1ο ΓΕΛ Αιγίου: Τρεις μετακινήσεις και μία φιλοξενία στα προγράμματα Erasmus
Για τους μήνες Απρίλιο και Μάιο
Από 24-28 Απριλίου 2022 τρεις μαθήτριες του σχολείου μας, η Καρακάση Βασιλική, η Σταυροπούλου Νεφέλη και η Φράγκου Μιράντα συνοδευόμενες από τον Δ/ντή του σχολείου κ. Ανδρέου Ηλία βρέθηκαν στην Βιτόρια της Ισπανίας στο σχολείο CIFP HOSTELERIA LHII στα πλαίσια του Erasmus+ προγράμματος Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας «Be Europe Be Social (BEBS)». Συμμετείχαν επίσης καθηγητές και μαθητές από σχολεία της Γερμανίας, Ιταλίας, Τσεχίας και Λετονίας.
Οι μαθητές κάθε χώρας παρουσίασαν καταρχήν παραδείγματα κοινωνικής επιχειρηματικότητας στην περιοχή τους. Οι μαθητές του Ισπανικού σχολείου λόγω προηγούμενης ενασχόλησης με την “Κοινωνική Επιχειρηματικότητα” σε άλλο Erasmus πρόγραμμα πραγματοποίησαν εργαστήρια εξοικείωσης για τους μαθητές των άλλων χωρών. Όλοι οι συμμετέχοντες επισκέφτηκαν την κοινωνική επιχείρηση Bioalai και πήραν συνέντευξη από τους υπεύθυνους της επιχείρησης, επισκέφτηκαν επίσης την θερμοκοιτίδα κοινωνικής επιχειρηματικότητας Basaldea όπου υπήρξε σχετική ενημέρωση από τους υπεύθυνους και μετέβησαν στο IRSE (https://www.irsearaba.org/) και περιηγήθηκαν στην έκθεση παραδειγμάτων κοινωνικών επιχειρήσεων. Μετά από αυτές τις επισκέψεις οι μαθητές σε πολυεθνικές ομάδες επινόησαν την δική τους κοινωνική επιχείρηση και την παρουσίασαν σε όλους τους συμμετέχοντες.
Οι εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν σχετικό εργαστήριο από προσκεκλημένους εμπειρογνώμονες με θέμα «το ρόλο του σχολείου στην καθοδήγηση των μαθητών ως μελλοντικών κοινωνικών επιχειρηματιών».
Η επίσκεψη περιελάμβανε επίσης δεξίωση στο City Hotel από τον δήμαρχο της Βιτόρια κ. Gorka Urtaran Agirre και ξενάγηση στην παλιά πόλη της Βιτόρια.
Την τελευταία μέρα οι εκπαιδευτικοί συζήτησαν τις ενότητες μαθημάτων κοινωνικής επιχειρηματικότητας που θα αναπτυχθούν την επόμενη και τελευταία χρονιά υλοποίησης του έργου. Το σχολείο μας έχει αναλάβει τη δημιουργία και τη συντήρηση της πλατφόρμας για τις ενότητες αυτές.
Ο βασικός στόχος του προγράμματος που είναι να αποκτήσουν οι μαθητές δεξιότητες κοινωνικής επιχειρηματικότητας, δηλ. να ευαισθητοποιούνται και να αναγνωρίζουν κοινωνικά προβλήματα και να τα επιλύουν επιχειρηματικά επιτεύχθηκε απόλυτα. Οι επισκέψεις και τα εργαστήρια κοινωνικής επιχειρηματικότητας ήταν απόλυτα επιτυχημένα και αποτελούν πολύτιμη παρακαταθήκη για την επιτυχία του προγράμματος.
Όλοι οι μαθητές μας ήταν πολύ χαρούμενοι που γνώρισαν το θέμα της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, που έκαναν νέους φίλους και έμαθαν περισσότερα για το εκπαιδευτικό σύστημα και τον πολιτισμό της Ισπανίας. Κέρδισαν πολλές εμπειρίες που μοιράστηκαν πίσω στο Αίγιο με τους συμμαθητές τους και την οικογένειά τους.
2η Μετακίνηση στην Κροατία
Την εβδομάδα 1-7 Μαΐου 2022 πραγματοποιήθηκε η 3η κινητικότητα ανταλλαγής μαθητών στο πλαίσιο του προγράμματος «STEAMFUL» στο Όσιγιεκ της Κροατίας
Το έργο STEAMFUL έχει ως βάση υλοποίησης την προσέγγιση STEAM (Science-Technology-Engineering-Art-Mathematics) δηλ. την διεπιστημονική μάθηση που βασίζεται σε προκλήσεις. Είναι μια προσέγγιση που εμπεριέχει τη διερεύνηση, την ανακάλυψη, τον προβληματισμό, την φαντασία. Η πρόκληση που έπρεπε να αντιμετωπίσουν οι μαθητές ήταν η προστασία της Δημοκρατίας από τις παραπλανητικές ειδήσεις (fake news).
Την ελληνική αποστολή αποτελούσαν οι μαθήτριες Μπομποτσιάρη Αθηνά, Φάκου Ελένη, Παλαιολογοπούλου Κων/να, Μπλιάγκα Μαρία Αλεξάνδρα και Σταμοπούλου Γεωργία και συνόδευαν οι εκπαιδευτικοί Διαμαντόπουλος Νικόλαος και Σπυρίδων Ποταμίτης. Την πρώτη ημέρα οι συμμετέχοντες από την Κροατία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Εσθονία και την Ελλάδα μετά από μια ευχάριστη δραστηριότητα γνωριμίας, παρακολούθησαν μια διάλεξη του αντιδημάρχου της περιοχής με θέμα «Τι είναι δημοκρατία;» και συζήτησαν μαζί του σχετικά θέματα. Ακολούθησε ξενάγηση στο Όσιγιεκ από ομάδα μαθητών του Κροατικού σχολείου.
Την δεύτερη ημέρα οι μαθητές αρχικά παρακολούθησαν ένα εργαστήριο με θέμα τις παραπλανητικές ειδήσεις και στην συνέχεια επισκέφτηκαν μια εταιρία Πληροφορικής όπου τους παρουσιάστηκαν από τους ιθύνοντες οι κυβερνοαπειλές και οι τρόποι αντιμετώπισής τους. Στην συνέχεια οι μαθητές παρουσίασαν τις εργασίες που υλοποίησαν κατά την περίοδο που ακολούθησε την προηγούμενη συνάντηση στην Βαρκελώνη και η οποία αφορούσε μια καμπάνια crowdfunding. Το απόγευμα της ίδιας μέρας ακολούθησε ένα ακόμα εργαστήριο με θέμα τα fake news.
Τις επόμενες 3 ημέρες οι μαθητές από τις 6 χώρες ήρθαν σε επαφή μια πολύ καινοτόμα μεθοδολογία, αυτή του Hackathon, η οποία βασίζεται στα ακόλουθα βήματα: ανατέθηκε στους μαθητές μια πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσουν – πώς μπορούμε να προστατεύσουμε την Δημοκρατία από τις παραπλανητικές ειδήσεις. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε πολυεθνικές ομάδες. Η κάθε ομάδα μετά από καταιγισμό ιδεών, σχετική έρευνα στο Διαδίκτυο και υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών και εμπειρογνωμόνων στο θέμα κατέληξε σε μια παρουσίαση με προτάσεις αντιμετώπισης της πρόκλησης.
Στο τέλος ακολούθησε αξιολόγηση των προτάσεων από τους εκπαιδευτικούς του προγράμματος και τους εμπειρογνώμονες με επιλογή και επιβράβευση της καλύτερης λύσης. Με την επιστροφή στο σχολείο τους οι μαθητές θα προσπαθήσουν να υλοποιήσουν τις ιδέες που ανέπτυξαν στο Hackathon δημοσιεύοντας τα δημιουργήματά τους στην eTwinning σελίδα του έργου.
Κατά την διάρκεια της εβδομάδας όλες οι ομάδες είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν καλύτερα συμμετέχοντας σε κοινά δείπνα και επίσης απόλαυσαν αθλητικές δραστηριότητες (ποδηλασία και κανό) σε ένα καταπράσινο οικοσύστημα λίγο έξω από την πόλη. Παράλληλα οι συντονιστές καθηγητές είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν σχετικά με την πορεία και τον σχεδιασμό του έργου. Ο αποχαιρετισμός των αποστολών έγινε σε κλίμα συγκίνησης ευχαριστώντας παράλληλα και τους οικοδεσπότες για την άψογη διοργάνωση της επίσκεψης και τη ζεστή φιλοξενία τους. Αναχωρήσαμε με τις αποσκευές μας γεμάτες αναμνήσεις, τα κινητά μας γεμάτα τηλέφωνα νέων φίλων και την καρδιά μας γεμάτη αγάπη και ανυπομονησία για την επόμενη συνάντηση τον Οκτώβρη του 2022 στην Πορτογαλία.
3η Μετακίνηση στην Ιταλία
Την ίδια εβδομάδα, 1-7 Μαΐου, υπήρξε και δεύτερη κινητικότητα, καθώς μια ομάδα 5 μαθητών και 2 καθηγητών ταξίδεψε στην Τσεζένα της Ιταλίας στο πλαίσιο του Erasmus+ προγράμματος «Active Learning Academy – Ενεργή Ακαδημία Μάθησης» (πρόκειται για πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν σχολεία από την Κύπρο, την Πολωνία και την Ισπανία). Η Τσεζένα είναι μια γραφική πόλη 100.000 κατοίκων στη Βόρεια Ιταλία με μεσαιωνική αρχιτεκτονική, με το φρούριο Rocca Malatestiana να δεσπόζει στο κέντρο της και με τη Μαλατεστιανή βιβλιοθήκη η οποία υπήρξε η πρώτη δημόσια βιβλιοθήκη στην Ευρώπη.
Οι μαθητές που συμμετείχαν ήταν οι Βασίλης Αργυρόπουλος, Μιχαέλα Δαλιάνη, Βάλια Καρακάση, Κοσμάς Οικονόμου και Ιωάννα Παλούμπη και συνοδοί καθηγητές ο Διευθυντής του σχολείου Ηλίας Ανδρέου και ο καθηγητής Πληροφορικής Ηλίας Σπανός. Η θεματική της πενθήμερης συνάντησης αφορούσε σε θέματα τεχνολογίας και πιο συγκεκριμένα: (i) στην κατασκευή και προγραμματισμό του facebot και (ii) στην επέκταση των λογισμικών ForeignWords και AZandMore.Το facebot είναι ένα προγραμματιζόμενο, αυτοκινούμενο όχημα-ρομπότ, το οποίο βασίζεται στην πλατφόρμα ανοιχτού υλικού/λογισμικού arduino. Οι μαθητές όλων των σχολείων δουλεύοντας σε μεικτές ομάδες ασκήθηκαν στον προγραμματισμό του καθώς και στην αξιοποίηση της κάμερας για αναγνώριση αντικειμένων.
Τα απογεύματα πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις πολιτισμικού χαρακτήρα σε πόλεις με εξαιρετικό ενδιαφέρον όπως είναι η Ραβέννα με τα καταπληκτικά ψηφιδωτά, η Φλωρεντία που υπήρξε το λίκνο της Αναγέννησης, το Τσεζεναντίκο, το επίνειο της Τσεζένας και τέλος η Μπολόνια η οποία διαθέτειτο αρχαιότερο πανεπιστήμιο της Ευρώπης.
Φιλοξενία στο σχολείο
Από 9 ως 13 Μαΐου 2022 φιλοξενήθηκε στο σχολείο η 1η συνάντηση με μαθητές του Erasmus+ προγράμματος με θέμα την χρήση των Μαθηματικών και της 3D σχεδίασης/εκτύπωσης στην Αρχιτεκτονική. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν εκτός του σχολείου μας και δύο σχολεία από Γαλλία και Πορτογαλία αντίστοιχα. Το πρόγραμμα αυτό έχει ως στόχο να δουν οι μαθητές τα Μαθηματικά με μια πιο ενδιαφέρουσα ματιά, μέσα από την πρακτική εφαρμογή τους στην Αρχιτεκτονική.
Οι μαθητές κατά την διάρκεια της συνάντησης είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν καταρχήν τις βασικές δομές της Αρχιτεκτονικής. Έγινε οπτική ανάλυση στις αρχιτεκτονικές διαφορές της Ρωμαϊκής έναντι της Γοτθικής Αρχιτεκτονικής. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να σχεδιάσουν Ρωμαϊκές και Γοτθικές καμάρες σε 2 διαστάσεις με χάρακα και διαβήτη, αναπτύσσοντας τις απαιτούμενες γεωμετρικές δεξιότητες και αφομοιώνοντας τις εμπλεκόμενες ορολογίες της Αρχιτεκτονικής. Κατασκεύασαν ακολούθως το μοντέλο μιας τρισδιάστατης Ρωμαϊκής καμάρας σε χαρτί και κατόπιν προχώρησαν στην 3D σχεδίασή της στο πρόγραμμα Tinkercad και στην εκτύπωσή της στους τρισδιάστατους εκτυπωτές του σχολείου μας με στόχο να αναπτύξουν και τις σχετικές ψηφιακές τους δεξιότητες. Παράλληλα έγινε και αναφορά στα δομικά πλεονεκτήματα αντοχής μιας καμάρας έναντι του κλασσικού σχεδίου με δοκάρι και κολόνες.
Από το σχολείο συμμετείχαν οι καθηγητές Πληροφορικής Διαμαντόπουλος Νίκος και Ηλίας Σπανός και οι παρακάτω μαθητές: Φραντζή Αναστασία, Μέρμηγκα Μαρία, Δρουγούτη Αγγελικη, Σταθακοπούλου Ιφιγένεια, Σουρμπάτη Χαρίκλεια, Φάκου Ελένη, Σταμοπουλου Γεωργία, Τερλέση Γεωργία, Χάϊδου Φωτεινή, Φαλτάκα Φωτεινή-Ζωή, Σταυροπούλου Νεφέλη, Χρυσανθακοπούλου Βασιλική, Σωτηροπούλου Δέσποινα, Κολοκυθά Ευθυμία, Κρητικού Άννα-Νίκη και Καρακάση Βασιλική.
Πραγματοποιήσαμε επίσκεψη στα Καλάβρυτα με τον οδοντωτό, όπου ξεναγηθήκαμε στο Μουσείο της μαρτυρικής πόλης και επίσης επισκεφτήκαμε τον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο των Δελφών και γνωρίσαμε την ιστορία του χώρου μέσα από οργανωμένη ξενάγηση.
Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν καλύτερα μέσα από κοινές χορευτικές δράσεις και παιχνίδια γνωριμίας, δείπνο με παραδοσιακό Ελληνικό σουβλάκι και μπάνιο στις τοπικές παραλίες. Γενικότερα, οι εταίροι μας γνώρισαν την θερμή Ελληνική φιλοξενία και έφυγαν απόλυτα ευχαριστημένοι από την πόλη μας δίνοντας ραντεβού τον Νοέμβριο του 2022 στην Πορτογαλία.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News