Δεκτό επί της αρχής το νομοσχέδιο για την παιδική κακοποίηση – Τροπολογία για τις «νταντάδες της γειτονιάς»

Τις απόψεις τους επί του νομοσχεδίου εξέφρασαν σειρά εκπροσώπων φορέων

Δεκτό επί της αρχής το νομοσχέδιο για την παιδική κακοποίηση - Τροπολογία για τις «νταντάδες της γειτονιάς»

Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου για την πρόληψη περιστατικών κακοποίησης ανηλίκων τάχθηκε η πλειοψηφία της επιτροπής Κοινωνικών υποθέσεων της Βουλής. Οι βουλευτές της ΝΔ εξέφρασαν τη συμφωνία τους στο νομοσχέδιο, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, του Κινήματος Αλλαγής, της Ελληνικής Λύσης και του ΜέΡΑ25 επιφυλάχθηκαν, ενώ οι βουλευτές του ΚΚΕ διαφώνησαν.

Νωρίτερα, τις απόψεις τους επί του νομοσχεδίου εξέφρασαν σειρά εκπροσώπων φορέων.

Η πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ‘Αρτεμις Αναγνώστου-Δεδούλη είπε ότι το νομοσχέδιο αναβαθμίζει το επίπεδο κοινωνικής προστασίας και εισάγει καινοτόμες διαδικασίες για τα κακοποιημένα και παραμελημένα ανήλικα παιδιά, για τα παιδιά στους βρεφικούς παιδικούς σταθμούς με το πρόγραμμα «Κυψέλη», για το θέμα της αναδοχής και της υιοθεσίας, ενώ εισάγει τον θεσμό του προσωπικού βοηθού για τα άτομα με αναπηρία, καθώς και τον θεσμό του Εθνικού Συντονιστή της ευρωπαϊκής εγγύησης για τα παιδιά.

Η καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Αγγελική Γενά, είπε ότι η κατάθεση ενός σχεδίου νόμου που αφορά τον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς της χώρας, είναι, όχι μόνο μια πολλά υποσχόμενη πολιτική πράξη, αλλά και μια στιγμή βαθιάς συγκίνησης για όλη την επιστημονική κοινότητα που επικεντρώνει τις ερευνητικές, θεραπευτικές και παιδαγωγικές της πρακτικές στην ανάδειξη της σημασίας των έγκυρων παρεμβάσεων, ώστε να αξιοποιείται στο έπακρο η νευροπλαστικότητα που διαθέτει ο ανθρώπινος εγκέφαλος και ως εκ τούτου, να δημιουργηθούν συνθήκες βέλτιστης εξέλιξης και αποκατάστασης, στο πλήθος εκείνων των περιπτώσεων που εμφανίζουν εγγενείς ή επίκτητες αποκλίσεις από τη νευροτυπικότητα.

Ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, Ιωάννης Βαρδακαστάνης, είπε ότι η θεσμοθέτηση της υπηρεσίας του προσωπικού βοηθού είναι μια πάρα πολύ σημαντική εξέλιξη για τη χώρα μας, ενώ πρότεινε την ένταξη και της ψυχικής αναπηρίας στη φάση της πιλοτικής εφαρμογής, για να εξαχθούν πολύ χρήσιμα και πολύ σημαντικά συμπεράσματα.

Η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών, Μίνα Καστανιά-Γιαζιτζόγλου, εξέφρασε την υποστήριξη του συλλόγου στο σχέδιο νόμου: “Πιστεύουμε ότι ο τομέας πρόληψης τέτοιων περιστατικών είναι πρωταρχικής και ιδιάζουσας σημασίας και στο ελληνικό δίκαιο υφίστανται πολλά κενά τα οποία χρήζουν συμπληρώσεως, ώστε να μην υπάρξουν στο μέλλον αντίστοιχα περιστατικά”. Ζήτησε ωστόσο διευκρινίσεις για ορισμένες διατάξεις, καθώς “προσδίδεται στις δομές ένας ρόλος αστυνομικής και ανακριτικής αρχής”.

Ο περιφερειάρχης Αττικής, Γεώργιος Πατούλης, είπε ότι το νομοσχέδιο κινείται στη σωστή κατεύθυνση και αποτελεί θετική εξέλιξη για το σύνολο των θεμάτων που άπτεται, καθώς εισάγει καινοτομίες όπως τη συστηματική καταγραφή περιστατικών κακοποίησης ανηλίκων στο ΕΚΚΑ, αλλά και τη συστηματική διερεύνηση των μαθησιακών δυσκολιών στα παιδιά από πολύ νωρίς, με το πρόγραμμα “Κυψέλη”, αλλά και τον ορισμό συντονιστή φορέων για τις αναδοχές. Παράλληλα, μίλησε για σημεία που “θα εφαρμοστούν δύσκολα, όπως η διάταξη για τον υπεύθυνο προστασίας ανηλίκων στις δομές για ενήλικους, [..] είτε θα δημιουργήσουν εμπλοκή σε υπηρεσίες οι οποίες θα κληθούν να εφαρμόσουν τις σχετικές διατάξεις – όπως πχ, έλεγχος ποινικού μητρώου υπαλλήλων, τομείς κατά τη διαδικασία έκδοσης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας, ή έλεγχος από κοινοτικό σύμβουλο, για παράλειψη καταχώρισης αναφορών κακοποίησης από τον υπεύθυνο προστασίας ανηλίκων”.

Η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Βρεφονηπιαγωγών Τ.Ε.Ι. (ΠΑΣΥΒΝ), Ευαγγελία Καλαϊτζή είπε ότι ο σύνδεσμος βλέπει θετικά την προσπάθεια για μεταρρύθμιση στο χώρο της προσχολικής αγωγής, ωστόσο θα έπρεπε, όπως είπε, να εμπλακούν στη διαδικασία επεξεργασίας της, πανεπιστημιακά τμήματα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, οι μάχιμοι παιδαγωγοί και οι γονείς. Οι φορείς έχουν καταθέσει την αντίδρασή τους στο νομοσχέδιο, πρόσθεσε η κα Καλϊτζή, διότι το Πρόγραμμα «Κυψέλη», που εφαρμόστηκε το 1975 στην Τζαμάικα, αποτελεί “τυποποιημένη και δομημένη μάθηση” που δεν επιτρέπεται να εφαρμόζεται σε παιδιά 1-4 ετών. Για την εισαγωγή του θεσμού του “Μέντορα” η κα Καλαϊτζή είπε ότι σε όλα τα μέρη του κόσμου, μέντορας είναι ένας επιστήμονας από τον ίδιο τον εργασιακό χώρο με περισσότερα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα. “Αυτή τη στιγμή, εξωτερικοί συνεργάτες, οι οποίοι δεν θα είναι παιδαγωγοί, δεν θα είναι ψυχολόγοι, θα κατευθύνουν το έργο των παιδαγωγών”.

Ο πρόεδρος τους Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού” Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος μίλησε για σημαντικές παρεμβάσεις του νομοσχεδίου ως προς την παροχή κοινωνικής προστασίας για τα παιδιά και τα άτομα ΑμεΑ. “Πρόκειται για παρεμβάσεις που αποτελούν αίτημα για πολλά χρόνια από το Χαμόγελο του Παιδιού, 25 χρόνια που παλεύουμε στην καθημερινότητα για τα προβλήματα των παιδιών, ωστόσο αποτελεί ένα σχέδιο νόμου που παραπέμπει σε αρκετές ΚΥΑ προκειμένου να εφαρμοστεί και δυστυχώς η εμπειρία δείχνει ότι όταν χρειάζεται πολλές ΚΥΑ, υπάρχει σημαντική χρονοκαθυστέρηση στην εφαρμογή”.

Η πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιωτικών Μεγάλων και Μικρών Παιδικών Σταθμών και Νηπιαγωγείων Ελλάδος, Χαρά Σελλή, είπε ότι τάσσεται υπέρ αυτού του νομοσχεδίου, γιατί εδώ και αρκετό καιρό και πολλά χρόνια πάντα πιέζαμε να μην λεγόμεθα μονάδες φύλαξης, αλλά κέντρα προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης. Πρότεινε επίσης τη θέση του Μέντορα να την έχει ο διευθυντής του παιδικού σταθμού, ο όποιος γνωρίζει τη σχολική κοινότητα και όχι από άτομα που δεν είναι μέσα στον ίδιο χώρο και δεν γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες του κάθε σχολείου.

Ο διευθυντής διεύθυνσης Ψυχικής Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού, Γεώργιος Νικολαΐδης είπε ότι διάφορα μέτρα που είναι γενικά θετικής κατεύθυνσης, καλώς ή κακώς κρίνονται στις λεπτομέρειες της εφαρμογής και πολλές από αυτές, στο παρόν νομοσχέδιο αφήνονται να διευκρινιστούν στην πορεία, όπως το θέμα του ποινικού μητρώου του προσωπικού.

Ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Παραπληγικών, Κ. Κωνσταντής, αναφέρθηκε στις διατάξεις για τον προσωπικό βοηθό, λέγοντας πως ήρθε η ώρα μέσα από το νόμο, να πάρουν τα όνειρα των αναπήρων σάρκα και οστά “και να μπορούμε και εμείς να ζήσουμε καλύτερα”.

Η ειδική Παιδικής Προστασίας της UNICEF Ελλάδος, Μαριέλλα Μιχαηλίδου εξέφρασε την ικανοποίηση του διεθνούς οργανισμού ως προς τις ρυθμίσεις σχετικά με την αντιμετώπιση της παιδικής κακοποίησης εντός των φορέων παιδικής προστασίας. Η UNICEF, πρόσθεσε η κα Μιχαηλίδου, αναγνωρίζει τις βελτιωτικές ρυθμίσεις του θεσμού της αναδοχής και ιδίως (1) την προσθήκη μνείας των ανηλίκων που τοποθετούνται σε αναδοχή χωρίς να έχουν φιλοξενηθεί σε ιδρύματα, (2) τη διερεύνηση των ηλικιακών ορίων των αναδόχων, (3) τη ρητή πρόβλεψη της δυνατότητας τοποθέτησης σε αναδοχή με σύμβαση μεταξύ των αναδόχων γονέων και του έχοντος την επιμέλεια φορέα παιδικής προστασίας, (4) τις διορθωτικές προσθήκες στο σύστημα εποπτείας της αναδοχής. Τέλος, “αναγνωρίζουμε ότι η εισαγωγή του θεσμού του Προσωπικού Βοηθού για τα άτομα με αναπηρία εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο ενός συστήματος κοινωνικής υποστήριξης για τα άτομα με αναπηρία, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής των ιδίων και των οικογενειών τους μέσω της ισότιμης συμμετοχής στην κοινωνική πολιτική και οικονομική ζωή της χώρας” ανέφερε.

Η Α΄ αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος, Όλγα Βερικάκη, αναφέρθηκε στο πρόβλημα της υποστελέχωσης των Περιφερειακών Ενοτήτων από κοινωνικούς λειτουργούς και άλλες ειδικότητες, που εκ του νόμου μπορούν να ασκούν τα καθήκοντα του κοινωνικού συμβούλου, λέγοντας ότι δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι επιλύεται τελικά με την μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους σε κοινωνικές υπηρεσίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού, που έτσι κι αλλιώς είναι ήδη, επίσης υποστελεχωμένες.

Ο δήμαρχος Νέαπολης Συκεών, και πρόεδρος της Κοινωνικής Επιτροπής της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, Σίμος Δανιηλίδης, είπε ότι το γενικό πνεύμα του σχεδίου νόμου δεν είναι στο πνεύμα της αποκέντρωσης και της αυτοδιοίκησης, και ότι παραγνωρίζει το ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης στην άσκηση της κοινωνικής πολιτικής. Όπως σημείωσε, “η ορθή πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας, περιστατικών κακοποίησης, παραμέλησης ανηλίκων, προϋποθέτει τη νομοθετική πρόβλεψη για στελέχωση των δήμων με κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους, καθώς και πρόβλεψη για μεταφορά των αντίστοιχων πόρων, όχι μόνο για τη μισθοδοσία, αλλά και για τα λειτουργικά”.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών, Γεώργιος Σταθόπουλος, εξέφρασε την επί της αρχής συμφωνία του, αλλά και τον προβληματισμό του με την μεθοδολογική ανάλυση και εφαρμογή που προτείνει το νομοσχέδιο: “Ένας νόμος δίνει κατευθύνσεις και πλαίσια για να καθοριστούν στην συνέχεια παιδαγωγικά προγράμματα και δεν επιβάλλει συγκεκριμένο πρόγραμμα, και μάλιστα στην προσχολική ηλικία” είπε ο κ. Σταθόπουλος.

Εκ μέρους της της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία, ο Ιωάννης Μοσχολιός μίλησε – μεταξύ άλλων – για τη θέσπιση του προσωπικού βοηθού, λέγοντας ότι είναι “μία πολύ θετική εξέλιξη και περιμένουμε την περαιτέρω εξειδίκευση της εφαρμογής του προκειμένου να υπάρξει βελτίωση με τις προτάσεις τις οποίες θα καταθέσουμε”.

Ο δικηγόρος συντονιστής νομικής βοήθειας και υπεύθυνος συνηγορίας του σωματείου “Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού”, Πελοπίδας Νικολόπουλος, ζήτησε να απαλειφθεί από το νομοσχέδιο η φράση “παιδί με αναπηρία”, θεωρώντας ότι εκφράζει διακρίσεις μεταξύ των παιδιών.

Ο διευθυντής Περιεχομένου του ανεξάρτητου, μη κερδοσκοπικού ερευνητικού οργανισμού διαΝΕΟσις, Θοδωρής Γεωργακόπουλος αναφέρθηκε σε αμερικανική μελέτη “που έδειξε πως για κάθε δολάριο που επενδύει ένα κράτος για την αγωγή ενός τετράχρονου παιδιού, αποδίδονται πίσω στην κοινωνία από την επένδυση αυτή, μέχρι το παιδί αυτό να φτάσει στην ηλικία των 65 ετών, από 60 έως 300 δολάρια”. Παγκοσμίως, πρόσθεσε, τα προγράμματα προσχολικής αγωγής που λειτουργούν καλά, είναι αυτά που στοχεύουν ειδικά σε μη προνομιούχα παιδιά. Και αυτά καταλήγουν να μετριάζουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση. Αναφερόμενος στη συμμετοχή του ΔιαΝΕΟσις στην ανάπτυξη του προγράμματος ΚΥΨΕΛΗ, είπε ότι “δεν εφαρμόστηκε στην Τζαμάικα το 1975 όπως ακούστηκε πριν, ούτε είναι τυποποιημένο ή ότι άλλο ακούσατε, αλλά είναι ένα σύγχρονο ευέλικτο πρόγραμμα που έχει επιρροές και έμπνευση από τα πιο σύγχρονα αντίστοιχα προγράμματα που εφαρμόζονται σήμερα σε άλλες ανεπτυγμένες χώρες. Επίσης, έχει λάβει υπόψη το πρόγραμμα που φτιάχτηκε από το ΕΚΠΑ το 2009 και δεν εφαρμόστηκε ποτέ, αλλά και τις σύγχρονες πρακτικές που όντως εφαρμόζουν σήμερα εξαιρετικές και εξαιρετικοί παιδαγωγοί, σε διάφορους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς ανά την Ελλάδα, από δική τους πρωτοβουλία και μόνο”.

Τέλος, ο πρόεδρος του τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Κωνσταντίνος Πετρογιάννης, διαπίστωσε ως θετικό ότι “η ελληνική Πολιτεία, έστω και με καθυστέρηση δεκαετιών, αναγνωρίζει τη σημασία της προσχολικής αγωγής”. Εξέφρασε ωστόσο τη δυσαρέσκεια των ακαδημαϊκών, μελών των τριών σχετικών πανεπιστημίων, διότι όπως είπε, ουδέποτε κλήθηκαν επίσημα από το αρμόδιο υφυπουργείο Κοινωνικών Υποθέσεων να σταθούν αρωγοί και συμπαραστάτες σε μια τέτοια πρωτοβουλία. Πρότεινε επίσης, μεταξύ άλλων, να διεξαχθεί ενδελεχής μελέτη και ανάλυση της υπάρχουσας σημερινής κατάστασης με την εμπλοκή όλων των ενδιαφερόμενων μερών και να αξιοποιηθεί αποτελεσματικά το υφιστάμενο ερευνητικό και μελετητικό έργο που αφορά το πεδίο της προσχολικής αγωγής και φροντίδας στην Ελλάδα. Επίσης, ζήτησε να υιοθετηθούν διαφανείς διαδικασίες συγκρότησης ομάδας έργου, που θα αποτελείται από εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό της χώρας, στο πεδίο της προσχολικής αγωγής και φροντίδας .

Σε παρέμβασή της, η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνα Μιχαηλίδου, απάντησε σε σχόλια φορέων για τη διάταξη που αφορά στον “Μέντορα” των βρεφονηπιακών σταθμών, σημειώνοντας ότι ο ρόλος του «μέντορα» δεν είναι για να κάνει αξιολόγηση, αλλά έρχεται υποστηρικτικά στη δράση, τη λειτουργία και τις υπηρεσίες των βρεφονηπιαγωγών εντός των σταθμών. “Δεν κάνει έλεγχο, έρχεται υποστηρικτικά από πάνω από τις υπηρεσίες που δίνουν, έτσι ώστε να μπορέσει να συμβουλεύσει με τυχόν αλλαγές, οι οποίες μπορεί να χρειάζονται”.

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ