Δυτική Ελλάδα: Επετεύχθη διασύνδεση στον αγωγό East Med – Τι ειπώθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο

Η σθεναρή στάση που είχε επιδείξει το περιφερειακό συμβούλιο απέναντι στους εκπροσώπους της Poseidon AE έφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Ελλάδα

Κατά πλειοψηφία δόθηκε χθες από το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας, η θετική γνωμοδότηση για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του αγωγού East Med, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τις θαλάσσιες περιοχές εξόρυξης της Κύπρου και του Ισραήλ μέχρι την Ιταλία.

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας, ήταν το τελευταίο από τα τέσσερα αυτοδιοικητικά όργανα των αντίστοιχων περιοχών όπου διέρχεται ο αγωγός East Med (Κρήτη, Πελοπόννησος, Δυτική Ελλάδα, Ηπειρος) και αυτό δεν ήταν τυχαίο, καθώς υπήρξε διαβούλευση το προηγούμενο διάστημα με τον φορέα υλοποίησης του έργου Pοseidon ΑΕ, για τη λήψη ανταποδοτικών ωφελημάτων από την περιοχή.

– Ο αντιπεριφερειάρχης Ενέργειας, Λάμπρος Δημητρογιάννης, σημείωσε πως η Περιφέρεια ήταν η μόνη που ήρθε σε συμφωνία με τον φορέα υλοποίησης για την παροχή ανταποδοτικών υπηρεσιών και συγκεκριμένα, με τη λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης του έργου και πριν την έναρξη κατασκευής του, η Poseidon AE δέχθηκε να εκπονήσει με δικές της δαπάνες, όλες τις τεχνικές μελέτες διασύνδεσης του αγωγού, με τοπικά δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου μέσης και μικρής τάσης. Για τον σκοπό αυτό, το Περιφερειακό Συμβούλιο ενέκρινε κατά πλειοψηφία και την υπογραφή δεσμευτικού μνημονίου με την εταιρεία, η οποία εκτός των άλλων, δέχθηκε να παράσχει και τεχνογνωσία. Στην εισήγησή του, τόνισε ακόμη, ότι το σημαντικό είναι ότι αποφεύχθηκε η εγγύτητα του αγωγού με κατοικημένες περιοχές και ως εκ τούτου, διέρχεται από αγροτικές και δασικές περιοχές. Ανέφερε επιπλέον, ότι από την διαβούλευση που έγινε με τον φορέα υλοποίησης του έργου, ζητήθηκαν και συμφωνήθηκαν τέσσερα κεντρικά σημεία απαραίτητα για την περιοχή:

– Ο αγωγός φυσικού αερίου, να μην έχει μόνο ρόλο διέλευσης από τη Δυτική Ελλάδα, αλλά να δίνεται η δυνατότητα διασύνδεσης τοπικών δικτύων χαμηλής και μέσης πίεσης.

– Να προβλεφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να μη διαταραχθούν οι καθημερινές δραστηριότητες των τοπικών κοινωνιών και να διασφαλιστεί ότι δεν θα επηρεαστούν τα πολιτιστικά μνημεία και οι περιβαλλοντικοί πόροι

– Να εφαρμοστούν οι αναγκαίες δράσεις για να περιοριστούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό οι κοινωνικές και οικονομικές δραστηριότητες, όπως οι μεταφορές, η αγροτική παραγωγή, τα έργα υποδομής και η δημόσια υγεία.

– Να διασφαλιστεί η συνεργασία με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

Και τα τέσσερα σημεία έχουν γίνει αποδεκτά από τον φορέα υλοποίησης του έργου, τόνισε ο κ. Δημητρογιάννης, όπως και τα αιτήματα της διαβούλευσης.

– Ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης, μίλησε για μοναδική επιτυχία και τόνισε ότι η ομόθυμη στάση του Περιφερειακού Συμβουλίου στην συνεδρίαση που έγινε παρουσία εκπροσώπων του φορέα υλοποίησης του έργου Poseidon AE ήταν καταλυτική. «Πετύχαμε όχι μόνο μια ευχή, αλλά μια συμφωνία που παράγει έννομα αποτελέσματα. Είμαστε η μόνη περιφέρεια από τις τέσσερις όπου διέρχεται ο αγωγός, που κατάφερε να έχουμε στα χέρια μας κάτι τέτοιο, και αυτό οφείλεται στην στάση όλου του Περιφερειακού Συμβουλίου» είπε ο κ. Φαρμάκης. Να σημειωθεί ότι σε εκείνη την συνεδρίαση, υπήρξε η σθεναρή αντίδραση του σώματος, απέναντι στα ευτελή ανταποδοτικά οφέλη που προσέφεραν οι εκπρόσωποι του East Med. Χαρακτηριστική ήταν η αντίδραση του περιφερειάρχη, που τους είχε πει ότι η Περιφέρεια δεν πρόκειται να δεχθεί «καραμέλες» για να δώσει την θετική γνωμοδότηση.

– Ο περιφερειακός σύμβουλος της παράταξης «Δικαίωμα στην Πρόοδο» Νίκος Μπαλαμπάνης συμφώνησε με την θετική γνωμοδότηση, με την παρατήρηση ότι στο χερσαίο τμήμα του αγωγού θα πρέπει να καθοριστούν προτεινόμενα σημεία με δυνατότητα κατασκευής σταθμών Φυσικού Αερίου προς εγχώρια κατανάλωση. Και επίσης η εταιρεία να δεσμευθεί σε συνεργασία με την Περιφέρεια για να προσφέρει με δικά της έξοδα, μελέτες διασύνδεσης των τοπικών δικτύων με τον αγωγό.

ΑΧΑΪΑ: ΑΠΟ ΠΟΥ ΘΑ ΔΙΕΛΘΕΙ

Το τμήμα του αγωγού, που βρίσκεται στην Πελοπόννησο, αναδύεται στον Αγ. Φωκά Μονεμβασιάς στην Λακωνία και με κατεύθυνση βόρεια-βορειοδυτική καταλήγει στη θέση προσαιγιάλωσης που βρίσκεται 2,8 χλμ. βορειοανατολικά της Λακκόπετρας, στον Δήμο Δυτικής Αχαΐας. Στο τμήμα που αφορά τη Δυτική Ελλάδα, ο αγωγός εισέρχεται στην Ηλεία, 10 χλμ. ανατολικά της Αρχαίας Ολυμπίας καθώς και 3 χλμ. ανατολικά της τεχνητής λίμνης του Πηνειού. Στη συνέχεια ο αγωγός εισέρχεται στην Αχαΐα και οδεύει κατά μήκος της κορυφογραμμής του όρους Μόβρη και κατόπιν καταλήγει στην παραλία του Καλαμακίου στον Πατραϊκό Κόλπο. Ο αγωγός θα τοποθετηθεί σε ένα όρυγμα βάθους περίπου 2μ. με ένα ελάχιστο βάθος κάλυψης 1μ. από τη κορυφή του αγωγού. Η ζώνη εργασίας θα είναι ο προσωρινός διάδρομος κατά μήκος του αγωγού όπου θα πραγματοποιείται η κατασκευή. Το πλάτος της ζώνης εργασίας στη χερσαία όδευση του αγωγού στην Αχαΐα, θα φτάνει μέχρι τα 38 μέτρα. Σε ευαίσθητες περιοχές, όπως οργανωμένες καλλιέργειες δέντρων, το πλάτος της ζώνης εργασίας θα είναι 28 µέτρα, ενώ σε δασικές εκτάσεις, µε πυκνή βλάστηση, το πλάτος της ζώνης εργασίας θα µειώνεται στα 22 µέτρα. Εντός της Αχαΐας προβλέπεται η κατασκευή και λειτουργία ενός Σταθμού Συμπίεσης καθώς και Κέντρου Λειτουργίας και Συντήρησης.