Εξοπλιστικά: Οταν το 2000 o Θ. Λιακουνάκος σχεδίαζε την παραγωγή αρμάτων μάχης στην Pirelli της Πάτρας

Το εργοστάσιο της Pirelli παραμένει μέχρι και σήμερα ένα ερείπιο, για να μας θυμίζει το «ένδοξο» βιομηχανικό παρελθόν της Πάτρας και την καταστροφή της αποβιομηχάνισης.

Εξοπλιστικά

Τρέχουν οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης να επαναφέρουν στη ζωή την αμυντική τους βιομηχανία μέσω του σχεδίου ReArm, και την διοχέτευση γιγάντιων κοινοτικών και εθνικών πόρων, ύψους άνω των 800 δις. ευρώ.

Η διάθεση αυτού του γιγαντιαίο ποσού αποκλειστικά σε αμυντικές βιομηχανίες της ΕΕ, είναι προφανώς πολύ σωστή και ένα μερίδιο της τεράστιας πίτας θα διεκδικήσουν και ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον αμυντικό τομέα. Βέβαια, θα χρειαστεί πολλή δουλειά για να ξαναστηθεί στα πόδια της, μια βιομηχανία που κάποτε είχε διακριτή παρουσία, αλλά σήμερα φυτοζωεί, όπως π.χ. η ΕΒΟ Αιγίου.

Πολλοί ίσως θα θυμούνται ότι στις αρχές του 2000, υπήρξαν σχέδια για την δημιουργία αμυντικής βιομηχανίας και στην Πάτρα των χιλιάδων ανέργων. Στην περιοχή της Λεύκας, εκεί όπου μέχρι σήμερα υπάρχουν τα ερείπια της άλλοτε κραταιάς βιομηχανίας ελαστικών Pirelli, ο επιχειρηματίας Θωμάς Λιακουνάκος, πρώην «βασιλιάς» των εξοπλισμών και «εθνικός προμηθευτής» οπλικών συστημάτων, σχεδίαζε να στήσει γραμμή παραγωγής και συντήρησης αρμάτων μάχης Leopard και άλλων στρατιωτικών οχημάτων.

Εξοπλιστικά

Για τον σκοπό αυτό ίδρυσε την Αχαϊκή Βιομηχανία Υψηλής Τεχνολογίας (ΑΒΥΤ), η οποία αγόρασε τις εγκαταστάσεις της κλειστής Pirelli στα τέλη του 1999 και σύμφωνα με το επενδυτικό της σχέδιο, θα ασχολείτο με «τη συμπαραγωγή και αναβάθμιση στρατιωτικού υλικού και οχημάτων».

Αντικείμενο θα ήταν τα ερπυστριοφόρα, άρματα μάχης και άλλα βαρέα οχήματα, σχέδιο που δημιούργησε την προοπτική για 600 θέσεις εργασίας αλλά και αντιδράσεις, κατ’ αρχήν από περίοικους που φοβούνταν για μεγάλη όχληση και μετά από οργανώσεις και κόμματα όπως το ΚΚΕ.

Η παλαιά μονάδα της Pirelli, μια από τις μεγαλύτερες που δημιουργήθηκαν ποτέ στη χώρα, περιλάμβανε στεγασμένους χώρους επιφάνειας 35 στρεμμάτων επί συνολικής έκτασης 165 στρεμμάτων. Απασχολούσε, όταν δούλευε, μέχρι και 1000 άτομα προσωπικό. Η φυγή της όμως στην Τουρκία άφησε μια τεράστια πληγή στην Πάτρα της αποβιομηχάνισης την δεκαετία του ’90.

Η ΑΒΥΤ ανέλαβε το 2000 την προέγκριση χωροθέτησης και ανέμενε να λάβει και άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας, ώστε να υποβάλει στη συνέχεια, τις σχετικές μελέτες. Οι εκπρόσωποι της εταιρείας διαβεβαίωναν ότι στους χώρους του εργοστασίου δεν θα παράγονταν, χρησιμοποιούνταν ή φυλάσσονταν πυρομαχικά, εκρηκτικά ή ραδιενεργά υλικά και δεν θα υπήρχε διάχυση ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολία, αλλά ότι θα έφτιαχνε 8 – 10 άρματα μάχης και άλλα βαρέα οχήματα μηνιαίως.

Το εργοστάσιο θα έκανε και άλλες εργασίες, όπως πλύσιμο, αποσυναρμολόγηση, αμμοβολή, επισκευές, δοκιμές-ελέγχους σε δοκιμαστήρια κινητήρων και κιβωτίων ταχυτήτων, συναρμολόγηση, ποιοτικό έλεγχο και βαφή στρατιωτικών βαρέων οχημάτων. Στην πράξη το εργοστάσιο θα λειτουργούσε σαν ένα μεγάλο συνεργείο στρατιωτικών οχημάτων.

Να θυμίσουμε ότι στις αρχές της δεκαετίας του ’80, η μητρική εταιρεία AXON του Θωμά Λιακουνάκου, κατάφερε να εξασφαλίσει την αντιπροσωπεία για την Ελλάδα της γερμανικής KraussMaffei και να κερδίσει μέσω αυτής τον διαγωνισμό για τα περίφημα άρματα μάχης Leopard, τα οποία υπηρετούν ακόμα και σήμερα στον Ελληνικό Στρατό και είναι από τα κορυφαία παγκοσμίως.

Η επένδυση στην Pirelli ωστόσο δεν προχώρησε ποτέ στο στάδιο της υλοποίησης, καθώς το θεσμικό πλαίσιο για τα λεγόμενα «αντισταθμιστικά ωφελήματα» στο οποίο είχε υπαχθεί, άλλαξε νομοθετικά. Ο επιχειρηματίας στράφηκε σε ιατρικές επενδύσεις, ενώ το εναλλακτικό σχέδιο για την δημιουργία στην πρώην Pirelli, ενός μεγάλου ιατροδιαγνωστικού κέντρου, ναυάγησε και αυτό λίγο αργότερα.

Ο επιχειρηματίας ενεπλάκη μαζί με κρατικούς λειτουργούς σε δίκες για εξοπλιστικά προγράμματα, ενώ για μια περίοδο είχε προφυλακιστεί, αλλά το 2023 στο Εφετείο αθωώθηκε, μεταξύ αυτών και για την προμήθεια των αρμάτων μάχης Leopard–LEO 2 HEL.

Το εργοστάσιο της Pirelli παραμένει μέχρι και σήμερα ένα ερείπιο, για να μας θυμίζει το «ένδοξο» βιομηχανικό παρελθόν της Πάτρας και την καταστροφή της αποβιομηχάνισης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Πάτρα: Ποιος είναι ο οδηγός που απείλησε με όπλο νταλικέρη, σύλληψη μετά από καταδίωξη

ΒΙΝΤΕΟ – Λονδίνο: Κλειστό το αεροδρόμιο Χίθροου, λόγω φωτιάς 

Καιρός: Ανοδος της θερμοκρασίας, πού θα εκδηλωθούν βροχές την 25η Μαρτίου

Μουρτζούκου: Υποπτη και επίσημα για τον θάνατο του Παναγιωτάκη, τι είπε η δικηγόρος της

Χρήστος Κραββαρίτης: Ποιος είναι ο ιατροδικαστής που ετέθη σε αναστολή, η εμπλοκή στην υπόθεση Πισπιρίγκου

Πάτρα: «Παράγοντας» εξαπατά με το αζημίωτο για θέση στο Δημόσιο, καταγγελίες στην «Π»

Φορολογικές δηλώσεις 2025: Τι θα πληρώσουν οι πρώτοι που έσπευσαν, τα πρώτα στοιχεία των εκκαθαριστών

Αχαΐα: Σοκάρουν στοιχεία …για ανήλικους, παιδιά με τσιγάρα και σεξουαλική κακοποίηση!

Πάτρα: «Ξύρισαν» πλατάνια 150 ετών στην Αργυρά – Τι λένε φορείς