Διόδια: Σκληρό ροκ υπουργού και εταιριών – Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις

Ούτε συζήτηση από τον Χρ. Σταϊκούρα για αύξηση 12% στις τιμές των διοδίων. Αντιπρότεινε μείωση του ΦΠΑ ο υπουργός. Οι εταιρείες πιέζουν με τα δικά τους επιχειρήματα, που σχετίζονται με το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον. Το ζήτημα έχει εμβληματική σημασία για την κοινωνία και καίει την κυβέρνηση.

Διόδια: Σκληρό ροκ υπουργού και εταιριών - Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις Οπως έγραψε η «Π» υπάρχει προσωρινή μετάθεση της προγραμματισμένης για χθες αύξησης των διοδίων, για την Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου

Σε πραγματικό «μπρα ντε φερ» μεταξύ της κυβέρνησης και των παραχωρησιούχων, έχει μετατραπεί το θέμα των αυξήσεων στα διόδια των οδικών αξόνων, όπου οι διαπραγματεύσεις είχαν καταλήξει μέχρι χθες σε αδιέξοδο, αλλά δεν είχαν διακοπεί.

Το αποκλειστικό ρεπορτάζ της «Πελοποννήσου», για προσωρινή μετάθεση της προγραμματισμένης για χθες αναπροσαρμογής των τιμών των διοδίων, για τη Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου, επιβεβαιώνει ότι οι δύο πλευρές συνεχίζουν τις διαπραγματεύσεις.

Πάντως, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας που έδωσε το παρών χθες σε μία εκδήλωση για το Ράλι Ακρόπολις, ξεκαθάρισε πως αυξήσεις 12% δεν θα ισχύσουν για φέτος. Ανέφερε ακόμα ότι οι τελικές αποφάσεις δεν απείχαν πολύ για να ληφθούν, οπότε και θα συνεχίζονταν οι συναντήσεις κυβερνητικών στελεχών με αντίστοιχα στελέχη των εταιρειών που διαχειρίζονται τους δρόμους.

Ο υπουργός δεν θέλησε να αποκαλύψει περισσότερα καθώς η τελική απόφαση θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες και ίσως ένας από αυτούς, αφορά ακόμα και παρέμβαση του Μαξίμου.

Πάντως, πηγές αναφέρουν ότι η προχθεσινή συνάντηση στο υπουργείο Υποδομών, έγινε σε ηλεκτρισμένο κλίμα με κάποιες από τις εταιρείες που συμμετέχουν στα σχήματα των παραχωρησιούχων να απειλούν ακόμα και με αποχώρηση από διαγωνισμούς του δημοσίου για νέα έργα παραχώρησης, εάν δεν εφαρμοστούν οι αυξήσεις που προβλέπονται από τις συμβάσεις παραχώρησης.

Να σημειωθεί ότι η αύξηση των διοδίων αφορά τους οδικούς άξονες Ελευσίνα–Πάτρα (Ολυμπία Οδός), Κόρινθος–Τρίπολη–Καλαμάτα (Αυτοκινητόδρομος Μορέας), Αντίρριο–Ιωάννινα (Ιόνια Οδός), Μεταμόρφωση–Σκάρφεια Φθιώτιδας (Νέα Οδός), Ξυνιάδα–Τρίκαλα (Ε65), Σκάρφεις–Ράχες Φθιώτιδας (Ε65), Ράχες–Κλειδί Ημαθίας (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), Ηγουμενίτσα–Κήποι Εβρου (Εγνατία Οδός) και την Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου.

Οπως έχει γράψει «Π», οι αυξήσεις στα διόδια που ζητούν οι εταιρείες, όπως προβλέπεται από τις συμβάσεις λόγω ανόδου του πληθωρισμού, φτάνουν στο 12% κατά μέσο όρο ή και περισσότερο. Πρακτικά, αν αυτό συμβεί, οι ανατιμήσεις θα είναι μεγάλες.

Επί παραδείγματι, με βάση τον πληθωρισμό ο σταθμός του Μακρυχωρίου στη Λάρισα (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) τα διόδια για ΙΧ θα πάνε από 2,50 ευρώ στα 2,90 ευρώ (16%). Αντίστοιχα, ο σταθμός της Ελευσίνας (Ολυμπία Οδός) όπου η προτεινόμενη αύξηση είναι 14,2%, η τιμή από 2,10 θα πάει σε 2,40, ενώ στις Αφίδνες (Νέα Οδός) από 3,30 σε 3,70 ευρώ, με αύξηση 12%.

Ακόμη μεγαλύτερη είναι ασφαλώς η επιβάρυνση για τα μεγάλα φορτηγά καθώς για την κατηγορία 4 στο σταθμό της Ελευσίνας με την αναπροσαρμογή διοδίου κατά 12%, το κόστος ανά διέλευση από 7,60 ευρώ ανεβαίνει στα 8,50 ευρώ ενώ στις Αφίδνες από 11,65 ευρώ στα 13 ευρώ.

Στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου η απλή διέλευση ΙΧ από 13,70 ευρώ που κοστίζει σήμερα, θα πρέπει να πάει στα 15,20 ευρώ.

Επίσημα, η πληροφόρηση είναι ότι οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται, αλλά ανεπίσημα αφήνεται να εννοηθεί ότι για το 2023 δεν θα υπάρξουν αυξήσεις μετά το βέτο που έχει επιβάλει ο υπουργός Υποδομών, ο οποίος δεν επιθυμεί μέσα στο κύμα ακρίβειας να προσθέσει ένα επιπλέον βάρος στα οικονομικά των Ελλήνων πολιτών.

Πάντως, οι παραχωρησιούχοι κατέβηκαν με μια πρόταση κατανομής της αύξησης του 12% σε διαφορετικά έτη, όπου ο πληθωρισμός σύμφωνα με εκτιμήσεις θα έχει πέσει σε φυσιολογικά επίπεδα. Με αυτό τον τρόπο, εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των έργων και τις συμβατικές υποχρεώσεις τους προς τις τράπεζες, αλλά η πρόταση αυτή δεν έχει γίνει ακόμα δεκτή με το υπουργείο να αντιπροτείνει τη μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13%.

Μένει να φανεί πού θα καταλήξει αυτή η διελκυστίνδα, ωστόσο το ζήτημα αποκτά διαστάσεις όταν τρέχουν μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης (Αττική Οδός, ΒΟΑΚ, αλλά και η εκκρεμότητα της Εγνατίας Οδού, η οποία δεν θα υπογραφεί, αν δεν ψηφιστεί σαφές πλαίσιο για τα διόδια).

Το βέβαιο είναι ότι και οι δύο πλευρές θα χρειαστεί να μείνουν στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης, μέχρι να βγει λευκός καπνός και να υπάρξει μια συμβιβαστική λύση που πλέον να περιλαμβάνει και το 2023 και το 2024 μιας και ο Σεπτέμβριος είναι ο μήνας που καθορίζει το επίπεδο αναπροσαρμογής των τιμών στα διόδια, με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.

 

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ