ΑΔΜΗΕ: «Ανασαίνει» ενεργειακά όλη η Πελοπόννησος

Προς ολοκλήρωση τα έργα του Ανατολικού και Δυτικού Διαδρόμου – Ηλεκτρίζονται στις αρχές του 2023 οι νέες γραμμές μεταφοράς 400 Kv Μεγαλόπολη-Πάτρα-Δυτική Ελλάδα.

ΑΔΜΗΕ

Ενεργειακή «ανάσα» πρόκειται να πάρει σύντομα η κορεσμένη Πελοπόννησος, καθώς ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε ότι μέχρι τα τέλη του έτους, θα ηλεκτριστεί το νότιο τμήμα του Ανατολικού Διαδρόμου, δηλαδή, την γραμμή μεταφοράς υψηλής τάσης 400 KV Μεγαλόπολη-Κόρινθος, ενώ εντός του πρώτου διμήνου του 2023 θα ακολουθήσει και η ηλέκτριση του πολύπαθου Δυτικού Διαδρόμου, Μεγαλόπολη-Πάτρα-Δυτική Ελλάδα, που είχε «παγώσει» για τρία χρόνια λόγων προσφυγών πέντε γυναικών μοναχών στα Καλάβρυτα.

Ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε ότι ξεκινά τη διαγωνιστική διαδικασία για την κατασκευή της νέας Εναέριας Γραμμής Μεταφοράς 400 kV, που θα συνδέσει το υπό αναβάθμιση Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Κουμουνδούρου στην Αττική, με το νέο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Κορίνθου.

Ο Ανατολικός Διάδρομος (Μεγαλόπολη-Κόρινθος-Αττική), η νέα γραμμή μήκους περίπου 86 χλμ, εντάσσεται στο ευρύτερο έργο του που υλοποιεί ο Διαχειριστής για τη διασύνδεση της Πελοποννήσου στο Σύστημα Υπερυψηλής Τάσης και έχει ορίζοντα κατασκευαστικής ολοκλήρωσης έως το τέλος του 2025.

Στην αποσυμφόρηση του δικτύου της Πελοποννήσου θα συμβάλει αποφασιστικά και η έναρξη λειτουργίας του Δυτικού Διαδρόμου, που ήταν έτοιμος στο συντριπτικό μέρος του από το 2020.

Μοναχές από τη Μονή Αγίων Θεοδώρων Καλαβρύτων, ωστόσο, προσέφυγαν στη δικαιοσύνη και κατάφερε να αναστείλει τις εργασίες για τρία χρόνια, καθώς κρίθηκε ότι με τους πυλώνες και τη γραμμή μεταφοράς υπερυψηλής τάσης, διαταράσσεται ο ησυχαστικός χαρακτήρας της Μονής.

Ο ΑΔΜΗΕ, τελικά, αποφάσισε να προσπεράσει τα νομικά εμπόδια και την Μονή, σχεδιάζοντας εναλλακτική όδευση 2,6 χλμ., η οποία βρίσκεται ήδη σε φάση ολοκλήρωσης. Από τους πέντε, αρχικά, πυλώνες που απέμεναν να τοποθετηθούν για να ολοκληρωθεί το έργο, τελικά τοποθετούνται επτά στην εναλλακτική διαδρομή. Με αυτό τον τρόπο μπαίνει τέλος σε μια δικαστική διαμάχη, αλλά κυρίως, γίνεται εφικτή η ηλέκτριση μίας ακόμη γραμμής μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας 400 KV διπλού κυκλώματος, που θα διασυνδέσει το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Μεγαλόπολης με τα αντίστοιχα κυκλώματα στην πλευρά του Αντιρρίου. Η νέα γραμμή αποτελείται από εναέρια, υπόγεια και υποβρύχια τμήματα, καθώς και τις αναγκαίες αυτεπαγωγές αντιστάθμισης.

Ο Δυτικός Διάδρομος είχε σχεδιαστεί το 2006, η ΑΕΠΟ υπογράφηκε το 2014 και άρχισε να κατασκευάζεται το 2018. Το 2020 είχε ολοκληρωθεί το 98% του έργου, αλλά έμεινε «στον πάγο». Τον Ιανουάριο του 2022, το ΥΠΕΝ ενέκρινε την αλλαγή όδευσης του Διαδρόμου, με τον ΑΔΜΗΕ να επιταχύνει τις εργασίες, ώστε να είναι δυνατή η ηλέκτρισή του ως τον Φεβρουάριο του 2023.

ΜΑΝΟΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ:  ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ 

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, δήλωσε σχετικά: «Ο ΑΔΜΗΕ προχωρά με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα και τις χερσαίες ηλεκτρικές διασυνδέσεις. Μέχρι το 2025, η νέα γραμμή 400 kV Κορίνθου-Αττικής θα ολοκληρώσει στο σύνολό του τον Ανατολικό Διάδρομο Πελοποννήσου και θα γίνει ένας ακόμη ισχυρός κρίκος του Συστήματος Μεταφοράς στο νότιο τμήμα της χώρας. Η επέκταση των διασυνδέσεων Υπερυψηλής Τάσης ευθυγραμμίζεται πλήρως με τη στρατηγική του Διαχειριστή για ακόμη πιο ασφαλή ηλεκτροδότηση των καταναλωτών σε ολόκληρη την Ελλάδα καθώς και για την επιτάχυνση των ΑΠΕ, μέσα από τη διεύρυνση του ηλεκτρικού χώρου».

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΡΓΑΡΗΣ: «ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ»

Την ανάγκη για ισχυρούς και αποτελεσματικούς διαχειριστές δικτύων, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της ενεργειακής μετάβασης -εν μέσω ιδιαίτερα δύσκολων διεθνών συνθηκών- επεσήμανε ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Ιωάννης Μάργαρης.

«Η Ελλάδα με το ανανεώσιμο δυναμικό που διαθέτει, μπορεί να αποτελέσει μία χώρα – υπόδειγμα για το πόσο γρήγορα και με πόση ασφάλεια μπορεί να προχωρήσει η ενεργειακή μετάβαση».

Με τη χώρα να στοχεύει στα 25 GW εγκατεστημένης ισχύς από μονάδες ΑΠΕ τα επόμενα χρόνια, ο κ. Μάργαρης ανέδειξε την κρισιμότητα των διεθνών ηλεκτρικών διασυνδέσεων που δρομολογούνται με τη συνδρομή του ΑΔΜΗΕ καθώς, όπως εξήγησε, θα επιτρέψουν την εξαγωγή της πλεονάζουσας καθαρής ενέργειας από την Ελλάδα προς την υπόλοιπη Ευρώπη.

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΕ ΤΑΧΥΤΕΡΟ ΡΥΘΜΟ 

Τα επόμενα χρόνια που δεν θα έχουμε στη διάθεσή μας φθηνές μονάδες αποθήκευσης, θα χρειαστούμε ένα «μείγμα» από ΑΠΕ, συμβατικές μονάδες και διασυνδέσεις ώστε να εξασφαλίσουμε τη ισορροπία του ηλεκτρικού συστήματος, λένε στον ΑΔΜΗΕ.

Χρειάζεται, λοιπόν να γίνουν βήματα προς ένα ρυθμιστικό περιβάλλον που θα εξασφαλίζει ότι έχουμε ισχυρούς διαχειριστές δικτύων καθώς και ισχυρά κίνητρα τόσο για τις εταιρείες να επενδύσουν όσο και για τους παραγωγούς να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες, όπως η αποθήκευση.

Παράλληλα, η τάση απεξάρτησης που υπάρχει από τα ορυκτά καύσιμα δημιουργεί μία μεγάλη ανάγκη για περισσότερα δίκτυα. Για να είμαστε όμως σε θέση να τα αναπτύξουμε με τον ταχύτερο δυνατό ρυθμό, υπάρχει μία σειρά προκλήσεων που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε θεσμικό επίπεδο.

· Η πρώτη πρόκληση αφορά το αδειοδοτικό πλαίσιο που διέπει την υλοποίηση των έργων μεταφοράς, καθώς αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα η αδειοδοτική τους ωρίμανση διαρκεί αρκετά χρόνια και θα πρέπει να επιταχυνθεί.

· Η δεύτερη πρόκληση σχετίζεται με το ανθρώπινο δυναμικό. Είναι πολύ σημαντικό να μπορούμε να προσελκύουμε εξειδικευμένο προσωπικό από την Ελλάδα και το εξωτερικό, εάν θέλουμε να έχουμε μία πιο γρήγορη ενεργειακή μετάβαση.

· Η τρίτη πρόκληση είναι να περάσουμε στην εποχή της καθαρής ενέργειας όχι μόνο γρήγορα αλλά και με ασφάλεια. Για τον σκοπό αυτό ωριμάζουμε μία σειρά από σύνθετα τεχνικά έργα ενεργειακής μετάβασης όπως η ανάπτυξη Κέντρων Ελέγχου Ενέργειας ειδικά για τη διαχείριση της παραγωγής από ΑΠΕ.

Αυτή τη στιγμή η εγκατεστημένη ισχύς ΑΠΕ στην Ελλάδα αγγίζει τα 10 GW και ο στόχος είναι να την αυξήσουμε σε 25 GW το 2030. Αυτό σημαίνει ότι στο μέλλον θα κάνουμε εξαγωγές μεγάλων ποσοτήτων πράσινης ενέργειας που δεν είναι δυνατόν να απορροφηθούν εσωτερικά.

Ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί τα τελευταία χρόνια ένα μεγάλο πρόγραμμα εγχώριων και διεθνών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, ύψους 5 δισ. ευρώ.