Ο κύριος, η κυρία και το άρμα τους

Του Δημήτρη Κουρμπανά, πολυδιάστατος καρναβαλικός δημιουργός της νεότερης γενιάς.

Ο Βασιλιάς Καρνάβαλος σε αντίθεση με τους λοιπούς γαλαζοαίματους, είναι αρεστός και αποδεκτός από όλο τον λαό. Και ενώ η προδιαγεγραμμένη μοίρα του είναι να καεί στην πυρά ως άλλη μάγισσα του μεσαίωνα, ανακτά την εξουσία πάλι ο ίδιος σαν μετενσάρκωση του εαυτού του! Κι όμως αυτή την μεγάλη του επιρροή, η Πάτρα δεν την έχει εκμεταλλευτεί όπως γίνεται σε άλλες καρναβαλουπόλεις ανά την υφήλιο.

Ο Βασιλιάς Καρνάβαλος, είναι η εικόνα, η ταυτότητα της εκάστοτε διοργάνωσης. Θα πρέπει να εναρμονίζεται με το θέμα της χρονιάς, που σημαίνει ότι και αυτό θα πρέπει να έχει προηγηθεί της επιλογής του. Ετσι μόνο θα μεταφέρει το μήνυμα, είτε αυτό προέρχεται από γραφεία… αγέλαστα, είτε από την ίδια την πολύχρωμη καρναβαλική κοινότητα.

Μαζί του και η πρώτη κυρία, η Βασίλισσα, θα πρέπει να βρίσκεται στο δικό της άρμα να χαιρετάει τον κόσμο, για μία και μοναδική φορά. Βλέπεις οι Βασιλιάδες μπορούν να αλλάζουν κάθε χρόνο βασίλισσα!

Αυτά τα δύο άρματα, χρειάζεται να αποτελούν μία σύνθεση, ένα άρτιο σύνολο, εναρμονισμένο τόσο στο μήνυμα του θέματος, όσο και στην εικαστική του απεικόνιση, τόσο χρωματικά όσο και φυσιογνωμικά πάνω στην αφίσα του Πατρινού Καρναβαλιού. Και έτσι βρίσκουμε άλλο ένα βήμα που πρέπει να έχει προηγηθεί της επιλογής του Βασιλιά… την αφίσα του επόμενου Καρναβαλιού!

Διότι, σε οποιαδήποτε αντίστοιχη εκδήλωση (εκτός Πατρών φυσικά…) η μορφή και το άρμα του Καρναβάλου, θα γίνονταν σουβενίρ, μπρελόκ, αγαλματάκι, pin, και όποιο άλλο αναμνηστικό για να περιφέρεται μέσα στην πόλη από ντόπιους επισκέπτες, σκυλιά, γατιά και οτιδήποτε κινείται στο Καρναβάλι…

Τα υλικά του, ευτελή και εύθραυστα εσωτερικά αλλά με τόση βαρύτητα στην απεικόνιση, δεν χρειάζεται να είναι πάντα τα ίδια. Προφανώς το φελιζόλ σμιλεύεται εύκολα και εδώ στην Πάτρα κατέχουμε τη γνώση, αλλά η επιστήμη των υλικών εξελίσσεται τόσο ραγδαία που μοιάζει σα να μην το έχουμε καταλάβει.

Εχοντας το Καρναβαλικό Εργαστήριο του Δήμου, η «έρευνα και ανάπτυξη» θα έπρεπε να τρέχει με γοργά βήματα. Η απόκτηση ακριβών μηχανημάτων μάλλον κόλλησε τη «νόσο του Δημοσίου»… Δεν εξηγείται αλλιώς πώς το μηχάνημα πολυουρίας που έχει στην κατοχή του το εργαστήριο είναι μόνιμα σε βλάβη… Υπάρχουν πολλές τεχνοτροπίες που ήδη χρησιμοποιούνται σε ιδιωτικά καλλιτεχνικά εργαστήρια, και για την Πάτρα θα ήταν πολύ εύκολο να τις κατέχει όλες…

Όσον αφορά την ανάμειξη των Καρναβαλικών πυρήνων σε αυτή τη διαδικασία, θα μπορούσε να λειτουργήσει ευεργετικά για το τελικό αποτέλεσμα, ειδικότερα στα πρώτα στάδια της, όπως την δημιουργία της αφίσας ή προτάσεις για το θέμα της διοργάνωσης.

Τα πληρώματα δημιουργούν τις δικές τους κατασκευές και άρματα, και μάλλον μοιάζει δύσκολο να υπήρχε η δυνατότητα να συμμετέχουν και στα κεντρικά άρματα της παρέλασης χωρίς να θυσιάσουν τις δικές τους δημιουργίες. Ισως όμως, να μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα άρμα του Δήμου, από αυτά που ακολουθούν τον Βασιλιά, με υλικά και χώρο που θα τους παρείχε το εργαστήριο, αρκετά νωρίτερα από την έναρξη των δικών τους δημιουργιών.

Ο «ντόρος» άλλωστε που δημιουργήθηκε το 2022 από τα πληρώματα, απέδειξε πως ο ιός του Καρναβάλου, δεν είναι ιάσιμος…

Ο Δημήτρης Κουρμπανάς είναι πολυδιάστατος καρναβαλικός δημιουργός της νεότερης γενιάς. Ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση της εφημερίδας «Πελοποννησος», παραθέτοντας σκέψεις για το άρμα του Βασιλιά καρνάβαλου, αποσαφηνίζοντας, πάντως, ότι ο ίδιος δεν είναι κατασκευαστής καρναβαλικών στοιχείων και πρωτίστως σέβεται όσους το έχουν ως αντικείμενό τους.