Αναστάσιος Κατσαΐτης: Η ελιά του Λιμνοχωρίου στα ράφια της Αγγλίας

Σήμερα στο τιμόνι της επιχείρησης βρίσκεται ο Αναστάσιος Κατσαΐτης –τρίτη γενιά ελαιοπαραγωγός- με σύγχρονη επιχειρηματική αντίληψη, με ένα πρωτοπόρο τρόπο σκέψης, εξειδίκευση στην απαιτητική πρωτογενή παραγωγή της ελαιοκαλλιέργειας.

Κατσαΐτης

Η παράδοση, η αγάπη και το μεράκι για την παραγωγή ελαιόλαδου ξεκίνησε το 1932 με τους πρώτους ελαιώνες της οικογένειάς του στο Λιμνοχώρι Αχαΐας. Από τότε η Αχαϊκή ύπαιθρος, το ελαιοτριβείο και η παραγωγή ελαιολάδου ήταν οικογενειακή υπόθεση και έγινε το βασικό κομμάτι της καθημερινότητάς τους. Σήμερα στο τιμόνι της επιχείρησης βρίσκεται ο Αναστάσιος Κατσαΐτης –τρίτη γενιά ελαιοπαραγωγός- με σύγχρονη επιχειρηματική αντίληψη, με ένα πρωτοπόρο τρόπο σκέψης, εξειδίκευση στην απαιτητική πρωτογενή παραγωγή της ελαιοκαλλιέργειας.

Λειτουργεί με γνώμονα την εξέλιξη και την καινοτομία, ηγείται ενός καλά οργανωμένου δικτύου εξαγωγής λαδιού δίνοντας έμφαση στην ποιότητα του τελικού προϊόντος με ένα αυστηρό καθετοποιημένο μοντέλο λειτουργίας και παραγωγής ελαιολάδου προσφέροντας όλα εκείνα τα εχέγγυα για παγκόσμιες διακρίσεις και την κατάκτηση της αγοράς του Λονδίνου με ένα εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο με μοναδικά αρώματα.

Ο ίδιος μιλά για το επιχειρηματικό αυτό εγχείρημα, τα στάνταρ που έθεσε και πέτυχε τους στόχους του αλλά και τα μετέπειτα σχέδια εξέλιξης και ανάπτυξης της μονάδας αυτής οραματιζόμενος τη βελτίωση των όρων ζωής στην ελληνική περιφέρεια επενδύοντας παράλληλα στον αγροτικό τομέα με ποιοτικά προϊόντα.

Κληρονομήσατε μια παράδοση που κρατάει από το 1932. Μιλήστε μας για αυτήν και για το πώς κατάφερε να έχει τόσο μεγάλη διάρκεια στον χρόνο.
Ξεκινήσαμε την ενασχόλησή μας με την ελαιοκομία όταν κάναμε την φύτευση των πρώτων δενδρυλλίων μας στην περιοχή Λιμνοχωρίου Αχαΐας. Η αρχική ιδέα ήταν η παραγωγή ελαιόλαδου για ιδιωτική χρήση αλλά με την πάροδο των χρόνων καλλιεργήσαμε την ιδέα να βγούμε στις αγορές. To κλειδί της συνεχούς ενασχόλησης για τον κλάδο της ελαιοκομίας πάρα τις δυσκολίες βασίζεται στις αρχές και στην αγάπη που κληρονομήσαμε από τον παππού και τη γιαγιά.

Ποια είναι λοιπόν η σειρά προϊόντων που προσφέρετε σήμερα;
Ο χώρος του ελαιόλαδου και οι διακρίσεις μας σαν παραγωγοί, μας έδωσαν το κίνητρο να προσθέσουμε αρκετές κατηγορίες ποιοτικών προϊόντων από την περιοχή μας το τελευταίο διάστημα. Ψάξαμε, δοκιμάσαμε πολλά προϊόντα και πλέον συνεργαζόμαστε με τους πιο οργανωμένους και ποιοτικά βραβευμένους παραγωγούς αρωματικών φυτών, τυροκομικών, μελιού και βρώσιμης ελιάς.

Ποια θα λέγατε πως είναι τα χαρακτηριστικά και οι καινοτομίες που κάνουν τη δική σας παραγωγή -και κατ’ επέκταση τα προϊόντα σας- να ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό;
Ο τρόπος καλλιέργειας των ελαιώνων μας συνδυάζει τις κλασικές πρακτικές που κληρονομήσαμε με την νέα τεχνολογία του χώρου της ελιάς. Οι συχνοί έλεγχοι στα δενδρύλλια μας που αφορούν στον ελαιόκαρπο, μετρήσεις γονιμότητας εδάφους, κλάδεμα δενδρυλλίων, πότισμα με βάση μετρήσεων υγρασίας του εδάφους, σωστή συντήρηση ελαιόλαδου, διαχείριση φυτικών υπολειμμάτων και απορριμμάτων καλλιέργειας καθώς και η ελαχιστοποίηση του χρόνου από τη συγκομιδή στην έκθλιψη είναι μερικά από τα κλειδιά της επιτυχίας μας.

Που μπορεί κάποιος να βρει τα προϊόντα σας και σε ποιες χώρες εξάγονται; Ποια η στρατηγική σας επί του θέματος;
Τα προϊόντα μας λανσάρονται σε μια από τις πιο απαιτητικές αγορές του κόσμου αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου κατά βάση. Κοσμούν τα ράφια μεγάλων αλυσίδων καταστημάτων. Την τελευταία χρονιά έχουμε θετικά σχόλια και έντονο ενδιαφέρον από χώρες όπως Ισλανδία, Ιρλανδία, Αμερική, Γαλλία και Ολλανδία. Η πανδημία μάς έδωσε τη δυνατότητα να αλλάξουμε τακτική και να επεκταθούμε στον χώρο των πωλήσεων μέσω του διαδικτύου.

Ποιες είναι οι προδιαγραφές για να χαρακτηριστεί ένα ελαιόλαδο ως «εξαιρετικά παρθένο» και ποιες οι διαφορές από το «παρθένο», το απλό ελαιόλαδο και το βιολογικό;
Η γνησιότητα και η ποιότητα των ελαιολάδων προσδιορίζονται με βάση τα φυσικοχημικά και οργανοληπτικά χαρακτηριστικά τους. Το βιολογικό ελαιόλαδο χαρακτηρίζεται από τη βιολογική καλλιέργεια χωρίς χρήση χημικών η άλλων ανόργανων λιπασμάτων και έχει πιστοποιηθεί από επίσημους οργανισμούς, οι οποίοι διενεργούν ελέγχους σε όλα τα στάδια από την παραγωγή του καρπού έως την τυποποίηση του ελαιόλαδου.

Πόσο από το ελαιόλαδο που παράγεται στην χώρα μας τυποποιείται, πού καταλήγει το υπόλοιπο και τι συμβαίνει με το «χύμα» λάδι; Θα πρέπει ο κόσμος να το αποφεύγει;
Παρόλο που Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση όσον αφορά στην ποιότητα του ελαιόλαδου στον κόσμο κατέχει χαμηλή θέση στις εξαγωγές σε τυποποιημένο ελαιόλαδο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το ελαιόλαδο καταλήγει με τον προσδιορισμό «χύμα» σε χώρες της Ευρώπης και κυρίως στην Ιταλία και Γερμανία όπου τυποποιείται για ιταλικές και γερμανικές εταιρείες. Θα πρέπει να αποφεύγουμε το «χύμα» ελαιόλαδο μιας και πολλαπλασιάζονται οι πιθανότητες να είναι ελαιόλαδο μη ποιοτικό.

Ποιος θα λέγατε πως είναι ο ρόλος του branding και του marketing στην παρουσίαση και προώθηση ενός προϊόντος αγροδιατροφής;
Χωρίς σωστή συσκευασία, σωστή πιστοποίηση και σωστό marketing, τα προϊόντα αγροδιατροφής χάνουν την αξία τους και δεν έχουν την ελπίδα να σταθούν στην αγορά ανεξαρτήτως εάν η ποιότητά τους είναι άψογη ή όχι.

Οταν λέτε ότι συνεργάζεστε με το εξωτερικό, τι ακριβώς συμβαίνει εκεί; Υπάρχει κέρδος ή το κάνετε για να βγει το προϊόν σας στο εξωτερικό;
Για εμάς η αγορά του εξωτερικού είναι μια επιβεβαίωση της σκληρής δουλειάς μας και κάνοντας εμφάνιση και κατακτώντας κομμάτι στις πωλήσεις ελαιόλαδου εκτός Ελλάδας επιβεβαιώνει και την τεχνογνωσία και το μεράκι μας.

Υπάρχουν σήμερα επιχειρηματικές ευκαιρίες στην πρωτογενή παραγωγή της χώρας; Ποια είναι τα κίνητρα και η ενδεχόμενη υποστήριξη που παρέχεται από την πολιτεία για την ενίσχυση προσπαθειών όπως η δική σας;
Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες αρκεί να υπάρχει το κίνητρο και η θέληση για να τις αδράξεις. Αντίθετα από το ελαιόλαδο που είναι ένα προϊόν που έχει μείνει στον χρόνο, η κάθε εποχή έχει και τα ανάλογα προϊόντα που εμφανίζουν να έχουν τάση αύξησης πωλήσεων. Σε τακτά χρονικά διαστήματα η πολιτεία δίνει την δυνατότητα και την ενημέρωση και τη στήριξη για να ξεκινήσεις κάποια ενέργεια δυστυχώς όμως οι περισσότεροι αγρότες εκμεταλλεύονται τα προγράμματα για ιδιωτικές τους ανάγκες και όχι για επένδυση στον αγροτικό τομέα.

Τι πιστεύετε ότι πρέπει να βελτιωθεί σε όλη τη διαδικασία ώστε να είναι αποδοτικότερη και ευκολότερη η ζωή ενός ελαιοπαραγωγού;
Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει το κράτος να επενδύσει στο χώρο της ελαιοκομίας όπως η Ιταλία και η Ισπανία. Είναι το εθνικό μας προϊόν από το οποίο δεν επωφελούμαστε όσο θα έπρεπε. Προγράμματα νέων πρακτικών καλλιέργειας και υποχρεωτικά σεμινάρια είναι μερικές καλές νέες πρακτικές. Επίσης αν εμείς οι ελαιοπαραγωγοί δεν θελήσουμε να εξελιχθούμε από μόνοι μας και να αφήσουμε τις νοοτροπίας της ποσότητας και να πιάσουμε τη νοοτροπία της ποιότητας δεν έχουμε μέλλον.

Η άποψή σας για τον αγροτουρισμό; Υπάρχουν ίσως παρόμοια προγράμματα που προσφέρονται στην περιοχή σας;
Ο αγροτουρισμός είναι ίσως από τις πιο έξυπνες προοπτικές για να προωθήσει μία περιοχή τα προϊόντα της και τον τρόπο δημιουργίας τους. Ο αγροτουρισμός γίνεται πολλές φορές έναυσμα σε πολλούς να στρέφονται στην αγροτική ζωή. Πιστεύω ότι στην Ελλάδα δεν λειτουργεί σωστά και σαφώς δεν έχουμε αποτελέσματα μέχρι στιγμής.

Οι επόμενοι στόχοι σας; Τι θα θέλατε να έχει επιτύχει το brandOliveOil μέσα στην επόμενη πενταετία;
Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να πρωτοπορούμε στην περιοχή μας και να κατακτήσουμε πολλές ακόμα παγκόσμιες διακρίσεις. Τον τελευταίο χρόνο προσπαθούμε να κάνουμε κάτι πρωτοποριακό για την περιοχή μας, προσπαθούμε να εντάξουμε κάτω από τη σκεπή του Brand name KATSA εκτός από τα ήδη υπάρχοντα προϊόντα μας και άλλα εποχιακά προϊόντα από την περιοχή μας. Οραμά μας είναι να ενώσουμε και να εξελίξουμε όλους τους παραγωγούς και να δημιουργήσουμε μια ομάδα που θα έχει στόχο να παρέχει ποιοτικά προϊόντα, οικονομικά προς τον καταναλωτή χωρίς μεσάζοντες.