Μέση Ανατολή: Σε «ομηρία» η παγκόσμια ναυτιλία λόγω της έντασης – 271 πλοία ελληνικών συμφερόντων στην ζώνη του Ορμούζ

Κρίσιμο το Στενό του Ορμούζ για την ελληνική ναυτιλία – Πάνω από 270 ελληνόκτητα πλοία στην περιοχή, εκτίναξη ναύλων και ασφαλίστρων

Μέση Ανατολή: Σε «ομηρία» η παγκόσμια ναυτιλία λόγω της έντασης - 271 πλοία ελληνικών συμφερόντων στην ζώνη του Ορμούζ

Με κομμένη την ανάσα παρακολουθεί η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, καθώς η σύγκρουση Ιράν – Ισραήλ φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ενδεχόμενο αποκλεισμού των Στενών του Ορμούζ από την Τεχεράνη. Πρόκειται για μία κρίσιμη ναυτιλιακή δίοδο, από την οποία διακινείται σχεδόν το 25% του παγκόσμιου πετρελαίου, γεγονός που την καθιστά στρατηγικής σημασίας για την παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια και την οικονομία.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, τονίζοντας ότι 271 ελληνόκτητα πλοία βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην περιοχή υψηλού κινδύνου – εκ των οποίων 199 στον Περσικό Κόλπο και 72 εντός των Στενών του Ορμούζ. Από αυτά, μόλις 35 φέρουν την ελληνική σημαία, κάτι που έχει νομικές και επιχειρησιακές συνέπειες, καθώς επηρεάζει τη δυνατότητα άμεσης παρέμβασης των ελληνικών αρχών σε περίπτωση κρίσης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, το πρώτο τρίμηνο του 2025 καταγράφηκαν 1.201 διελεύσεις ελληνόκτητων πλοίων από το Στενό του Ορμούζ, επιβεβαιώνοντας τη μεγάλη παρουσία του ελληνικού στόλου στην περιοχή.

Ανησυχία για αποκλεισμό των Στενών και κλιμάκωση της κρίσης
Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα διατηρεί στάση αναμονής, ωστόσο η ανησυχία για κλιμάκωση είναι έντονη. Ο επικεφαλής ασφαλείας της BIMCO, Jakob Larsen, προειδοποίησε για τις συνέπειες ενός ενδεχόμενου αποκλεισμού των Στενών, ενώ ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη αρχίσει να αποφεύγουν τη μεταφορά φορτίων από τη Μέση Ανατολή, αυξάνοντας την πίεση στις αγορές.

Οι ναύλοι των VLCC (Very Large Crude Carriers) από τον Περσικό Κόλπο προς την Ασία έχουν αυξηθεί κατά 25%, ενώ η ημερήσια ναύλωση πλοίων από τον Κόλπο της Κίνας εκτινάχθηκε από τα 19.998 δολάρια σε πάνω από 47.600 δολάρια μέσα σε λίγες ημέρες, σύμφωνα με στοιχεία ναυλομεσιτών.

Πλήγμα και στην αγορά ασφαλίσεων
Παράλληλα, οι ασφαλιστικές εταιρείες επιβάλλουν αυξημένα ασφάλιστρα «κινδύνου πολέμου» για τις μεταφορές στην περιοχή. Τα ασφάλιστρα σε κάποιες περιπτώσεις έχουν αυξηθεί έως και 60%, επιβαρύνοντας σημαντικά το συνολικό κόστος μεταφοράς, το οποίο με τη σειρά του αναμένεται να μετακυλιστεί στον τελικό καταναλωτή.

Εμπορευματοκιβώτια: Προσωρινή ανθεκτικότητα, αλλά με ημερομηνία λήξης
Αν και η αγορά των container ships δείχνει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα προς το παρόν —καθώς αρκετές εταιρείες έχουν ήδη αλλάξει πορείες λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα— ενδεχόμενη διακοπή διέλευσης από το Στενό του Ορμούζ θα έχει άμεσο αντίκτυπο και στον συγκεκριμένο τομέα. Υπενθυμίζεται ότι, υπό φυσιολογικές συνθήκες, από το Στενό διέρχονται καθημερινά 20-30 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η ελληνική ναυτιλία στο επίκεντρο
Η ελληνική ναυτιλία διατηρεί ισχυρή παρουσία στην περιοχή, κάτι που ενισχύει την έκθεσή της στους γεωπολιτικούς κινδύνους αλλά και την επιρροή της στις εξελίξεις. Η αβεβαιότητα έχει ήδη αρχίσει να διαμορφώνει ένα νέο τοπίο για τις θαλάσσιες μεταφορές, σε μία περίοδο που η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα εξακολουθεί να δέχεται πιέσεις από διαδοχικές κρίσεις.

Η συγκυρία απαιτεί επαγρύπνηση και συντονισμένη δράση από τους αρμόδιους διεθνείς φορείς, με στόχο τη διατήρηση της ροής του παγκόσμιου εμπορίου και την αποτροπή μιας νέας ναυτιλιακής κρίσης.