ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


…. Δεξιότητες VS γνώσεων

…. Δεξιότητες VS γνώσεων



της Σοφίας Χριστοπούλου

Αναρωτιέμαι: Τελικά σε τι χρησιμεύει το σχολείο; Στην απόκτηση γνώσεων ή, απλά και μόνον, στην προετοιμασία για την αγορά εργασίας;
Αφορμή για τις σκέψεις μου υπήρξε ο εκπαιδευτικός προβληματισμός της Ανδρούλας Βασιλείου, της Ελληνοκύπριας πρώην επιτρόπου Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας στην Ευρωπαϊκή Ενωση που συμπυκνώνεται σε μερικές φράσεις (2010):
«Να βελτιώσουμε τις δεξιότητες και την πρόσβαση στην εκπαίδευση, εστιάζοντας στις ανάγκες των αγορών, να βοηθήσουμε την Ευρώπη στον παγκοσμιοποιημένο ανταγωνισμό, να εξοπλίσουμε τους νέους για τη σημερινή αγορά εργασίας και να απαντήσουμε στις συνέπειες της οικονομικής κρίσης».
Εύστοχα η κ. Βασιλείου συνοψίζει τις απόψεις των ευρωπαίων ηγετών που, εδώ και είκοσι χρόνια, θεωρούν ότι πρωταρχική αποστολή του σχολείου είναι η υποστήριξη των αγορών και ότι τη λύση στα προβλήματα ανεργίας και ανισοτήτων θα τη δώσει η σύνδεση εκπαίδευσης και «αναγκών της οικονομίας».
Ηδη το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (Cedefop) προβλέπει, για τα επόμενα χρόνια αύξηση των θέσεων εργασίας υψηλής εξειδίκευσης αλλά και αύξηση στον τομέα των υπηρεσιών, ιδιαίτερα στους κλάδους λιανικής πώλησης και διανομής και σε άλλες απλές δραστηριότητες που απαιτούν λίγα ή καθόλου τυπικά προσόντα. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται «πόλωση στη ζήτηση δεξιοτήτων», τάση που αναδύεται και στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου παρατηρείται αύξηση στις θέσεις εργασίας πολύ υψηλής εξειδίκευσης, μικρότερη αύξηση στις θέσεις ενδιάμεσης εξειδίκευσης και μια συγκρατημένη αύξηση στις θέσεις εργασίας χαμηλής εξειδίκευσης.
Αυτοί οι μετασχηματισμοί δεν ταιριάζουν με τη συνήθη ρητορική περί «κοινωνίας της γνώσης» και έχουν αναπόφευκτα ριζικές συνέπειες στις εκπαιδευτικές πολιτικές. Ετσι ο ΟΟΣΑ είναι υποχρεωμένος να αναγνωρίσει κυνικά ότι «δεν θα μπορέσουν όλοι να σταδιοδρομήσουν στον δυναμικό τομέα της «νέας οικονομίας» και έτσι τα σχολικά προγράμματα δε μπορούν να σχεδιαστούν με την υπόθεση ότι όλοι μπορούν να φτάσουν μακριά.
Το πρόβλημα που τίθεται για τους πολιτικούς προϊσταμένους της εκπαίδευσης είναι το εξής: Οι δεκαετίες 1960 έως 1980 κληροδότησαν μαζικά εκπαιδευτικά συστήματα, με δέκα έως δώδεκα χρόνια κοινής εκπαίδευσης με την προσδοκία διαρκούς και ισχυρής ανάπτυξης και αυτό απαιτούσε τη συνεχή άνοδο του εκπαιδευτικού επιπέδου. Στις συνθήκες, όμως, κρίσεων και πόλωσης στη ζήτηση προσόντων, ποιος μπορεί να είναι ο κοινός εκπαιδευτικός πυλώνας για τους μελλοντικούς τεχνοκράτες από τη μια και τους μελλοντικούς εργαζόμενους χαμηλής εξειδίκευσης;
Οι στοιχειώδεις γνώσεις γραφής και ανάγνωσης, το δίπλωμα οδήγησης, ο χειρισμός υπολογιστή δεν θεωρούνται πλέον τυπικά προσόντα, επομένως δεν προσφέρουν καμιά εγγύηση σε επίπεδο μισθού, εργασιακών συνθηκών ή κοινωνικής προστασίας.
Δείτε τον κατάλογο των «βασικών δεξιοτήτων «που έχει καταρτίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως κεντρικό άξονα για τη μεταρρύθμιση των εκπαιδευτικών συστημάτων από το δημοτικό -γυμνάσιο -λύκειο -πανεπιστήμιο:
Επικοινωνία στη μητρική γλώσσα
Επικοινωνία σε ξένες γλώσσες
Μαθηματικές και βασικές επιστημονικές και τεχνολογικές δεξιότητες
Επάρκεια στους αριθμητικούς υπολογισμούς
Δυνατότητες περαιτέρω μάθησης
Κοινωνικές δεξιότητες και αγωγή του πολίτη
Πνεύμα πρωτοβουλίας και σεβασμού της επιχείρησης
Πολιτιστική ευαισθησία και έκφραση.
Ο προσανατολισμός σε μια τέτοιου τύπου εκπαίδευση σημαίνει και την εξειδίκευση των εκπαιδευτικών διαδρομών. Ο εκπαιδευτικός δεν είναι πλέον επιφορτισμένος με την αποστολή να οδηγεί μια ομάδα-τάξη στη συνολική κατάκτηση γνώσεων, αλλά, απλά, θα επιτρέπει στους μαθητές του να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους, ο καθένας με τον δικό του ρυθμό.





Αποστολή με E-mail Εκτύπωση







Πρόσφατα
[χθες 12:04]  Ο χώρος του κέντρου εξακολουθεί να...
[χθες 10:56]  Ο τρίτος εν δυνάμει πόλος εξουσίας
[χθες 10:35]  Νοσούντες και υγιείς. Μετεκλογική...
[χθες 09:20]  Πώς καταργείται μια Σχολή που δεν...
[χθες 20:34]  Εμπρακτα δείγματα συμπεριφοράς με...
[χθες 17:08]  Ποιος φοβάται τη Νομική της Πάτρας;
[χθες 07:50]  Δεν έχασε το σκοτάδι
[χθες 07:33]  Νομική Σχολή στην Πάτρα; Ισως...








Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [01:55:35]