Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο Τύπος στο Μουσείο» υλοποιήθηκε με μεγάλο ενθουσιασμό και ενδιαφέρον από όλους τους μαθητές. Οι συμμετέχουσες σχολικές ομάδες, μέσα από ένα δημιουργικό δίωρο στο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Πατρών στην έκθεση «Αχαιοί Πρωθυπουργοί, Πρόεδροι της Δημοκρατίας και της Βουλής» δημιούργησαν τα δικά τους φύλλα εφημερίδων.

 

Η έκθεση

Το πρόγραμμα συνδιοργάνωσε το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών, η εφημερίδα «Πελοπόννησος» (με αφορμή την συμπλήρωση 130 ετών από την ίδρυσή της) και το Μουσείο Τόπου της Ενωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Πελοποννήσου Ηπείρου Νήσων(ΕΣΗΕΠΗΝ), με την πολύτιμη συμμετοχή του τυπογράφου-συλλέκτη Αντώνη Παπαντωνόπουλου συνεργάτη του Μουσείου της Τυπογραφίας στα Χανιά
Συνολικά ο αριθμός των μαθητών που συμμετείχαν στο μικρό χρονικό διάστπμα του ενός μήνα που διήρκεσε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έφτασε τους 560!
Το Μουσείο Τύπου στην Πάτρα

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο Τύπος στο Μουσείο» υλοποιήθηκε με μεγάλο ενθουσιασμό και ενδιαφέρον από όλους τους μαθητές. Οι συμμετέχουσες σχολικές ομάδες, μέσα από ένα δημιουργικό δίωρο στο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Πατρών στην έκθεση «Αχαιοί Πρωθυπουργοί, Πρόεδροι της Δημοκρατίας και της Βουλής» δημιούργησαν τα δικά τους φύλλα εφημερίδων.

Η ανταπόκριση

Η ανταπόκριση της μαθητικής κοινότητας ήταν ενθουσιώδης. Μοιραστήκαμε μαζί τους γνώσεις, εμπειρίες και συναισθήματα μέσα σε ένα διαδραστικό και δημιουργικό εργαστήριο στο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Πατρών.
Το Μουσείο Τύπου στην Πάτρα

Η γνωριμία με την ιστορία της τυπογραφίας, την ιστορία της εφημερίδας «Πελοπόννησος» καθώς και τα δεκαεννέα πρόσωπα της Αχαΐας που ανέλαβαν μεγάλα πολιτικά και πολιτειακά αξιώματα από το 1821 μέχρι και σήμερα, ενέπνευσε τους μαθητές και με τη βοήθεια της ομάδας του Μουσείου, συνέθεσαν το δικό τους φύλλο της εφημερίδας.

Οι σχολικές ομάδες

Οι σχολικές ομάδες, αφού ενημερώθηκαν και έλαβαν τις πρώτες πληροφορίες μέσα από μια σειρά παρουσιάσεων και προβολή σχετικού οπτικοακουστικού υλικού στο αμφιθέατρο του Μουσείου, χωρίστηκαν σε δημοσιογραφικές ομάδες και εν συνεχεία ακολούθησε η θεματική ξενάγησή τους στην έκθεση.

Το Μουσείο Τύπου στην Πάτρα

Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν με μεγάλο ενθουσιασμό στους κατανεμημένους ρόλους τους (αρχισυντάκτες, αρθρογράφοι, φωτογράφοι, γραφίστες, σκιτσογράφοι και τυπογράφοι). Ευφάνταστοι τίτλοι, άρθρα, σκίτσα, φωτογραφίες και συνεντεύξεις αναδύθηκαν από τις δημοσιογραφικές ομάδες, μέσα από την έρευνά τους, τη συλλογή πληροφοριών και έχοντας ως έμπνευση τα εκθέματα και το πλούσιο εποπτικό υλικό της έκθεσης. Η τροφοδότησή τους με υλικό, η συνεχής εμψύχωσή τους και η ενθάρρυνσή τους από την ομάδα του μουσείου αποτέλεσε σημαντική παράμετρο σε κάθε στάδιο της εκπαιδευτικής δράσης.

Το πρόγραμμα

Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε για μαθητές Πρωτοβάθμιας (Ε-ΣΤ’) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι εκθεσιακές ενότητες και τα ιστορικά τεκμήρια της έκθεσης «Αχαιοί Πρωθυπουργοί, Πρόεδροι της Δημοκρατίας και της Βουλής» στο Αρχαιολογικό Μουσείο, στο πλαίσιο του εορτασμού των 130 χρόνων της εφημερίδας «Πελοπόννησος» αποτέλεσαν έμπνευση για το μαθητικό κοινό.
Θεματικές ξεναγήσεις, καταγραφή/αποτύπωση επιλεγμένων εκθεμάτων και ένα δημιουργικό εργαστήριο συγγραφής περίμενε τους μαθητές στο Μουσείο.

Το Μουσείο Τύπου στην Πάτρα

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ήταν μια διερευνητική, βιωματική και διαθεματική προσέγγισα, έχοντας ως εξόρμηση:
Το αρχειακό υλικό της εφημερίδας «Πελοπόννησος». Τα ίδια τα εκθέματα των πολιτικών προσώπων.
Το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο κάθε εκθεσιακής ιστορικής περιόδου.
Μια πρώτη γνωριμία με τη διαδικασία έκδοσης μιας εφημερίδας και την ιστορία της τυπογραφίας.
Οι μαθητές δημιούργησαν τα δικά τους κείμενα, άρθρα, σκίτσα για τους αχαιούς πολιτικούς και την ιστορική περίοδο σε συσχέτιση με την τοπική ιστορία και τα δικά τους ερεθίσματα σε συνδυασμό με τις πολύτιμες πληροφορίες που μετέφεραν. Εν συνεχεία, συγκεντρώθηκε το παραγόμενο υλικό και σε συνεργασία με την «Πελοπόννησο».

Η τυπογραφία

Το 1908 στην ανασκαφή της Φαιστού ο Ιταλός αρχαιολόγος Λουίντζι Περνιέ. Το σημαντικό αυτό εύρημα δεν είναι γραμμένο αλλά τυπωμένο και από τις δυο πλευρές με 45 εικονογράμματα, τα οποία ήταν χαραγμένα ανάγλυφα και ανάποδα, σε κινπτές σφραγίδες. Ο δίσκος χρονολογείται ανάμεσα στο 1700 και στο 1600 π.Χ. και έχει επαναλαμβανόμενα σπειροειδώς αποτυπωμένα αυτά τα 45 σύμβολα 119 φορές στη μια πλευρά του και 123 στην άλλη. Τί είναι γραμμένο σε αυτόν, μέχρι σήμερα δεν έχει διαβαστεί, όλοι όμως οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι είναι το πρώτο τυπωμένο κείμενο στον κόσμο.

Το Μουσείο Τύπου στην Πάτρα

Πολύ αργότερα και συγκεκριμένα το 100 μ.Χ. ο Κινέζος Τσάι Δουν, παρατηρώντας τις σφήκες, πώς έφτιαχναν τη φωλιά τους, κατασκεύασε χαρτί.
Το 750 μ.Χ. μετά από πόλεμο στο Καζακστάν μεταξύ Κινέζων και Αράβων, οι Κινέζοι αιχμάλωτοι, για να σώσουν τη ζωή τους, έμαθαν την τέχνη του χαρτιού στους Αραβες νικητές. Οι Κινέζοι εκτός από το χαρτί είχαν ανακαλύψει και τη σινική μελάνη, με την οποία τύπωναν κείμενα, που είχαν χαράξει ανάγλυφα και ανάποδα σε επίπεδες ξύλινες πλάκες.
Ενα τέτοιο βιβλίο ανακάλυψε το 1900 στο Τουρκεστάν της Κίνας ο Αγγλος αρχαιολόγος Ωρελ Στάιν. Το βιβλίο αυτό, που βρέθηκε σε μορφή κυλίνδρου, έχει τίτλο η «Σούτρα του Διαμαντιού», τυπώθηκε στις 11 Μαΐου του 868 μ.Χ. από το Βαγκ-Τσιέν και θεωρείται το αρχαιότερο τυπωμένο βιβλίο στον κόσμο. Το 1009 όταν οι Αραβες κατάκτησαν την Ισπανία, έφτιαξαν στη Βαλένθια το πρώτο εργαστήριο χαρτοποιίας στην Ευρώπη.

Οι εφημερίδες

Στις 6 Δεκεμβρίου 1828 εκδόθηκε στην Πάτρα η πρώτη εφημερίδα από το τυπογραφείο, που είχε φέρει μαζί του ο γάλλος στρατηγός Νικολά Μαιζόν, όταν απελευθέρωσε την πόλη. Είχε τον τίτλο «Courrier d’ Orient» δηλαδή «Ταχυδρόμος της Ανατολής», ήταν γαλλόφωνη και διευθυντής της ήταν ο υπολοχαγός Μαξίμ Ρεμπώ.
Η έκδοση της εφημερίδας στην Πάτρα κράτησε μέχρι τις 12 Μαρτίου 1829. Κατόπιν το τυπογραφείο μεταφέρθηκε στην Αίγινα, πρωτεύουσα τότε του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Το φθινόπωρο του 1836 ιδρύεται το πρώτο τυπογραφείο στην Πάτρα από τον Κωνσταντίνο Τόμπρα και Κωνσταντίνο Ιωαννίδη.
Το Μουσείο Τύπου στην Πάτρα

Στο τυπογραφείο αυτό στις 29 Ιουνίου 1840 εκδόθηκε η εφημερίδα «0 Αχαϊκός Κήρυξ», συντάκτης του οποίου ήταν ο διαπρεπής νομικός Νικόλαος Μανιάκης.
Μετά από ένα χρόνο κυκλοφορίας στο φύλλο της 17ης Ιουνίου 1841 ο Μανιάκης ανακοίνωσε το κλείσιμο της εφημερίδας.
Μια άλλη σημαντική εφημερίδα, που εκδόθηκε στην Πάτρα στις 28 Ιουνίου 1869, ήταν ο «Φορολογούμενος», του οποίου ιδρυτής και εκδότης την Α’ και Β’ περίοδο της κυκλοφορίας του ήταν ο τυπογράφος Παναγιώτης Μάντζας.
Από τις 29 Νοεμβρίου 1873 συντάκτης του «Φορολογούμενου» έγινε ο εικοσιτετράχρονος δικηγόρος Κωνσταντίνος Φιλόπουλος.
Στις αρχές του 1877 ο Φιλόπουλος απόκτησε τον τίτλο της εφημερίδας, την οποία τύπωνε χωρίς διακοπή σε δικό του πιεστήριο μέχρι τις 14 Φεβρουαριου 1892.
Η μακροβιότερη εφημερίδα της Ελλάδας είναι η «Πελοπόννησος», η οποία εκδόθηκε τις 10 Ιουλίου 1886 στην Πάτρα και ιδρυτής της ήταν ο Διονύσιος Βασιλειάδης.

Χώρος εκπαίδευσης

ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ, ως χώρος άτυπης εκπαίδευσης, παρέχει ένα γόνιμο παιδευτικό περιβάλλον, διότι είναι χώρος με έντονο κοινωνικό, παιδευτικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα, που διευκολύνει πλέγματα σχέσεων μεταξύ ατόμων και ομάδων μακριά από διακρίσεις. Επίσης, η χρήση και η ερμηνεία μουσειακών αντικειμένων με ιστορικό προσανατολισμό δύναται να καλλιεργήσει την κριτική και τη δημιουργική σκέψη και άρα έχουμε δημιουργική αξιοποίηση του πολιτιστικού και του φυσικού τους περιβάλλοντος.

Το Μουσείο Τύπου στην Πάτρα
Η ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ εκπαίδευση προσφέρει αλλεπάλληλες δυνατότητες σε διάφορες ομάδες. Θα μπορούσαμε να πούμε πως τα μουσεία προσφέρονται για την αξιοποίηση πολύπλευρων και ιδιαίτερων σωματικών, ψυχικών και διανοητικών δυνατοτήτων και παραστάσεων που διαθέτουν άτομα και ομάδες, σχετικά με το κοινωνικό, πολιτισμικό και ευρύτερο ιστορικό τους πλαίσιο, ανεξάρτητα από τις ιδιαίτερες προσωπικές ανάγκες και χαρακτηριστικά. Τα μουσεία αποτελούν χώρο συνάντησης διαφορετικών ατόμων, ομάδων και πολιτισμών.
ΜΙΑ ΑΛΛΗ πολύ σημαντική παράμετρος είναι ότι τα εκθεσιακά αντικείμενα επανασυνδέουν τα παιδιά με την υλική διάσταση των πραγμάτων ως αντιστάθμισμα στην κυριαρχία ηλεκτρονικών όψεων της πραγματικότητας με τη χρήση όμως σύγχρονων εκπαιδευτικών μεθόδων και τεχνικών. Τα μουσεία παρέχουν ένα ιδιαίτερο γόνιμο εκπαιδευτικό περιβάλλον σε σχέση με πολλούς τομείς της ανθρώπινης γνώσης και εμπειρίας και ειδικότερα σε σχέση με την ιστορία καθώς παρουσιάζουν υλικές μαρτυρίες για τους ανθρώπους και το περιβάλλον τους και παρέχουν ένα γόνιμο παιδευτικό πλαίσιο για την καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης και γνώσης, ένα μικρό ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο.

 

  • Από τις “Επιλογές” της “Π” το Σάββατο 1 Απριλίου 2017

Το Μουσείο Τύπου στην Πάτρα

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ