ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ VIDEO

Ενημέρωση απο την Εφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ»


Ελευθερία, ίσον θάνατος

Ελευθερία, ίσον θάνατος



Ελεύθερο ζευγάρι, θα πει απαλλαγμένο από ταμπού, μικροψυχίες, κτητικότητα, εγωισμούς, προσωπικές ανασφάλειες. Αλλά αυτό είναι αδύνατο. Βλέποντας το έργο που μας παρουσιάζουν η Κατερίνα Τασσύ και ο Παλαιολόγος Χαλίδας, καταλαβαίνεις ότι το έργο δεν σου μιλάει για τις συζυγικές σχέσεις, τα ζευγάρια και τον έρωτα, αλλά για τον ίδιο μας τον εαυτό. Η σχέση μας με κάποιο άλλο ήμισυ, σταθερή ή παροδική, με μικρή ή μεγάλη δόση συναισθήματος και εξάρτησης, έχει ως πηγή τη δομή μας ως ψυχισμού και προσωπικότητας. Δεν είναι πολλές οι διαφορές μας μας στο επίπεδο αυτό, ανεξάρτητα εάν λόγω κουλτούρας, παιδείας, χαρακτήρα, αξιοπρέπειας ή πείσματος, καθένας μας μπορεί να αυτοελέγχεται ή να κρύβεται. Στο βάθος, ο βρασμός είναι ο ίδιος.
Στην ιστορία του Ντάριο Φο και της Φράνκα Ράμε, ο σύζυγος είναι αχαλίνωτα ερωτύλος. Εκ φύσεως, εκ χαρακτήρος ή επειδή τον έσπρωξε στον περίφημο ποδόγυρο η συμπεριφορά της συζύγου του και το κλίμα στο σπίτι; Αυτό δεν μας αποσαφηνίζεται, σαν να υπονοείται ότι το τσιλιμπούρδισμα είναι νομοτελειακή ροπή των ανδρών που ξεκινάει από τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τον ρόλο τους στον κόσμο και τη δικαίωσή τους ως ατομική και κοινωνική φύση. Απλά θα βρουν πάντα ένα πρόσχημα, στη σύζυγο ή στο οικογενειακό κλίμα για να δικαιολογηθούν ηθικά. Αλλά ενώ οι ίδιοι αυτοπαρηγορούνται απέναντι στην ενοχική διάσταση του παραπτώματος, υποφέρουν βασανιστικά στην ιδέα και μόνο ότι η σύζυγοςμπορεί να κάνει κάτι ανάλογο- πιο πουριτανή, πιο ταγμένη στον άνδρα και στην «εστία», και άρα δεν θα το κάνει- και να το ευχαριστιέται κιόλας. Υποφέρει βέβαια και η ίδια η σύζυγος και προσποιείται απόπειρες αυτοκτονίας για να εκδικείται τον σύζυγο, να τον εκβιάζει συναισθηματικά ή έστω για να βρει μια διέξοδο στην διεκτραγώδηση και τη θυματοποίηση μέσω της οποίας οικτίρει και παρηγορεί τον εαυτό της.
Ο έρωτας δεν είναι το αίτιο. Είναι ο καταλύτης. Ολα βρίσκονται στη συνείδηση. Από τη μια η φύση, από την άλλη η κοινωνικοποίηση. Γεννιόμαστε και μεγαλώνουμε πάνω στην ιδέα ότι η επίδοσή μας στο ερωτικό παιχνίδι είναι το κατ' εξοχήν κριτήριο της προσωπικής αξιολόγησης αλλά και της αυτοεκτίμησης, περισσότερο και από την εργασία. Συνεπώς, όσα γίνονται εκεί είναι το αίτιο για σφοδρές δόσεις ευτυχίας ή εφιάλτη, ανάλογα με την περίσταση, από σχέση σε σχέση ή μέσα στην ίδια τη σχέση.
Η σκηνοθεσία της Δήμητρας Λαρεντζάκη και η πολυδιάστατη επιτηδειότητα των δύο ηθοποιών απογειώνουν το κείμενο και το στροβιλίζουν σαν σβούρα, προφανώς επειδή σβούρα είναι η σχέση μας με τον εαυτό μας και το ταίρι μας ή όποιο άλλο πρόσωπο μας συγκινεί συναισθηματικά. Σβούρα είναι και η γλώσσα της ιταλικής σατιρικής κωμωδίας που κινείται στα πρότυπα της μεσογειακής λαϊκότητας άμεσης, νευρώδους και ωμής. Εικάζεις ότι οι ίδιοι οι συγγραφείς παίζουν παιχνίδι: Διακρίνεις εύκολα κάποια σημεία που έχουν γραφτεί από τον άνδρα και σημεία που έχουν γραφτεί από την γυναίκα (δογματικά ή καταγγελτικά, αλλά και κάπου τρυφερά), χωρίς να είναι βέβαιο ότι η άλλη πλευρά συγκατάνευε στους ισχυρισμούς του αντιπάλου παίκτη. Οπως πολύ σωστά λένε οι ηθοποιοί, όσα θα δείτε στη σκηνή σας αφορούν εξίσου καλά, κατά πάσα πιθανότητα: Είναι αδύνατο να μην συναντήσετε στοιχεία του εαυτού σας στο αφήγημα. Αλλωστε αυτός είναι και ο λόγος που γίνεται το θέατρο και οπωσδήποτε ο λόγος που μελέτησε και έγραψε θέατρο ο Φο.
Από την παράσταση κρατάς και μια διάσταση που διατηρεί σχέση αυτονομίας με το θέμα της, καθώς αφορά κυρίως την υποκριτική ως έννοια, αξία και περιπέτεια: Μιλάμε για το προσωπικό τσαλάκωμα του ηθοποιού, που ιδρώνει, λαχανιάζει, ματώνει για να υπηρετήσει τη λέξη και που προφανώς ανταμείβεται εσωτερικά από την ποίηση που στάζει στην ψυχή του αυτή η αναμέτρηση, που σε εξυψώνει μέσα από την ταπείνωση. Αυτός είναι και ο λόγος που ο Παλαιολόγος και η Κατερίνα φεύγουν από τη σκηνή ευτυχείς και λαμπεροί, αλλά και ο θεατής ευγνώμων για όσα έγιναν για λογαριασμό του, στην ουσία όμως για λογαριασμό της τέχνης και όσων πραγμάτων οφείλει να σκέφτεται και να υπηρετεί το ζώο που λέγεται άνθρωπος.



Αποστολή με E-mail Εκτύπωση












Πελοπόννησος
 
 





Τελευταία [03:46:00]