Λιμάνι Πάτρας: Παράθυρο για δεύτερη ευκαιρία

Το λιμάνι της Πάτρας στο επίκεντρο διεθνούς ενδιαφέροντος και στρατηγικών επενδύσεων. Ο ανταγωνισμός με το λιμάνι του Κατακόλου.

Λιμάνι Πάτρας: Παράθυρο για δεύτερη ευκαιρία Το λιμάνι της Πάτρας θα βρισκόταν σήμερα σε προνομιακή θέση αν είχε σιδηροδρομική σύνδεση

Η διεθνής επενδυτική στροφή προς τα ελληνικά λιμάνια δημιουργεί ένα νέο τοπίο και για τη Δυτική Ελλάδα, όπου η Πάτρα αναδεικνύεται σε υποδομή με σημαντικές, αλλά ακόμη ανεκμετάλλευτες, τις δυνατότητες που διαθέτει.

Την ώρα που το ενδιαφέρον μεγάλων διεθνών ομίλων για τους ελληνικούς λιμένες έχει εκτοξευθεί, καθώς η χώρα θεωρείται πλέον στρατηγικός κόμβος, το λιμάνι της Πάτρας θα μπορούσε σήμερα να βρίσκεται σε εντελώς διαφορετική θέση στον διεθνή λιμενικό χάρτη, εάν είχε ολοκληρωθεί η σύνδεσή του με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Η έλλειψη τρένου ακυρώνει επί της ουσίας την ανάπτυξη ενός πλήρους εμπορευματικού κέντρου, που θα επέτρεπε στην Πάτρα να διεκδικήσει ρόλο στον νέο ανταγωνιστικό άξονα μεταφορών που διαμορφώνεται στη Μεσόγειο.

Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι, με ολοκληρωμένη τη σιδηροδρομική πρόσβαση, η Πάτρα θα μπορούσε να λειτουργήσει ως δυτικό «λιμάνι-γέφυρα» για την ενδοχώρα και τη Δυτική Ευρώπη, συμπληρώνοντας τον Πειραιά ή συνδεόμενη οργανικά με την ανερχόμενη Ελευσίνα – η οποία σχεδιάζεται να εξελιχθεί σε νέο κόμβο bulk και ειδικών φορτίων με ισχυρή αμερικανική επενδυτική στήριξη.

Η Πάτρα, ως δεύτερο μεγαλύτερο επιβατικό λιμάνι της χώρας και φυσική πύλη προς Ιταλία και Δυτική Ευρώπη, και τελευταία προς Τουρκία και Αίγυπτο, έχει το γεωγραφικό πλεονέκτημα να αναλάβει μέρος των εμπορευματικών ροών που στο μέλλον δεν θα μπορούν να «χωρέσουν» ούτε στον Πειραιά ούτε στην Ελευσίνα. Ομως η απουσία τρένου εξακολουθεί να αποτελεί ένα βασικό εμπόδιο διεκδίκησης σοβαρών επενδύσεων.

Η ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΗ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ

Παράλληλα και η κρουαζιέρα τοποθετεί τα λιμάνια της Δυτικής Ελλάδας στο επίκεντρο μιας άλλης δυναμικής: της τουριστικής ισχύος. Η πολυνησία και η μοναδική πολιτιστική κληρονομιά της χώρας καθιστούν την Ελλάδα ιδανικό προορισμό για μεγάλους παίκτες, όπως η MSC Cruises, που έχει ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για τους ελληνικούς λιμένες, καθώς ο όμιλος συμμετέχει στους διαγωνισμούς για Πάτρα και Κατάκολο.

Ο συγκεκριμένος όμιλος θεωρεί τα ελληνικά λιμάνια κρίσιμα για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, καθώς προσφέρουν ευελιξία δρομολογίων, εναλλακτικούς προορισμούς και μια εμπειρία που λίγες χώρες μπορούν να ανταγωνιστούν.

Η αναδιάταξη του διεθνούς εμπορίου, οι εμπορικές εντάσεις ΗΠΑ-Κίνας και η ανάγκη νέων ασφαλών διαύλων μεταφοράς στρέφουν το ενδιαφέρον των μεγάλων δυνάμεων προς την ελληνική ακτογραμμή.

Η ενίσχυση της Ελευσίνας με τη συνεχιζόμενη πρωτοκαθεδρία του Πειραιά, δημιουργούν ένα νέο πλαίσιο, όπου τα περιφερειακά λιμάνια θα μπορούσαν να αποκτήσουν κρίσιμο συμπληρωματικό ρόλο. Η Πάτρα, αν κατάφερνε να προχωρήσει σε αναβάθμιση της σιδηροδρομικής της διασύνδεσης και σε ανάπτυξη του εμπορευματικού της τμήματος, θα μπορούσε να αποτελέσει το τρίτο σημείο στήριξης ενός ελληνικού κόμβου μεταφορών.

Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΕ προβλέπει σημαντικά κονδύλια τα οποία μπορούν να αποτελέσουν καταλύτη. Η Πάτρα μπορεί να επανέλθει δυναμικά στον χάρτη – όχι μόνο ως επιβατικό λιμάνι, αλλά και ως εμπορευματικός παίκτης. Το Κατάκολο μπορεί επίσης να ενισχύσει τη θέση του ως διεθνής βάση κρουαζιέρας. Ομως η προϋπόθεση για να μετατραπεί η Δυτική Ελλάδα σε πραγματικό λιμενικό πόλο είναι μία: να αποκτήσει η Πάτρα σιδηροδρομική σύνδεση και να ενεργοποιηθεί το εμπορευματικό της δυναμικό.

Με αυτές τις προϋποθέσεις, η περιοχή μπορεί να βρεθεί στο επίκεντρο των ανακατατάξεων που ήδη διαμορφώνουν τις νέες εφοδιαστικές αλυσίδες της Μεσογείου.

Η «Πελοπόννησος» και το pelop.gr σε ανοιχτή γραμμή με τον Πολίτη

Η φωνή σου έχει δύναμη – στείλε παράπονα, καταγγελίες ή ιδέες για τη γειτονιά σου.

Viber: +306909196125