Δραματική προειδοποίηση
Του Θέμη Μπάκα, τ. υποψήφιος βουλευτής Αχαΐας ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Η φονική κατάρρευση γέφυρας της Περιμετρικής, που κόστισε τη ζωή δύο συμπολιτών μας, απέδειξε με τον πλέον τραγικό τρόπο την ανευθυνότητα και την προχειρότητα στην υλοποίηση δημοσίων έργων.
Δυστυχώς, η χώρα μας έχει παράδοση στον τομέα των κακοτεχνιών. Τα δισεκατομμύρια ευρώ που δαπανώνται για έργα συχνά δεν πιάνουν τόπο, επειδή επί δεκαετίες φροντίσαμε να ασχολούμαστε με το μείζον θέμα της έγκαιρης παράδοσής τους, αλλά όχι με την ποιότητά τους.
Ακούγεται λογικό αν κάποιος σκεφτεί ότι οι περισσότερες υποδομές στην Ελλάδα κατασκευάζονται αφού έχει διαπιστωθεί προηγουμένως η έλλειψή τους.
Σχεδόν κανένα σημαντικό έργο υποδομής δεν προήλθε από τη διορατικότητα για να προλάβουμε ένα πρόβλημα. Στο σύνολό τους, οι υποδομές έρχονται να αντιμετωπίσουν προβλήματα, τα οποία γιγαντώθηκαν από τη μακροχρόνια αδράνεια.
Ετσι ανάγεται σε μείζον ζήτημα η ταχύτητα κατασκευής ενός έργου, ώστε να αντιμετωπιστεί συχνά, κακήν κακώς, μια σημαντική παθογένεια. Να τα καταφέρνουμε τουλάχιστον στην ταχύτητα. Αλλά με ένα κακοκατασκευασμένο έργο όχι μόνο δεν αντιμετωπίζεται οριστικά μια παθογένεια και δεν δίνεται μια οριστική λύση, αλλά συνήθως δημιουργούνται νέα προβλήματα ή επανακάμπτει το υφιστάμενο. Στην καθομιλουμένη, συνήθως, κάνουμε μια τρύπα στο νερό!
Οι λόγοι είναι πολλοί. Ενας είναι τα πολύ μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων που δίνουν οι ανάδοχοι. Ομως, για να φτιάξεις ένα ποιοτικό έργο θα πρέπει να μην κάνεις εκπτώσεις σε όλα τα στοιχεία που το συνθέτουν. Εστω όχι στα βασικά, όπως είναι τα υλικά που χρησιμοποιείς.
Ενας άλλος είναι οι εταιρείες που αναλαμβάνουν τα έργα. Σε πολλές περιπτώσεις έχουμε να κάνουμε με εταιρείες χωρίς εμπειρία, το απαιτούμενο επιστημονικό και τεχνικό δυναμικό, τη δυνατότητα να υλοποιήσουν ένα ποιοτικό έργο υποδομής. Ακόμη χειρότερα έχουμε να κάνουμε με εταιρείες που έχουν δώσει κακά δείγματα γραφής και συνεχίζουν ακάθεκτες.
Σύμφωνα με τις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, η ευθύνη για υφιστάμενα τεχνικά έργα (γέφυρες, υπόγειες διαβάσεις) άνω των 6 μέτρων, ανήκει στο Δημόσιο. Οι παραχωρησιούχοι είχαν την υποχρέωση να εκπονήσουν μελέτες αξιολόγησης και να εκτιμήσουν ποιες γέφυρες έπρεπε να επισκευαστούν ή να αντικατασταθούν.
Στην Ολυμπία Οδό, αυτό έγινε το διάστημα 2015-2018, κατά την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, που επέβαλε σχετικούς ελέγχους. Συνολικά η Κοινοπραξία αξιολόγησε περίπου 80 τεχνικά έργα. Στη συνέχεια το Δημόσιο έλεγξε την αξιολόγηση και ενέκρινε επεμβάσεις σε 12 από αυτά, που βρίσκονταν στη χειρότερη κατάσταση.
Η γέφυρα που κατέρρευσε ήταν μία από τις 4 που αποφασίστηκε να κατεδαφιστούν, ενώ αυτό το τραγικό συμβάν συνιστά ταυτόχρονα και μια δραματική προειδοποίηση για το μέλλον.
Ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Αχαΐας επισημαίνει ότι, ενώ ένα μεγάλο μέρος των υφιστάμενων γεφυρών πλησιάζει ή έχει ήδη ξεπεράσει τον αρχικά προβλεπόμενο χρόνο ζωής τους, έως και σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί κανένα πρωτόκολλο συντήρησης ή ελέγχου! Συνεπώς, δεν είναι γνωστό σε ποια κατάσταση βρίσκονται τα δομικά υλικά τους και ποιες βλάβες ενδεχομένως υπάρχουν σε αυτές.
Τούτων δοθέντων, επιβάλλεται να γίνουν το συντομότερο δυνατό οι απαιτούμενες παρεμβάσεις, ώστε να εντοπιστούν και να αντιμετωπιστούν εγκαίρως οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν, πριν είναι πολύ αργά και χαθούν κι άλλες ανθρώπινες ζωές.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News