Αγαθή Δημητρούκα στην «Π»: Το έργο του Σεφέρη το αισθάνομαι γεμάτο ζωή
Η στιχουργός-συγγραφέας Αγαθή Δημητρούκα, είχε την ιδέα και επιμελήθηκε το πρόγραμμα, της συναυλίας «Φορώντας χρώματα ανοιχτά» με μελοποιημένη ποίησή Σεφέρη που θα πραγματοποιηθεί αύριο στο Εργοστάσιο Τέχνης «Θάνος Μικρούτσικος» στην Πάτρα.
Με αφορμή τη συμπλήρωση 50 ετών από τον θάνατο του μεγάλου μας ποιητή Γιώργου Σεφέρη (20/9 1971), πραγματοποιείται η συναυλία «Φορώντας χρώματα ανοιχτά» με μελοποιημένη ποίησή του, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Εργοστάσιο Τέχνης «Θάνος Μικρούτσικος» αύριο στις 9.30 μ.μ. στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας. Η στιχουργός-συγγραφέας Αγαθή Δημητρούκα, η οποία είχε την ιδέα και επιμελήθηκε το πρόγραμμα, μιλάει στην «Π».
Πείτε μας για τον ρόλο που έχετε αναλάβει στη συναυλία «Φορώντας χρώματα ανοιχτά».
Πρώτον, η συγκεκριμένη συναυλία ήταν δική μου ιδέα. Δεύτερον και σημαντικότερον, η κυρία Aννα Λόντου, κληρονόμος του Σεφέρη, καθότι γνωριζόμαστε χρόνια κι αγαπιόμαστε, μου έδωσε την άδεια και την εμπιστοσύνη της για να επιμεληθώ το πρόγραμμα κι ό,τι χρειαστεί. Οπως καταλαβαίνετε, η αποδεδειγμένη ευσυνειδησία με την οποία διαχειρίζομαι το έργο του Γκάτσου, ως κληρονόμος κι εγώ, εδώ διπλασιάστηκε. Απευθύνθηκα σ’ ένα σοβαρό και αξιόπιστο γραφείο παραγωγής, το MentaArtEvent, με το οποίο συνεργάζομαι και για τον Γκάτσο -μην ξεχνάτε τον δίσκο Η παγωμένη θεατρίνα σε στίχους Γκάτσου και μουσική Χιώτογλου που κυκλοφόρησε πρόσφατα με παραγωγό το συγκεκριμένο γραφείo- η πρότασή μου έγινε δεκτή και τη βλέπετε τώρα να πραγματοποιείται με τον καλύτερο τρόπο και με τόσους νέους επί σκηνής. Κάτι πολύ σημαντικό για να περνάνε τα τραγούδια στις νεότερες γενιές.
Τίτλος εμπνευσμένος από την «Aνοιξη μ.Χ.», αποπνέει έντονη αισιοδοξία -κάτι που χρειαζόμαστε ωσάν οξυγόνο στις μέρες μας…
Ακριβώς. Και μ’ αυτό το σκεπτικό τον επέλεξα. Ξέρετε, πολλοί θεωρούν την ποίηση του Σεφέρη βαριά έως και λίγο σκοτεινή, σκυθρωπή θα τολμούσα να πω, σαν το πορτρέτο του ποιητή στην ξυλογραφία που φιλοτέχνησε ο Τάσσος. Προς Θεού, μην παρεξηγηθώ, πρόκειται για εξαίρετο έργο του σπουδαιότερου χαράκτη μας, απλώς το μαύρο της χαρακτικής με παρασύρει σ’ αυτή τη σύγκριση. Προσωπικά, το έργο του Σεφέρη, το αισθάνομαι γεμάτο ζωή και παρότρυνση για τη ζωή. O,τι πρέπει για τη σημερινή συγκυρία που όλους μάς βαραίνει και μας αποθαρρύνει. Να πω, επίσης, ότι ο τίτλος με οδήγησε στα πορτρέτα του ποιητή που φιλοτέχνησε ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους μας, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης, ο οποίος με χαρά μάς έδωσε την άδεια να τα χρησιμοποιήσουμε για την αφίσα και την προώθηση της συναυλίας, και, φυσικά, τον ευχαριστούμε γι’ αυτό.
Πώς έγινε η επιλογή των τραγουδιών και ερμηνευτών (Κότσιρας, Νέγκα, Βουλγαράκη, Κυραμαργιός, Δήμητρα Σελεμίδου),που θα ακούσουμε αύριο;
Η επιλογή των τραγουδιών έγινε ανοίγοντας τον τόμο των Ποιημάτων του Σεφέρη, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος, και ακολουθώντας τη σειρά του βιβλίου κι όχι την εμφάνιση στη δισκογραφία. Δηλαδή, πήρα ως άξονα το έργο του ποιητή κι όχι των συνθετών, όσο σημαντικοί κι αν είναι. Αυτό είχε το πολύ ευχάριστο αποτέλεσμα να εναλλάσσονται τα μουσικά είδη και να ανανεώνεται το ενδιαφέρον των ακροατών-θεατών. Η επιλογή των ερμηνευτών έγινε από κοινού και από… θεία τύχη. Γιατί, θεία τύχη είναι να δέχονται πρόθυμα και να ταιριάζουν απίστευτα τόσο ωραίες όσο και ξεχωριστές φωνές.
Η συναυλία-αφιέρωμα έχει και άρωμα Πάτρας, αφού συμπράττει η Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων Πάτρας αλλά και η Χορωδία του Δημοτικού Ωδείου Πατρών…
Ασφαλώς και χαίρομαι που συμμετέχουν καλλιτέχνες κι από την Πάτρα κι από τον Βόλο κι από την Αθήνα. Ήταν ιδέα της παραγωγής, η οποία, οφείλουμε να ομολογήσουμε, δεν πτοήθηκε από τους δύσκολους καιρούς κι έτσι η συναυλία μας έχει όλον τον πανηγυρικό χαρακτήρα μιας υπερπαραγωγής.
Ο Θεοδωράκης έφυγε με διαφορά 50 ετών παρά 18 ημέρες από τον Σεφέρη. Πώς τον θυμάστε, αλήθεια;
Τον Θεοδωράκη τον θυμάμαι νέο, από την εποχή των Λαμπράκηδων. Είχε έρθει στο χωριό μου με όλη την ομάδα, μίλησαν, διοργάνωσαν μια γιορτή και μια λαχειοφόρο αγορά με παιδικά βιβλία και παιχνίδια. Εμένα μου είχε τύχει ένα κουρδιστό ροζ γουρουνάκι, ήμουν πέντε έξι χρονών. Έπειτα τον θυμάμαι στο στούντιο που ο Χατζιδάκις ηχογραφούσε τα Παράλογα κι εκείνος «έψαλε» την «Ελλαδογραφία». Μετά στην ΕΔΕΤ, τότε που με τον Χατζιδάκι πρωτοστατούσαν για να στηθεί ένα σωματείο δημιουργών ελληνικού τραγουδιού και παράλληλα στα εστιατόρια όπου επισκεπτόταν τον Γκάτσο. Στη συνέχεια, ο Χατζιδάκις μού ζήτησε να γράψω στίχους για τον Θεοδωράκη, προκειμένου να γίνει δίσκος στον Σείριο, έγραψα κάποιους στίχους αλλά δεν προχώρησε. Αργότερα, έγραψα στίχους σε τρεις μελωδίες του Θεοδωράκη για δίσκο του Μητσιά. Επίσης, είχα ξεκινήσει να γράφω πάνω σε άλλες μελωδίες του για τη Φαραντούρη. Τον θυμάμαι θεόρατο, πληθωρικό και μαχητικό.
Έχοντας ζήσει χρόνια στο πλευρό του Νίκου Γκάτσου, κι έχοντας συναναστραφεί μεγαθήρια της τέχνης και των γραμμάτων, πώς βλέπετε τον χώρο σήμερα; Το κενό των σπουδαίων μπορεί να πληρωθεί;
Οι άνθρωποι, όπως και τα πράγματα, πάνε κι έρχονται. Αλίμονο αν δεν ελπίζαμε στην εμφάνιση νέων μεγαθηρίων. Με τόσα παιδιά που συναντώ σε σχολεία, καθώς πηγαίνω με τα παιδικά βιβλία μου και μ’ ένα μάθημα στιχουργικής που έχω εφεύρει, δε με παίρνει να είμαι απαισιόδοξη και να μένω κολλημένη σε άλλες εποχές, όσο ένδοξες και να υπήρξαν.
Για το κενό που με ρωτάτε, ξέρετε, πιστεύω στη μοναδικότητα των ανθρώπων. Κανένας δεν μπορεί να αντικαταστήσει κανέναν.
*Προμήθεια εισιτηρίων: ticketservises.gr , ιστοσελίδα Πολιτιστικού Οργανισμού patrasculture.gr και βιβλιοπωλείο «Ροδόπουλος».
Γενική είσοδος 10 ευρώ. Άνεργοι, φοιτητές, πολύτεκνοι, άτομα άνω των 65 ετών, 7 ευρώ. Για συλλόγους – σωματεία και για προμήθεια από 10 εισιτήρια και πάνω, ειδική προσφορά 5 ευρώ κατ’ άτομο. Για τα άτομα με αναπηρία και τον συνοδό τους, είσοδος δωρεάν.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News