Βουραϊκός: Η κλιματική αλλαγή απειλεί το φαράγγι – Η μελέτη του Πανεπιστημίου

Η κλιματική αλλαγή, με κύρια χαρακτηριστικά την άνοδο της μέσης θερμοκρασίας και με πυκνότερη εμφάνιση κακοκαιριών τα τελευταία χρόνια, κτυπά το «καμπανάκι» του κινδύνου και για το φαράγγι του Βουραϊκού, που είναι χαρακτηρισμένο ως παγκοσμίου κάλλους μνημείο της φύσης.

Βουραϊκός

Μπορεί εδώ και λίγες μέρες ο Οδοντωτός να έχει επιστρέψει στη δράση, μεταφέροντας τουρίστες σε αυτό μαγευτικό τοπίο, όμως τα προβλήματα για την πλήρη διασφάλιση της γραμμής, δεν έχουν ακόμα εξαλειφθεί.

Η κλιματική αλλαγή, με κύρια χαρακτηριστικά την άνοδο της μέσης θερμοκρασίας και με πυκνότερη εμφάνιση κακοκαιριών τα τελευταία χρόνια, κτυπά το «καμπανάκι» του κινδύνου και για το φαράγγι του Βουραϊκού, που είναι χαρακτηρισμένο ως παγκοσμίου κάλλους μνημείο της φύσης.

Οι διαπιστώσεις προκύπτουν από τη μελέτη που εκπονεί το Τμήμα Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών για λογαριασμό του ΟΣΕ, για τα έργα προστασίας της σιδηροδρομικής γραμμής του Οδοντωτού και των μοναδικών πέτρινων γεφυρών και σηράγγων του φαραγγιού του Βουραϊκού, που σε λίγο καιρό συμπληρώνουν 130 χρόνια ζωής και λειτουργίας.

Οπως είναι γνωστό, προ εξαμήνου, μετά τις κακοκαιρίες Daniel και Elias, ο ΟΣΕ ανέθεσε σε ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Πατρών, με επικεφαλής τον καθηγητή Γεωλογίας Ιωάννη Κουκουβέλα, μελέτη για τις μεγάλες κατολισθήσεις που έγιναν στο φαράγγι, συνέπεια της φωτιάς του περασμένου Ιουλίου.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Π», η μελέτη είναι σχεδόν έτοιμη και σύντομα θα παραδοθεί στον ΟΣΕ, προκειμένου να πάρει τις αποφάσεις του για τα έργα που πρέπει να γίνουν.

«Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος αντιμετωπίζει διαχρονικά προβλήματα και αδυναμίες που επιδεινώθηκαν, κυρίως μετά τη φωτιά που είχαμε το 2007 μέσα φαράγγι, όταν κάηκαν τα περισσότερα δέντρα που συγκρατούσαν με τις ρίζες τους τα νερά στις πλαγιές. Ενα ευχάριστο σημείο σε σχέση με τη μελέτη της γεωλογικής κατάστασης της γραμμής μέσα στο φαράγγι, είναι ότι η υποδομή ενισχύθηκε σημαντικά στο πλαίσιο της ανακατασκευής που έγινε την περίοδο 2006-2009, όταν άλλαξαν τα μήκη της γραμμής για τους νέους συρμούς» αναφέρει ο κ. Κουκουβέλας.

Αυτό όμως δεν πρέπει να μας καθησυχάσει, γιατί η άνοδος της μέσης θερμοκρασίας στον Βουραϊκό φαίνεται ότι ακολουθεί την πορεία του πλανήτη με την αλλαγή του Κλίματος. Επίσης, οι βροχοπτώσεις είναι, πια, πιο σύντομες, αλλά και πιο απότομες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στη μελέτη θα υπάρχει καταγραφή περίπου 15 σημείων, όπου απαιτούνται να γίνουν παρεμβάσεις, αλλά και «αμυντικά» έργα για μεγάλες πλημμύρες και κατολισθήσεις για την προστασία της γραμμής.

«Πραγματοποιήθηκε έλεγχος σε όλες τις γέφυρες, αλλά τα σκύρα, τα αδρανή υλικά πάνω στα οποία ”πατά” η οδόντωση διαθέτουν αντοχή, καθώς οι αλλοιώσεις που έχουμε κατά την τελευταία 20ετία δεν είναι εκτεταμένες. Αυτό όμως δεν πρέπει να μας καθησυχάσει…» σχολιάζει ο καθηγητής Γεωλογίας, εξηγώντας ότι εδώ και μια 50ετία περίπου – για την ακρίβεια μια περίοδο 44 ετών, από το 1979 έως και το 2023, καταγράφεται μια αύξηση της μέσης θερμοκρασίας κατά 1,2 βαθμούς Κελσίου. Επίσης, κατά τον τελευταίο μισό αιώνα, μέσα στο φαράγγι, οι βροχοπτώσεις έχουν λάβει πιο απειλητική μορφή!