Ανακοινώσεις Γεραπετρίτη: «Δεν θα ξεκινήσει κανένα τρένο αν δεν έχουμε πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας»

Την οδύνη και τον σπαραγμό του εξέφρασε ο Γιώργος Γεραπετρίτης για ό,τι συνέβη στα Τέμπη.

ανακοινώσεις

Στη σκιά της τραγωδίας στα Τέμπη, ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για τις Μεταφορές και Υποδομές Γιώργος Γεραπετρίτης παρουσιάζει τα άμεσα μέτρα για την ασφάλεια στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Μέτρα για την ασφάλεια στις μετακινήσεις με τρένο ανακοινώνει αυτή την ώρα ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τις Μεταφορές, Γιώργος Γεραπετρίτης μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Την οδύνη και τον σπαραγμό του εξέφρασε ο Γιώργος Γεραπετρίτης για ό,τι συνέβη στα Τέμπη. Μίλησε για μια πρωτοφανή τραγωδία που μας συγκλόνισε όλους. Η οδύνη αυτή πρέπει να βρει μια κάθαρση, είπε.

Ξεκαθάρισε ότι δεν βρίσκεται εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης, για να κάνει κομματική ή πολιτική αντιπαράθεση. «Η ευθύνη η οποία αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί και ζητώ συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά.

Δεν έχω καμία αρμοδιότητα ούτε διάθεση να εμπλακώ με την κατ’ ουσίαν απόδοση ευθυνών αυτό είναι δουλειά της δικαιοσύνης», σημείωσε. Είπε επίσης ότι θα υπάρξει πλήρης διαφάνεια και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο και πως και ο ίδιος θα προκαλέσει μια συζήτηση στην Βουλή, για να συζητηθούν τα ζητήματα παθογένειας στους σιδηρόδρομους. «Επαναλαμβάνω ότι δεν θα μπούμε σε κομματική αντιπαράθεση».

Αναφερόμενος στις δυστύχημα είπε: «Εγώ βρέθηκα στον τόπο της τραγωδίας και είχα την δυστυχία να έχω μια προσωπική άποψη για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργεί το σύστημα διοίκησης στην Θεσσαλονίκη και την Λάρισα. Οι διαπιστώσεις που έκανα ήταν ότι το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε αδιαλείπτως και δεν υπήρξε καμία διακοπή λειτουργίας στο τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας. Άρα και το μοιραίο βράδυ θα έπρεπε να έχει γίνει η αυτόματη χάραξη πορείας. Επίσης, δεν συντελέστηκε η χειροκίνητη αλλαγή κλειδιού σε δεύτερο επίπεδο και σε τρίτο επίπεδο, θα έπρεπε να υπάρχει παρακολούθηση στον πίνακα και για μια απόσταση 5,5 χλμ. Αν είχε υπάρξει παρακολούθηση στον πίνακα μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας, θα είχε διαπιστωθεί η μετάπτωση της αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή. Αν είχαμε πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στην χώρα το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί πέρα από το ζήτημα του ανθρώπινου λάθους».

Για το θέμα του προσωπικού: «Είναι προφανές ότι απαιτείται πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Προϊόντος του χρόνου τα τελευταία 15 χρόνια υπήρξε σημαντική μείωση λόγω οικονομικών περιορισμών και συνταξιοδοτήσεων. Έγινε πολύ μικρός αριθμός αναπλήρωσης. Έγινε μια προσπάθεια σε 3 επίπεδα από την κυβέρνηση μέσω της κινητικότητας, μέσω προσλήψεων με ΔΠΥ περίπου 200, 69 κλειδούχοι και 73 σταθμάρχες και δρομολόγηση ενός σημαντικού αριθμού μόνιμων προσλήψεων στον ΟΣΕ. Για το 2021 διαγωνισμός για πρόσληψη 117 ατόμων εκ των οποίων 36 σταθμάρχες και το 2022 ακόμα 100».

Για τις υποδομές: «Ο σιδηρόδρομος λειτούργησε επί 50 χρόνια με έμφαση στην χειροκίνητη λειτουργία. Για πρώτη φορά το 2014 υπογράφηκε η σύμβαση με την οποία θα έχουμε καθολική αναβάθμιση υποδομών με την σηματοδότηση και την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης. Η σύμβαση αυτή αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017 και είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου και δυστυχώς υπήρχαν σημαντικά σφάλματα και μόνο ένα 18% ήταν γνήσια λειτουργικό. Το 2017 σταμάτησε η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν λάθη στην εφαρμογή και η αρμόδια αρχή χρηστού ελέγχου της ΕΕ διαπίστωσε ότι υπάρχουν σφάλματα. Και από το 2017 έως το 2019 καμία απολύτως παράδοση. Τότε αλλάζει η διοίκηση την ΕΡΓΟΣΕ και από το Νοέμβριο γίνεται προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης. Υπογράφηκε συμπληρωματική το 2021. Τότε επανεκκίνησε η σύμβαση. Τώρα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και μέσα στο 2023 θα έχουμε την παράδοση του υπόλοιπου τμήματος.

Γίνονται όλες οι ενέργειες έτσι ώστε η σύμβαση να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με την Alstom και ζήτησε να γίνει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα. Θα είμαι από πάνω για να μην υπάρξει καμία απολύτως καθυστέρηση».

Για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου: «Ίσως να ακούγεται πολυτελές όταν έχουμε χάσει τόσες ζωές. Πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού στον σιδηρόδρομο γιατί είναι ένα λαϊκό μέσα οικονομικό και η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Για τον υπόλοιπο χρόνο θα λειτουργήσει με 2 σταθμάρχες ανά σταθμούς και αυτό μπορεί να σημάνει μείωση μεταφορικού έργου. Και με έναν μεγαλύτερο συντονισμό στις δράσεις μέσω των τεχνολογικών δυνατοτήτων που έχουμε.

Για το προσωπικό είπε θα υπάρξει αναβάθμιση σε σχέση με τις προσλήψεις και την εκπαίδευση του προσωπικού. Είχα την ευκαιρία να ασχοληθώ και το πρόγραμμα σπουδών είναι αυστηρό και καταλαμβάνει θεωρητική και πρακτική άσκηση 6,5 μηνών με καθημερινή υποχρεωτική συμμετοχή των υποψηφίων και πρακτική στο πεδίο. Θα αξιολογηθεί όμως το πλαίσιο για να έχουμε καλύτερη εικόνα και πιο πλήρη εκπαίδευση.

Θα έρθει προς ψήφιση αυστηρότερο πλαίσιο για δολιοφθορές κλοπές και καταστροφές στο δίκτυο. Ειδικά για τον χαλκό και άλλα υλικά σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει αδυναμία υποστήριξης και να διακόπτονται τα δρομολόγια αλλά και ζητήματα ασφάλειας. Θα υπάρξει αυστηροποίηση του πλαισίου.

Ο πρωθυπουργός είχε επικοινωνία με την πρόεδρο της Κομισιόν και σήμερα βρίσκεται στην Ελλάδα αντιπροσωπεία των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων, για να δρομολογηθεί το νέο πλαίσιο λειτουργίας και ασφάλειας. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε και με τον Γερμανό Καγκελάριο και θα υπάρξει συνεργασία με κλιμάκιο από την Γερμανία στη χώρα μας.

Κατανοώ τον συλλογικό πόνο σε μια εποχή σαν αυτή να γινόμαστε μάρτυρες καταστάσεων που δεν συνάδουν. Κατανοώ και τον θυμό των ανθρώπων και τις αντιδράσεις, θέλω να διαβεβαιώσω ότι σε ό,τι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά, θα παραμείνω στην θέση αυτή με ένα καθήκον το οποίο θεωρώ ιερό, για να έρθουν στο φως τα αίτια, όποια και αν είναι αυτά, κάνοντας και την δική μας κριτική και η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους».

Απαντώντας σε ερώτηση, είπε ότι η επιτροπή που έχει συσταθεί θα είναι διοικητικού χαρακτήρα και επίσης, ότι δεν τίθεται θέμα κυρώσεων των θεσμών της ΕΕ.

Για τις ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων είπε ότι είναι ζήτημα αμιγώς και μόνο της δικαιοσύνης να το κρίνει. Δεν θα υπάρξει καμία απολύτως σκιά.

«Αυτή την στιγμή τρέχουν δυο συμβάσεις για τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό. Περιλαμβάνουν την σηματοδότηση όλου του δικτύου. Να έχουμε φανάρια παντού. Το δεύτερο είναι να “βλέπει” το τρένο το σταθμαρχείο και το κέντρο ελέγχου. Να έχουμε μια αλληλεπίδραση. Αυτό απαιτεί μια διπλή εγκατάσταση, στην γραμμή και στο τρένο. Και το σύστημα τηλεδιοίκησης να μπορεί να δει ανά πάσα στιγμή που βρίσκεται το τρένο. Περιορίζει τον ανθρώπινο παράγοντα λάθους. Σύστημα τηλεειδοποίησης γενικό δεν υπήρχε ποτέ στη χώρα. Δυστυχώς στο συγκεκριμένο σημείο, δεν έχει αναπτυχθεί το έργο και η ανάπτυξη του έργου θα έρθει πλήρως τις επόμενες ημέρες. Θέλω να είμαι σαφής. Το κέντρο τοπικής τηλεδιοίκησης Λάρισας λειτουργούσε κανονικά. Θα μπορούσε να υπάρξει χάραξη. Είχε μεν προβλήματα, αλλά λειτουργούσε πλήρως από τον Νοέμβριο του 2022».

Ερωτηθείς πότε θα επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος: «Η επιθυμία μας είναι να επανεκκινήσει στον συντομότερο δυνατό χρόνο αλλά με ασφαλείς προϋποθέσεις. Ενδεχομένως έως και το τέλος του μήνα. Όταν λέμε μείωση μεταφορικού έργου εννοούμε μείωση σταθμών και δρομολογίων. Θα το δούμε με την εταιρεία. Δεν θα ξεκινήσει κανένα τρένο αν δεν έχουμε τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας.

Θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί πολύ πιο σύντομα τα έργα. Δεν κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Τα συστήματα που θα εγκαταστήσουμε αλληλεπίδρασης λειτουργούν μόνο σε τρεις χώρες στην Ευρώπη. Η προσπάθεια που έχει γίνει, ιδίως τα τελευταία χρόνια, είναι μια προσπάθεια που εξελίσσεται γρήγορα. Τα στοιχεία που έχω αναφέρουν ότι η σύμβαση για την τηλεδιοίκηση αφορά 52 σταθμούς και 3 κέντρα τηλεδιοίκησης. Το 2017 που σταμάτησε το έργο είχαν παραδοθεί σε 17 από τους 52 σταθμούς και σε αυτούς τους 17 σταθμούς αναγκάστηκαν και έγινα πρόσθετα έργα που ανέτρεψαν όλο το έργο στους μισούς από αυτούς τους σταθμούς. Περίπου το 15% έγινε από την αρχή, γιατί τα συστήματα δεν έβλεπαν το ένα το άλλο. Το 2017 σταμάτησε τελείως το έργο και ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2018 και άρα έκτοτε από το 2021 έχουμε πάει από ένα 18% στο 70% και δεν είχε παραδοθεί κανένα κέντρο τηλεδιοίκησης. Σήμερα έχει παραδοθεί ένα. Δεν είμαστε εδώ για να δούμε ποιος έχει κάνει τα μεγαλύτερα σφάλματα, αλλά είμαστε απολογούμενοι στην ελληνική κοινωνία γιατί καθυστερήσαμε».

Ερωτηθείς πόσο προσωπικό έχει ο ΟΣΕ είπε ότι «υπάρχει σημαντική μείωση και προέκυψε την τελευταία τριετία, γιατί υπήρξε μαζική αποχώρηση λόγω συνταξιοδοτήσεων. Έγιναν γρήγορες κινήσεις με 200 άτομα σταθμάρχες και κλειδούχους θα έχουμε επιπλέον 217. Τα προηγούμενα χρόνια είχαν προκηρυχθεί 35 θέσεις και είχαν γίνει 24 προσλήψεις. Θα αλλάξει το οργανόγραμμα και ό,τι είναι αναγκαίο θα στηριχθεί από την πολιτεία και στο κομμάτι της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης. Άρα θα έχουμε αναβάθμιση υποδομών, προσωπικού και οικονομική στήριξη του οργανισμού.

Θα γίνει ό,τι είναι αναγκαίο για την ασφαλή λειτουργία των σιδηροδρόμων. Η θέση μας είναι ότι πρέπει να λειτουργήσει η συγκοινωνία δια σιδηροδρόμου. Όχι γιατί καταργείται ως μέσο, αλλά γιατί απαξιώνεται και η ίδια η υποδομή. Πρέπει να επαναλειτουργήσει».

Για την ασφάλεια, είπε ότι δεν προβλεπόταν ποτέ υποχρεωτική παρουσία 2 σταθμαρχών. «Ποτέ δεν υπήρχε υποχρέωση για 2 σταθμάρχες. Σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν δύο, αλλά η εκτίμηση γινόταν από την επιθεώρηση». Για το ενιαίο κέντρο συντονισμού είπε ότι «δεν αποτελεί κέντρο τηλεδιοίκησης. Δεν μπορεί να δει τις γραμμές. Δεν μπορεί να χαράξει πορεία και να δει σε πραγματικό χρόνο που είναι το τρένο, άρα δεν μπορεί και να αποτρέψει μια τέτοια τραγωδία. Μόνο τις ακούει τις γραμμές με παραδοσιακά μέσα. Για τους προϊσταμένους πράγματι καταργήθηκαν ως θέση και υπάρχουν μόνο συνοδοί. Αν κριθεί απαραίτητο, θα επανέλθουν. Η ασφάλεια είναι το πρώτιστο μέλημα της κυβέρνησης. Προέχει η ασφάλεια, αλλά πρέπει να λειτουργήσουν τα τρένα».

Ερωτηθείς ποια είναι τα λάθη που αναγνωρίζει η κυβέρνηση: «Δεν υπήρξε καμία αγνόηση οποιασδήποτε ενημέρωσης ή έγκαιρης προειδοποίησης. Έγιναν αυτά που έγιναν σε συγκεκριμένο πλαίσιο και δυστυχώς, όλα δεν γίνονται από την μια ημέρα στην άλλη. Δεν προσήκει πάντως σε μια σύγχρονη χώρα να μην έχει αυτά τα σύγχρονα τεχνολογικά συστήματα. Αισθάνομαι ότι θα έπρεπε να τα έχουμε φέρει σε σύντομο χρόνο.

Θα υπάρξει ένα πλαίσιο εκ μέρους της κυβέρνησης για τις οικογένειες των θυμάτων και θα ανακοινωθεί σε σύντομο διάστημα και δεν θα περιλαμβάνει μόνο αποζημιώσεις».

Για την Hellenic Train και την καταβολή αποζημιώσεων είπε ότι η κυβέρνηση θα είναι από πάνω για το ζήτημα αποζημιώσεων.

Για την επανεκκίνηση και με ποια δρομολόγια θα ξεκινήσει να λειτουργεί και αν θα είναι με τα εμπορευματικά: «Δεν είμαι έτοιμος να σας απαντήσω, αλλά δεν έχουμε ολοκληρώσει το σχέδιο αυτό. Θα έχω εκτενείς συζητήσεις με τους εργαζόμενους και την Hellenic Train. Θα έχουμε αύξηση του προσωπικού και μείωση του έργου. Θα εξασφαλίζεται απολύτως η ασφάλεια. Η όποια μείωση έργου θα συντείνει στην ασφάλεια των τρένων». Για το αν θα υπάρξει θέμα αποζημιώσεων από την Hellenic Trains είπε ότι δεν τίθεται κανέναν τέτοιο θέμα.

«Δεν υπήρξε ποτέ τυπική οριστική συμφωνία για επενδύσεις. Όταν μιλάμε για αυτή την σύμβαση, μιλάμε για ελληνική δημόσια υπηρεσία. Ο λειτουργός του τρένου να κάνει λειτουργίες, ακόμα και αν δεν είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμες».

«Από τις λίγες ημέρες που έχω αναλάβει δεν υπάρχει εικόνα πλήρους διάλυσης. Υπάρχει ένα πλαίσιο με κενά και μια δρομολογημένη αναβάθμιση δυστυχώς με καθυστερήσεις, αλλά εικόνα διάλυσης δεν έχω εγώ. Η πολιτική ευθύνη αναλήφθηκε στο υψηλότερο πολιτικό και επιχειρησιακό επίπεδο. Αν διαπιστωθούν και άλλες ευθύνες, τότε οι πρώτοι που θα ανταποκριθούν θα είμαστε εμείς».

Για το πως αξιολογεί την στάση της Hellenic Train είπε ότι έκανε μια δημόσια δήλωση σε ό,τι την αφορά. Εκείνο που αφορά αυτή την στιγμή την σχέση του ελληνικού δημοσίου με την εταιρεία είναι η επανεκκίνηση των τρένων και να τηρηθούν όλες οι συμβατικές υποχρεώσεις. Το γιατί θα το αξιολογήσει η ποινική δικαιοσύνη, αλλά και η διοικητική διερεύνηση. «Δεν πρόκειται να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος θα ψάξουμε το ζήτημα μέχρις εσχάτων».

Γιατί επιλέξαμε το συγκεκριμένο σύστημα: «Δεν ισχύει ότι δεν συγκρούονται τρένα αλλού. Η μεγαλύτερη σύγκρουση έγινε στην Γερμανία που έχει το σύστημα αυτό. Το κρίσιμο είναι να έχει τέτοιες συνέργειες το σύστημα που να μηδενίζει το ανθρώπινο λάθος. Δεν έχω αν θα μηδενίζονται οι πιθανότητες. Το τρένο θεωρείται το ασφαλέστερο επίγειο μέσο. Δεν μπορούμε να μηδενίζουμε την λειτουργία των τρένων. Είμαστε πολύ αυστηροί στην σχέση μας με την Hellenic Train. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα ζητήματα, έχουν να κάνουν με την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων».

«Θέλω να υποσχεθώ στους Έλληνες πολίτες ότι δεν θα ξεκινήσει η λειτουργία αν δεν έχουμε διασφαλίσει στο μέτρο του δυνατού την ασφάλεια της κίνησης. Αυτό θα γίνει και με την συμβολή των εργαζομένων.

Με την ολοκλήρωση των συστημάτων θα υπάρχει απεικόνιση σε πραγματικό χρόνο όλων των δυσλειτουργιών του δικτύου. Θα υπάρξει διάταξη που θα αυστηροποιεί τις ποινές για παρακώλυση συγκοινωνιών».

Για το αν υπάρχουν και άλλοι σταθμάρχες σαν τον συγκεκριμένο με ελάχιστη εμπειρία, είπε ότι αυτό θα ερευνηθεί. «Υπάρχουν σταθμάρχες που είναι σε αυτά τα όρια ηλικίας και με όσους έχω συζητήσει δεν είναι μεγάλη ηλικία, γιατί υπάρχει ένα επίπεδο εμπειρίας. Θα υπάρξει επαναξιολόγηση προσωπικού. Θέλει και κάποιες πρόσθετες δεξιότητες.

Οι καταγεγραμμένοι νεκροί είναι 55. Υπάρχουν δυο νεκροί που δεν έχουν ταυτοποιηθεί, γιατί δεν υπάρχει γενετικό υλικό και δεν υπάρχουν συγγενείς. Έχουμε και 7 ασθενείς στην εντατική.

Μόλις καταφέρουμε να ελέγξουμε τα εκκρεμή θέματα, θα ασχοληθώ με όλα τα ζητήματα ασφάλειας συγκοινωνιών.

Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στην ασφάλεια του προαστιακού».

Πηγή: newsit.gr