Κώστας Καραμανλής στην «ΠτΚ»: «Το τρένο θα γίνει…ακριβώς όπως το χρειάζεται η Πάτρα»

Ο Κώστας Καραμανλής για Πατρών-Πύργου, Σιδηρόδρομο, Κρίση, Εκλογές, ΣΥΡΙΖΑ και Ανδρουλάκη

καραμανλής

Λίγες ημέρες μετά την εγκαινίαση της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου, η περιοχή – όσο κι αν πήρε βαθιές ανάσες για την ασφάλεια που αυτός θα παρέχει στους πολίτες – αναμένει επιπλέον απαντήσεις για τις δημόσιες υποδομές της, από τις οποίες άλλωστε εξαρτάται η πρόοδος και ανάπτυξη. Ο πρωταγωνιστής υπουργός, Κώστας Καραμανλής, απαντά σήμερα στα ερωτήματα της «ΠτΚ», χωρίς από αυτά να απουσιάζει και η τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα.

– Οι κοινωνίες της Αχαΐας και της Ηλείας πήραν μια πολυαναμενόμενη ανάσα, όταν άκουσαν πως η προσπάθεια επανόδου της Πατρών – Πύργου σε τροχιά υλοποίησης, στέφθηκε με επιτυχία. Πόσο βαθμό δυσκολίας είχε τελικά αυτό το «ταλαιπωρημένο» έργο; 
«Οπως γνωρίζετε, κύριε Τριανταφυλλόπουλε, μιλάμε για ένα έργο που ήταν επί χρόνια μπλοκαρισμένο σε σύνθετα προβλήματα. Ενα έργο, για το οποίο το ερώτημα δεν ήταν πότε θα γίνει, αλλά αν θα γίνει. Και το κυριότερο, για ένα έργο που η καθυστέρησή του, δυστυχώς, είχε κόστος σε ανθρώπινες ζωές. Χρειάστηκαν, λοιπόν, επίμονες προσπάθειες όχι μόνο δικές μας στο υπουργείο, αλλά και του ίδιου του Πρωθυπουργού, ο οποίος είχε εντάξει την ολοκλήρωση του έργου στην ατζέντα των υψηλότερων προτεραιοτήτων της Κυβέρνησης.

Δουλέψαμε συστηματικά, για να πετύχουμε την αλλαγή στάσης της Κομισιόν για τη δυνατότητα χρηματοδότησής του έργου πέραν του 2023 και στη συνέχεια για να πάρουμε το πράσινο φως, τόσο από τη Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς όσο και από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού. Και βέβαια, διαπραγματευτήκαμε με τον Παραχωρησιούχο και ήρθαμε σε συμφωνία μαζί του, διασφαλίζοντας τα χρήματα των φορολογουμένων και βάζοντας τέλος στην τεράστια οικονομική αιμορραγία που είχε προκαλέσει ο ΣΥΡΙΖΑ με τις αποφάσεις του. Ενώ ταυτόχρονα, κάνουμε και κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα: Δημοπρατήσαμε και υλοποιούμε κι ένα έργο 30 εκατομμυρίων ευρώ, για στοχευμένες παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον υπάρχοντα δρόμο, μέχρι να κατασκευαστεί ο νέος.

Διανύσαμε έναν μακρύ δρόμο μέχρι να φτάσουμε εδώ. Ομως σήμερα, ο νέος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου γίνεται πραγματικότητα. Ενα έργο, το οποίο η Ελληνική Πολιτεία το χρωστούσε σε κάθε πολίτη που ζει και εργάζεται στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας. Σε κάθε οικογένεια που έχει θρηνήσει δικούς της ανθρώπους σε αυτή την άσφαλτο. Σε όλους και όλες που τόσα χρόνια άκουγαν υποσχέσεις, αλλά δεν έβλεπαν έργο».

– Πολιτικά, έχετε επιχειρηματολογήσει επανειλημμένα, ότι με το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ ο αυτοκινητόδρομος θα ναυαγούσε. Κι όμως, ακόμα οι αντίπαλοί σας επιμένουν πως ο δρόμος τώρα θα παραδιδόταν και με λιγότερα χρήματα. Τι απαντάτε; 
«Η αλήθεια είναι σκληρή, αλλά και απλή: Με την κατάτμηση του ΣΥΡΙΖΑ σε 8 εργολαβίες το έργο θα κόστιζε 296 εκατομμύρια, ενώ τώρα η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου είναι 216 εκατομμύρια.
Αυτό ως προς τα οικονομικά. Οσο για το αν θα ολοκληρωνόταν με την κατάτμηση του ΣΥΡΙΖΑ… Αλήθεια, πώς και πότε; Εσπασαν το έργο σε 8 κομμάτια, για να ευνοήσουν τον τότε εκλεκτό τους εργολάβο και να σας θυμίσω τι μας παρέδωσαν, αφού είχε περάσει το 1/3 του προβλεπόμενου χρόνου;
– Στο 1ο τμήμα δεν είχε γίνει καμία απολύτως εργασία και ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος, γιατί δεν είχε εγγυητική.
– Στο 2ο, αντί για 33% είχαμε πρόοδο εργασιών στο 14%. Αυτό ήταν και το καλύτερο από τα 8…
– Στο 3ο, δεν έγινε καμία εργασία, γιατί εκκρεμούσε στο ΣτΕ.
– Στο 4ο, δεν έγινε καμία εργασία, ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική.
– Στο 5ο,  είχαμε υλοποίηση εργασιών μόνο στο 0,12%. Εδώ παραλάβαμε και έναν ωραιότατο σκουπιδότοπο.
– Στο 6ο, είχαμε υλοποίηση εργασιών μόνο στο 2%.
– Στο 7ο,  είχαμε υλοποίηση εργασιών μόνο στο 0,62%.
– Στο 8ο, μετά από υλοποίηση εργασιών μόνο στο 0,1%, ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος.
Αρα, σε ποιο παράλληλο σύμπαν θα είχε τελειώσει το έργο της Πατρών – Πύργου, που ο ΣΥΡΙΖΑ το είχε στείλει στο…εκτελεστικό απόσπασμα;».

ΠΑΤΡΩΝ – ΠΥΡΓΟΥ: Η επίδραση στο τοπικό ΑΕΠ άνω των 226 εκατ. €

-Εχετε μετρήσιμα στοιχεία για τα οφέλη του νέου αυτού οδικού άξονα, πέραν της ασφάλειας των οδηγών και του μηδενισμού των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων;
«Πρώτα απ’ όλα, η οδική ασφάλεια για εμάς μπαίνει πάνω απ’ όλα. Από εκεί και πέρα, αυτή η Κυβέρνηση, όταν δεν εξαγγέλλει έργα στον αέρα… έχουμε πάντα χρονοδιάγραμμα, χρηματοδότηση, αλλά και υπολογισμένα τα προσδοκώμενα οφέλη. Για το συγκεκριμένο έργο, υπάρχουν μελέτες που έχουν δείξει ότι η επίδραση στο τοπικό ΑΕΠ θα είναι άνω των 226 εκατομμυρίων ευρώ και στο συνολικό 240. Σε όρους απασχόλησης, η άμεση επίδραση υπολογίζεται σε 2.000 θέσεις εργασίας και σχεδόν 3.000 σε ετήσια βάση. Ο νέος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος Πατρών -Πύργου σημαίνει ασφάλεια, αλλά και άλμα ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή. Νέες θέσεις εργασίας. Και βέβαια, ποιότητα ζωής και καλύτερη καθημερινότητα για όλες και όλους τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Δυτικής Ελλάδας».

– Η Πάτρα, αναμένει, όμως, με αγωνία μια ακόμη απόφασή σας. Αναφέρομαι στο αίτημα του Δήμου για την πλήρη υπόγεια διέλευση του νέου σιδηροδρόμου. Μήπως είστε έτοιμος για την απάντηση; 
«Και αυτό το έργο έχει περάσει από χίλια κύματα τα περασμένα χρόνια, αλλά βλέπετε ότι εμείς το προχωράμε, χωρίς αγκυλώσεις, με ανοιχτό μυαλό και ρεαλισμό. Το έργο του τρένου θα γίνει στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό υπογειοποιημένο, ακριβώς όπως το χρειάζεται η Πάτρα. Από εκεί και πέρα, η απάντηση στο ερώτημα που θέτετε, προκύπτει μέσα από το διάλογο με τους τοπικούς φορείς. Η λύση που προτείνουμε και προωθούμε έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Εχουμε αποδείξει πως δεν έχουμε ταμπού. Δέσμευσή μας είναι να υπογειοποιηθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του έργου, αρκεί να μπορεί να χρηματοδοτηθεί. Εμείς δεν ερχόμαστε να δώσουμε υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα, αλλά να υλοποιήσουμε και αυτό το έργο».

– Η ανυποχώρητη στάση της δημοτικής αρχής Πελετίδη, για πλήρη υπογειοποίηση του τρένου, λέγεται συχνά τελευταία ότι μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια του έργου και σταμάτημα στο Ρίο. Εχει βάση κάτι τέτοιο;
«Ειλικρινά δεν θέλω να σκέφτομαι ότι θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο! Ομως, μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας: Η λύση για την οποία μιλάει το υπουργείο, εξασφαλίζει χρηματοδότηση -μάλιστα μόλις ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση της επικαιροποιημένης Μελέτης Ανάλυσης Κόστους Οφέλους και εκδόθηκε σύμφωνη γνώμη από την ομάδα JASPERS- ενώ οποιαδήποτε άλλη λύση, όχι. Και δεν είναι μόνο αυτό το πρόβλημα. Για το συγκεκριμένο τμήμα, το επιπλέον τμήμα που ζητάει ο Δήμος να υπογειοποιηθεί, υπάρχει ήδη εγκεκριμένη και σε εξέλιξη άλλη εργολαβία, συγχρηματοδοτούμενη από την ΕΕ και με περιβαλλοντικούς όρους σε ισχύ. Αρα, τα περιθώρια ελιγμών είναι ελάχιστα και ενδεχόμενες καθυστερήσεις θα μπορούσαν να σημαίνουν επιστροφή από τη χώρα μας κοινοτικών πόρων. Γι’ αυτό πιστεύω ότι όπως εμείς κάνουμε διάλογο χωρίς προκαταλήψεις και προσαρμόσαμε την αρχική μας πρόταση, έτσι και ο Δήμος θα δείξει λογική για να ολοκληρωθεί με επιτυχία το έργο».

«Δεν σκεφτόμαστε εκλογές – Οχι η χώρα σε περιπέτειες»

– Πιστεύετε πως η λήψη κρίσιμων αποφάσεων, σε μια νέα εποχή όπως αυτή διαμορφώνεται, απαιτεί μια πρόωρη νωπή εντολή του λαού;
«Αυτό το θέμα το έχει ξεκαθαρίσει ο Πρωθυπουργός. Δεν σκεφτόμαστε εκλογές. Η χώρα χρειάζεται σταθερότητα και όχι περιπέτειες. Οπως είπατε κι εσείς κύριε Τριανταφυλλόπουλε, απέναντί μας υπάρχουν δύσκολες καταστάσεις που πρέπει να τις χειριστεί μια σταθερή κυβέρνηση».

– Η στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι πολιτικά εμμονική. «Εκλογές τώρα…». Πώς ερμηνεύετε αυτή την τακτική του ΣΥΡΙΖΑ;
«Ουσιαστικές προτάσεις δεν έχουν να κάνουν, εποικοδομητική κριτική δεν μπορούν να ασκήσουν, κάτι πρέπει να πουν… Λένε λοιπόν για εκλογές, μήπως και τις ξορκίσουν με αυτόν τον τρόπο, αφού βλέπουν στις δημοσκοπήσεις να έχουν μεγάλη διαφορά από τον πρώτο, αλλά όλο και μικρότερη από τον τρίτο… Με αυτά που λένε, όμως, δείχνουν ότι εξακολουθούν να μην έχουν επαφή με την πραγματικότητα. Οταν για παράδειγμα, λένε ότι για το διεθνές κύμα ακρίβειας φταίει η κυβέρνηση, το επόμενο βήμα είναι να τάξουν πως αν έρχονταν στην εξουσία ο ΣΥΡΙΖΑ θα σταματούσε τον πόλεμο στην Ουκρανία με ένα νόμο και με ένα άρθρο! Νομίζω οι πολίτες θυμούνται πολύ καλά τα δείγματα γραφής της “πρώτης φορά αριστερά” και δεν σκέφτονται να υπάρξει δεύτερη…»

– Ως νέος πολιτικός, πώς «διαβάσατε» την εκλογή του Ν. Ανδρουλάκη στη ηγεσία του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ;
«Για να είμαι ειλικρινής, στα εσωτερικά των άλλων κομμάτων, δεν θέλω να εμπλακώ, αλλά ούτε και να τα σχολιάσω. Ισχύει, όμως, αυτό που είχα πει με την εκλογή του: Αναμένουμε να δούμε τις προτάσεις και τις θέσεις του. Από αυτά, άλλωστε, κρινόμαστε όλοι».

ΚΡΙΣΗ – ΑΚΡΙΒΕΙΑ: «Το ζήτημα δεν είναι αν αντέχει η κυβέρνηση, είναι να αντέξει η κοινωνία και η οικονομία»

– Η Κυβέρνησή σας παρέλαβε μια χώρα της μεταμνημονιακής περιόδου, κλήθηκε να διαχειριστεί μια απρόσμενη υγειονομική κρίση και τώρα την πολεμική κρίση. Πόσο μπορεί να αντέξει;
«Η Κυβέρνηση αντέχει, γιατί οι πολίτες βλέπουν ότι δουλεύουμε σκληρά για να αντιμετωπίσουμε όσο καλύτερα γίνεται τις συνέπειες μεγάλων διεθνών κρίσεων -και συγκρίνουν με το τι γινόταν στο παρελθόν. Ομως, το ζήτημα δεν είναι αν αντέχει η Κυβέρνηση. Είναι να αντέξει η κοινωνία και η οικονομία. Κι αυτό ακριβώς προσπαθούμε: Να στηρίξουμε την κοινωνία, να θωρακίσουμε την οικονομία. Από αυτά, άλλωστε, μας κρίνουν οι πολίτες».
– Ποιο είναι το προσωπικό σας μήνυμα στους αναγνώστες μας, οι οποίοι βιώνουν ανατιμήσεις, ελλείψεις και ακρίβεια, φοβούμενοι…προσεχώς χειρότερες καταστάσεις;
«Μακάρι να μπορούσαμε να σταματήσουμε τον πόλεμο και τη διεθνή κρίση. Προφανώς, δεν μπορούμε. Αυτό, όμως, που μπορώ να διαβεβαιώσω τους πολίτες, είναι ότι κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, για να στηρίξουμε την κοινωνία, χωρίς να θέσουμε σε κίνδυνο την οικονομία. Η ΝΔ είναι η παράταξη του κοινωνικού φιλελευθερισμού, η παράταξη που με πράξεις έχει αποδείξει ότι είναι δίπλα στην κοινωνία. Μαζί, λοιπόν, θα ξεπεράσουμε και αυτό τον κάβο».