Ο Νεκτάριος Φαρμάκης στην «Π»: Βαδίζουμε στη Δυτ. Ελλάδα της επόμενης εποχής

Σε πέντε έργα-πυλώνες, τα οποία αποτυπώνουν ορισμένους από τους βασικούς σταθμούς του σχεδίου της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για την ανάπτυξη της περιοχής μας, αναφέρεται ο περιφερειάρχης.

Ο Νεκτάριος Φαρμάκης στην «Π»: Βαδίζουμε στη Δυτ. Ελλάδα της επόμενης εποχής «Χρόνο με το χρόνο χτίζουμε μία καλύτερη Δυτ. Ελλάδα» σημειώνει ο περιφερειάρχης

Σε πέντε έργα-πυλώνες τα οποία αποτυπώνουν ορισμένους από τους βασικούς σταθμούς του σχεδίου της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για την ανάπτυξης της περιοχής μας αναφέρεται μέσω της συνέντευξής του στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» ο περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης.

Η επόμενη μέρα της Πατρών-Πύργου, το Εργοστάσιο Λαδόπουλου, το παραλιακό μέτωπο, το κολυμβητήριο τη Αγυιάς και οι παράκτιες υποδομές της παραλιακής οδού του Ρίου-Αγ. Βασιλείου δεν αποτελούν πλέον σχέδια επί χάρτου, αλλά έργα που είτε απολαμβάνουν οι πολίτες είτε βρίσκονται στο στάδιο της υλοποίησης.

-Η νέα Πατρών-Πύργου είναι πια γεγονός. Ακούμε χρήστες που σε μόλις 22 λεπτά φτάνουν από τα Καμίνια στην Αμαλιάδα, Πατρινούς να κάνουν περισσότερες μετακινήσεις προς τις ακτές της Ηλείας μέσα σε μισή ώρα και μόνο στην πρώτη εβδομάδα λειτουργίας καταγράφηκαν περί τις 40.000 οχήματα να κάνουν χρήση του δρόμου. Ποιες πιστεύετε αναπτυξιακές προοπτικές δημιουργούνται από αυτήν τη νέα πραγματικότητα;

Ο νέος αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου αναμένεται να επηρεάσει θετικά την τοπική οικονομία και την επιχειρηματικότητα συνολικά της Δυτικής Ελλάδας. Η βελτίωση της προσβασιμότητας συνεπάγεται και μείωση χρόνου μετακίνησης, κάτι που διευκολύνει σημαντικά τη μεταφορά προϊόντων και υπηρεσιών, μειώνοντας τα κόστη και αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων. Πράγματι, σε ενδοπεριφερειακό επίπεδο έχουμε αυξημένες μετακινήσεις. Σταδιακά αναμένουμε γενικότερα αύξηση της επισκεψιμότητας και από άλλες περιοχές, ιδίως στους παραθεριστικούς προορισμούς. Ηδη η απόσταση Αθήνα-Πύργος ανέρχεται σε 2 ώρες και 40 λεπτά, επικοινωνία που υποστηρίζεται πλέον και με δρομολόγια εξπρές. Οι αυξημένες επισκέψεις είθισται να αυξάνουν τα έσοδα επιχειρήσεων στον κλάδο της φιλοξενίας, εστίασης, μεταφορών και εμπορίου. Επίσης, η ύπαρξη σύγχρονων υποδομών αποτελεί κίνητρο για νέες επενδύσεις, καθώς βελτιώνει το επιχειρηματικό περιβάλλον. Ακόμη, η βελτίωση του οδικού δικτύου συχνά οδηγεί σε αναπροσαρμογές στις χρήσεις γης, με τη δημιουργία νέων εμπορικών και βιομηχανικών ζωνών, κάτι που ανοίγει περαιτέρω ευκαιρίες για επιχειρηματική δραστηριότητα. Ο νέος δρόμος Πατρών-Πύργου ανοίγει την πόρτα σε μια νέα εποχή για ολόκληρη τη Δυτική Ελλάδα!

-Ηδη πάντως υπάρχουν και οι εκτιμήσεις εκείνων που θεωρούν ότι για να φτάσουμε σε αυτή τη νέα εποχή δεν αρκεί ο δρόμος. Τι θα απαντούσατε;

Θα απαντούσα ότι από την ανάληψη της θητείας μας έως και σήμερα, χρόνο με το χρόνο χτίζουμε μια καλύτερη και πιο ανεπτυγμένη Δυτική Ελλάδα. Με δουλειά, εμπιστοσύνη, συνεργασία και ενότητα, οικοδομούμε τη Δυτική Ελλάδα της νέας εποχής, στην οποία, ναι η βελτίωση της προσπελασιμότητας αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για κάθε μορφής ανάπτυξη. Η Δυτική Ελλάδα μετατρέπεται σε μία περιοχή εύκολης πρόσβασης για να μπορέσουμε να στηρίξουμε την τουριστική ανάπτυξη, να προσελκύσουμε επενδύσεις, αλλά και να μετακινούμαστε ενδοπεριφερειακά με ταχύτητα και ασφάλεια. Δεν μένουμε όμως στους δρόμους.

Θα σας θυμίσω τον σχεδιασμό μας για Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις (ΟΧΕ και ΟΧΕ-ΒΑΑ) παντού στη Δυτική Ελλάδα, όπως για παράδειγμα η ΟΧΕ Αιγιάλειας-Καλαβρύτων-Ερυμάνθου, αλλά και η θεματική ΟΧΕ «Παράλιο Μέτωπο» που περιλαμβάνει τους Δήμους Δυτικής Αχαΐας, Ανδραβίδας-Κυλλήνης και Πηνειού.

Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των δικών μας παρεμβάσεων κινούνται παράλληλα με τον εθνικό σχεδιασμό, στο πλαίσιο του οποίου, όπως έχει ανακοινώσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, το φθινόπωρο θα παρουσιαστούν τα Τοπικά Σχέδια Ανάπτυξης Αχαΐας, Αιτωλοακαρνανίας και Ηλείας που περιλαμβάνουν 420 παρεμβάσεις.

Ιδιαίτερα για την Πάτρα, ως Περιφέρεια, έχουμε δρομολογήσει εμβληματικές παρεμβάσεις στο παράλιο μέτωπο από το Λαδόπουλο μέχρι την Αγυιά και το παραλιακό τμήμα Ρίο-Αγιος Βασίλης, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 55 εκατ. ευρώ, που μόλις ολοκληρωθούν θα αλλάξουν ριζικά της εικόνα της Πάτρας, διαμορφώνοντας ένα τοπίο αντάξιο της ιστορίας της πόλης.

Ο Νεκτάριος Φαρμάκης στην «Π»: Βαδίζουμε στη Δυτ. Ελλάδα της επόμενης εποχής

Ο Ν. Φραμάκης επισημαίνει ότι ο νέος δρόμος Πατρών – Πύργου ανοίγει την πόρτα σε μια νέα εποχή για ολόκληρη τη Δυτική Ελλάδα

-Μιας και το αναφέρατε, σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε με την ανάπλαση του πρώην εργοστασίου Λαδόπουλου;

Το επόμενο μεγάλο βήμα στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης ενός περισσότερου αναπτυξιακού περιβάλλοντος για την Πάτρα, είναι η ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών για την Αξιοποίηση και Ανάπτυξη του Πρώην Εργοστασίου Λαδοπούλου. Πρόκειται για μια σύνθετη και ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία τόσο για την ωρίμανση, όσο και τη δημοπράτηση του έργου. Για να καταλάβετε το μέγεθος της δυσκολίας είναι το μεγαλύτερο έργο, βάσει προϋπολογισμού, που έχει εκτελέσει ποτέ η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.

Θα έχετε παρατηρήσει ότι πάντα στις δηλώσεις μου για το συγκεκριμένο έργο είμαι προσεκτικός, όχι γιατί δεν το πιστεύω ότι θα πετύχει, αλλά διότι η εικόνα που έχω για τη Διοίκηση όλα αυτά τα χρόνια, μου έχει διδάξει ότι όταν πρόκειται για σύνθετα και μεγάλα έργα, είναι προτιμότερο πρώτα να φτάνουν στη συμβασιοποίηση κι έπειτα να πανηγυρίζουμε. Το ίδιο όπως ξέρετε έκανα και για την Πατρών-Πύργου.

Μπορώ ωστόσο να διαβεβαιώσω ότι η περιφερειακή αρχή κινείται προς την ταχύτερη δυνατή εκκίνηση και ολοκλήρωση του σημαντικού έργου, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με κύριο γνώμονα την αναβάθμιση και την εξυπηρέτηση της πόλης και των πολιτών της Πάτρας. Εργαζόμαστε για ένα έργο που θα είναι βιώσιμο και ανοικτό στην κοινωνία.

-Συνεχίζοντας τη νότια περιήγηση στην Πάτρα, συναντάμε το παραλιακό μέτωπο της πόλης. Εκεί, τι εξελίξεις έχουμε;

Οπως γνωρίζετε η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας χρηματοδοτεί την ολοκληρωμένη ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Πάτρας, από Κανελλοπούλου έως Ελευθερίου Βενιζέλου, μια μεγάλη και σημαντική παρέμβαση που έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα 2021-2027. Αφορά μεταξύ άλλων, ένα σημαντικό τμήμα της πόλης και περιλαμβάνει την ανάδειξη των κεντρικών μόλων της, τη σύνδεση του παραλιακού μετώπου με την ευρύτερη περιοχή του Ι.Ν. Αγίου Ανδρέα και την Οδό Τριών Ναυάρχων. Εχει προηγηθεί αρχιτεκτονικός διαγωνισμός και πλέον ο Δήμος Πατρέων, που κινεί πλέον τα ινία, βρίσκεται στο στάδιο της εκπόνησης μελέτης, διαδικασία απαραίτητη για να ξεκινήσει στη συνέχεια η υλοποίηση των παρεμβάσεων.

-Ωστόσο, αναφερθήκατε και στην Αγυιά. Πόσο θα αλλάξει κι εκεί το τοπίο με την αναβάθμιση του παλαιού Κολυμβητηρίου;

Στο ανακαινισμένο κολυμβητήριο, δεν θα συντηρηθούν απλώς οι παλαιές εγκαταστάσεις, αλλά θα διαμορφωθούν και νέες με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια σύγχρονη αθλητική εγκατάσταση. Η ανακατασκευή των υπαρχόντων αθλητικών εγκαταστάσεων δεν είναι τόσο απλή όσο φαίνεται, καθώς αυτές έχουν πολυδιάστατη οντότητα. Και με τους νέους χώρους που θα δημιουργηθούν μέσα στην Πάτρα για να εξυπηρετούνται οι αθλούμενοι, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις που αυξάνουν συνεχώς την προσφορά και τη βελτίωση των προδιαγραφών των χώρων αυτών. Είναι κι αυτό ένα πολυσύνθετο έργο που θα έρθει να αλλάξει πλήρως την εικόνα στη βόρεια περιοχή της Πάτρας, ακριβώς δίπλα στην πλαζ και στο έλος της Αγυιάς, προσδίδοντας υπεραξία στην περιοχή, αλλά και σε ολόκληρη την πόλη. Θα σας θυμίσω ότι ξεκινήσαμε από το μηδέν, με στόχο να δικαιώσουμε ένα πολύχρονο αίτημα της Πάτρας και είμαστε κοντά στη στιγμή που θα το δούμε όλοι να αρχίσει να υλοποιείται. Εχουν κατατεθεί ήδη έξι προσφορές που σημαίνει ότι υπάρχει κατασκευαστικό ενδιαφέρον. Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη κι εκτιμούμε ότι σύντομα θα έχουμε την τελική έκβαση.

-Ενα επίσης ουσιαστικό έργο που περιμένει η περιοχή είναι το έργο αποκατάστασης της παραλιακής οδού και των παράκτιων υποδομών της παραλιακής οδού του Ρίου. Είστε ευχαριστημένος από την πρόοδο των εργασιών;

Είναι το τρίτο πολύπλοκο και σοβαρό έργο που εκτελούμε στην Πάτρα για την αντιμετώπιση των εκτεταμένων ζημιών, των προβλημάτων αυξημένης διάβρωσης της παράκτιας ζώνης, αλλά και της μειωμένης ευστάθειας στα επιμέρους παράκτια οδικά τμήματα. Υλοποιούμε μια ολοκληρωμένη τεχνική πρόταση για την προστασία και αποκατάσταση της παράκτιας ζώνης Ρίου–Αγ. Βασιλείου, ώστε να αποτραπούν οι συνθήκες επικινδυνότητας τόσο για τα διερχόμενα αυτοκίνητα όσο και στους πολίτες, δεδομένου ότι εκτός από τους μόνιμους κατοίκους υπάρχει και μεγάλη επισκεψιμότητα των καταστημάτων εστίασης και ψυχαγωγίας που λειτουργούν στην παραλιακή. Εχει εκπονηθεί μελέτη σε συνολικό μήκος ακτής άνω των 4.000μ. που περιλαμβάνει εμπορικές δραστηριότητες, δραστηριότητες αναψυχής και εγκαταστάσεις, εκτελείται ήδη έργο σε μήκος περίπου 2.000 μέτρων και συνεχίζουμε να διεκδικούμε χρηματοδότηση για την υλοποίηση των υπολοίπων 2χλμ. του έργου.

Η πρόοδος των εργασιών εξελίσσεται ικανοποιητικά στο Ρίο, δεδομένου ότι έχει ομαλοποιηθεί η ροή χρηματοδότησης, ενώ τον επόμενο μήνα θα ξεκινήσουν οι εργασίες στον Αγιο Βασίλη. Η αποκατάσταση της παράκτιας ζώνης Ρίου-Αγίου Βασιλείου, είναι ένα έργο που όχι μόνο δίνει λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα στη βόρεια ακτογραμμή της Πάτρας, αλλά θα αναβαθμίσει σημαντικά την περιοχή και θα ενισχύσει την οδική ασφάλεια, σε συνδυασμό με την προστασία της ακτογραμμής και του οικιστικού περιβάλλοντος.