Ένας «πρώην» επιστρέφει: Έρχεται ο Θοδωρής Αμπαζής με το «Σιωπή, ο βασιλιάς ακούει»

Ο Θοδωρής Αμπαζής επιστρέφει στην Πάτρα με το μουσικό θέατρο για παιδιά και νέους «Σιωπή ο βασιλιάς ακούει» με μία ευρηματική σκηνοθεσία.

Θοδωρής

Μπορεί ο Θοδωρής Αμπαζής να έχει αποχωρήσει εδώ και χρόνια από το τιμόνι του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, όμως οι σχέσεις του με την αχαϊκή πρωτεύουσα είναι δυνατές. Και δυνατές είναι και οι σχέσεις του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας με την Εθνική Λυρική Σκηνή, καθώς υπάρχει στενή συνεργασία η οποία εγκαινιάζεται και με την παραγωγή «Ο Καρυοθραύστης» που θα ανέβει σε λίγες ημέρες στον «Απόλλωνα».

Έτσι στις 19 Ιανουαρίου του ερχόμενου έτους, στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων» θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε τη νέα παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή και μουσική των Νίκου Κυπουργού και Θωμά Μοσχόπουλου με τίτλο «Σιωπή, ο βασιλιάς ακούει», ένα μουσικό θέατρο για παιδιά και νέους.

Το έργο παρουσιάζεται σε νέα, ευρηματική σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή, γνωστού για μια σειρά από σκηνοθετικές προτάσεις που συγχωνεύουν αξεδιάλυτα το μουσικό με το θεατρικό στοιχείο, και στελεχώνεται με μια εξαιρετική διανομή λαμπερών λυρικών ερμηνευτών με τη συμμετοχή πενταμελούς μουσικού συνόλου. Η θεματολογία, οι διασκεδαστικές ερμηνείες και η εξαιρετικά άμεση μουσική γραφή κάνουν τις βασικές έννοιες της μουσικής να μεταδίδονται απευθείας ακόμη και στο αμύητο κοινό, σαν παιχνίδι.

Και ποια είναι η ιστορία; Ο βασιλιάς της μουσικής δεν είναι ποτέ ευχαριστημένος, όποιο μουσικό κομμάτι κι αν του παρουσιάζει ο μουσικός της αυλής του. Τον μουσικό από την απελπισία του έρχεται να βγάλει η Μούσα, που βρίσκει με τη σειρά της μια ευκαιρία να «ξαναμπεί στη δουλειά» από την οποία είχε αποκοπεί μετά τις ένδοξες εποχές του Σούμπερτ, του Μότσαρτ και του Μπαχ. Η μούσα επιστρατεύει τις επτά νότες ως συμμάχους και εμπνέει στον μουσικό ένα υπέροχο έργο. Ούτε κι αυτό, όμως, αφήνει ικανοποιημένο τον βασιλιά! Είναι καιρός, λοιπόν, τη λύση να δώσει (όπως πάντα!) η φαντασία… Η Μούσα σκέφτεται κάτι καινούριο: Εμφανίζεται στον βασιλιά μεταμφιεσμένη σε διάσημο μουσικό από το εξωτερικό, του οποίου τη μουσική, τάχα, μπορούν να την ακούσουν μόνο όσοι έχουν πραγματικό γούστο και μουσικές γνώσεις. Και, φυσικά, ούτε ο βασιλιάς ούτε η αυλή του τολμούν να παραδεχθούν ότι το «αριστούργημα» που τους παρουσιάζει η Μούσα δεν είναι στην πραγματικότητα παρά…

Εμπνευσμένο από το παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν Τα καινούρια ρούχα του βασιλιά αλλά και αφιερωμένο, απροσδόκητα, στη μνήμη του Αμερικανού πρωτοπόρου Τζων Κέιτζ, το Σιωπή, ο βασιλιάς ακούει γράφτηκε το 1993 και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 1994. Ακροβατώντας δεξιοτεχνικά ανάμεσα στη λυρική παράδοση και τον παιγνιώδη μεταμοντερνισμό, το έργο αποτελεί, ταυτόχρονα, μια ιδανική εισαγωγή τόσο των μικρών όσο και των μεγάλων θεατών στις έννοιες, τις τεχνικές και τα εργαλεία της μουσικής γραφής καθώς και μια επίθεση, ξεκαρδιστική και ανελέητη, στους κάθε λογής σνομπισμούς και υποκρισίες που λυμαίνονται και απονεκρώνουν τόσο τον χώρο της μουσικής δημιουργίας όσο και εκείνον της πρόσληψης.

Έτσι, στην σκηνοθεσία βρίσκουμε τον Θοδωρή Αμπαζή, τη μουσική υπογράφει ο Νίκος Κυπουργός, το λιμπρέτο ο Θωμάς Μοσχόπουλος σε συνεργασία με τον συνθέτη, το σκηνικό και τα κοστούμια ο Κέννυ ΜακΛέλλαν και τους φωτισμούς ο Νίκος Σωτηρόπουλος.

Τους ρόλους ερμηνεύουν οι Χάρης Ανδριανός / Παύλος Πανταζόπουλος (Βασιλιάς), Βάσια Ζαχαροπούλου (Μούσα), Δημήτρης Ναλμπάντης (Μουσικός).