Αουτσάιντερς: Στον βούρκο της χρηματιστηριακής κερδοσκοπίας

Ενώ η ταινία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην κωμωδία και το δράμα, δεν αποφεύγει να ασχοληθεί με τα ηθικά και δεοντολογικά διλήμματα που περιβάλλουν τη χρηματιστηριακή κερδοσκοπία.

Αουτσάιντερς

Όταν κάποιος διατείνεται ότι δεν είναι θέμα κέρδους αλλά θέμα αρχής, ζήτημα ηθικής τάξης, ζητούμενο δικαιοσύνης, αντικείμενο αξιοπρέπειας και άλλα τέτοια, είναι βέβαιο τότε, ότι είναι μόνο θέμα χρημάτων και κερδοσκοπίας, όλα τ’ άλλα είναι φληναφήματα και αφορούν τη συσκευασία και τον τρόπο της εξαπάτησης και μόνον. Γιατί όταν το χρήμα προηγείται όλες άλλες θύρες κλείνουν εκκωφαντικά.

Η ιστορία της ταινίας «Αουτσάιντερς», στηρίζεται σε πραγματικά περιστατικά και ξεκινά με την περιγραφή της ζωής ενός απλοϊκού και σχετικά φτωχού ανθρώπου του Κιθ Γκιλ (Πολ Ντέινο), που προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με την οικογένειά του και τις ανάγκες της. Η καθημερινή του δουλειά ως οικονομικός αναλυτής δεν είναι καθόλου γοητευτική και βρίσκει παρηγοριά και δημιουργική διέξοδο στο κανάλι του στο YouTube, όπου μοιράζεται οικονομικές ιδέες και απόψεις με τη μικρή αλλά αφοσιωμένη ομάδα θεατών του.

Ωστόσο, οι προσπάθειες του Κιθ στο YouTube υποτιμούνται συνεχώς από τον αδελφό του Κέβιν (Πιτ Ντέιβιντσον), ο οποίος απορρίπτει το περιεχόμενό του ως άχρηστο και κοροϊδεύει τις προσπάθειές του να επιτύχει στον κόσμο των διαδικτυακών οικονομικών. Παρά την αποθάρρυνση, ο Κιθ παραμένει ακλόνητος στην πεποίθησή του ότι οι γνώσεις του δεν είναι και για πέταμα και κάποια στιγμή θα καταφέρει να τις αξιοποιήσει.

Τον Ιούνιο του 2020, ο κόσμος έχει καταληφθεί από την πανδημία COVID-19 και οι χρηματοπιστωτικές αγορές βρίσκονται σε αναταραχή. Κατά τη διάρκεια αυτής της χαοτικής περιόδου, ο Κιθ πέφτει πάνω σε μια ευκαιρία που μπορεί να αλλάξει τη ζωή του. Παρατηρεί ότι η μετοχή της GameStop, μιας προβληματικής εταιρείας λιανικής πώλησης βιντεοπαιχνιδιών, πέφτει κατακόρυφα. Σε αντίθεση με τη συμβατική σοφία, ο Κιθ πείθεται ότι αυτή είναι μια ευκαιρία για να επενδύσει και να επωφεληθεί ενδεχομένως από την ανάκαμψη της μετοχής.

-Γεια σε όλους. Λέει απευθυνόμενος στην ομάδα του ο Κίθ.
Βρυχώμενο Γατάκι εδώ.
Θα διαλέξω μια μετοχή και θα πω γιατί έχει ενδιαφέρον.
Αυτή η μετοχή είναι Game Stop.

Και το επενδυτικό ταξίδι ξεκινάει. Ρισκάροντας τις οικονομίες του και με ακλόνητη αποφασιστικότητα, ο Κιθ βάζει τα χρήματά του σε μετοχές της GameStop. Αυτό που κάνει το επενδυτικό του ταξίδι να ξεχωρίζει είναι η απόφασή του να καταγράφει όλη τη διαδικασία μέσω τακτικών ενημερώσεων σε ζωντανή ροή στο κανάλι του στο YouTube. Καθώς συζητά την επενδυτική του στρατηγική και το σκεπτικό του με τους θεατές του, ένα μικρό αλλά αυξανόμενο κοινό αρχίζει να τον προσέχει. Καθώς περνούν οι εβδομάδες, η επένδυση του στο GameStop κερδίζει έδαφος όχι μόνο στους συνδρομητές του αλλά και στην ευρύτερη διαδικτυακή κοινότητα. Η τολμηρή κίνησή του γίνεται θέμα συζήτησης σε διαδικτυακά φόρουμ και πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, τραβώντας την προσοχή τόσο ερασιτεχνών όσο και επαγγελματιών επενδυτών.

Ωστόσο, η νεοαποκτηθείσα φήμη και επιτυχία του φιλόδοξου επενδυτή συνοδεύεται και από προκλήσεις. Αντιμετωπίζει σκεπτικισμό και κριτική από παραδοσιακούς οικονομικούς εμπειρογνώμονες και μέσα ενημέρωσης που απορρίπτουν την προσέγγισή του ως απερίσκεπτη και επικίνδυνη.

Τα “Αουτσάιντερς” είναι μια έξυπνη και χιουμοριστική προσέγγιση του αντισυμβατικού ταξιδιού ενός ανθρώπου από την αφάνεια στη φήμη του διαδικτύου και την οικονομική επιτυχία. Φωτίζει την απρόβλεπτη και χαοτική φύση της χρηματιστηριακής αγοράς και τη δυνατότητα που έχουν τα συνηθισμένα άτομα να αμφισβητούν τα καθιερωμένα πρότυπα και να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον κόσμο της οικονομίας, και όλα αυτά με φόντο έναν πλανήτη που παλεύει με μια τρομερή πανδημία. Η ταινία διερευνά τη δύναμη των διαδικτυακών κοινοτήτων, τον εκδημοκρατισμό των οικονομικών πληροφοριών και τον αντίκτυπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη δυναμική του χρηματιστηρίου.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της ταινίας είναι η ανάπτυξη των χαρακτήρων, ιδιαίτερα η μεταμόρφωση του Κιθ από έναν αγωνιζόμενο οικονομικό αναλυτή σε μια απίθανη διαδικτυακή μορφή. Η αποφασιστικότητα και το πάθος του Κιθ, που τροφοδοτούνται από την επιθυμία του να αποδείξει ότι ο σκεπτικιστής αδελφός του, Κέβιν, έχει άδικο, κάνουν τον πρωταγωνιστή μας συμπαθή και αξιαγάπητο. Η δυναμική μεταξύ των δύο αδελφών προσθέτει βάθος στην αφήγηση, αγγίζοντας θέματα οικογένειας, αντιπαλότητας και επιδίωξης της επιτυχίας.

Ενώ η ταινία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην κωμωδία και το δράμα, δεν αποφεύγει να ασχοληθεί με τα ηθικά και δεοντολογικά διλήμματα που περιβάλλουν τη χρηματιστηριακή κερδοσκοπία. Προτρέπει τους θεατές να προβληματιστούν σχετικά με τη λεπτή γραμμή μεταξύ του οικονομικού καιροσκοπισμού και της χειραγώγησης της αγοράς. Δεν αφήνει δε ασχολίαστες τις ευρύτερες οικονομικές ανισότητες και τις συνέπειες της επιδίωξης γρήγορου πλουτισμού, ρίχνει στραβές ματιές πάνω στην καπιταλιστική ηθική, ελέγχει την οικονομικοπολιτική ζούγκλα και σχολιάζει καυστικά την άμετρη ανθρώπινη πλεονεξία, κάποιες φορές και με αχρείαστους διδακτισμούς.

Η ταινία ισορροπεί ανάμεσα στο χιούμορ, το δράμα και τον κοινωνικό σχολιασμό. Η σκηνοθεσία του Κρεγκ Γκιλέσπι (“Εγώ, η Τόνια”, “Ο Λαρς και η Κούκλα του”), σε συνδυασμό με ένα δυνατό καστ και μια ιστορία στηριγμένη σε πραγματικά γεγονότα, κάνει μια σατιρική βουτιά στον κόσμο της οικονομίας, της οικογενειακής δυναμικής και της φρενίτιδας των μετοχών του GameStop κατά τη διάρκεια της πανδημίας της COVID-19.

Ναι, τα χρηματιστήρια, τα λεφτά και τα κέρδη αποδεικνύουν ότι πρέπει να ξοδεύουμε το χρήματά μας σε πράγματα που μπορούμε να αγοράσουμε με αυτά. Αλλά η πανδημία του COVID μας διδάσκει ότι όλα τα άλλα, τα πιο σημαντικά, τον χρόνο μας, την ευγένειά μας, τα συναισθήματά μας πρέπει να τα ξοδεύουμε, ει δυνατόν να τα σπαταλούμε, σε πράγματα που είναι αδύνατον να αγοραστούν με αυτά.