Κίνδυνος και στην Πάτρα από τα πατίνια!

Θεσμικό πλαίσιο προτείνει η Ευρώπη για τα ηλεκτρικά πατίνια.

πατίνια

Εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο έχουν μπει στη ζωή των Πατρινών, όπως σε πολλές άλλες ελληνικές και ευρωπαϊκές πόλεις, τα ηλεκτρικά πατίνια.

Η αυξανόμενη ζήτηση για οικονομικό και πρακτικό μέσο μετακίνησης έχει μετατρέψει σε θελκτική επιλογή για τους Πατρινούς τα πατίνια, όπου πέρα από το ότι μπορεί ο οποιοσδήποτε να αγοράσει το δικό του, υπάρχει και η επιλογή της ενοικίασης με χρονομίσθωση από τις εταιρείες που τα προσφέρουν στην πόλη.

Ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες, στην Πάτρα υπάρχουν πολλά σημεία όπου μπορεί όποιος θέλει να νοικιάσει το πατίνι του με απλές διαδικασίες και να μετακινηθεί στην πόλη.

Ωστόσο, εδώ είναι που ξεκινούν τα προβλήματα. Τα πατίνια ως οικονομικό μέσο μεταφοράς χρησιμοποιούνται σε πολλές περιπτώσεις από ανήλικους που δεν έχουν γνώσεις για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με αποτέλεσμα να δημιουργούνται κίνδυνοι. Με βάση τον ΚΟΚ, τα πατίνια επιτρέπεται να κινούνται με μέγιστη ταχύτητα τα 25χλμ./ώρα και πάντα σε οδούς με όριο ταχύτητας έως τα 50 χλμ./ώρα. Επιπλέον απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου ή η χρήση κινητού και ακουστικών και ασφαλώς οι χρήστες θα πρέπει να φορούν κράνος.

Από τα ανωτέρω έχει παρατηρηθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν τηρείται τίποτα! Μάλιστα, τα κενά της νομοθεσίας είναι αρκετά αφού επιτρέπεται η χρήση των πατινιών από ανήλικους ακόμα και άνω των 12 ετών αν αυτά κινούνται με έως 6 χλμ. την ώρα.

Επιπλέον, οι δρόμοι της Πάτρας θα έλεγε κανείς ότι δεν προσφέρονται για τέτοιου είδους μετακινήσεις αφού σε αρκετά σημεία τους δεν έχει γίνει η κατάλληλη συντήρηση με αποτέλεσμα το οδόστρωμα να είναι ανώμαλο. Ενώ επίσης, παρατηρείται και κατάληψη πεζοδρομίων από πατίνια, των οποίων η χρήση ολοκληρώνεται από τους οδηγούς τους με αποτέλεσμα να εμποδίζεται η διέλευση των πεζών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο για τα ιδιωτικά όσο και για τα ενοικιαζόμενα πατίνια δεν απαιτείται κάποια αδειοδότηση από φορέα για την κυκλοφορία τους, με αποτέλεσμα να υπάρχει ανεπαρκής έλεγχος προς τους χρήστες που σε πολλές περιπτώσεις είναι άπειροι στην οδήγησή τους.

Λόγω των πολλαπλών κινδύνων τις προηγούμενες ημέρες παρενέβη το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για την Ασφάλεια των Μεταφορών δημοσιοποιώντας μια έρευνά όπου επισημαίνει την ανάγκη θέσπισης ενιαίων ευρωπαϊκών κανόνων, όριο ταχύτητας που δεν θα υπερβαίνει τα 20 χλμ./ώρα αλλά και ελάχιστο όριο οδήγησης τα 16 έτη.

Τονίζεται δε ότι μόνο το 2022 σε 20 ευρωπαϊκές χώρες ο αριθμός των νεκρών σε τροχαία με ηλεκτρικά πατίνια έφτασε τα 119 άτομα και των σοβαρά τραυματισμένων τους 5.867.

Η Ελλάδα αν και δεν συγκαταλέγεται στις χώρες οι οποίες έχουν στείλει στοιχεία για το σύνολο των ετών που εξετάστηκαν στο πλαίσιο της έρευνας. Θανατηφόρα τροχαία με εμπλοκή πατινιού έχουν ήδη καταγραφεί στον Βόλο, στο Αγκίστρι, ενώ βαρύτατοι τραυματισμοί προκλήθηκαν από ατυχήματα τόσο στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα όσο και σε άλλα μεγάλα αστικά κέντρα.