Η Πάτρα στο τιμόνι της αυτόνομης οδήγησης: AviSense AI ο «εικονικός συνοδηγός»

Η spin–off εταιρεία γεννήθηκε μέσα από το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά»

Η Πάτρα στο τιμόνι της αυτόνομης οδήγησης: AviSense AI ο «εικονικός συνοδηγός»

Την προσοχή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη τράβηξε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο επίδειξης της πατρινής εταιρείας AviSense.AI, στο περίπτερο του Ινστιτούτου Βιομηχανικών Συστημάτων, στα πρόσφατα εγκαίνια της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης.

Η spin-off εταιρεία, που γεννήθηκε μέσα από το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά», παρουσιάζει στη ΔΕΘ τεχνολογίες αιχμής στον τομέα της αυτόνομης οδήγησης, φέρνοντας στο προσκήνιο την ελληνική καινοτομία σε έναν από τους πλέον ανταγωνιστικούς κλάδους της διεθνούς βιομηχανίας.

Τον κ. Μητσοτάκη υποδέχθηκε στο περίπτερο ο διευθυντής του Ινστιτούτου Βιομηχανικών Συστημάτων του ΕΚ «Αθηνά», Χρυσόστομος Στύλιος, ο οποίος τον ξενάγησε στο αυτόνομο όχημα-επίδειξης της AviSense.AI.

Εκεί, οι ερευνητές παρουσίασαν την τεχνολογία που έχουν αναπτύξει και τις δυνατότητες εμπορικής αξιοποίησής της, προκαλώντας τον ενθουσιασμό του πρωθυπουργού.

Όπως δήλωσε ο κ. Στύλιος, «ο πρωθυπουργός έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για το όχημα και για την καινοτόμα τεχνολογία που κρύβεται πίσω από αυτό».

Η AviSense.AI ειδικεύεται σε μια προηγμένη μέθοδο πολυτροπικού εντοπισμού οχημάτων. Με απλά λόγια, έχει αναπτύξει τεχνολογία που βοηθά τα αυτοκίνητα να «ξέρουν με ακρίβεια πού βρίσκονται», ακόμη και όταν τα δορυφορικά σήματα (όπως αυτά του GPS) δεν επαρκούν.

Το πρόβλημα είναι γνωστό σε κάθε οδηγό: μέσα σε τούνελ, σε στενούς δρόμους, ανάμεσα με ψηλά κτίρια ή σε υπόγεια πάρκινγκ, η πλοήγηση χάνει την ακρίβειά της ή παύει να λειτουργεί.

Η λύση της AviSense συνδυάζει τρεις διαφορετικές πηγές πληροφορίας: δεδομένα από δορυφόρους, ψηφιακούς χάρτες και εικόνες που συλλέγουν οι κάμερες του οχήματος.

Ο συνδυασμός αυτών των δεδομένων, σε πραγματικό χρόνο, επιτρέπει στο όχημα να προσδιορίζει με ακρίβεια τη θέση του, ακόμη και στις πιο απαιτητικές συνθήκες.

Σημαντικό στοιχείο είναι ότι η τεχνολογία αυτή βασίζεται σε φθηνούς αισθητήρες και υλικά, καθιστώντας την εμπορικά προσιτή.

Το τελικό προϊόν της AviSense δεν περιορίζεται μόνο στην πλοήγηση ακριβείας. Οπως εξηγούν οι υπεύθυνοι, παίρνει τη μορφή ενός «εικονικού παντογνώστη βοηθού» που ενισχύει τις ικανότητες των οδηγών, βελτιώνει τη συμπεριφορά τους στον δρόμο και συμβάλλει στην ασφάλεια.

Μέσω της επεξηγηματικής τεχνητής νοημοσύνης -ενός νέου κλάδου της έρευνας- το σύστημα δεν δίνει απλώς οδηγίες, αλλά πληθώρα πληροφοριών που βοηθούν στις αποφάσεις του οδηγού. Αυτό αυξάνει την εμπιστοσύνη των χρηστών και βοηθά στη λήψη ορθών αποφάσεων σε κρίσιμες καταστάσεις.

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
Η εταιρεία έχει υπογράψει συμβόλαιο με την Panasonic Automotive Systems Europe, η οποία εξετάζει την ενσωμάτωση του λογισμικού της στα συστήματα infotainment που παράγει. Παράλληλα, βρίσκεται σε συζητήσεις με τη Sony Automotive και έχει ήδη συνεργασίες με εταιρείες όπως η Robotec ΛΙ και η Catalink.

Σύμφωνα με τον κ. Στύλιο, αυτή την περίοδο υπάρχουν διαβουλεύσεις και με βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Απω Ανατολής, προκειμένου η τεχνολογία να βρει εφαρμογή σε επόμενης γενιάς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Μέσα στο πλαίσιο της ΔΕΘ, το Ινστιτούτο Βιομηχανικών Συστημάτων δεν παρουσίασε μόνο την AviSense, αλλά και άλλα τρία πρωτοποριακά έργα. Το πρώτο ήταν το HERIT ADAPT, ένα έργο που οδήγησε στη δημιουργία τρισδιάστατου μοντέλου του Ναού του Επικούριου Απόλλωνα, μνημείου Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Όπως τόνισε ο κ. Στύλιος, αποτελεί το πρώτο ψηφιακό δίδυμο του μνημείου, πολύτιμου εργαλείου για την προστασία του απέναντι στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Το δεύτερο έκθεμα αφορούσε εφαρμογές κυβερνοφυσικών συστημάτων και ψηφιακών διδύμων για τη βιομηχανία, προσφέροντας δυνατότητες προσομοίωσης της γραμμής παραγωγής με τη χρήση ρομπότ.

Το τρίτο έργο παρουσιάζει πώς οι τεχνολογίες του metaverse μπορούν να αξιοποιηθούν στον σχεδιασμό των πόλεων του μέλλοντος. Μέσα από την εικονική απεικόνιση, μπορούν να προβλεφθούν οι συνέπειες μεγάλων παρεμβάσεων στο αστικό περιβάλλον