Σας στενοχωρεί η… πρόωρη ανάσταση; – Εξι απαντήσεις
Η Επιτροπή Λοιμωξιολόγων εισηγήθηκε, η Κυβέρνηση αποδέχθηκε και μετέφερε την πρόταση. Η Ιερά Σύνοδος αποφάσισε ομόφωνα την προσαρμογή της ώρας τελετής της Ανάστασης στις 9 μ.μ. του Μεγάλου Σαββάτου, στα προαύλια των ναών, αντί για τις 12 τα μεσάνυχτα που γινόταν παραδοσιακά.
Οπως αναφέρει η ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου, η απόφαση ελήφθη με βάση «τους ισχύοντες περιορισμούς της κυκλοφορίας και επιθυμώντας την καλύτερη ποιμαντική εξυπηρέτηση των πιστών, οι οποίοι δεν πρέπει επ’ ουδενί να στερηθούν τη συμμετοχή στη χαρά της Αναστάσεως».
Το ερώτημα στους καλεσμένους μας:
-Θεωρείτε ότι η αλλαγή ώρας (και ουσιαστικά μέρας) της τελετής της Ανάστασης παραβιάζει θρησκευτικά και χριστιανικά «ιερά και όσια» ή δεν τίθεται τέτοιο θέμα;
-Σας «χαλάει» ως χριστιανό και ως άνθρωπο αυτή η αλλαγή σ’ ένα κορυφαίο γεγονός για την Χριστιανοσύνη;
Βαγγέλης Λιόλιος: «Αν μαθαίναμε και τον λόγο…»
«Καταρχάς, δεν παραβιάζεται, θεωρώ, κανένας κανόνας, γιατί υπάρχουν χωριά όπου η Ανάσταση γίνεται στις 10. Το σημαντικό είναι ότι θα κάνουμε Ανάσταση. Το χειρότερο σενάριο θα ήταν να μην κάναμε… Γιατί πέρυσι δεν κάναμε. Οι λοιμωξιολόγοι πήραν μια απόφαση να μετατεθεί η ώρα. Δεν μπορώ να καταλάβω όμως το λόγο. Θα ήθελα να μας εξηγήσουν… Τι αλλάζει στις 9μμ σε σχέση με τις 12; Μπορεί να υπάρχει ένα σκεπτικό που δεν το γνωρίζουμε. Εγώ θα ήθελα να κάνουμε Ανάσταση στις 12, αλλά αν βοηθάει, ας γίνει στις 9μμ. Να μαθαίναμε και το λόγο, όμως…».
* Ο Βαγγέλης Λιόλιος είναι ιδρυτής της αλυσίδας Coffee Island, μέλος του ΔΣ της Χριστιανικής Στέγης Πατρών, υποψήφιος πρόεδρος της ΕΟΚ.
Eυάγγελος Κωστακιώτης: «Ποιος νοιάζεται για την ώρα;»
«Ανέστη Χριστός. Μηδείς φοβείσθω θάνατον. Εσκύλευσε και επίκρανε αυτόν. Επικράνθη, κατηργήθη, ενεπαίχθη, ενεκρώθη, καθηρέθη. Ανέστη Χριστός και Άδης καταβέβληται. Χριστός εγερθείς εκ νεκρών απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο. Το ιστορικό γεγονός που δίνει νόημα στην ύπαρξη. Ο Χριστός, ακέραιος (πρότυπος) Ανθρωπος, είναι αναστημένος, άρα και ο κάθε άνθρωπος μπορεί, ελεύθερα, να επιλέξει τον τρόπο που Αυτός υπάρχει, τον αγαπητικό τρόπο ύπαρξης και να αναστηθεί. Χριστός Ανέστη. Και ‘σεις μου λέτε να ασχοληθώ με το αν θα γίνει η Ανάσταση την 12η ή την 9η μετά μεσημβρίας λόγω κορονοϊού; Ποιος νοιάζεται;».
* O Eυάγγελος Κωστακιώτης είναι δικαστικός και μέλος του ΔΣ της Χριστιανικής Στέγης Πατρών.
Γεώργιος Ι. Ανδρουτσόπουλος: «Θυσιάζεται ο τύπος για την ουσία»
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η μετάθεση της ώρας της Ανάστασης υπήρξε και αυτή ”παράπλευρη απώλεια” της πανδημίας. Η απόφαση αυτή δεν ακολουθεί, καταρχήν, την εκκλησιαστική συνήθεια και πράξη, πλην όμως ουδέν πρόβλημα, κατά τη γνώμη μου, προκαλεί, καθώς αποτελεί ένα εξαιρετικό μέτρο, που δεν δημιουργεί ένα δυσμενές προηγούμενο. Αλλωστε, οι έκτακτες συνθήκες απαιτούν ευελιξία και έκτακτες λύσεις. Και αυτό το γνωρίζει πολύ καλά, πρωτίστως, η ίδια η Εκκλησία, η οποία φροντίζει οφειλετικώς να ”οικονομεί” τα πράγματα με τον προσφορότερο τρόπο. Θυσιάζεται ο τύπος για να διασωθεί η ουσία…».
* Ο Γεώργιος Ι. Ανδρουτσόπουλος είναι επίκουρος καθηγητής του Εκκλησιαστικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και δικηγόρος.
Γιώργος Βέργος: «Καλύτερα στις 12, αλλά ανέφικτο»
«Κανονικά, εκκλησιολογικά δηλαδή, η Ανάσταση γίνεται στις 12. Σε κάποια μέρη, βεβαίως, ξεκινάει 9 και τελειώνει στη 1, όταν υπάρχει ένας παπάς για αρκετά χωριά. Αφού δεν μπορεί να γίνει άρση των μέτρων, λόγω επιδημιολογικών δεδομένων, είναι εύλογο να γίνει νωρίτερα η Ανάσταση. Εγώ θα προτιμούσα να κάνω Ανάσταση στις 12 και να μείνω μετά, όπως κάθε χρόνο, ως τις 2, αλλά είναι ανέφικτο… Δεν τίθεται θέμα παραβίασης εκκλησιαστικών κανόνων, από τη στιγμή που δέχθηκε αλλαγή ώρας η Ιερά Σύνοδος. Και προσοχή: Στους προαύλειους χώρους, μάσκα και αποστάσεις. Γιατί θα είναι καταστάσεις συνωστισμού».
* Ο Γιώργος Βέργος είναι χειρουργός-ορθοπαιδικός, πρόεδρος του ΔΣ της Βυζαντινής παραδοσιακής Χορωδίας «Θεόδωρος Φωκαεύς».
Χρυσόστομος Μάνθος: «Δεν εκδηλώνεται με την ώρα…»
«Η Αγιότητα των μυστηρίων δεν εκδηλώνεται με την ώρα που θα γίνουν, εκφράζεται κυρίως με τη Χάρη του Θεού, τον τρόπο της συμμετοχής μας.
Ανήκουμε στο Γρηγοριανό ημερολόγιο, δηλαδή κάνουμε Ανάσταση 13 μέρες, περίπου, νωρίτερα. Οι τρεις ώρες προκαλούν την θρησκευτική μας συνείδηση;
Κάποτε βρέθηκα στην ύπαιθρο της Ηπείρου, με την οικογένειά μου, για Πάσχα. Στις 9 το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου άκουσα τις καμπάνες του διπλανού χωριού να ηχούν χαρμόσυνα. Στις 11 στο άλλο χωριό. Στις 1 στο δικό μας χωριό˙ τότε κάναμε Ανάσταση. Ενας παπάς για 5 χωριά. Το πρωί της Κυριακής όλοι ήμασταν Ελληνες, Ορθόδοξοι Χριστιανοί. Καλή Ανάσταση».
* Ο Χρυσόστομος Μάνθος είναι εθνικός εκπαιδευτής διαιτησίας της ΕΠΟ.
Αντώνης Καρπετόπουλος: «Ο σκοπός είναι να το νιώθεις…»
«Στο Πήλιο, όταν ήμουν μικρός, υπήρχαν πολλά χωριά με εκκλησίες χωρίς παπάδες. Για να κάνουν οι άνθρωποι Ανάσταση, οι υπάρχοντες παπάδες άλλων χωριών μοίραζαν τις υποχρεώσεις και ξεκινούσαν να κάνουν αναστάσιμες ακολουθίες από τις 6 το απόγευμα. Δεν θυμάμαι να ενόχλησε κανέναν: Ισα-ίσα που θυμάμαι κάποιους να επιδιώκουν να ακούσουν το Χριστός Ανέστη δυο φορές – μία σε μια εκκλησία στη θάλασσα (κατά τις 7) και μία στην μεγάλη εκκλησία στο βουνό (κανονικά στις 12).
Ο σκοπός με το θρησκευτικό συναίσθημα των ημερών είναι να το νιώθεις…».
* Ο Αντώνης Καρπετόπουλος είναι δημοσιογράφος.
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΒΕΡΓΑΝΕΛΑΚΗ
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News