Δημήτρης Λάλος: «Πέρα από την ανδρεία υπάρχει και η συγχώρεση» – Στην σκηνή μαζί με τον Όμηρο

Ο Δημήτρης Λάλος μιλά στο pelop.gr και όπως μας λέει αναφερόμενος στον Έκτορα: «Αυτός είναι ο πραγματικός πρωταγωνιστής της Ιλιάδας. Θα μπορούσε κάλλιστα να λέγεται και Εκτοριάδα».

Δημήτρης

Ο Δημήτρης Λάλος αποτελεί έναν από τους πιο αγαπητούς ηθοποιούς, με την δημοτικότητά του τους τελευταίους μήνες να βρίσκεται στα ύψη κυρίως λόγω της συμμετοχής του στην επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά «Σασμός».

Ένας ηθοποιός με χρόνια πορείας τόσο στο θεατρικό σανίδι όσο και στον κινηματογράφο (όλοι τον θυμόμαστε στους αξέχαστους «Αισθηματίες» του Νίκου Τριανταφυλλίδη και με ποιο πρόσφατη παρουσία του στην ταινία του Δημήτρη Κανελλόπουλου «Αγέλη Προβάτων» που γυρίστηκε στην γειτονική Φολόη), αλλά και επιλεκτικές τηλεοπτικές εμφανίσεις, ο Δημήτρης Λάλος όλα αυτά τα χρόνια έχει διαγράψει μια σημαντική πορεία στην υποκριτική.

Τέσσερα χρόνια μετά την συμμετοχή του στην παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας «Οιδίππους», ο Δημήτρης Λάλος επιστρέφει στην αχαϊκή πρωτεύουσα και συγκεκριμένα στο «Πάνθεον» με την «Έκτορος Κάθαρσις» που ουσιαστικά είναι η Ιλιάδα από την πλευρά του Έκτορα.

Ξεκλέβοντας λίγο χρόνο από τα γυρίσματα, κατάφερε να απαντήσει στις ερωτήσεις μας με αφορμή την κάθοδό του στην Πάτρα και μας μιλά για τον «ξένο» Έκτορα, το έργο του Ομήρου και την προφορικότητα του κειμένου του, την ποίηση στο θέατρο, τι έμαθε μέσα από το «Έκτορος Κάθαρσις» και πολλά άλλα.

Γιατί επιλέξατε τον Έκτορα; Μιλάμε για τον «βάρβαρο», τον «Άλλο».

Εμείς ως Έλληνες πάντα βλέπαμε τον Έκτορα σαν τον ξένο. Πρέπει όμως να αναλογιστούμε ότι πρόκειται για μια εποχή που η λέξη Έλληνας και Ελλάδα δεν υπάρχει καν. Είναι μια εποχή όπου όλοι μιλάνε την ίδια γλώσσα όλοι λατρεύουν τους ίδιους θεούς. Τον τρόπο θέλησα να αποκαταστήσω αυτό τον ήρωα Μάτια και στα αυτιά του σύγχρονο κοινού.

Πώς αποκαθίσταται ο ήρωας, ο Έκτορας, ο ατιμασμένος νεκρός, μέσα από την παράσταση;

Έχω απομόνωση 66 εδάφια μέσα από το κείμενο του Ομήρου και έτσι παρακολουθούμε την πορεία του Έκτορα μέσα στο έπος. Αυτός είναι ο πραγματικός πρωταγωνιστής της Ιλιάδας. Θα μπορούσε κάλλιστα να λέγεται και Εκτοριάδα.

Με το «Έκτορος Κάθαρσις» καταπιάνεστε τα τελευταία εννέα χρόνια. Τι μάθατε μέσα από αυτό το πόνημα;

Αυτό που μου έμαθε το κείμενο όλα αυτά τα χρόνια είναι πως πέρα από την ανδρεία υπάρχει και η συγχώρεση… γι’ αυτό άλλωστε πιστεύω ότι είναι το πρώτο αντιπολεμικό κείμενο που γράφτηκε ποτέ. Ο Όμηρος έχει ένα φοβερό τρόπο να θαυμάζει τους ήρωες του. Και όπως ξέρουμε «θαυμάζειν έστιν φιλοσοφείν».

Η Ιλιάδα και το έργο του Ομήρου γενικότερα, είναι αναγνωρισμένο παγκοσμίως. Στην Ελλάδα το έχουμε πραγματικά διαβάσει ή απλά το «αφήνουμε» στα εφηβικά μας χρόνια ως μαθητικό ανάγνωσμα;

Πράγματι, ο Όμηρος είναι γνωστός σε όλο τον κόσμο. Το σημαντικό είναι ότι έχει χαθεί η προφορικότητα αυτού του κειμένου. Ενώ στην παιδική μας ηλικία λατρεύουμε αυτές τις ιστορίες φτιάχνοντας εικόνες στο μυαλό μας, όταν φτάνουμε πια στο σχολείο το κείμενο αυτό απευθύνεται πια στο εγγράμματο κομμάτι του εγκεφάλου μας. Αυτή η προσπάθεια λοιπόν προσδοκά να επαναφέρει αυτήν την προφορικότητα. Μπορεί να έχεις ένα κείμενο μπορεί να έχεις μια γραμμένη την λέξη αλλά αυτό που λείπει είναι το νεύμα του δασκάλου. Μπορεί να έχουμε τα γραπτά του Αριστοτέλη δεν έχουμε όμως τον ίδιο τον Αριστοτέλη να μας τα πει. Μόνο μέσα από αυτό τον τρόπο μπορεί να αποκαλυφθεί ολόκληρη η γνώση.

Δημήτρης

Τι θέση έχει η ποίηση μέσα στο θέατρο;

Όσο ασχολήθηκα με την τραγωδία και πηγαίνοντας όλο πιο πίσω αντιλήφθηκα ότι η πρώτη παραστατική τέχνη είναι η ραψωδία. Είναι ο ποιητικός λόγος. Αυτός είναι ο πατέρας του θεάτρου. Η θέση λοιπόν της ποίησης μέσα στο θέατρο δεν είναι μόνο αναγκαία αλλά υπαρξιακή.

Ένας ηθοποιός μόνος πάνω στην σκηνή. Είναι ρίσκο; Είναι πρόκληση;

Η θεατρική πράξη είναι πάντα μία πρόκληση, πόσο μάλλον να βρίσκεσαι μόνος σου πάνω στη σκηνή… στην πραγματικότητα όμως δεν είμαι μόνος μου έχω το μουσικό μου τον Αλέξη τον Κουτσόπουλο και τον Όμηρο.

Έχετε μια μεγάλη πορεία στο θέατρο, όμως το ευρύ κοινό σας έμαθε μέσα από την τηλεόραση. Θεωρείται πως αυτό είναι λίγο «άδικο»;

Αντιθέτως το βρίσκω πολύ φυσιολογικό. Το θέατρο είναι πάντα περιορισμένο σε χρόνο και σε χώρο. Αυτό όμως είναι και η μαγεία του. Όποιος βρεθεί στην παράσταση θα ζήσει μια μοναδική εμπειρία.

Περιμένατε να γνωρίσει τόσο μεγάλη επιτυχία ο ρόλος του Μαθιού; Γιατί το κοινό, ενώ γνωρίζει πως πρόκειται για έναν δολοφόνο, τον αγάπησε τόσο πολύ;

Πάντα αντιμετωπίζω τους ρόλους μου με πολύ μεγάλο σεβασμό απέναντι στο κοινό. Πιστεύω ότι αυτό ο κόσμος το εκτιμάει.

Δημήτρης

Info

«Έκτορος Κάθαρσις»

Συντελεστές

Μετάφραση: Δημήτρης Μαρωνίτης. Δραματουργική επεξεργασία: Κατερίνα Διακουμοπούλου. Σκηνοθεσία – Σύνθεση Κειμένου – Ερμηνεία: Δημήτρης Λάλος. Μουσικός επί Σκηνής – Πρωτότυπη Μουσική: Αλέξης Κωτσόπουλος. Βοηθός Σκηνοθέτη: Κρίστελ Καπερώνη. Ενδυματολόγος: Δήμητρα Λιάκουρα. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Φωτογραφίες : Κώστας Γκιόκας. Σχεδιασμός Γραφιστικών : Θωμάς Παπάζογλου.

Παραστάσεις: Σάββατο 16 και την Κυριακή 17 Απριλίου, 8.30 μ.μ.

Προπώληση εισιτηρίων: Στα Public και στο viva.gr.