Πάτρα: «Τρικυμία» για τη νέα Μαρίνα – Αρχηγοί της αντιπολίτευσης και φορείς παίρνουν θέση μετά το «όχι» του Δήμου

Συνεχίζεται, το μεσημέρι, η συζήτηση για τη γνωμοδότηση σχετικά με τη χωροθέτηση μαρίνας μεγάλων σκαφών στο βόρειο λιμάνι, όπως προβλέπει το σχέδιο του ΟΛΠΑ. Δεδομένη η άρνηση της δημοτικής αρχής Πελετίδη, με επιχειρήματα. Μιλούν στην «Π»: Σβόλης, Αϊβαλής, Ψωμάς, Καλογερόπουλος, Τελώνης, Μεντζελόπουλος και Κοντοές.

Πάτρα Η δημοτική αρχή Πελετίδη λέει «όχι» σε μαρίνα και επιμένει στον δρόμο των διεκδικήσεων

Συνεχίζεται σήμερα το μεσημέρι η συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο της Πάτρας για το θέμα της γνωμοδότησης σχετικά με τη χωροθέτηση μαρίνας μεγάλων σκαφών στον βόρειο λιμένα της Πάτρας, ανάμεσα από τον Μόλο της Αγίου Νικολάου μέχρι το ύψος της οδού Θεσσαλονίκης, όπως προβλέπεται από το masterplan του ΟΛΠΑ.

Των ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΟΥΠΟΥΛΟΥ και ΧΡΗΣΤΟΥ ΒΕΡΓΑΝΕΛΑΚΗ

Η αντίδραση του Δήμου Πατρέων θα πρέπει θεωρείται αναμενόμενη, καθώς εδώ και χρόνια έχει ξεκαθαρίσει ο ίδιος ο δήμαρχος Κώστας Πελετίδης ότι η πόλη διεκδικεί το τμήμα της βόρειας λιμενολεκάνης που παραμένει στο ΤΑΙΠΕΔ και χρησιμοποιείται ως εμπορικό λιμάνι. Η δημοτική αρχή είναι δεδομένο πως δεν θα εκφράσει σύμφωνη γνώμη για τη δημιουργία μαρίνας μεγάλων σκαφών.

Είναι ξεκάθαρο πως η δημοτική αρχή Πελετίδη αναμένεται να επιμείνει στην τακτική των διεκδικήσεων και να συνεχίσει να ζητά την παραχώρηση και του εμπορικού λιμένα στον Δήμο, ώστε να ενταχθεί στον σχεδιασμό για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου.

Στην εισήγηση του θέματος που θα ακουστεί στη σημερινή συνέχεια του δημοτικού συμβουλίου περιγράφονται τα επιχειρήματα της αρνητικής γνωμοδότησης. Μεταξύ άλλων αναφέρει η εισήγηση:

«Το masterplan που προωθείται από το ΤΑΪΠΕΔ και τον ΟΛΠΑ αγνοεί παντελώς τις ανάγκες της πόλης, όπως αυτές καθορίστηκαν από το ΓΠΣ θέλουν να διαιωνίσουν την εγκατάστασή τους στο φιλέτο της πόλης φάτσα στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας, με σκοπό προφανώς την αύξηση του “χαρτοφυλακίου”, ώστε να πουληθεί το παραλιακό μας μέτωπο σε άλλα οικονομικά συμφέροντα. Ολα τα παραπάνω διανθίζονται με το γνωστό “περιτύλιγμα” της ανάπτυξης, θέσεις εργασίας κ.λπ. (Υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΪΠΕΔ – δανειστές κατέχει όλη τη δημόσια περιουσία μεταξύ αυτών και τα λιμάνια τα οποία εκμεταλλεύεται για να πληρώνονται οι δανειστές).

Η Πάτρα του μέλλοντος δεν μπορεί να ανεχθεί το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, των υποδομών της, όπως το λιμάνι για την πληρωμή δανείων τοκογλυφικών. Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής πλήρωσε και πληρώνει ο ελληνικός λαός. Γνωρίσαμε για δεκαετίες την ανάπτυξη που μας έχει προσφέρει.

Ο όλος σχεδιασμός του Δήμου, στον βόρειο παλιό λιμένα, θα πρέπει να υπακούει στις ανάγκες, στις επιλογές του πατραϊκού λαού, του δημοτικού συμβουλίου. Η θάλασσα δεν θα είναι “νεκρή”, η αξιοποίηση των λιμενολεκανών θα γίνεται τόσο για λιμενική δραστηριότητα και για ναυταθλητισμό, για χώρους ανάπαυσης, αξιοποίηση του κυματοθραύστη κ.λπ.

Η πόλη μας, με την υπογειοποίηση του τρένου και το γκρέμισμα κάθε μάντρας που κόβει την επαφή με τη θάλασσα, θα ικανοποιήσει το διαχρονικό αίτημα για ενοποίηση πόλης-θάλασσας, που ξεκίνησε από τον σχεδιασμό του Σταμάτη Βούλγαρη το 1829 και έμεινε ανεκπλήρωτο. Θα είναι μία πόλη που θα ευχαριστεί τους κατοίκους της και τους επισκέπτες».
Πάντως, όπως έχει γράψει η «Π», η διατύπωση αρνητικής γνώμης για το αίτημα χωροθέτησης για νέα μαρίνα mega yachts, πρακτικά δεν σημαίνει τίποτα, καθώς η τελική απόφαση χωροθέτησης δεν θα παρθεί από τον Δήμο, αλλά από το υπουργείο Τουρισμού. Ωστόσο, θα έχει ενδιαφέρον αν στην πάροδο των μηνών ο Δήμος θα επιχειρήσει να «μπλοκάρει» το έργο με άλλους τρόπους…

ΑΝΤΙΔΡΑ Η ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΙΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ

Στη σημερινή συνέχεια του δημοτικού συμβουλίου αναμένεται να αναλυθεί το θέμα της γνωμοδότησης για τη χωροθέτηση μαρίνας μεγάλων σκαφών. Θα έχουν μεγάλο ενδιαφέρον οι απόψεις των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, καθώς ουσιαστικά οδηγούμαστε στην πρώτη μεγάλη διάσταση απόψεων με τη δημοτική αρχή Πελετίδη.

Η εφημερίδα «Πελοπόννησος» επικοινώνησε με τους τρεις επικεφαλής των παρατάξεων της αντιπολίτευσης και κατέγραψε το πνεύμα των απόψεών τους για το θέμα της νέας μαρίνας.

Πάτρα

Ο Κώστας Σβόλης ως επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης αναμένεται να είναι ο πρώτος που θα καταθέσει την αντίθεσή του απέναντι στη διαφαινόμενη αρνητική γνωμοδότηση της πλειοψηφούσας παράταξης του δημάρχου Κώστα Πελετίδη.

Σε δήλωση που παραχώρησε στην «Π» τόνισε:
«Ασφαλώς και είμαστε θετικοί στην κατασκευή μαρίνας μεγάλων σκαφών, όπως επίσης είμαστε θετικοί στα χρήματα που θα αφήνουν στην πόλη οι ιδιοκτήτες σκαφών, αλλά και η προβολή που θα λαμβάνουμε από τη νέα υποδομή. Ζήτησα να καλέσουμε τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠΑ Παναγιώτη Αναστασόπουλο στη σημερινή συνέχεια της συνεδρίασης για να μας δώσει απαντήσεις ως αρμόδιος σε απορίες που έχουμε.

Δυστυχώς δεν έγινε αποδεκτό από τη δημοτική αρχή. Είναι μια ευκαιρία για την Πάτρα να κάνει το αναπτυξιακό άλμα η κατασκευή μαρίνας».

Πάτρα

Ο Βασίλης Αϊβαλής, επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης του Δήμου, διαθέτει την τεχνοκρατική επάρκεια για να ερμηνεύσει τι σημαίνει για την πόλη η κατασκευή μιας τέτοιας μαρίνας, όπως περιγράφεται στο masterplan του ΟΛΠΑ.

Θα καταθέσει αναλυτικά την άποψή του στο δημοτικό συμβούλιο, ωστόσο δήλωσε στην «Π»:
«Πρέπει να κατασκευαστεί μαρίνα μεγάλων σκαφών στην Πάτρα και συμφωνώ με την προοπτική. Ομως διαφωνώ κάθετα με τη δημιουργία οικοδομικών τετραγώνων εντός της οικονομικής ζώνης που θα καλύπτουν 5.000 τ.μ., ενώ η δόμηση θα φτάνει τα 8.000 τ.μ.

Είναι σύνθετο το ζήτημα, αλλά δεν είμαι σύμφωνος με τη δημιουργία μεγάλων δομημένων χώρων επί της λιμενικής ζώνης, όπως προτείνεται στο masterplan του ΟΛΠΑ».

Πάτρα

Ο Πέτρος Ψωμάς, επικεφαλής του «σπιράλ», δεν συμφωνεί με τη στάση της δημοτικής αρχής. Διαχρονικά έχει απόψεις υπέρ των αναπτυξιακών προοπτικών της πόλης και αντιδρά σε αποφάσεις του Δήμου που εκτιμά ότι βάζουν εμπόδια προς αυτή την κατεύθυνση.

Δήλωσε στην «Π» ο Πέτρος Ψωμάς:
«Εννοείται πως είμαστε υπέρ της γνωμοδότησης. Πρόκειται για ένα αναπτυξιακό έργο που δεν μπορούμε να σταθούμε εμπόδιο. Πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε ότι δεν γίνεται να απορρίπτουμε θέματα χωρίς να συζητάμε και να αντιδρούμε σε όλα. Είναι παρόμοιο το θέμα, με το ζήτημα του τρένου.

Τη Δευτέρα ζητήσαμε να έρθει στη συνεδρίαση ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Π. Αναστασόπουλος, αλλά το αρνήθηκε η δημοτική αρχή. Γι’ αυτό τον λόγο τον επισκεφθήκαμε εμείς και είχαμε μια εποικοδομητική συζήτηση».

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΑΦΥΓΟΝΤΑ ΚΕΡΔΗ…

Η «Π» μίλησε με τέσσερα πρόσωπα που δικαιούνται να καταθέσουν άποψη επί του θέματος. Με πρόσωπα που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα και στο οικονομικό και στο τεχνικό κομμάτι της υπόθεσης.

Πάτρα

«Εδώ» είναι το ακριβές σημείο που προσανατολίζεται ο ΟΛΠΑ να κατασκευάσει τη μαρίνα φιλοξενίας τουριστικών σκαφών

Ο πρόεδρος του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Πατρών Κώστας Καλογερόπουλος καταθέτει στην «Π» την άποψή του για το θέμα, θεωρώντας πως πρόκειται για «ευκαιρία ζωής» για την Πάτρα ν’ αποκτήσει μια μαρίνα ευρωπαϊκών προδιαγραφών για τη φιλοξενία τουριστικών σκαφών:

Πάτρα

«Καταρχάς, πρέπει ο ΟΛΠΑ άμεσα να δημοσιοποιήσει τα σχέδιά του για να δούμε και να πληροφορηθούμε τι είδους μαρίνα θέλει να φτιάξει.

Από ‘κει και πέρα, θεωρώ ότι η Πάτρα έχει ανάγκη από μια σύγχρονη μαρίνα. Δεν μπορεί να μένει απαθής θεατής της κατάστασης. Ακούω ότι κάποιοι στον Δήμο ισχυρίζονται ότι δεν πρόκειται η δημοτική αρχή να κάνει το χατίρι στους πλούσιους, γι’ αυτό δεν θέλει τη μαρίνα. Μέγα λάθος. Οι πλούσιοι θα έρθουν ούτως ή άλλως. Αν εσύ ως πόλη έχεις μαρίνα, θα τους πάρεις λεφτά, πουλώντας τους το προϊόν. Αλλιώς, αν δεν έχεις υποδομές, εσύ θα χάσεις.

Χωρίς μαρίνα, χάνουμε και λεφτά, και θέσεις εργασίας, και πολλά. Τα διαφυγόντα κέρδη είναι τεράστια. Πρέπει να ενημερωθεί ο κόσμος για να έχει σαφή εικόνα. Τι θα έκανα εγώ αν ήμουν δημοτική αρχή; Θα έλεγα ναι στη μαρίνα, αλλά θα έβαζα τις προδιαγραφές μου. Αυτές τις προδιαγραφές που θα απέφεραν κέρδη στην πόλη. Ειδάλλως, θα τα φέρει όλα έτοιμα ο ΟΛΠΑ χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της πόλης. Γιατί όμως; Αφού η Πάτρα μπορεί, και δικαιούται να έχει γνώμη, γιατί απεμπολεί τέτοιο δικαίωμα; Πρέπει και οι παραγωγικές τάξεις να μιλήσουν, να πάρουν θέση, να εξηγήσουν. Δεν θα κερδίσουν οι πλούσιοι από μια μαρίνα στην Πάτρα. Η Πάτρα θα κερδίσει».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΕΛΩΝΗΣ: «ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΔΩ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ»

Ο Γιώργος Τελώνης είναι επίτιμος πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Λιμένος Πατρών και πρώην μέλος της διοίκησης του ΟΛΠΑ.

Γιώργος Τελώνης

«Βεβαίως και είμαι υπέρ της κατασκευής μιας σύγχρονης μαρίνας τουριστικών σκαφών στην Πάτρα, αλλά για να κάνω σαφή και εμπεριστατωμένη τοποθέτηση και όχι να καταθέσω μια άποψη “στο πόδι”, θα πρέπει να έχω στα χέρια μου το πλήρες master plan.

Με βάση αυτά που με ρωτάτε για τον συγκεκριμένο χώρο, δηλαδή για τον χώρο ανάμεσα στον μόλο της Αγίου Νικολάου και την υπάρχουσα Μαρίνα, ένα εύλογο ερώτημα που έρχεται στο μυαλό μου είναι: πού θα πάνε τα εμπορικά πλοία εάν γίνει τουριστική μαρίνα στην προέκταση της οδού Θεσσαλονίκης; Αυτός ακριβώς ο χώρος χρησιμοποιείται τώρα από τα εμπορικά πλοία.

Γι’ αυτό και θεωρώ ότι πρώτα πρέπει να δούμε τη μελέτη, πού ακριβώς προβλέπεται να γίνει η μαρίνα, πώς θα διαμορφωθεί συνολικά το λιμάνι, και μετά να τοποθετηθώ. Δεν γίνεται να τοποθετηθώ σε κάτι υποθετικό.

Επαναλαμβάνω: από την οδό Θεσσαλονίκης και δεξιά, όπως κοιτάζουμε το λιμάνι, είναι η υπάρχουσα Mαρίνα που ανήκει στον Δήμο. Από την οδό Θεσσαλονίκης και αριστερά είναι ο χώρος που δένουν τα εμπορικά πλοία. Εφόσον, λοιπόν, δεν γνωρίζω το master plan, δεν μπορώ ν’ απαντήσω επί της ουσίας στο ερώτημα».

ΝΙΚΟΣ ΚΟΝΤΟΕΣ: «ΣΥΜΦΩΝΟΣ ΜΕ ΤΗ ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ»

Ο Νίκος Κοντοές διετέλεσε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Πατρών ΑΕ.

Πάτρα
«Θεωρώ πως η δημοτική αρχή είναι αρνητική για το θέμα της μαρίνας γιατί πιστεύει ότι κάποια στιγμή όλο το θαλάσσιο μέτωπο πρέπει να παραδοθεί στον Δήμο, στην πόλη. Θα σας πω την προσωπική άποψή μου. Σε όλες τις παραθαλάσσιες πόλεις οι μαρίνες είναι κοντά στο εμπορικό και ιστορικό κέντρο της πόλης, για να υπάρχει ευχέρεια και σε επισκεψιμότητα. Αυτό που σχεδιάζουν, συνεπώς, στην κεντρική λιμενολεκάνη, όπως διάβασα, είναι ορθό. Από τον μόλο και βόρεια.

Επί της θητείας μου είχε αρχίσει να σχεδιάζεται κάτι τέτοιο. Τι ακριβώς, όμως, σχεδιάζει η σημερινή διοίκηση του ΟΛΠΑ δεν το ξέρω, για να μπορώ να απαντήσω πιο αναλυτικά. Πάντως, για να φτιαχτεί μια σύγχρονη και λειτουργική μαρίνα, πρέπει να προφυλαχτεί η λιμενολεκάνη από το κύμα που αντανακλά στον μόλο.

Αρα χρειάζεται ένας νέος λιμενοβραχίονας παράλληλος προς τον λιμενοβραχίονα του λιμανιού, ο οποίος όμως θα λειτουργεί πιο πολύ ως προβλήτα. Αυτό σχεδιάζαμε εμείς τότε. Θα ήταν ιδανικό μάλιστα να μπορούσε αυτή η κατασκευή του λιμενοβραχίονα-προβλήτα να είναι πλωτή.

Ξαναλέω, δεν γνωρίζω τι ακριβώς σχεδιάζουν και πού. Η βασική ιδέα, όμως, εγκατάστασης μιας σοβαρής μαρίνας στο κέντρο της πόλης με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο».

ΗΛΙΑΣ ΜΕΝΤΖΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: «ΧΑΝΟΝΤΑΙ ΠΟΛΛΑ ΛΕΦΤΑ…»

Ο Ηλίας Μεντζελόπουλος, πρόεδρος του Συλλόγου ξενοδόχων, τάσσεται υπέρ της κατασκευής νέας μαρίνας, και όσο το δυνατόν πιο σύντομα, μάλιστα. Θεωρεί πως μια τουριστική μαρίνα θα έφερνε άλλο αέρα στην Πάτρα:

Πάτρα «Εδώ και χρόνια η άποψή μου είναι η ίδια: είναι ανεπίτρεπτο και ανεξήγητο η τρίτη πόλη της Ελλάδας σε πληθυσμό και μια πόλη με τόσο φημισμένο λιμάνι να μην έχει μια σύγχρονη μαρίνα για σκάφη. Χάνονται πολλά λεφτά για την πόλη, από αλλοδαπούς, κυρίως, που θα ήθελαν να παρκάρουν τα σκάφη τους και να έρχονται το καλοκαίρι να τα παίρνουν.

Θα έπαιρνε ζωή η Πάτρα, θα αποκτούσε άλλη πνοή και άλλο αέρα. Ακόμα και για τους Πατρινούς, η υπάρχουσα μαρίνα, αν αυτό το πράγμα λέγεται μαρίνα, δεν αρκεί, θεωρώ…

Δεν καταλαβαίνω γιατί αντιδρά ο Δήμος. Σε όλα τα λιμάνια του κόσμου υπάρχει και μια μαρίνα, η οποία πρέπει να φυλάσσεται. Δεν γίνεται αλλιώς. Αφού κάθε σκάφος κοστίζει εκατομμύρια, πώς θα μείνουν αφύλακτα τα σκάφη; Μη λέμε υπερβολές… Ο Δήμος, δηλαδή, θέλει μια μαρίνα χωρίς συνοδά κτίρια, χωρίς τίποτα; Δεν είναι δυνατόν. Βεβαίως και είμαι υπέρ της μαρίνας. Πάντα ήμουν. Και να γίνει στον συγκεκριμένο χώρο. Πρέπει κάποια στιγμή να προχωρήσουμε μπροστά».