Δήμητρα Κουτροπούλου: Ποιον τσίμπησαν οι «Σφήκες»;

Η θεατρολόγος Δήμητρα Κουτροπούλου αποκωδικοποιεί για την «Π» την πολύκροτη παράσταση

Δήμητρα

«Τσίμπησαν» και πόνεσαν πολλούς φιλότεχνους με το κεντρί τους, οι «Σφήκες» του Αριστοφάνη, έτσι όπως ανέβηκαν σε ελεύθερη διασκευή της αιρετικής σκηνοθέτιδος Λένας Κιτσοπούλου στην Επίδαυρο.

Ενα γαϊτανάκι αντιπαράθεσης στήθηκε στις εφημερίδες και στο διαδίκτυο, ενώ πολλοί έστησαν ένα ιδιότυπο «καλλιτεχνικό δικαστήριο», όπου έριξαν «ισόβια» στη σκηνοθέτιδα για την τολμηρή ή και αυθαίρετη προσέγγιση του έργου.

Η Δήμητρα Κουτροπούλου, θεατρολόγος (Πανεπιστήμιο Πατρών) MA of Arts, είδε την επίμαχη παράσταση και κατέθεσε ειδικά για την «Π», την άποψή της:

Δήμητρα

Δήμητρα Κουτροπούλου

«Οπως θα έλεγε ή ίδια η Κιτσοπούλου ή μάλλον θα έγραφε “το μάτι του ψαριού” πήγε φέτος στην Επίδαυρο. Μια ελεύθερη διασκευή που απαθανάτισε ο Δίας από τον θρόνο του. Απορώ μέσα σε τόσους θεατές, ποιον τσίμπησε τελικά η “σφήκα” της Λένας Κιτσοπούλου;

Αναρωτιέμαι πώς ο ηθικός διχασμός απασχόλησε το 2023 ιδεαλιστικά τον Αριστοφάνη; Μήπως χάθηκε η έμπνευση; Αλίμονο εάν το κοίλον της Επιδαύρου ήξερε πώς να διαχειριστεί τη διχογνωμία, τα αγχολυτικά, την υποκριτική αποδέσμευση από το πατροπαράδοτο εγκεφαλικό ιό, που θέλει τον ηθοποιό «κεντρί» και τον σκηνοθέτη «σφήκα».

Σ’ ένα κόσμο που το μηλαράκι στο κινητό είναι το ίδιο για όλους, απορώ ξανά πώς γίνεται ουδείς να μη δέχεται την γνώμη του άλλου, να μην απέχει ούτε μισή μέρα από τον ήλιο για να βγει το φεγγάρι; Δεν έχουμε όλοι τον ίδιο βραχίονα να στηριχτούμε.

Ζούμε εποχές των Φαρισαίων. Εγώ το λέω κοινωνικό διασυρμό από εκατοντάδες κριτικούς που γι’ αυτούς κάθε κανιβαλιστικό σχόλιο ήταν αποτέλεσμα της καλλιτεχνικής τους ευθύνης που φυσικά αφορούσε κάθε ριπή αυτοσχέδιου συντηρητισμού στο κέντρο του ιερού βράχου της Επιδαύρου. Δώσαμε χρόνο στους αιώνες να αποδείξουν πως είμαστε ανοιχτοί στις ιδέες, πως είμαστε φτιαγμένοι για ανοχή και ανοσία.

Ας κοιτάξουμε πιο βαθιά και αν ποτέ φορέσουμε μάτια αντί για παρωπίδες, ίσως και ο Κεμάλ δει τον κόσμο να αλλάζει».