Kωνσταντίνα Καρανίκα: « Αν δεν τολμήσουμε τώρα, δεν θα υπάρχει μέλλον»

Μπορεί να μην της άρεσε ευθύς εξαρχής η Γεωλογία, αλλά τελικά ήταν ευχής έργον που δεν την παράτησε. Το λικέρ που έφτιαξε μαζί με τον σύντροφό της ήταν ο θεμέλιος λίθος, πάνω στον οποίο έστησαν την «Aithra», εταιρεία που δραστηριοποιείται στην παραγωγή βιολογικών αλκοολούχων ποτών χωρίς ζάχαρη. Η Πατρινή Κωνσταντίνα Καρανίκα ξεδιπλώνει στην «Π»  την πορεία, τους στόχους και τα όνειρά της και αποτελεί φωτεινό παράδειγμα νέου ανθρώπου που αποφάσισε να τολμήσει επιχειρηματικά στην Ελλάδα.

Εντονότερες μνήμες από τα παιδικά σας χρόνια;

Οι πιο έντονες μνήμες των παιδικών μου χρόνων έρχονται από τις καλοκαιρινές οικογενειακές διακοπές στα νησιά. Οι ξαφνικές αποφάσεις, όπως όταν ξεκινήσαμε για ένα ταξίδι στην Κέρκυρα που το πήραμε απόφαση στις 11 το βράδυ και τα ξημερώματα αγναντεύαμε την ανατολή από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

Τι σας έκανε να πείτε ναι στις σπουδές Γεωλογίας; Ηταν κάτι που πάντα θέλατε;

Δεν ήταν κάτι που το ήθελα πάντα, αλλά κατάφερε να γίνει. Η επιλογή της σχολής Γεωλογίας έγινε καθώς μου φάνηκε στον οδηγό σπουδών ό,τι πιο ενδιαφέρον με έντονη την επαφή με τη φύση. Τα δύο πρώτα χρόνια που τα μαθήματα είναι άκρως θεωρητικά με απογοήτευσαν με αποτέλεσμα να θέλω να παρατήσω τη σχολή. Για καλή μου τύχη, το μάθημα της Παλαιοντολογίας με έκανε να αλλάξω γνώμη και να αγαπήσω τόσο πολύ την Γεωλογία που πλέον έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού μου.

Πώς προέκυψε η Aithra και πώς συνδέεται με τη Γεωλογία;

Μεγάλη ιστορία! Στο τελευταίο έτος του μεταπτυχιακού, μαζί με τον σύντροφό μου, Λευτέρη και επίσης γεωλόγο, άρχισε έντονα να μας απασχολεί η επόμενη μέρα και η επαγγελματική μας αποκατάσταση. Η φυγή στο εξωτερικό έμοιαζε μονόδρομος, αλλά δεν μας ικανοποιούσε. Ετσι, εντελώς τυχαία, μία απόπειρα να φτιάξουμε δικό μας λικέρ μάς οδήγησε στην παρακολούθηση σεμιναρίων επιχειρηματικότητας, στη συμμετοχή σε διαγωνισμούς καινοτομίας και την πρώτη θέση σε έναν από αυτούς με αποτέλεσμα να συνειδητοποιήσουμε πως είχε φτάσει η στιγμή να ιδρύσουμε τη δική μας εταιρεία.

Η Aithra είναι η Κωνσταντίνα και ο Λευτέρης άρα δεν γινόταν να μην συνδέεται με τη Γεωλογία! Επιλέξαμε τα ονόματα των δημιουργιών μας να φέρουν γεωλογικούς όρους, όπως η σειρά AMBER (=κεχριμπάρι), όπου το κεχριμπάρι είναι ένα ορυκτό και ταυτόχρονα ένας τρόπος απολίθωσης που μας δείχνει έτσι το παρελθόν.

Θα μας πείτε και για τα ηδύποτα χωρίς προσθήκη ζάχαρης; 

Η Aithra δραστηριοποιείται στην παραγωγή βιολογικών αλκοολούχων ποτών χωρίς ζάχαρη. Προσπαθούμε να εκμεταλλευτούμε άλλες φυσικές και μη -ή- ελάχιστα επεξεργασμένες πρώτες ύλες, όπως η Κορινθιακή σταφίδα για να δώσουμε το γλυκό στοιχείο στα προϊόντα μας. Η ιδέα ξεκίνησε με στόχο να μπορεί το ποτό να καταναλωθεί και από ανθρώπους που πάσχουν από διαβήτη ή αποφεύγουν τη ζάχαρη. Τελικά, διαπιστώσαμε πως η αποφυγή της ζάχαρης και η ισορροπημένη γλυκύτητα αναδεικνύουν καλύτερα τα φυσικά αρώματα των προϊόντων μας.

Ποιες οι προκλήσεις, οι δυσκολίες και τι σας εξιτάρει στην ενασχόληση με την επιχείρησή σας;

Υπό άλλες συνθήκες, οι προκλήσεις και οι δυσκολίες που θα αντιμετωπίζαμε θα ήταν σαφώς λιγότερες. Η ίδρυση μιας εταιρείας το 2020 είναι από μόνο του μια πρόκληση! Το «πάγωμα» της αγοράς, η εξάντληση του κεφαλαίου αλλά και η αναζήτηση του κατάλληλου target group στην αγορά ήταν οι μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε και αντιμετωπίζουμε. Ευτυχώς, όμως, οι δυσκολίες ξεχνιούνται όταν ανοίγω την πόρτα του εργαστηρίου μου και χάνομαι στα αρώματα, στις γεύσεις και στους νέους πειραματισμούς.

Πώς ανταποκρίνεται, αλήθεια, η αγορά;

Ρεαλιστικά η αγορά δεν ακολουθεί τις προσδοκίες μας! Σχεδόν δύο έτη χέρι-χέρι με τον Covid-19 και στη συνέχεια με μία ενεργειακή κρίση και έναν πόλεμο που ακόμα μας απασχολούν, ο κόσμος δεν έχει την ίδια διάθεση για αγορές ή τολμηρές ακόμα κινήσεις. Κατά συνέπεια, η εταιρεία μας, όπως και κάθε άλλη εταιρεία, θα πρέπει να κάνει στοχευμένες κινήσεις και να εναρμονιστεί με την αγορά.

Ποια τα «όπλα» σας,  που προτάσσετε στα ζόρικα, γενικά;

Δεν περίμενα ποτέ να πω την υπομονή! Είμαι ένα ανυπόμονο πλάσμα που ξαφνικά οπλίστηκε με υπομονή και επιμονή! Βέβαια, τίποτα δεν θα ήταν το ίδιο χωρίς την υποστήριξη συνεργατών, φίλων και των οικογενειών μας!

Τι θα λέγατε σε νέους με ιδέες, που διστάζουν να ανοίξουν επιχειρηματικά «φτερά»;

Είναι μία δύσκολη περίοδος, αλλά πάντα θα πρέπει να κοιτάμε μπροστά! Αν δεν τολμήσουμε τώρα δεν θα υπάρχει μέλλον! Δεν φοβάμαι τους νέους, γιατί η τόλμη και η άγνοια κινδύνου σού δίνουν ώθηση. Την κρατική υποστήριξη και τη «συνεργασία» των εταιρειών φοβάμαι. Φοβόμαστε τον ανταγωνισμό, ενώ ο συναγωνισμός μπορεί να μας προσφέρει περισσότερα!

Στόχοι/όνειρά σας;

Πρωταρχικός στόχος η βιωσιμότητα της εταιρείας μας χωρίς έκπτωση στην ποιότητα των προϊόντων μας και στη συνέχεια ανάπτυξη του καταλόγου με νέα προϊόντα που υμνούν τις τοπικές μας πρώτες ύλες και τον γεωλογικό και γαστρονομικό τουρισμό. Οσο για το όνειρό μου, ένα μικρό ποτοποιείο λίγο έξω από την πόλη, χαμένο μέσα σε αμπέλια και ελαιώνες, γεμάτο επισκέπτες κάθε Κυριακή και, τέλος, η οργάνωση πολλών μα πολλών γαστρονομικών φεστιβάλ στην πόλη μας!