ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


 Α.Νικολοπούλου:Η «άφωνη» γλώσσα της όρασης

Α.Νικολοπούλου:Η «άφωνη» γλώσσα της όρασης




Μακάρι να γνώριζα τη νοηματική και να αντιλαμβανόμουν τι σημαίνει ο αντίχειρας στο μέτωπο, τα μπλεγμένα δάχτυλα, τα χτυπήματα με τις παλάμες, οι στιγμιαίες φωνές σε κοφτά βογκητά, οι συσπάσεις, οι σποραδικοί ήχοι, μια θεατρική ζωηρή, σχεδόν, «άφωνη» γλώσσα που βασίζεται στην όραση και τις κινήσεις.
Ολα αυτά μάς τα εξηγεί η Αγγελική Νικολοπούλου, μια δασκάλα που χρόνια τώρα, διδάσκει στα κωφά παιδιά και είναι διευθύντρια στο Ειδικό Νηπιαγωγείο/Δημοτικό Σχολείο Κωφών-Βαρήκοων Πάτρας. Αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και με καινοτόμα πιλοτικά προγράμματα η εκπαιδευτική ομάδα του συγκεκριμένου σχολείου προσπαθεί να υπερασπιστεί στην πράξη την προσβασιμότητα και τις ίσες ευκαιρίες για τα κωφά παιδιά. Η κ. Νικολοπούλου μάς μιλά για τις νέες προκλήσεις και τους άμεσους στόχους της ειδικής εκπαιδευτικής μονάδας της οποίας ηγείται, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο πρόγραμμα έγκαιρης παρέμβασης για την αντιμετώπιση της βαρηκοΐας στα παιδιά.
Το Ειδικό Νηπιαγωγείο / Δημοτικό Σχολείο Κωφών-Βαρήκοων, τι εκπαίδευση παρέχει; Ποιες σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας εφαρμόζει;
Η εκπαίδευση είναι δίγλωσση και ακολουθείται σύμφωνα με το Διαθεματικό και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για κωφούς βαρήκοους μαθητές και μαθητές με κοχλιακό εμφύτευμα, του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Το σχολείο μας στοχεύει να δώσει ερεθίσματα και γνώσεις στους μαθητές, μέσα από τη βιωματική μάθηση. Αξιοποιούμε την πληροφορική και τη σύγχρονη τεχνολογία γιατί έτσι δημιουργούμε πλούσιο οπτικό, διαδραστικό, περιβάλλον για την οικοδόμηση της γνώσης τους. Παράλληλα, εξυπηρετεί διδακτικές στρατηγικές, όπως διερευνητική και ανακαλυπτική μάθηση, επίλυση προβλημάτων, πειραματισμός, κριτική σκέψη και λήψη αποφάσεων. Στόχος των Ειδικών Σχολείων είναι η ακαδημαϊκή εξέλιξη των μαθητών, αλλά και η καλλιέργεια και ολοκλήρωσή τους σε υπεύθυνους ενεργούς πολίτες.

Η ζωή αυτών των παιδιών είναι «ιδιαίτερη». Δεν αφουγκράζονται ήχους, δεν μπορούν να επικοινωνούν σε φυσιολογικά πλαίσια με άλλα παιδιά. Πώς καταφέρνετε να παρακάμψετε όλες αυτές τις δυσκολίες και τους φόβους και να τα κάνετε να σας εμπιστευτούν;
Ο κάθε μαθητής είναι ιδιαίτερος. Φυσικά και ακούν ήχους, ακόμα και οι κωφοί μαθητές που φορούν ακουστικά βαρηκοΐας. Οι κωφοί, όχι μόνο επικοινωνούν με τους ακούοντες, αλλά δημιουργούν και πολιτισμό μέσα από συνεργασίες, προγράμματα κι εκδηλώσεις για τις οποίες έχουμε βραβευθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία, από τον Οργανισμό Bravo Schools και έχουμε παρουσιάσει τέτοια προγράμματα σε εκδηλώσεις μέσα στο Υπουργείο Παιδείας, εκπροσωπώντας την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Ποιος ο σκοπός του Βρεφοσυμβουλευτικού Σταθμού;
Σκοπός του είναι να εφαρμόζει το πρόγραμμα έγκαιρης παρέμβασης από ομάδα ειδικών, όπως ειδικό παιδαγωγό, λογοθεραπευτή-λογοπαθολόγο, ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο πρόγραμμα έγκαιρης παρέμβασης. Ποια η σημασία και η χρησιμότητά του;
Η έγκαιρη παρέμβαση περιλαμβάνει την αξιολόγηση των δυνατοτήτων του παιδιού και της οικογένειάς του σε όλους τους τομείς. Εχει ως στόχο να εισαγάγει το παιδί στην έννοια της επικοινωνίας, να βοηθήσει στην ανάπτυξη του παιδιού σε όλους τους τομείς, να διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ του παιδιού και της οικογένειάς του, να βοηθήσει τους γονείς να προσαρμοστούν στις ανάγκες του κωφού/βαρήκοου παιδιού τους.

Πώς μπορεί να γίνει πρώιμη ανίχνευση, διάγνωση και αντιμετώπιση της παιδικής βαρηκοΐας; Ποια παιδιά αφορά;
Μπορεί να γίνει από τις πρώτες ημέρες ζωής του βρέφους. Και αμέσως ξεκινά η εκπαίδευση. Ο ειδικός παιδαγωγός βοηθά τους γονείς στον τρόπο επικοινωνίας με το μωρό τους. Συνήθως οι γονείς όταν μαθαίνουν για τη βαρηκοΐα του παιδιού τους, σταματούν να του μιλούν, γιατί θεωρούν ότι δε τους ακούει. Δε γνωρίζουν τι να κάνουν...

Πόσο εφικτό είναι για ένα βαρήκωο βρέφος-νήπιο να κατακτήσει τη γλώσσα στα πρώτα χρόνια της ζωής του;
Τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού έως την ηλικία των τεσσάρων χρόνων είναι πολύ κρίσιμα για την ανάπτυξη της γλώσσας και καθορίζουν την ακαδημαϊκή εξέλιξη του παιδιού, τη συναισθηματική και κοινωνική του ισορροπία. Στο τμήμα της πρώιμης εκπαιδευτικής παρέμβασης όπου ηγείται η κα Αλεξάνδρα Ζαγούρα, έχει αναλάβει πολλά παιδιά πριν υποβληθούν σε κοχλιακή εμφύτευση. Συνοδεύει εθελοντικά την οικογένεια στο νοσοκομείο, όπου θα γίνει η εμφύτευση, συνεργάζεται με τους γιατρούς πριν το χειρουργείο και μετά. Ετσι αρκετά παιδιά απ΄αυτά που παρακολούθησαν το πρόγραμμα της Εγκαιρης Εκπαιδευτικής Παρέμβασης φοιτούν επιτυχώς σε γενικά σχολεία.

Την περασμένη χρονιά, εφαρμόσατε το πιλοτικό καινοτόμο πρόγραμμα συνεκπαίδευσης: «Ματιές που ακούνε». Τι επιδιώξατε με αυτό και ποια τα αποτελέσματά του;
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα συμμετείχαν 12 τμήματα από 12 σχολικές μονάδες με 170 μαθητές απ' όλες τις γενικές εκπαιδευτικές βαθμίδες. Οι ίδιοι πήραν μέρος σε κοινές βιωματικές δράσεις με στόχο τη γνωριμία με κωφούς μαθητές, την αποδοχή της διαφορετικότητας και τη συνεκπαίδευσή τους. Για το πιλοτικό αυτό πρόγραμμα είχαμε προταθεί από την εφημερίδα «Πελοπόννησος» για βράβευση στα «Πρόσωπα της Χρονιάς 2018».

Από την εμπειρία σας, τι πρέπει να κάνει ο δάσκαλος ενός γενικού λυκείου, όταν έχει ένα μαθητή με πρόβλημα ακοής στην τάξη του;
Ανεξάρτητα σε ποια βαθμίδα φοιτά ο κωφός μαθητής, προετοιμάζουμε τους υπόλοιπους μαθητές, τους γονείς τους το Σύλλογο Διδασκόντων για την υποδοχή του μαθητή αυτού και τις ανάγκες του. Σχεδιάζουμε δραστηριότητες με όλο το σχολείο για την ομαλή ένταξη του μαθητή και την αποδοχή αυτού. Τροποποιούμε το φυσικό περιβάλλον της τάξης (διάταξη θρανίων κ.ά)., μειώνουμε τους θορύβους στην τάξη, όπου ιδιαίτερα ενοχλούν τους μαθητές με κοχλιακό εμφύτευμα.

Παράλληλα, πραγματοποιείτε δράσεις και συνεργασίες με άλλους φορείς;
Κάθε χρόνο το σχολείο υλοποιεί πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα και συμμετέχει σε διαγωνισμούς με πολλές διακρίσεις. Εχουμε συνεργαστεί με γυμνάσια και λύκεια Γενικής Εκπαίδευσης, με Πανεπιστήμια και ΑΤΕΙ, το Δήμο, την Περιφέρεια και άλλους φορείς της Πάτρας. Πάνω από δέκα χρόνια συμμετέχουμε στο Συντονιστικό όργανο των ΠΥΛΩΝΩΝ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ «ΚΩΣΤΗΣ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ» της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. Επίσης, ξεχωριστή διάκριση ήταν η επιλογή του σχολείου από το υπουργείο Παιδείας για να εκπροσωπήσει την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στην εκδήλωση για Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας στο αμφιθέατρο του υπουργείου, τις δύο τελευταίες χρονιές.

Συνέντευξη
στην
ΑΝΘΗ ΡΟΔΟΠΟΥΛΟΥ




Αποστολή με E-mail Εκτύπωση












Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [20:16:39]