ΔΕΣΦΑ – Αποστολή της «Π»: Το πρώτο ΜΜΕ στη Ρεβυθούσα για το εγχώριο φυσικό αέριο

Αυτοψία της εφημερίδας «Πελοπόννησος» στην πύλη εισόδου LNG που θα εξυπηρετεί σε λίγο καιρό και την Δυτική Ελλάδα. Για πρώτη φορά έντυπο μέσο ενημέρωσης επισκέπτεται τη Ρεβυθούσα, που έχει μετατραπεί σε κέντρο υποδοχής υγροποιημένου φυσικού αερίου.

ΔΕΣΦΑ

Τετάρτη 30 Μαρτίου 2022, ώρα 9 το πρωί στη χερσόνησο της Αγίας Τριάδας, δίπλα στον παράλιο οικισμό της Πάχης Μεγάρων. Η «Π» ετοιμάζεται να επιβιβαστεί σε μια λάντζα του ΔΕΣΦΑ. Το ραντεβού έχει κανονιστεί ημέρες πριν, για την πρώτη ξενάγηση μέσου ενημέρωσης, πάνω στη νησίδα Ρεβυθούσα, εκεί όπου λειτουργεί τα τελευταία χρόνια ο υπερσύγχρονος τερματικός Σταθμός LNG της Ελλάδας.

Η συγκυρία είναι μοναδική. Από την μια μεριά, η ενεργειακή καταιγίδα που σαρώνει όλη την Ευρώπη με επίκεντρο το φυσικό αέριο και από την άλλη, η Δυτική Ελλάδα που ετοιμάζεται να μπει στο εγχώριο σύστημα τροφοδοσίας φυσικού αερίου, μας κέντρισε το ενδιαφέρον, για να επισκεφθούμε την μοναδική μέχρι σήμερα πύλη εισόδου υγροποιημένου φυσικού αερίου – LNG της χώρας.

ΔΕΣΦΑ

Ο υπεύθυνος εταιρικών υποθέσεων του ΔΕΣΦΑ Φερμάντο Καλλιγάς, με τον συντάκτη της «Π» Σωτήρη Παπανδρέου

Η διαδρομή μεταξύ Αγίας Τριάδας και Ρεβυθούσας με τη λάντζα διαρκεί μόλις 5 λεπτά. Ανεβαίνοντας στη νησίδα, συναντάμε μια αντιπροσωπεία της Πρεσβείας του Βελγίου που αποχωρούσε. Οι ευρωπαίοι διπλωμάτες, μόλις είχαν ξεναγηθεί στο νησί – φρούριο, στο πλαίσιο προετοιμασίας επικείμενης επίσκεψης του Βασιλιά Φίλιππου του Βελγίου.

Το Βέλγιο, συμμετέχει μέσω της εταιρείας Fluxys, στο πολυμετοχικό σχήμα που ελέγχει το 66% του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) ΑΕ, με το Ελληνικό Δημόσιο να κατέχει το υπόλοιπο 34%.

Οπως γίνεται κατανοητό, η ανάγκη απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο, αναβαθμίζει τον ρόλο της Ελλάδας και της Ρεβυθούσας στον ευρωπαϊκό ενεργειακό χάρτη.

Εκ μέρους του ΔΕΣΦΑ, μας υποδέχθηκε ο επικεφαλής εταιρικών υποθέσεων Φερνάντο Καλλιγάς. Η «Π» είχε το προνόμιο μιας ιδιωτικής ξενάγησης στη Ρεβυθούσα, όπου μας αποκαλύφθηκαν όλα τα «μυστικά» της, καθώς και το σχέδιο για την τροφοδοσία της Δυτικής Ελλάδας με υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG.

Η παρουσίαση περιλάμβανε τα πάντα. Πώς κατασκευάστηκε το πιο ισχυρό αντισεισμικό κτίριο της Ελλάδας που λειτουργεί ως ο μοναδικός αποθηκευτικός χώρος φυσικού αερίου στη χώρα μας; Πώς γίνεται η διαδικασία επαναφοράς του καυσίμου από την υγρή (LNG) στην αέρια κατάστασή του; Πώς θα τροφοδοτείται σύντομα η Πάτρα με φυσικό αέριο και πολλά άλλα, τα οποία σας παρουσιάζουμε σήμερα, σε αυτό το δισέλιδο αφιέρωμα.

ΔΕΣΦΑ

Το τμήμα όπου γίνεται η άντληση του LGN από τα ειδικά πλοία μεταφοράς

Η κύρια πύλη εισόδου φυσικού αερίου

Ο Τερματικός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου Ρεβυθούσας, όπως είναι ο πλήρης και επίσημος τίτλος της μονάδας, είναι μία από τις τέσσερις πύλες εισόδου του φυσικού αερίου στην Ελλάδα. Οι υπόλοιπες τρεις βρίσκονται στη βόρεια μεθόριο και απαρτίζονται από τους σταθμούς Κήπων, Σιδηροκάστρου και Νέας Μεσημβρίας.

Στη Ρεβυθούσα είναι εγκατεστημένος από το 2000 ο μοναδικός αποθηκευτικός χώρος υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ελλάδα, ένας σταθμός με τρεις γιγάντιες δεξαμενές και ένα περίπλοκο σύστημα σωληνώσεων, όπου πραγματοποιείται η διαδικασία επαναφοράς του καυσίμου από την υγρή (LNG) στην αέρια κατάστασή του.

ΔΕΣΦΑ

Τμήμα του περίπλοκου δικτύου σωληνώσεων

Στην παρούσα φάση, τροφοδοτεί το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), τον ΔΕΣΦΑ με 7,1 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ανά έτος.

Το υγροποιημένο αέριο φτάνει στη Ρεβυθούσα σε ειδικά δεξαμενόπλοια, προερχόμενα κυρίως από την Αλγερία, υπό πίεση και κατεψυγμένο στους -160 βαθμούς Κελσίου. Το φυσικό αέριο υγροποιείται, γιατί ο όγκος του με αυτή την μέθοδο, γίνεται κατά 600 φορές μικρότερος, με αποτέλεσμα να πολλαπλασιάζονται οι δυνατότητες μεταφοράς και αποθήκευσής του.

Στην προβλήτα της βραχονησίδας, ξεφορτώνεται, αποθηκεύεται και κατόπιν επαναφέρεται σε αέρια μορφή, ώστε να διατεθεί προς κατανάλωση μέσω του δικτύου.

 

Αιωρούμενες δεξαμενές

Οι τρεις δεξαμενές της Ρεβυθούσας, συνολικής χωρητικότητας 225.000 κυβικών μέτρων (οι δύο μικρότερες και παλαιότερες χωρητικότητας 65.000 κυβικών μέτρων, ενώ η τρίτη μπορεί να φιλοξενήσει 95.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG αυξάνοντας τη δυναμικότητά της κατά 73%) εδράζονται η καθεμία σε εκατοντάδες αμορτισέρ ή εφέδρανα. Τα οποία επιτρέπουν στις γιγαντιαίες δεξαμενές, να μετατοπίζονται ελεγχόμενα και προς κάθε κατεύθυνση. Κατ’ αυτό τον τρόπο οι σεισμικοί κραδασμοί απορροφώνται με την ταλάντωση, ενώ οι δεξαμενές διατηρούν την ευστάθεια και τη στατική ισορροπία τους.

ΔΕΣΦΑ

Οι τρεις δεξαμενές της Ρεβυθούσας είναι συνολικής χωρητικότητας 225.000 κυβικών μέτρων

Επαναεριοποίηση με… θερμά λουτρά

Η επαναεριοποίηση του καυσίμου, γίνεται μέσω ενός περίπλοκου μηχανισμού που τροφοδοτείται με θαλασσινό νερό από δύο υποθαλάσσιους αγωγούς. Το υγροποιημένο αέριο πρακτικά «περιλούζεται» με θαλασσινό νερό που ανεβάζει την θερμοκρασία του, από τους -160 βαθμούς, σε θερμοκρασία περιβάλλοντος.

Από τη Ρεβυθούσα το LNG, σε αέρια μορφή πλέον, διοχετεύεται υπό πίεση μέσω δύο υποθαλάσσιων αγωγών στον σταθμό της Αγίας Τριάδας, στην απέναντι ακτή.

 

ΔΕΣΦΑ

Θαλασσινό νερό χρησιμοποιείται για την θέρμανση του LNG και την επαναεριοποίησή του

Εκτός από τις διαδικασίες που αφορούν την αποθήκευση και προώθηση του φυσικού αερίου, η Ρεβυθούσα από το 2009 διαθέτει μονάδα Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ), ισχύος 13 MW. Εξυπακούεται, ότι για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στη Ρεβυθούσα χρησιμοποιείται ως καύσιμο το φυσικό αέριο.

Η Ρεβυθούσα, από την έναρξη της λειτουργίας της, τον Φεβρουάριο του 2000, έως σήμερα έχει φιλοξενήσει περισσότερα από 620 πλοία, από τα μικρότερα χωρητικότητας 30.000 κυβικών μέτρων, έως τα μαμούθ των 266.000 κυβικών μέτρων.

Στην παρούσα φάση, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, αυτό το μικρό νησί, μπορούμε να πούμε ότι διασφαλίζει την επάρκεια των αποθεμάτων φυσικού αερίου για τις ανάγκες της εγχώριας κατανάλωσης.

ΔΕΣΦΑ

Στο αυτοματοποιημένο κέντρο ελέγχου της Ρεβυθούσας, όλα παρακολουθούνται από οθόνες και ρυθμίζονται με διακόπτες

Πως θα έρθει το φυσικό αέριο στη Δυτική Ελλάδα

Οπως έχει γράψει η «Π», στα τέλη Μαΐου αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για την κατασκευή των αστικών δικτύων φυσικού αερίου, στην Πάτρα και στη συνέχεια σε Αγρίνιο και Πύργο.

Παράλληλα, θα κατασκευαστούν στη ΒΙΠΕ Πατρών, οι δεξαμενές αποθήκευσης του φυσικού αερίου, το οποίο σε πρώτη φάση, θα μεταφέρεται από την Ρεβυθούσα, σε υγρή μορφή (LNG), με ειδικά βυτιοφόρα φορτηγά. Στο κοντινό μέλλον, η μεταφορά θα γίνεται σε αέρια μορφή μέσω αγωγού, που θα κατασκευάσει ο ΔΕΣΦΑ από την Τρίπολη.

Το σχέδιο του αγωγού που ήδη «τρέχει», προβλέπει διεξαγωγή του διαγωνισμού το 2023, για να έτοιμος περίπου το 2026. Σε αυτή την φάση, ετοιμάζεται η λεπτομερής μελέτη του έργου και ακολουθεί η περιβαλλοντική και η πολεοδομική άδεια.

Ο αγωγός ερχόμενος από Μεγαλόπολη, θα περάσει και από την Ηλεία. Θα έχει δυνατότητες προεκτάσεων και αναμονών, για πιθανή μελλοντική τροφοδοσία της περιοχής και δυνατότητες υποδοχής υδρογόνου και  βιομεθανίου.

Οπως εξήγησαν στην «Π» τα στελέχη του ΔΕΣΦΑ, η Ηλεία ως περιοχή με μεγάλη αγροτική παραγωγή, θα έχει την δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων βιομεθανίου από αγροτικά υπολείμματα, το οποίο θα μπορούν να διοχετεύουν στον αγωγό, αποκομίζοντας οικονομικά οφέλη.

Προς το παρόν, όμως, στη Ρεβυθούσα, οι εγκαταστάσεις φόρτωσης των βυτιοφόρων, βρίσκονται σε φάση κατασκευής και το καύσιμο θα μεταφέρεται στη ΒΙΠΕ Πατρών σε υγρή μορφή, όπου θα επαναεριοποιείται.

Η αρχική φάση ανάπτυξης, προβλέπει εξυπηρέτηση βιομηχανιών της περιοχής και σταδιακά ένταξη οικιακών και εμπορικών καταναλωτών. Εκτιμάται ότι η αρχική περίοδος ανάπτυξης του δικτύου στην Πάτρα, θα χρειαστεί μια περίοδο ωρίμανσης δέκα χρόνων.

 

ΔΕΣΦΑ

Χάρτης με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου. Η διαδρομή Μεγαλόπολη – Πάτρα προστέθηκε τελευταία