Καλαβρυτινό Ολοκαύτωμα: Σημασία έχει η ανάδειξή του

Του Διονύση Ζακυνθινού

ΚαλαβρυτινόΉταν ένας πρόσχαρος άνθρωπος, με σπινθηροβόλο βλέμμα, πολύ παραστατική στις διηγήσεις της. Μια από τις αγαπημένες της συνδεόταν με ανεξίτηλη ανάμνηση της, από αυτές που χαράζουν μια ολόκληρη ζωή. Είχε κι έλεγε ότι ήταν στα γυναικόπαιδα που οι Γερμανοί είχαν κλείσει στο σχολείο των Καλαβρύτων, εκείνη την αποφράδα μέρα του Δεκεμβρίου του 1943. Εμφανώς συγκινημένη, τόνιζε ότι χρωστούσε τη ζωή της σε έναν Αυστριακό, που άνοιξε την πόρτα του φλεγόμενου   σχολείου και τα γυναικόπαιδα ξεχύθηκαν έξω, γλιτώνοντας από βέβαιο θάνατο.
Μια ανάλογη μαρτυρία, ηλικιωμένης γυναίκας με σημαντική επιστημονική διαδρομή,  δημοσιοποιήθηκε τις προάλλες σε αθηναϊκό μέσο ενημέρωσης.

Στον αντίποδα, σύμφωνα με άλλους, ο Αυστριακός «καλός» Ναζί δεν υπήρξε ποτέ. Πρόκειται, όπως λένε, για έναν μύθο και τίποτα περισσότερο. Εξ ου και οι  έντονες αντιδράσεις που προκλήθηκαν από το τρέιλερ της ταινίας «Καλάβρυτα 1943».
Από τις αντικρουόμενες μαρτυρίες, ας υιοθετήσουμε την εκδοχή ότι ο Αυστριακός, πράγματι, είναι ένας μύθος που αναπαράγεται στην ταινία. Γιατί να προκληθούν αυτές οι αντιδράσεις εναντίον της;

Συνηθίζεται σε κινηματογραφικά έργα ιστορικού περιεχομένου να υπάρχουν ανορθογραφίες, που δεν αναιρούν, ωστόσο, τη μεγάλη εικόνα, ούτε ακυρώνουν το μήνυμα τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το «Braveheart», που έχει στο επίκεντρο του τον επαναστάτη των Σκωτσέζων Γουίλιαμ Γουάλας. Ο Μελ Γκίμπσον καθήλωσε για την ερμηνεία του, αλλά ο ήρωας που ενσάρκωσε απείχε πολύ από τον πραγματικό.
Όμως, ακόμη κι έτσι, παρά τις ανακρίβειες του, το «Braveheart» είχε την ανάλογη επίδραση στους Σκωτσέζους, τονώνοντας το πατριωτικό αίσθημα τους.

Ως εκ τούτου, παραβλέποντας το δέντρο και βλέποντας το δάσος, αυτό που πρέπει να κρατήσουμε από την ταινία «Καλάβρυτα 1943» είναι το γεγονός ότι αναδεικνύει το Καλαβρυτινό Ολοκαύτωμα σε διεθνές επίπεδο, προσθέτοντας πόντους και στην προβολή της μαρτυρικής πόλης.

Κρατώντας αποστάσεις από τις  αντιδράσεις που προκλήθηκαν, ο Δήμος Καλαβρύτων τήρησε μια ορθολογική στάση, η οποία μάλλον δεν στάθηκε ικανή να απαλύνει τον προβληματισμό ενός εκ των συντελεστών της ταινίας. Ο ίδιος, αναρωτήθηκε ποιος θα… τολμήσει να γυρίσει στο μέλλον ιστορική ταινία, όταν σκέφτεται ότι μπορεί να μπει στο στόχαστρο διαμαρτυριών και ενστάσεων.
Άδικο έχει;