Αχαΐα: Σχέδιο ανασυγκρότησης και ανάπτυξης- Οι δέκα κρίσιμοι τομείς

Του Θεόδωρου Λουλούδη, εκδότης της εφημερίδας «Πελοπόννησος» – υποψήφιος πρόεδρος Επιμελητηρίου Αχαΐας – επικεφαλής Παράταξης «Επιμελητήριο Πρωταγωνιστής».

ανάπτυξης

Ποιος ευθύνεται για την κακή κατάσταση της οικονομίας της Αχαΐας; Ολοι μας. Αλλά κάποιοι έχουν μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης. Ιδιαίτερα όσοι εκπροσωπούν τις επιχειρήσεις και οι κυβερνήσεις των τελευταίων τριάντα ετών, από όταν η περιοχή κατέρρευσε. H βασική «ασθένεια» του τόπου είναι η απουσία παραγωγής, εξειδίκευσης και ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.

Η Αχαΐα χρειάζεται σχέδιο ανασυγκρότησης και ανάπτυξης και το Επιμελητήριό της είναι ο κατάλληλος φορέας να ηγηθεί της δημιουργίας του αλλά και να συντονίσει τη δέσμευση όλων των παραγόντων της περιοχής στην υλοποίησή του. Δυστυχώς στην περιοχή «δεν ξέρουμε τι θέλουμε» και ο καθένας «τραβά τον δρόμο του». Το «σχέδιο ανασυγκρότησης» πρέπει, μεταξύ άλλων, να δώσει βάρος στα παρακάτω:

⦁ Λιμάνι της Πάτρας: Κατασκευή και ανάπτυξη νέου εμπορικού τμήματος containers, διασύνδεση με την σιδηροδρομική γραμμή και αξιοποίηση των ακινήτων του ΟΛΠΑ, ώστε να μετατραπεί σε κέντρο logistics. Αύξηση της χωρητικότητας των υποδομών LNG. Δημιουργία μαρίνας σκαφών αναψυχής.

⦁ Ανακατασκευή κολυμβητηρίου Αγυιάς: Το έργο «πιάστηκε από το μηδέν» από τη διοίκηση Φαρμάκη. Συντάχθηκαν μελέτες, ελήφθησαν αδειοδοτήσεις και έγινε ένταξη. Για το χρονοδιάγραμμα όμως δεν υπάρχουν δεσμεύσεις.

⦁ Λιμάνι Αιγίου: Θεωρητικά σχεδιάζονται έργα, αλλά έχουν υψηλή αβεβαιότητα και είναι μικρής κλίμακας και σημασίας. Δυστυχώς δεν εντάσσεται σε κάποιο σχεδιασμό. Παραμένει χωρίς ρόλο αυτή η δημόσια επένδυση σχεδόν τριψήφιου αριθμού εκατομμυρίων.

⦁ Αξιοποίηση περιοχής γύρω από την τεχνίτη λίμνη Πείρου-Παραπείρου. Θεωρητικά είναι έργο που σχεδιάζεται. Σε προφορικές δηλώσεις κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού το 2022 στο Φράγμα, ετέθη η ανάγκη ειδικού χωρικού σχεδίου για καθορισμό χρήσεων που θα επιτρέψει την αξιοποίηση. Το σχέδιο υπάρχει. Η ΠΔΕ έχει κάνει προεργασία. Και πόροι υπάρχουν από το ΕΣΠΑ. Πολλά όμως εξαρτώνται από την χωροταξία και περιβάλλον. Χρειάζεται πολλή εξειδίκευση ακόμα για να γίνουν βήματα.

⦁ Αξιοποίηση περιοχής Ριγανόκαμπου σε συνεργασία με όλους τους συναρμόδιους φορείς. Ισχύει ό,τι και παραπάνω. Λόγια πολλά, πράξεις λίγες και αργόσυρτες.

⦁ Αρδευση κάμπου Δυτικής Αχαΐας: Θεωρητικά είναι έργο που σχεδιάζεται. Το σχέδιο της κυβέρνησης αναφέρεται σε «ανάθεση της επέκτασης της βόρειας κεντρικής διώρυγας Πηνειού». Για να είμαστε σαφείς: Η κυβέρνηση μιλά για μελέτες που θα αποφανθούν εάν το Φράγμα μπορεί να αρδεύσει και τη Δυτική Αχαΐα. Εάν είναι θετικές, σειρά έχουν άλλες μελέτες. Αυτοί οι ρυθμοί είναι πλήρως αναντίστοιχοι με την ένταση του προβλήματος.

⦁ Υδρευση Πάτρας και Οικισμών Δ. Αχαΐας από Πείρο-Παραπείρο: Στα κυβερνητικά κείμενα αναφέρεται ως προς τη Δ. Αχαΐα σε ένα πληθυσμό μόλις 10.000 κατοίκων. Μάλλον εννοούν τον π. Δήμο Μόβρης και δεν εντάσσουν τον π. Δήμο Λαρισσού και -εάν είναι έτσι- αυτό είναι πρόβλημα. Οπως επίσης δεν φαίνεται να υπάρχουν προβλέψεις για περιοχές της Πάτρας όπως η Ανω Οβρυα, η Κρήνη, το Σαραβάλι, η Ελεκίστρα και άλλες περιοχές που έχουν πολύ μεγάλο πρόβλημα.

⦁ Καραμανδάνειο: Στα κυβερνητικά κείμενα έχει ανακοινωθεί ως έργο που σχεδιάζεται η ανακαίνισή του. Γενικά και αόριστα χωρίς κοστολόγηση, χρονοδιάγραμμα, πηγές χρηματοδότησης. Το στρίβειν διά του αρραβώνος. Το δίκαιο αίτημα της περιοχής είναι η κατασκευή νέου παιδιατρικού νοσοκομείου απλά διότι το υπάρχον δεν επιδέχεται σοβαρής ανακαίνισης. Το γνωρίζουν αυτό οι αρμόδιοι, αλλά δεν το επέλεξαν ελλείψει πόρων.

⦁ Νέο Κέντρο Υψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Πάτρας το 2029 και διασύνδεσή του με το σύστημα το 2028. Αρχικά μια τεχνική παρατήρηση: πώς γίνεται να αναφέρει η κυβέρνηση ότι το ΚΥΤ θα ολοκληρωθεί το 2029 αλλά η διασύνδεσή του θα προηγηθεί; Η ουσία όμως είναι αλλού. Το 2029 είναι πολύ αργά. Το ΚΥΤ διασφαλίζει ηλεκτρικό χώρο για να «κουμπώσει» πάνω του η ενέργεια που θα παραχθεί από τις ΑΠΕ, που θα παραγάγουν είτε επενδύσεις όπως τα αιολικά, είτε το net metering επιχειρήσεων κ.λπ. Οσο δεν υπάρχει ΚΥΤ, δεν υπάρχουν και επενδύσεις, οι οποίες μάλιστα στηρίζονται από το Ταμείο Ανάκαμψης που ολοκληρώνεται το 2025. Χάνουμε το τρένο και τα μεγάλα έργα στον τομέα αυτό. Πρόκειται για έργα ΑΔΜΥΕ, δηλαδή κυβέρνηση. Τα ποσά είναι μικρά και η πίεση για επιτάχυνση απαραίτητη.

⦁ Διασύνδεση της ΒΙΠΕ με φυσικό αέριο από την ΔΕΣΦΑ. Εργο ενταγμένο στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης και επενδύσεων. Στο «σχέδιο» δεν αναφέρεται καμία ημερομηνία. Και σωστά γιατί είμαστε δραματικά πίσω. Το έχει ήδη επισημάνει και η ΡΑΕ από το 2021. Το έργο προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ γιατί είναι hydrogen ready και για αυτό πρέπει να υπάρξει ταχύτερη κινητοποίηση.

Στρατηγικός στόχος «Η Πόλη της Γνώσης και της Καινοτομίας». Ορθά αποτελεί στρατηγικό στόχο. Αλλά ποιος πιστεύει στα σοβαρά ότι αυτό θα επιτευχθεί με τις ελάχιστες, αναιμικές και δευτερεύουσας σημασίας δράσεις του «σχέδιου» της κυβέρνησης; Η πρόβλεψη δημιουργίας ερευνητικού κέντρου στη δυτική Ελλάδα, με συμμετοχή και επιστημονικού πάρκου, είναι θετική μεν τόσο γενικόλογη δε, που μπορεί να σημαίνει πολλά αλλά και τίποτα.