Πάτρα: Στον αέρα… η υπόγεια διέλευση – Τα δεδομένα για τη στάση Δήμου και Υπουργείου

Σε αχαρτογράφητα νερά πλέει η υπόθεση της έλευσης του σύγχρονου τρένου λίγα 24ωρα μετά από τη συνάντηση μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και του Δήμου Πατρέων.

ΘΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙ;

Η δημοτική αρχή έχει κρατήσει κλειστά τα χαρτιά της. Παραμένει αδιευκρίνιστο εάν έχει την πρόθεση να ενημερώσει το δημοτικό συμβούλιο στην αυριανή συνεδρίαση του σώματος, είτε αυτοβούλως είτε εάν προκληθεί από την αντιπολίτευση.

ΧΩΡΙΣ «ΜΕΤΩΠΟ»

Αν κρίνουμε πάντως από την ανακοίνωση που εξέδωσε ο Δήμος μετά από τη συνάντηση στην Αθήνα, δεν έχει να πει και πολλά. Επίσης, δεν καταγράφηκε στο διάστημα που μεσολάβησε καμία διάθεση από την πλευρά της δημοτικής αρχής να ενημερώσει τους επικεφαλής τω παρατάξεων για μια πολύ σημαντική τοπική υπόθεση-διεκδίκηση, όπως είναι η διέλευση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής.  

ΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ

Πίσω από τις γραμμές της ανακοίνωσης του δήμου μπορούν να γίνουν ορισμένες σκέψεις για το ζήτημα. Είναι φανερό ότι ο υπουργός Κώστας Καραμανλής έχει εξαρτήσει από τον οικονομικό παράγοντα το αίτημα της δημοτικής αρχής και των συλλόγων για υπογειοποίηση του τμήματος Ρίο-Κανελλοπούλου. Δεν γνωρίζουμε τις πιθανές πηγές χρηματοδότησης που θα αναζητηθούν πόροι για να υπογειοποιηθεί η γραμμή και στο επίμαχο τμήμα.

Η ΜΕΛΕΤΗ

Αυτό που μπορούμε όμως να πούμε είναι ότι η εργολαβία του υποτμήματος Ψαθόπυργος-Ρίο -με κατάληξη την Κανελλοπούλου- είναι εγκεκριμένη και αδειοδοτημένη για να φτάσει (επιφανειακά) μέχρι εκεί. Η αλλαγή μελέτης στα δημόσια έργα δεν είναι καθόλου εύκολη ακόμα και αν υπάρχει η πολιτική βούληση. Αυτό άλλωστε έχει επικαλεστεί ο δήμος στην περίπτωση του αποχετευτικού έργου στα Βραχνέικα, όπου κάτοικοι και επαγγελματίες ζητούν αλλαγές στην εγκεκριμένη μελέτη. Η τροποποίηση γίνεται δυσκολότερη αν δεν υπάρχει και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, όπως συμβαίνει με την επιπλέον υπογειοποίηση που ζητάει ο δήμος.

ΚΑΛΗ ΘΕΛΗΣΗ

Συζήτηση έχει γίνει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την ανακοίνωση του δήμου, σύμφωνα με την οποία εξέφρασε στον υπουργό Υποδομών την βούλησή του να αναλάβει την διαμόρφωση του πάρκου που θα προκύψει στα τμήματα της πόλης που θα περάσει υπόγεια το τρένο. Αν η πρόθεση της δημοτικής αρχής ήταν να το προτείνει ως δείγμα καλής θέλησης, καλά έκανε.

ΣΤΗ… ΖΥΓΑΡΙΑ

Ομως μια τέτοιας κλίμακας τεχνική παρέμβαση δεν μπορεί να υλοποιηθεί με τον εξοπλισμό του δήμου. Ακόμα και αν υπολογίζει να το κάνει με ίδια μέσα, οι εργατώρες και τα υλικά θα κοστίσουν ένα καθόλου ευκαταφρόνητο ποσό. Τις τελευταίες μέρες έχουν ακουστεί διάφορα ποσά σε εκατομμύρια ευρώ για το επιπλέον κόστος της υπογειοποίησης (κάποιοι εκτιμούν ότι φτάνει σε τριψήφιο νούμερο). Και λένε ότι αν επιδειχθεί πολιτική βούληση μπορεί το υπουργείο Υποδομών να ικανοποιήσει το αίτημα της πόλης, το οποίο δεν μπορεί να μπει στη ζυγαριά σε σύγκριση με την ποιότητα ζωής των κατοίκων. Αλήθεια είναι αυτό. Αλλά αν δεν υπάρχουν τα χρήματα;

ΤΟ ΒΑΡΟΣ

Ο δήμος κάνει αυτό που πρέπει. Διεκδικεί και πιέζει. Ωστόσο, μπορεί να σηκώσει το βάρος μιας απόφασης που θα ισοδυναμεί με την απώλεια του σύγχρονου τρένου για τις επόμενες δεκαετίες αν η υπόθεση οδηγηθεί σε δίλλημα;