Μαρινάκης-Μάντζος στην «Π» για υποκλοπή: «Με τέτοιο κλίμα δεν πάμε σε πρόωρες εκλογές»

Μιλούν στην «Π» ο γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ Παύλος Μαρινάκης και ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Μάντζος.

Μάντζος

Δύο «δικά μας» παιδιά, απ’ την Αχαΐα, δικηγόροι και οι δύο, με ισχυρές «καρέκλες-πόστα» σε κομματικό επίπεδο σε ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, μιλούν αποκλειστικά στην «Π» για τις ραγδαίες εξελίξεις στο πολιτικό σκηνικό μετά το θέμα των υποκλοπών από την ΕΥΠ των τηλεφωνικών συνομιλιών του Νίκου Ανδρουλάκη.

Ο γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ Παύλος Μαρινάκης και ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Μάντζος.
Ο Παύλος Μαρινάκης, μάλιστα, έβγαλε και είδηση στην «Π», λέγοντας, ευθέως και με κάθε ειλικρίνεια, ότι μετά από το συμβάν Ανδρουλάκη, εκμηδενίζονται οι ούτως ή άλλως ελάχιστες πιθανότητες που υπήρχαν για διεξαγωγή πρόωρων εκλογών.

Ο αχαιός γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ και πρώην πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ έκανε μια εκτενή ανάρτηση επί του θέματος Ανδρουλάκη, αλλά η «Π» επιχείρησε να τον «ξεψαχνίσει» ακόμα περισσότερο.

Να τι είπε ο Παύλος Μαρινάκης απαντώντας στα ερωτήματα της «Π»:

-«Πρέπει, από ‘δω και πέρα, να γίνουν όλα γρήγορα και σωστά, ώστε να μην υπάρχει πλέον η παραμικρή σκιά. Να έρθει, επιτέλους, και ο κ. Ανδρουλάκης να πάρει τα στοιχεία που του δίνουν, να τα μελετήσει και εάν διαπιστώσει πως κάτι δεν πάει καλά, πως κάτι δεν έγινε νομότυπα από την υπηρεσία, να το πει ευθέως. Εδώ και δύο εβδομάδες, όμως, δεν έρχεται, χωρίς να γνωρίζω το γιατί…».

-«Επόμενο βήμα, και ιδιαίτερα σημαντικό, εκτιμώ, ότι το θέμα θα συζητηθεί στη Βουλή. Και θα είναι κρίσιμο να δούμε, μέσα από τη συζήτηση, τι συνέβη και τα προηγούμενα χρόνια. Γιατί εδώ έχουμε έναν προβληματικό Νόμο. Νόμος που θεσπίστηκε επί ΠΑΣΟΚ και έγινε ακόμα ηπιότερος επί ΣΥΡΙΖΑ. Ακριβώς αυτό έρχεται και λέει, δεσμευόμενος, ο πρωθυπουργός: ότι εφόσον ο Νόμος είναι προβληματικός, θα αλλάξει με τις δέουσες θεσμικές παρεμβάσεις».

-«Προσοχή, όμως, και το τονίζω ιδιαίτερα: αν πάμε σε μια τυφλή και στείρα αντιπαράθεση, υπάρχει κίνδυνος να αποδυναμωθεί ο ρόλος των μυστικών υπηρεσιών. Και αυτό θα ήταν ό,τι χειρότερο… Πρέπει να δούμε ποιο θα είναι το πιο αποτελεσματικό και ασφαλές πλαίσιο λειτουργίας της».

-«Είμαι σίγουρος πως θα υπάρξει απόπειρα εργαλειοποίησης της υπόθεσης, ειδικά από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ παρά από το ΠΑΣΟΚ. Και το πιο σημαντικό, για μένα, θα είναι να μπει άμεσα μια τελεία ως προς την παραφιλολογία που καλπάζει».

-«Περιμένω από τον ΣΥΡΙΖΑ, από το ΠΑΣΟΚ, από όλα τα Κόμματα, να κάνουν ουσιαστικές και καθαρές προτάσεις. Πρέπει μήπως να υπάρχει σε τέτοιες ειδικές περιπτώσεις μια Επιτροπή που θ’ αποφασίζει; Μήπως οι εισαγγελείς που θα ‘ναι στην ΕΥΠ να είναι τρεις; Υποθέσεις κάνω, απλώς λέω ότι πρέπει όλοι να προτείνουν συγκεκριμένες λύσεις».

-«Με ρωτάτε πόσο πιθανό είναι εξ αιτίας αυτής της κατάστασης να οδηγηθούμε σε εκλογές. Σας απαντώ ότι είναι σχεδόν απίθανο να πάμε σε πρόωρες εκλογές. Ακριβώς όπως σας το λέω. Σχεδόν απίθανο. Ο πρωθυπουργός εξακολουθεί να διαβεβαιώνει ρητά πως εκλογές θα γίνουν την άνοιξη του 2023. Το σχεδόν το λέω επειδή πάντα υπάρχει ένα ελάχιστο ή απειροελάχιστο ενδεχόμενο. Θα σας πω, όμως, το εξής: εάν πριν την υπόθεση Ανδρουλάκη υπήρχε ένα 3% πιθανοτήτων για πρόωρες εκλογές, τώρα το ποσοστό έγινε μισό τοις εκατό, εκμηδενίστηκε. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση με τέτοιο κλίμα να πάμε σε εκλογές. Θα ήταν λάθος».

«Ο νόμος, στην υπό κρίση περίπτωση, δεν καθιερώνει εξαίρεση υπέρ των βουλευτών»

Η γραπτή δήλωση με την οποία τοποθετήθηκε χθες το πρωί ο Παύλος Μαρινάκης.

«Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, με γενναιότητα και νηφαλιότητα, παραδέχτηκε πως υπήρξαν λάθη στον χειρισμό της υπόθεσης της νόμιμης επισύνδεσης του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη από την ΕΥΠ και δεσμεύτηκε για την ισχυροποίηση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της, στην υπηρεσία της εθνικής ασφάλειας και των ελλήνων πολιτών.

Η διαδικασία που ακολουθήθηκε, σε αντίθεση με κάποια νομικά επιχειρήματα που ακούστηκαν τις τελευταίες ημέρες, είναι απολύτως νόμιμη:

-Τηρήθηκε στο ακέραιο η διαδικασία του Ν. 2225/1994, που ψηφίστηκε επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, όπως τροποποιήθηκε από τον Ν. 4531/2018 που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση, αναφορικά με την άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας, κατόπιν άδειας της αρμόδιας εισαγγελικής αρχής.

-Το Σύνταγμα της Ελλάδας δεν θέτει καμία εξαίρεση των βουλευτών ή άλλων πολιτικών προσώπων από τη νόμιμη διαδικασία άρσης του απορρήτου.

-Το άρθρο 19§1 μνημονεύει την άρση απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας ή για διακρίβωση ιδιαίτερα σοβαρών εγκλημάτων μέσα από ειδική διάταξη, χωρίς να αναφέρεται σε πρόσωπα ή ιδιότητες που εξαιρούνται από τη διαδικασία άρσης του απορρήτου από την αρμόδια δικαστική αρχή.

-Η διαδικασία που ακολουθήθηκε είναι πλήρως εναρμονισμένη με τις γενικές θεμελιώδεις διατάξεις της ΕΣΔΑ και του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα.

Ολοι οι πολίτες είναι ίσοι απέναντι στον νόμο. Ο νόμος, στην υπό κρίση περίπτωση, δεν καθιερώνει εξαίρεση υπέρ των βουλευτών, οι οποίοι προστατεύονται για την άσκηση των καθηκόντων τους, όμως μέχρι εκεί.

Από την επίμαχη περίπτωση, βέβαια, προκύπτει ότι προφανώς πρέπει να υπάρχουν περισσότερα φίλτρα και ασφαλιστικές δικλείδες.
Και αυτό έρχεται να κάνει ο πρωθυπουργός, με αφορμή αυτήν την υπόθεση, προτείνοντας θεσμικά κάποια μέτρα και παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση αυτή, χωρίς σε καμία περίπτωση να κινδυνεύσει η εθνική ασφάλεια και τα συμφέροντα της χώρας μας».

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΝΤΖΟΣ: «Προέχει όλων η θεσμική θωράκιση»

Σε δύο θέματα στάθηκε ιδιαίτερα ο Δημήτρης Μάντζος: αφενός στην ανάγκη θωράκισης του απορρήτου της επικοινωνίας των Ελλήνων πολιτών, με νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία της ΕΥΠ, αφετέρου στην αποτυχία, προσωπικά, του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Να τι είπε στην «Π» ο κ. Μάντζος:

«Η σκοτεινή ιστορία της υποκλοπής των τηλεφωνικών επικοινωνιών του Ν. Ανδρουλάκη από την ΕΥΠ, ταυτόχρονα με την απόπειρα παγίδευσης του τηλεφώνου του με το κακόβουλο κατασκοπευτικό λογισμικό Predator, έχουν κλονίσει συθέμελα τη δημόσια ζωή, επιτείνοντας την ανησυχία των πολιτών για την προστασία των θεμελιωδών τους δικαιωμάτων. Η αίσθηση και μόνο ότι πολιτικοί αρχηγοί, δημοσιογράφοι, αλλά και εν γένει πολίτες μπορούν εύκολα -χωρίς επαρκή αιτιολογία ή λογοδοσία- να στερηθούν του απορρήτου των επικοινωνιών τους, βαθαίνει τη θεσμική κρίση εμπιστοσύνης των πολιτών προς την Πολιτεία μας.

Για τον λόγο αυτό, η εξαιρετικά σοβαρή αυτή υπόθεση πρέπει να τύχει προσεκτικής και απόλυτα θεσμικής διαχείρισης.

Πρώτα, για τη διαλεύκανσή της, με την εις βάθος διερεύνηση τόσο από τη Δικαιοσύνη όσο και από τη Βουλή, στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, καθώς και σε Εξεταστική Επιτροπή με αντικείμενο τις διαδικασίες επισύνδεσης και παρακολούθησης της ΕΥΠ όλα τα τελευταία χρόνια».

-«Το συγκεντρωτικό μοντέλο του “επιτελικού κράτους” με τον πλήρη έλεγχο ενός “ανεύθυνου” πρωθυπουργού απέτυχε με κρότο. Απαιτείται αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο, που θα αποκλείει καταχρήσεις γενικών εννοιών όπως της “εθνικής ασφάλειας” και φυσικά ενίσχυση της λογοδοσίας της ΕΥΠ στη Βουλή.

Ο κοινοβουλευτικός έλεγχος δεν ακυρώνει την αποστολή της Υπηρεσίας, αντιθέτως εγγυάται ότι η ίδια θα παραμείνει προσηλωμένη στους σκοπούς της και δεν θα εκτραπεί σε άλλες ατραπούς, όπως φαίνεται ότι συνέβη».

Στο ερώτημα της «Π» κατά πόσο αυτή η περιπέτεια μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρες εκλογές, ο Δ. Μάντζος ήταν σαφής: «Εμείς δεν ζητάμε εκλογές εμείς, προς το παρόν τουλάχιστον. Επιμένουμε στη διερεύνηση της υπόθεσης από τη Δικαιοσύνη και τη Βουλή».