Το κρίσιμο ραντεβού Καραμανλή-Πελετίδη για την υπογειοποίηση

Την Πέμπτη ορίστηκε το πολυαναμενόμενο ραντεβού του δημάρχου Πατρέων Κώστα Πελετίδη με τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Αχ. Καραμανλή με πρωτοβουλία του δεύτερου.  

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας Πελοπόννησος, ο υπουργός πήρε την πρωτοβουλία να καλέσει τον Κ. Πελετίδη διότι υπάρχουν νέα στα διάφορα «μέτωπα» του Υπουργείου στην περιοχή. Υπάρχουν καλά νέα ως προς την πρόοδο του έργου της δημιουργίας του νέου οδικού άξονα Πάτρα-Πύργος και άλλα.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης της ερχόμενης Πέμπτης θα έχουμε αποφασιστική διαβούλευση γύρω από το θέμα της υπογειοποίησης της γραμμής από το Ρίο έως την οδό Κανελλοπούλου. Υπενθυμίζουμε ότι η πλευρά του Δήμου μέσω των επιστολών της προς την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει ζητήσει να υπογειοποιηθεί η γραμμή από το Ρίο μέχρι το νότιο λιμένα (όχι πλήρως όπως το μετρό αλλά με βύθιση της γραμμής).

Από την άλλη, το υπουργείο έχει κάνει γνωστό ότι ο σχεδιασμός του  αφήνει ένα κομμάτι- μήκους τριών χιλιομέτρων- υπέργειο (Ρίο-οδός Κανελλοπούλου). Στο πλαίσιο των εργασιών του 8ου Συνεδρίου της εφημερίδας μας, τον περασμένο Ιούλιο, ο κ. Καραμανλής είχε δεσμευτεί πως ο σύγχρονος σιδηρόδρομος θα υπογειοποιηθεί σε μήκος 5,16 χιλιομέτρων από την οδό Κανελλοπούλου μέχρι το νότιο λιμάνι.

Πληροφορίες της «Π» από το υπουργείο αναφέρουν ότι έχουν ωριμάσει οι διαδικασίες δημοπράτησης του έργου, σύμφωνα με τη δέσμευση του κ. Καραμανλή που προβλέπει υπογειοποίηση 5,16 χιλιομέτρων και εκφράζεται η αισιόδοξη πρόβλεψη ότι μέσα στο καλοκαίρι θα προκηρυχτεί ο διαγωνισμός για να επιλεγεί ο ανάδοχος του έργου.

Όπως  έγραφε δε προ ημερών η «Π», οι υπηρεσίες του υπουργείου προχωρούν στο διαγωνισμό δημοπράτησης του έργου, βασιζόμενες στον εκτιμώμενο προϋπολογισμό που ανέρχεται σε 514 εκ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Υπό τις συνθήκες αυτές, η συνάντηση της Πέμπτης χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα κρίσιμη για το μέλλον της σιδηροδρομικής γραμμής. Αν οι δύο πλευρές δεν σηκωθούν από το τραπέζι έχοντας συμφωνήσει, τότε αυτό θα εγείρει κίνδυνο για το έργο. Το βαρίδι που κρίνει προς τα πού θα γύρει η ζυγαριά είναι το κόστος της υπογειοποίησης.

Κι εδώ προκύπτει το μεγάλο ζήτημα.

Διότι η απόσταση ανάμεσα στην οικονομική εκτίμηση του Δήμου και του υπουργείου Μεταφορών, δηλαδή της ΕΡΓΟΣΕ, είναι ασύλληπτη. Ο Δήμος ισχυρίζεται ότι το επιπλέον κόστος της μερικής βύθισης δεν ξεπερνάει τα 54 εκατομμύρια ευρώ, σε σύγκριση με την υπάρχουσα λύση που προκρίνει το υπουργείο, το οποίο από την πλευρά του κάνει λόγο για έργο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, αλλά ως σύνολο προϋπολογισμού και για πλήρη υπογειοποιηση.

Είναι προφανές ότι κάθε πλευρά αναφέρεται σε άλλο έργο και υπολογίζει διαφορετικά τα πράγματα. 

Η τοπική κοινωνία ζητά και να  απαντηθεί αυτός ο γρίφος, στη συνάντηση της Πέμπτης, ώστε να καταστεί σαφές τι είναι εφικτό και τι μπορούμε να διεκδικούμε ως πόλη, με δεδομένη την ανάγκη η γραμμή να φτάσει χωρίς άλλη χρονοτριβή στην κυρίως πόλη και στο νέο λιμάνι.