Πάτρα-Ενεργό παραμένει το επενδυτικό ενδιαφέρον για το παλιό Λιμάνι: Το 2026 αποφάσεις για την κρουαζιέρα

Υπερταμείο: Ξεχωριστούς δρόμους ακολουθούν Πάτρα και Κατάκολο – Το Υπερταμείο αποφάσισε τελικά να προχωρήσει με το Plan B του διαγωνισμού

Πάτρα-Ενεργό παραμένει το επενδυτικό ενδιαφέρον για το παλιό Λιμάνι: Το 2026 αποφάσεις για την κρουαζιέρα

Για το 2026 προσδιορίζονται χρονικά οι αποφάσεις για την κρουαζιέρα στο παλιό λιμάνι της Πάτρας. Οπως είναι ήδη γνωστό, έχει ήδη ολοκληρωθεί η προεπιλογή των ενδιαφερόμενων επενδυτικών σχημάτων για τη Β΄ φάση του διαγωνισμού, ενώ όπως αποκάλυψαν πηγές του Υπερταμείου στην εφημερίδα «Πελοπόννησος», αυτή τη στιγμή «έχει λάβει χώρα ο διαχωρισμός της αξιοποίησης της δραστηριότητας της κρουαζιέρας, μεταξύ Κατάκολου και Πάτρας και προσεχώς θα προχωρήσουμε στη Β´ φάση του διαγωνισμού, όπου θα τεθούν στη διάθεση των επενδυτών τα διαγωνιστικά και συμβατικά τεύχη της εν λόγω φάσης, προκειμένου οι προεπιλεγέντες επενδυτές να υποβάλουν δεσμευτική προσφορά. Εκτιμάται ότι για τον λιμένα της Πάτρας αυτό θα λάβει χώρα εντός του 2026.»

Από τα παραπάνω προκύπτουν δύο σημαντικές εξελίξεις: Πρώτον, οι επενδυτικές αποφάσεις του Υπερταμείου θα ληφθούν την επόμενη χρονιά και, δεύτερον, το Υπερταμείο αποφάσισε τελικά να προχωρήσει με το Plan B του διαγωνισμού, επιλέγοντας δηλαδή, τα λιμάνια Κατακόλου και Πάτρας να τραβήξουν διαφορετικούς δρόμους.

Θυμίζουμε ότι ο διαγωνισμός του Υπερταμείου, αρχικά είχε προκηρύξει ως ενιαία την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας κι εκμετάλλευσης του λιμένα Κατάκολου και την υπο-παραχώρηση του παλιού λιμένα Πάτρας, εντός της περιοχής αρμοδιότητας του Οργανισμού Λιμένος Πατρών (ΟΛΠΑ ΑΕ), με ελάχιστη διάρκεια τα 30 έτη.

Να σημειωθεί πως, στην σχετική προκήρυξη του διαγωνισμού το Υπερταμείο διατηρούσε ρητά την επιφύλαξη του δικαιώματός να διαχωρίσει στη Β΄ Φάση του Διαγωνισμού τα φυσικά αντικείμενα και να αναθέσει σε διαφορετικούς προτιμητέους επενδυτές τη σύμβαση παραχώρησης του Λιμένα Κατάκολου και τη σύμβαση υπο-παραχώρησης της κρουαζιέρας στον Λιμένα Πάτρας.

Εκτιμάται πως αυτή η επιλογή μπορεί να λειτουργήσει θετικά για την Πάτρα, υπό την έννοια ότι καλείται πλέον να διαδραματίσει τον δικό της ανεξάρτητο ρόλο στον διαγωνισμό, προκειμένου να προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Στο πλαίσιο αυτό, σημαντική υποστηρικτική δουλειά για την προώθηση της κρουαζιέρας στο παλιό λιμάνι της Πάτρας, έχει κάνει όλο το προηγούμενο διάστημα η διοίκηση του Επιμελητηρίου Αχαϊας, με επανηλειμμένες επαφές στην Αθήνα και σε φορείς, ενώ το προσεχές διάστημα αναμένονται και πρωτοβουλίες εξωστρέφειας, με συμμετοχή της περιοχής, σε διεθνείς εκθεσιακές διοργανώσεις πρώτου μεγέθους.

Ποιοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον

Η «ακτινογραφία» των ομίλων που εκδήλωσαν ενδιαφέρον, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπερταμείου, για την αξιοποίηση και εκμετάλλευση των λιμανιών κρουαζιέρας σε Κατάκολο και Πάτρα είναι αποκαλυπτική και δείχνει το μέγεθος των επενδυτικών σχημάτων.

@ Η Cruise Terminals International Ltd με έδρα το Λονδίνο ενδιαφέρεται για τα λιμάνια Πατρών και Κατάκολου. Μειοψηφική συμμετοχή στην εταιρεία έχει ένας από τους κολοσσούς της κρουαζιέρας παγκοσμίως, η Royal Caribbean Cruises, η οποία είναι μια από τις τέσσερις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο με 24 κρουαζιερόπλοια.

@ Η Global Port Holdings (GPH) που ενδιαφέρεται και για τα τρία λιμάνια (Πάτρα, Κατάκολο, Καβάλα). Η GPH είναι εταιρεία συμμετοχών τουρκικών συμφερόντων και λειτουργεί σήμερα 32 λιμάνια κρουαζιέρας σε 19 χώρες. Παρέχει υπηρεσίες σε πάνω από 20 εκατομμύρια επιβάτες. Επίσης, ο όμιλος έχει στο χαρτοφυλάκιό του μια εμπορική λιμενική επιχείρηση που ειδικεύεται στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων και γενικού φορτίου.

@ Η κοινοπραξία Cruise Terminal Investment Limited Sàrl μαζί με την V Group SM SA που ενδιαφέρθηκε για τα λιμάνια Πατρών και Κατάκολου. Η πρώτη είναι ελβετική εταιρεία, θυγατρική της MSC Cruises με έδρα τη Γενεύη, που θεωρείται και αυτή, μια από τις κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο με 18 κρουαζιερόπλοια. Η V Group, είναι εταιρεία ελληνικών συμφερόντων του επιχειρηματία Βύρωνα Βασιλειάδη, που έχει παντρευτεί την κόρη της Μαριάννας Λάτση, Εριέττα. Ο όμιλος V Group έχει ενεργή παρουσία στο λιμάνι της Πάτρας, μέσω της θυγατρικής του «Antipollution», που διαχειρίζεται απόβλητα πλοίων.

Στη Β΄ φάση του διαγωνισμού, οι προεπιλεγέντες επενδυτές θα κληθούν να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους, για να γίνει διαπραγμάτευση και να επιλεγούν οι τελικοί ή ο τελικός ανάδοχος.