Χρήστος Γιανναράς: Τα ταξίδια του σπουδαίου φιλοσόφου στην Πάτρα
Ο Χρ. Γιανναράς ερχόταν και θαύμαζε τη βιωτή του σεβάσμιου γέροντα Γερβάσιου Παρασκευόπουλου.
Ξαφνικά σιώπησε. Σήκωσε το χέρι του και έκανε τον σταυρό του. Ετσι εξέπνευσε το βράδυ του Σαββάτου στα Κύθηρα ο Χρήστος Γιανναράς.
Ο θεολόγος, ο συγγραφέας, ο φιλόσοφος, ο οποίος τις δεκαετίες ιδίως του ’70 και του ’80 ήταν πάμπολλες οι φορές, που επισκεπτόταν τους αρκετούς συγγενείς του στην Πάτρα, μα κυρίως ερχόταν και θαύμαζε τη βιωτή του σεβάσμιου γέροντα Γερβάσιου Παρασκευόπουλου ή αναλωνόταν σε βαθυστόχαστες συζητήσεις με τον Κωνσταντίνο Κούρκουλα, πατέρα της ηθοποιού Ελένης. Ο Χρήστος Γιανναράς κηδεύεται αύριο στις 11 π.μ. από τον Ιερό Ναό της Αγίας Ειρήνης και θ’ ακολουθήσει η ταφή του στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών.
Στεκόμαστε στις θεολογικές αναζητήσεις του όταν είχε απέναντί του τον «παππούλη των φτωχών», γιατί δέχθηκε επιρροές που τον διευκόλυναν να κατανοήσει τον ναρκισσευόμενο ευσεβισμό των παρεκκλησιακών οργανώσεων και να φτιάξει στα επόμενα χρόνια της ζωής του ένα περίτεχνο θεολογικό οικοδόμημα, συνεπές προς τον εαυτό του και σε αυτό που είχε ανάγκη ο εκκλησιαστικός κόσμος.
Ο εκλιπών από το 1960 και εντεύθεν επηρέασε καταλυτικά τη θεολογική σκέψη στην Ελλάδα.
Οπως εύστοχα υπογράμμισε ο Σταύρος Ζουμπουλάκης, «έγραψε θεολογία σε γλώσσα ζωντανή, μακριά και πέρα από τη νεκρή ακαδημαϊκή γλώσσα και την ακόμη πιο νεκρή της εκκλησιαστικής ιεραρχίας των δεσποτάδων και των αρχιμανδριτών. Συνάμα απενοχοποίησε τον έρωτα και τη σεξουαλική ζωή. Γι’ αυτή την πτυχή του έργου του, αληθινή συμβολή στη σκέψη και τη ζωή των χριστιανών, δέχθηκε σφοδρή και συχνά χυδαία επίθεση από την ευσεβιστική, ηθικιστική θεολογία που κυριαρχούσε εντός και εκτός των οργανώσεων. Ο Γιανναράς έβγαλε, μόνος αυτός, τη θεολογία από το γκέτο και την ανυποληψία και την έφερε στον δημόσιο χώρο της σκέψης».
Είναι αληθές ότι ο σπουδαίος φιλόσοφος άλλαξε τη θεολογική ατζέντα στην Ελλάδα κι αν υπάρχουν σήμερα γέφυρες της θεολογίας με τον πολιτισμό, τη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία και τις άλλες επιστήμες, αυτές οφείλονται στον Χρήστο Γιανναρά, με το έργο του («Ορθοδοξία και Δύση στη Νεώτερη Ελλάδα», «Σχόλιο στο Ασμα Ασμάτων», «Αντιχάρισμα στον Νίτσε», «Ενάντια στη θρησκεία», «Το αίνιγμα κακού», «Καταφύγιο Ιδεών», «Το Πρόσωπο και ο Ερως» κ.ά.) να επηρεάζει όχι μόνο διανοούμενους, αλλά και ανθρώπους που δεν είχαν σχέση με την Εκκλησία, τη θεολογία και την παράδοση.
Το βιβλίο του «Το Πρόσωπο και ο Ερως» είχε επικριθεί, γιατί δεν είχαν γίνει κατανοητά τα βαθύτερα νοήματά του. Το βράδυ του περασμένου Σαββάτου, στην παρέα με τους φίλους του κι ενώ η συζήτησή τους περιστρεφόταν γύρω από τα πονήματα του θεολόγου και φιλοσόφου του μέλλοντος αιώνος Δημήτρη Κουτρουμπή, όπως γράψαμε και στον πρόλογο, ξαφνικά σιώπησε, σήκωσε το χέρι του, έκανε τον σταυρό του και παραδόθηκε γαληνεμένος στον Θεό. Στον έρωτά του.
Διαβάστε επίσης:
ΣΥΡΙΖΑ: Οταν η «Π» έδειχνε πως ο Παππάς θα έπαιρνε τη θέση του Φάμελλου
Σχολικό καλάθι: Μειώσεις τιμών έως και 10% κατά την πρώτη ημέρα εφαρμογής
ΔΥΠΑ: Νέο πρόγραμμα κατάρτισης 10.000 ανέργων
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News