίαρχα, τα ανίατα πάθη του. Ποιο πάθος γιατρεύτηκε ποτέ; Ποιος ανικανοποίητος πόθος δεν απωθήθηκε στα λημέρια του υποσυνείδητου;»… «Φυγή. Οι ψυχές, οι καρδιές, οι θελήσεις, οι ίμεροι φεύγουν. Και τα κορμιά φεύγουν. Δεν μένει τίποτα στη θέση που άδειασαν, ούτε οι μνήμες της ευτυχίας και της δυστυχίας. Φεύγουμε για τη ζωή, δεν φθάνουμε πουθενά και μας προφταίνει ο θάνατος. Θαρρούμε πως ξεκινάμε για να πάμε κάπου. Δεν πάμε πουθενά. Φεύγουμε. Φεύγουμε πανικόβλητοι… όχι όμως κι απ' το Χάρο που εκτελωνίζει τα φορτία των ψυχών στο ακρογιάλι της Αχερουσίας».
Δύο χαρακτηριστικά αποσπάσματα από το εντελέστερο και συναρπαστικότερο μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση και της γενιάς του '30, που συνοψίζουν την πορεία της πολυτάραχης ζωής του ομώνυμου κεντρικού ήρωα Γιούγκερμαν, από την ανέλιξη και την άνοδό του έως την τραγική κατάληξη και πτώση του. Ενα ταξίδι ωριμότητας και συνειδητότητας στο χρόνο, τον τόπο και τα πρόσωπα, ένα βαθύ ψυχογράφημα της ανθρώπινης ύπαρξης, και της ανάγκης της να γευθεί την ηδονή της ζωής, που περιπλανιέται στους σκοτεινούς διαδρόμους της ανθρώπινης υπόστασης ως το αναπόδραστο τέλος της.

Εργο-ποταμός ο «Γιούγκερμαν», αποτελεί πολυπρόσωπη τοιχογραφία της Μεσοπολεμικής Ελλάδας την οποία το κεντρικό του πρόσωπο, ο φινλαδικής αριστοκρατικής καταγωγής αλλά και τυχοδιωκτικής νοοτροπίας ίλαρχος της τσαρικής φρουράς Βασίλη Κάρλοβιτς Γιούγκερμαν αναζητά ως μια νέα πατρίδα μετά την μπολσεβίκικη επανάσταση. Μέσα από τις δευτερεύουσες, περιφερειακές υποθέσεις του, που τέμνουν τον χώρο και το χρόνο, ρέοντας παράλληλα με την κεντρική αφηγηματική γραμμή και τους μη στατικούς αλλά παλλόμενους ήρωές του, δικαιώνει απόλυτα την έννοια του μυθιστορήματος και μαζί με την «Μεγάλη Χίμαιρα» και τον «Συνταγματάρχη Λιάπκιν» συνθέτει την τριλογία του Καραγάτση «Εγκλιματισμός κάτω από τον Φοίβο».

Ενας ξένος στην Ελλάδα αντιπαλεύει με τα φαντάσματα και τους δαίμονες του επιβαρυμένου παρελθόντος του, για να εγκλιματισθεί κάτω από τον αδυσώπητο ήλιο της και να ενσωματωθεί στην πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα της χώρας. Αν και πληγωμένος ήδη από την παιδική του ηλικία από την αδιαφορία και την εγκατάλειψη της μητρικής παρουσίας, δούλος των παθών και των ενστίκτων του, παρά τις ρωγμές του, ως χαμαιλέων της ζωής, προσαρμοστικός και αδίστακτος καταφέρνει να ανελιχθεί οικονομικά και κοινωνικά, να αποκτήσει πλούτο και γόητρο, να αναμετρηθεί με τον εαυτό του και τον αληθινό έρωτα, για να κατρακυλήσει τελικά από τον ίλιγγο του ύψους και να οδεύσει προς την τραγική πτώση του. Ήρωας σκληρός αλλά και ευαίσθητος εκπέμπει γοητεία μέσα από τις αντινομίες και τις αντιφάσεις του.

Βασικές ψηφίδες πλάι του ο συγγραφέας Μιχάλης Καραμάνος, μέσω του οποίου θα συνειδητοποιήσει «πως για τον καθένα μας μόνο ένα κορίτσι υπάρχει σε ολόκληρο τον κόσμο» - ανταύγεια και αντικατοπτρισμός του ίδιου του Καραγάτση - χαρακτήρας που παραδομένος στην έξαψη της σκέψης αδυνατεί να βρει χαρά και νόημα στην ζωή, η Ντέϊνα και η Λίλη, το δίπολο της σκοτεινής αποστασιοποιημένης μητέρας και της φλογερής ερωμένης, που στοιχειώνει τη μνήμη του και η Βούλα, ο έρωτας των νεανικών του χρόνων, αθώα, καθαρή, σχεδόν ιδεατή μορφή, «μετωνυμία της ίδιας της Ελλάδας», με την οποία ο Καραγάτσης φαίνεται βαθιά ερωτευμένος και σ' αυτό το έργο. Καθόλου τυχαία άλλωστε, ο Γιούγκερμαν φτάνοντας στη νέα του πατρίδα, αναφωνεί με θαυμασμό «τι φως!», όπως η γαλλίδα ηρωΐδα της «Μεγάλης Χίμαιρας».

Δραματουργικός άθλος η συμπύκνωση χιλίων διακοσίων μυθιστορηματικών σελίδων από τον ποιητή Στρατή Πασχάλη και η διασκευή του σε θεατρική μορφή ώστε ο «Γιούγκερμαν», μετά την ιστορική τηλεοπτική μεταφορά του το 1976, να πάρει το δρόμο για τη σκηνή με τη σκηνοθετική αίσθηση του Δημήτρη Τάρλοου, πριν καλά-καλά σβήσει ο απόηχος της θριαμβευτικής μεταφοράς της «Μεγάλης Χίμαιρας» από τον ίδιο. Διαβάζοντας το μυθιστόρημα μέσα από την ηθικά ακέραια Βούλα και εστιάζοντας και πάλι στο θέμα του «ξένου» αλλά και σ' αυτό της μητρικής απουσίας, καθοριστικής στη διαμόρφωση της άρτια ψυχογραφημένης μορφής του Γιούγκερμαν, ο Δ. Τάρλοου απέδωσε στο κοινό μια εξαιρετική παράσταση κινηματογραφικών ρυθμών με ένα πλήθος σκηνών και αναδρομικής προσέγγισης, που αναιρεί την ανία της γραμμικής χρονολογικής αφήγησης της δράσης. Ενα διαρκές flash-back, που παρακολουθεί τη ζωή του κεντρικού ήρωα από το τέλος της προς την αρχή της, ένα παραισθητικό παιχνίδι αναμνήσεων των προσώπων, των χρόνων και των τόπων που έζησε ο βορειοευρωπαίος «Ζορμπάς» του Καραγάτση, μια διαρκής εφιαλτική ηδονή ως έκφραση της κινητήριας δύναμης του ήρωα.

Με την όψη της παράστασης επιβλητική σκηνογραφικά, μέσα από την ασπρόμαυρη μαρμάρινη σύνθεση της Ελλης Παπαγεωργακοπούλου που παραπέμπει στις μεγαλοαστικές ρίζες του αριστοκράτη Γιούγκερμαν και πλούσια ενδυματολογικά, μέσα από τα ακριβά κοστούμια του Αγγελου Μέντη, αλλά και με τη συνοδεία της επιβλητικής μουσικής της Κατερίνας Πολέμη, οι βασικοί και οι δευτερεύοντες ρόλοι, απαιτητικοί στην παρακολούθηση της ψυχολογικής τους εξέλιξης και προκλητικοί του ενδιαφέροντος, καθώς φέρνουν στο φως τη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης ύπαρξης, υποστηρίζονται με επαγγελματισμό και ευσυνειδησία. Στην υποκριτική ωριμότητά του ο Γιάννης Στάνκογλου απέδωσε τον γοητευτικό τυχοδιώκτη του Καραγάτση συνθέτοντας στοιχεία του βόρειας προέλευσης «Ζορμπά» και του αρχέτυπου ιψενικού «Πέερ Γκυντ» με αναφορές στο «Ονειρόδραμα» του Στρίντμπεργκ.

Στο δίπολο της Ντέϊνας-Λίλης η Ζέτα Μακρυπούλια απέδειξε ότι διαθέτει σκηνικό ήθος, επαγγελματισμό και αυτοσχεδιαστική ικανότητα, κομίζοντας στη σκηνή τη μοιραία βαμπ γυναίκα των φιλμ νουάρ. Η Βούλα της σχεδόν πρωτόβγαλτης Θάλειας Σταματέλου δικαιώνει το ρίσκο της επιλογής της από τον σκηνοθέτη, αναδεικνύοντας την ηθική καθαρότητα και γνησιότητα της ηρωΐδας, ενώ ο Κώστας Μαλάκης στο ρόλο του συγγραφέα Καραμάνου καταθέτει μια συνετή και μετρημένη παρουσία.

Μια σχεδόν τρίωρη θεατρική εμπειρία στο θέατρο «Πορεία» που αξίζει να γευτεί κανείς.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 16:25]  Ταξίδι σε όσοα αναζητούμε σε εμάς
[χθες 13:45]  Επιστρέφει το Cabaret17 για δύο...
[χθες 12:06]  Στις 26 Μαρτίου η τρίτη ξενάγηση...
[χθες 11:38]  Η Γιώτα Νέγκα στις 29 Maρτίου στο...
[χθες 09:21]  «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν»...
[χθες 13:12]  Πάτρα:Την Πέμπτη η Χρύσα Κατσαρίνη...
[χθες 12:37]  Ο "Μικρός Πρίγκιπας" επιστρέφει...
[χθες 11:52]  Αυτοσχεδιάζοντας κωμικά απόψε στο...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [09:11:05]