Ναυάγιο στην Πύλο: Ποιος είναι ο αρχηγός του κυκλώματος διακινητών – Σε εξέλιξη η μεγάλη έρευνα των Αρχών

Πόσο κόστιζε το «ταξίδι θανάτου» και ποιος είναι ο αρχηγός του κυκλώματος διακινητών.

Ναυάγιο

Σε εξέλιξη βρίσκεται μεγάλη διακρατική έρευνα για την εξάρθρωση του κυκλώματος διακινητών που ανέλαβε τη μεταφορά των μεταναστών με το αλιευτικό, που ναυάγησε στα ανοιχτά της Πύλου.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN και της Μίνας Καραμήτρου, ο αρχηγός του κυκλώματος είναι ένας άνδρας με αιγυπτιακή υπηκοότητα που ζει στο Τομπρούκ της Λιβύης. Ο άνδρας αυτός αγόραζε τα σαπιοκάραβα του θανάτου, προσέγγιζε απελπισμένους άνδρες γυναίκες που επιθυμούσαν να ταξιδέψουν στην Ιταλία και στη συνέχεια κατάστρωνε την επιχείρηση για τη μεταφορά τους.

Οι συνεργάτες του βρίσκονταν πάνω στο καράβι αλλά και στην Ιταλία, όπου θα αναλάμβαναν να κρύψουν τους μετανάστες, αν δεν μεσολαβούσε το ναυάγιο και έφταναν τελικά στον προορισμό τους.

Το ταξίδι του θανάτου κόστιζε 5.000 ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνεται στην τιμή νερό ή φαγητό. Μέρος του ποσού καταβαλλόταν πριν από τον απόπλου του πλοίου, ενώ το υπόλοιπο θα το εξοφλούσαν οι συγγενείς των μεταναστών, μόλις το πλοίο έπιανε ιταλικό λιμάνι. Ο άνδρας αυτός σήμερα είναι σήμερα άφαντος και δεν σηκώνει το τηλέφωνο στους συγγενείς των θανούντων, που προσπαθούν να επικοινωνήσουν μαζί του.

Μακάβριες λεπτομέρειες έχουν προκύψει για τις συνθήκες που επικρατούσαν στο αλιευτικό που βυθίστηκε στα ανοιχτά της Πύλου με αποτέλεσμα να πεθάνουν δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες μετανάστες.

Καθώς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Λιμενικού Σώματος εξακολουθούν να αγνοούνται ακόμη 568 άτομα νέες μαρτυρίες επιζώντων δείχνουν ότι γυναίκες και παιδιά αναγκάστηκαν να στοιβαχθούν στο αμπάρι.

Ναυάγιο

Σύμφωνα με μαρτυρίες που διέρρευσαν από επιζώντες στους λιμενικούς, εκατοντάδες άτομα πακιστατικής υπηκοότητας, αναγκάστηκαν να βρεθούν στα αμπάρια, ενώ άλλες εθνικότητες επιτράπηκε να ανέβουν στο πάνω κατάστρωμα, όπου είχαν πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να επιβιώσουν σε περίπτωση ανατροπής.

Οι μαρτυρίες δείχνουν ότι οι γυναίκες και τα παιδιά ουσιαστικά «κλείστηκαν» στο αμπάρι, δήθεν για να «προστατεύονται» από τους άνδρες του υπερφορτωμένου σκάφους.

 

Σύμφωνα με τον βρετανικό Observer, Πακιστανοί υπήκοοι κρατούνταν επίσης κάτω από το κατάστρωμα, με τα μέλη του πληρώματος να τους κακομεταχειρίζονται όταν εμφανίζονταν για να αναζητήσουν φρέσκο νερό ή προσπαθούσαν να διαφύγουν.

Δεν πιστεύεται ότι υπάρχουν γυναίκες ή παιδιά μεταξύ των επιζώντων, ενώ οι αναφορές από το Πακιστάν το Σάββατο αναφέρουν ότι εκατοντάδες πολίτες του μπορεί να έχασαν τη ζωή τους όταν η σκουριασμένη μηχανότρατα βυθίστηκε στα ανοιχτά της Πύλου. Τα τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι τουλάχιστον 298 Πακιστανοί έχασαν τη ζωή τους, 135 από την πακιστανική πλευρά του Κασμίρ.

Ναυάγιο

Μια εκτίμηση ανέφερε ότι στο πλοίο επέβαιναν περίπου 400 Πακιστανοί. Το υπουργείο Εξωτερικών της χώρας έχει επιβεβαιώσει μέχρι στιγμής ότι μόνο 12 από τους 78 επιβεβαιωμένους νεκρούς ήταν από το Πακιστάν.

Οι συνθήκες στο πλοίο ήταν τόσο ζοφερές που ακόμη και πριν βυθιστεί είχαν ήδη σημειωθεί έξι θάνατοι αφού ξέμεινε από γλυκό νερό.

Η Nawal Soufi, μια Μαροκινο-Ιταλίδα κοινωνική λειτουργός και ακτιβίστρια, πρόσθεσε ότι οι επιβάτες εκλιπαρούσαν για βοήθεια μια ημέρα πριν από τη βύθισή του. «Μπορώ να βεβαιώσω ότι αυτοί οι άνθρωποι ζητούσαν να σωθούν από οποιαδήποτε αρχή» είπε.

Η νέα μαρτυρία δείχνει επίσης ότι η μηχανή του αλιευτικού έπαθε βλάβη λίγες ημέρες πριν βυθιστεί, γεγονός που καθιστά πιθανό το πλήρωμα να είχε ζητήσει βοήθεια. «Ξεκινήσαμε το ταξίδι τα ξημερώματα της Παρασκευής. Περίπου 700 από εμάς επέβαιναν στο πλοίο», καταγράφεται να λέει ένας μετανάστης στη μαρτυρία που έλαβαν οι λιμενικοί που επιβλέπουν την έρευνα για την καταστροφή. «Ταξιδεύαμε για τρεις ημέρες και τότε η μηχανή έπαθε βλάβη».

Ναυάγιο

«Τέσσερις ημέρες μετά από μία από τις χειρότερες καταστροφές στη Μεσόγειο τα τελευταία χρόνια, η ασυμφωνία είναι μόνο ένα από μια σειρά αναπάντητων ερωτημάτων, όπως το τι οδήγησε το πλοίο στην ανατροπή. Ανησυχία προκαλούν οι ισχυρισμοί ότι ανατράπηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της Τετάρτης επειδή προσδέθηκε σχοινί από τους λιμενικούς, ισχυρισμοί που απορρίπτονται από τους Έλληνες αξιωματούχους», μεταδίδει ο Observer.

Ναυάγιο

Τη Δευτέρα η προσοχή θα στραφεί στο φερόμενο αιγυπτιακό κύκλωμα διακινητών που είναι υπεύθυνο για το σκάφος, με εννέα υπόπτους να αναμένεται να δικαστούν.