Πάτρα – Προαστιακός: Υπάρχουν ελπίδες για την υπογειοποίηση – Η χρηματοδότηση το θέμα
Αν θέλουμε να αναδείξουμε κάτι θετικό από την χθεσινή συνάντηση του Κώστα Καραμανλή με τον Κώστα Πελετίδη είναι ότι οι δύο πλευρές, υπουργείο Υποδομών και Δήμος Πατρέων, έχουν εμπεδώσει μια σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης, η οποία δεν κάμφθηκε στο διάστημα των επτά μηνών που μεσολάβησε από την προηγούμενη επαφή τους. Ως προς την υπογειοποίηση της γραμμής στο τμήμα Ρίο-Κανελλοπούλου παραμένουν τα τεχνικά και οικονομικά εμπόδια.
Είναι φανερό ότι η δημοτική αρχή προσπαθεί να εξαντλήσει όλα τα περιθώρια που έχει στη διάθεσή της, διεκδικώντας να επεκταθεί η υπογειοποίηση πέρα από τα 5,16 χλμ. για τα οποία έχει δεσμευτεί ο Κ. Καραμανλής από τον Ιούλιο του ’20 στο συνέδριο της «Π». Προφανώς και κατανοεί πόσο σημαντικό είναι για την Πάτρα να υλοποιηθεί ο «μεγάλος» στόχος, ο οποίος είναι να φτάσει υπογειοποιημένο το σύγχρονο τρένο στην πόλη, στο μεγαλύτερο δυνατόν μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου.
Η εμπιστοσύνη που προαναφέραμε, επιβεβαιώνεται και μέσα από ασφαλείς πληροφορίες που έφτασαν στην «Π» και θέλουν τον Κ. Καραμανλή να ενημέρωσε τον Κ. Πελετίδη συνολικά για την έλευση του σύγχρονου τρένου (χρονοδιαγράμματα εργολαβιών, προβλήματα εργασιών σε ορισμένα τμήματα του δικτύου κ.ά.). Πρόκειται για σημαντικά ζητήματα, τα οποία έκρινε σκόπιμο να μοιραστεί ο υπουργός Υποδομών με τον δήμαρχο Πατρέων, ώστε ο δεύτερος να έχει σφαιρική εικόνα για το μεγάλο σιδηροδρομικό έργο.
Στις άμεσες ενέργειες του Υπουργείου Υποδομών είναι η προκήρυξη του διαγωνισμού για την εργολαβία Αίγιο (Ροδοδάφνη)-Ρίο μέσα στο επόμενο δίμηνο. Στο διαγωνισμό θα περιλαμβάνονται οι γραμμές (επιδομή), η σηματοδότηση, η ηλεκτροκίνηση, η σηματοδότηση και οι νέοι σταθμοί και στάσεις. Η νέα διπλή γραμμή θα έχει μήκος 32 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει τις στάσεις: Ροδοδάφνη, Σελιανίτικα, Καμάρες, Ψαθόπυργος, Αραχωβίτικα, Αγιος Βασίλειος, Ρίο και Μποζαϊτικα. Το κόστος του ξεπερνά τα 130 εκατ. ευρώ.
Του ΜΙΧΑΛΗ ΒΑΣΙΛΑΚΗ
«Θέλουμε πλήρη υπογειοποίηση, αλλά ποιoς την πληρώνει;»
Σε θετικό κλίμα, χωρίς όμως να προκύψει λύση για τον τρόπο που θα φτάσει το τρένο στην Πάτρα, ολοκληρώθηκε η χθεσινή συνάντηση του Κώστα Καραμανλή με τον Κώστα Πελετίδη. «Το θέμα δεν είναι αν θέλουμε ή όχι τη συνολική υπογειοποίηση, αλλά με τι κόστος και τι κινδύνους για την ολοκλήρωση του έργου», σημείωναν αρμόδιες πηγές του υπουργείου Υποδομών λίγη ώρα μετά το ραντεβού των δύο πλευρών.
Στο τραπέζι των συζητήσεων δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή καμία εναλλακτική πρόταση από αυτή που έχει καταθέσει η πλευρά του υπουργείου από τον περασμένο Σεπτέμβριο, η οποία να πληροί τους όρους που θέτει η Κομισιόν και να εξασφαλίζει την χρηματοδότηση του έργου. Η πλήρης υπογειοποίηση θα ανέβαζε κατά πολύ το κόστος, ενώ όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές, «αν προχωρήσει χωρίς προσκόμματα η πρόταση της ΕΡΓΟΣΕ, είναι εφικτή η δημοπράτηση του έργου το δεύτερο εξάμηνο του 2021».
Από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών υπάρχει διάθεση να συνεχιστεί η συνεργασία με τον Δήμο Πατρέων προκειμένου να βρεθεί η καλύτερη λύση για την ολοκλήρωση ενός πολύ σημαντικού έργου για την πόλη. Οι συζητήσεις θα συνεχιστούν, ενώ θα υπάρχουν και απευθείας διαβουλεύσεις του Δήμου με την ΕΡΓΟΣΕ.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου είναι τα εξής:
• Oταν θα ολοκληρωθεί η νέα γραμμή, η υπερταχεία αμαξοστοιχία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, μία ώρα και 40 λεπτά.
• Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1,1 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκατομμύρια επιβάτες.
• Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1,9 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2,6 εκατομμύρια.
• Η νέα γραμμή σε πρώτη φάση θα εξυπηρετεί 3 εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα και τέσσερις την ημέρα το 2040 στο τμήμα Θριάσιο – Πάτρα.
• Το έργο αναμένεται να ενταχθεί για χρηματοδότηση στην επόμενη προγραμματική περίοδο (2021 – 2027), ενώ το αίτημα προς την Κομισιόν για την εξασφάλιση πόρων θα υποβληθεί μετά την ολοκλήρωση των μελετών.
Του ΓΙΑΝΝΗ ΚΑΝΤΕΛΗ
Ανοικτό άφησε η δημοτική αρχή το θέμα της υπογειοποίησης του σύγχρονου τρένου στο τμήμα Ρίο-Κανελλοπούλου μετά από την χθεσινή συνάντηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, με τον δήμαρχο Κώστα Πελετίδη. Ο δήμος εξέδωσε μια εξαιρετικά προσεκτική (έως «ξερή») ανακοίνωση 175 λέξεων από την λείπει κάθε διατύπωση που θα μπορούσε να δυναμιτίσει τον διάλογο ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Επιχειρώντας μια ακτινογραφία του περιεχομένου της ανακοίνωσης, διακρίνουμε ότι οι δύο πλευρές, παρά την καλή τους διάθεση, δεν κατάφεραν να κάνουν πρόοδο στο επίμαχο ζήτημα. Η δημοτική αρχή αναγνωρίζει στον Κ. Καραμανλή ότι είναι θετικός στην υπογειοποίηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής από το ύψος του Ρίου, αλλά η έλλειψη χρηματοδοτικού εργαλείου είναι το σημαντικότερο εμπόδιο. «Ο κ. υπουργός εξέφρασε την επιθυμία του να γίνει η υπογειοποίηση από το Ρίο, πλην όμως μέχρι σήμερα υπάρχουν, όπως είπε, μεγάλες δυσκολίες στην ανεύρεση της χρηματοδότησης του έργου» αναφέρει χαρακτηριστικά ο δήμος στην ανακοίνωσή του. Το αποτέλεσμα της συνάντησης, όπως αποτυπώνεται από την πλευρά του δήμου, δείχνει ότι υπάρχει θετική διάθεση τόσο από το Υπουργείο όσο και από το Δήμο. Παρόλα αυτά, καταγράφηκε στη διάρκεια της συζήτησης η διατύπωση διαφορετικών θέσεων και προσεγγίσεων από τον Δήμο και την ΕΡΓΟΣΕ, «σε θέματα τεχνικά και οικονομικά».
Ο Δήμος άκουσε τις επισημάνσεις του υπουργείου σχετικά με την πιεστική ανάγκη να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί η κατασκευή του έργου. Ο Κ. Πελετίδης μετέφερε από την δική του πλευρά ότι η μόνη λύση που μπορεί να δεχθεί η πόλη είναι να υπογειοποιηθεί η γραμμή στο τμήμα από το Ρίο έως την Κανελλοπούλου. Ως δείγμα καλής θέλησης, αλλά και στην προσπάθεια να καμφθούν οι επιφυλάξεις της ΕΡΓΟΣΕ, ο δήμαρχος πρότεινα να αναλάβει ο Δήμος ένα μέρος από τις παράπλευρες εργασίες, όπως είναι η ανάπλαση και κατασκευή του γραμμικού πάρκου, ώστε να μειωθεί το κόστος της χρηματοδότησης. Οι δίαυλοι επικοινωνίας έχουν μείνει ανοικτοί και όπως ανακοίνωσε ο Δήμος θα γίνει νέα επαφή με την ΕΡΓΟΣΕ.
Στη συνάντηση πήραν μέρος ο αντιδήμαρχος αρχιτεκτονικού σχεδιασμού Χρήστος Κορδάς, ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης και ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Βίνης.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News