Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ για Τέμπη: Τα λάθη, οι ευθύνες και 17 συστάσεις

Τι έγινε τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Τα στοιχεία που περιέχει το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

Τέμπη

Το πόρισμα των 178 σελίδων του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) ρίχνει φως στις χρόνιες παθογένειες, τις ελλείψεις και τα κρίσιμα σφάλματα που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών στις 28 Φεβρουαρίου 2023.

Οι ερευνητές αναδεικνύουν τόσο τα προβλήματα που υπήρχαν πριν από το δυστύχημα όσο και τις ελλείψεις στον τρόπο διαχείρισης των συνεπειών του.

Δείτε επίσης:

Οι παράγοντες που οδήγησαν στη σύγκρουση

Το δυστύχημα σημειώθηκε όταν η επιβατική αμαξοστοιχία IC-62 και η εμπορευματική αμαξοστοιχία 63503 βρέθηκαν να κινούνται στην ίδια γραμμή, μεταξύ Λάρισας και Νέων Πόρων, σε αντίθετες κατευθύνσεις. Το πόρισμα επισημαίνει ότι το γεγονός αυτό δεν ήταν μεμονωμένο, αλλά αποτέλεσμα συσσωρευμένων παραλείψεων και αδυναμιών.

Η αποδυνάμωση του ΟΣΕ κατά τη διάρκεια των μνημονιακών ετών οδήγησε σε ανεπαρκή συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, ελλείψεις σε προσωπικό και δυσανάλογα μεγάλο φόρτο εργασίας για όσους είχαν απομείνει. Παράλληλα, η απουσία προληπτικής συντήρησης στα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης άφησε το δίκτυο ευάλωτο σε ανθρώπινα λάθη.

Οι ερευνητές επισημαίνουν επίσης πως ούτε ο ΟΣΕ διασφάλισε ότι οι σταθμάρχες του είχαν την απαραίτητη εκπαίδευση και ικανότητες για να εκτελούν κρίσιμα καθήκοντα, ούτε η Hellenic Train παρείχε στους μηχανοδηγούς συνεχή εκπαίδευση σε ζητήματα ασφαλείας και επικοινωνίας.

Οι κρίσιμες παραλείψεις τη νύχτα του δυστυχήματος

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον ρόλο του σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος δεν χρησιμοποίησε την αυτοματοποιημένη διαδικασία για να καθορίσει τη σωστή διαδρομή της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62. Ωστόσο, οι συνθήκες υπό τις οποίες εργαζόταν ήταν εξαιρετικά δύσκολες, καθώς είχε να αντιμετωπίσει τεχνικές βλάβες και υψηλό επιχειρησιακό φόρτο.

Η ψυχολογική του κατάσταση ενδέχεται επίσης να επηρέασε τις αποφάσεις του, καθώς είχε προηγουμένως κάνει άλλο ένα λάθος την ίδια ημέρα, γεγονός που αύξησε το άγχος του σε μια κρίσιμη στιγμή.

Η καταστροφή και το μυστήριο της πυρόσφαιρας

Από τη σφοδρή σύγκρουση των δύο τρένων σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, με κάποιους να χάνουν τη ζωή τους από την πυρκαγιά που ακολούθησε. Το πόρισμα σημειώνει ότι, ενώ δεν υπήρχαν σαφείς δικλείδες ασφαλείας για τη μείωση της έντασης του δυστυχήματος, δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί τι ακριβώς προκάλεσε την εκτεταμένη φωτιά.

Οι προσομοιώσεις που πραγματοποιήθηκαν υποδεικνύουν την πιθανή παρουσία ενός άγνωστου καυσίμου, γεγονός που δημιουργεί νέα ερωτήματα για το τι προκάλεσε την πυρόσφαιρα. Παράλληλα, τίθεται ζήτημα για το αν η χρήση καλύτερων υλικών επιβράδυνσης της φωτιάς θα μπορούσε να είχε αυξήσει τις πιθανότητες επιβίωσης για όσους γλίτωσαν από την αρχική σύγκρουση.

Οι 17 συστάσεις του πορίσματος

Ως αποτέλεσμα της διερεύνησης, το ΕΟΔΑΣΑΑΜ προτείνει 17 συστάσεις προς τον ΟΣΕ, την Hellenic Train και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, με στόχο τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

  • Η δημιουργία ενός νέου, ενιαίου δημόσιου φορέα που θα ενοποιεί ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ για καλύτερο συντονισμό.
  • Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης του ΟΣΕ από 45 σε 75 εκατ. ευρώ ετησίως.
  • Στελέχωση των κρίσιμων φορέων ασφαλείας, όπως η ΡΑΣ και το ΕΟΔΑΣΑΑΜ, για την αποτελεσματικότερη επίβλεψη του σιδηροδρομικού δικτύου.
  • Εκπόνηση στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδίου για την ανάπτυξη των σιδηροδρόμων, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
  • Βελτίωση των διαδικασιών εκπαίδευσης και πιστοποίησης για σταθμάρχες και μηχανοδηγούς.
  • Δημιουργία ενός εθνικού ανεξάρτητου φορέα διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων, με πλήρη διαφάνεια στη λειτουργία του.

Το σχέδιο δράσης που έχει ήδη ξεκινήσει το Υπουργείο Μεταφορών αναγνωρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως ένα πρώτο θετικό βήμα, ωστόσο, όπως σημειώνει το πόρισμα, οι αποκλίσεις από τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας εξακολουθούν να υφίστανται.

 

 

Διαβάστε επίσης

Δύο χρόνια από την τραγωδία στα Τέμπη: Διεκδικούν απόδοση δικαιοσύνης, συγκεντρώσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό ΧΑΡΤΗΣ

Κινητοποίηση για τα Τέμπη: Ολη η Αχαΐα σε δρόμους και πλατείες

Καιρός: Ισχυρές καταιγίδες και πτώση θερμοκρασίας, πού τα φαινόμενα θα είναι ισχυρά, με τι καιρό θα γίνουν σήμερα οι συγκεντρώσεις

Κινητοποίηση Τέμπη: Πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία σήμερα

Πάτρα-Τέμπη: Κάλεσμα φοιτητών για συμμετοχή στις κινητοποιήσεις ΦΩΤΟ

Στην Πάτρα η 41η «Ημέρα Καριέρας» της ΔΥΠΑ στις 14 Μαρτίου

Πάτρα: Ναρκομανείς και οινόφλυγες, λόγω… πειράματος, για ασφαλέστερη διασκέδαση! Δράση φοιτητών στο Κουκούλι ΦΩΤΟ

Φράγμα Πηνειού: Αισιοδοξία για πότισμα κι όχι εφησυχασμός