Να διερευνηθούν λάθη και αστοχίες

Οι τοπικοί φορείς ζητούν εξηγήσεις και διορθώσεις πριν επανυποβληθεί η χρηματοδοτική πρόταση για την υπογειοποίηση της γραμμής

διερευνηθούν

Παρά το «όχι» της Κομισιόν για χρηματοδότηση της υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα, η ΕΡΓΟΣΕ προχωρά τον σχετικό διαγωνισμό και στις 15 Ιουλίου καλεί τα τρία εργοληπτικά σχήματα να υποβάλλουν φακέλους συμμετοχής.

Το ενδιαφέρον στρέφεται φυσικά, στο ποια εργοληπτικά σχήματα θα ανταποκριθούν, ξέροντας ότι προς το παρόν δεν υπάρχει χρηματοδοτική ομπρέλα για το έργο.

Λίγες ημέρες αργότερα, στις 22 Ιουλίου, θα ξεκινήσει ο έλεγχος του φακέλου και στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, ξεκινά επί της ουσίας ο λεγόμενος ανταγωνιστικός διάλογος.

Σε αυτόν θα συμμετέχουν εκπρόσωποι της ΕΡΓΟΣΕ, των ενδιαφερόμενων σχημάτων, ενώ όπως έγινε γνωστό, μέρος θα λάβει και η τοπική κοινωνία, καθώς η βέλτιστη τεχνική λύση θα δοθεί προς διαβούλευση στον Δήμο και την Περιφέρεια.

Από αυτή τη διαδικασία θα οριστικοποιηθεί το τεχνικό αντικείμενο του κάθε έργου και θα ληφθεί τροποποιημένη (αν δεν υπάρχει) περιβαλλοντική μελέτη.
Πηγές της ΕΡΓΟΣΕ ανέφεραν στην «Π» ότι, από το αποτέλεσμα του ανταγωνιστικού διαλόγου, θα διαμορφωθεί η πρόταση που θα επανυποβληθεί στην Κομισιόν για χρηματοδότηση του έργου.

 

ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΑΣΤΟΧΙΩΝ

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας Βασίλης Αϊβαλής, σε παρέμβασή του στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» αναφέρει τα εξής: «Η μη ένταξη για χρηματοδότηση στο CEF της πρότασης της ΕΡΓΟΣΕ για την υπογειοποίηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Ρίου – Αγ. Διονυσίου, είναι μία ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη για την περιοχή μας.

Η απόφαση όμως για την μη έγκριση χρηματοδότησης της επενδυτικής πρότασης είναι η τελική διοικητική πράξη πάνω σε ένα αίτημα, το οποίο συνοδεύεται από τα απαραίτητα δικαιολογητικά και μελέτες όπως π.χ. Μελέτη Σκοπιμότητας, Ανάλυση Κόστους-Οφέλους, Προμελέτες κ.λπ.
Ετσι, το σημαντικότερο μετά από την έκδοση αυτής της αρνητικής απόφασης είναι να δοθούν άμεσα στην δημοσιότητα από την ΕΡΓΟΣΕ, η απαντητική επιστολή απόρριψης της πρότασης από το CEF μαζί με τους αναλυτικούς λόγους για τους οποίους η πρόταση αυτή δεν εγκρίθηκε, έτσι ώστε να υπάρξει διερεύνηση των λαθών και των αστοχιών που υπήρξαν και το έργο δεν εντάχθηκε για χρηματοδότηση.

Εν συνεχεία, είναι κρίσιμο να υπάρξει κινητικότητα των υπευθύνων, να μελετηθούν τα σφάλματα, να γίνει κατάλληλη επεξεργασία για να θεραπευτούν, να υπάρξει πρόσθετη βοήθεια από τους τεχνικούς συμβούλους της κοινότητας για τέτοια έργα (Jaspers) – αλήθεια υπήρξε τέτοια βοήθεια κατά την σύνταξη της, απορριφθείσας πλέον, πρότασης;;;- και να γίνει σύντομα η επανυποβολή της, ώστε να επιτευχθεί η χρηματοδότηση του έργου.
Δεν είναι δυνατόν η Πάτρα να μην έχει υπογειοποιημένη την Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή της, τουλάχιστον στον βασικό άξονα του δομημένου αστικού ιστού της, δηλαδή πριν την Κανελλοπούλου μέχρι το ύψος του Αγ. Ανδρέα και το Νότιο Πάρκο. Μία πρόταση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδας η οποία έγινε αποδεκτή από την μεγαλύτερη μερίδα των πολιτών της περιοχής και στο τέλος της ημέρας την αποδέχθηκαν και όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών ως την βέλτιστη πρόταση για την διέλευση της ΝΣΓ από την πόλη της Πάτρας.

Παρά τις όποιες ευθύνες, είναι ανάγκη να υπάρξει άμεση κινητοποίηση των υπευθύνων και επανυποβολή στο CEF βελτιωμένης τεχνοοικονομικής ανασυγκροτημένης πρότασης στα απαρέγκλιτά πλαίσια της ίδιας χάραξης και του ίδιου τρόπου διέλευσης της ΝΣΓ προκειμένου αυτή να τύχει χρηματοδότησης.
Και τέλος, σχετικά με τους έχοντες στα χέρια τις τύχες της περιοχής παροικούντες στην Ιερουσαλήμ… παράκληση για συμφωνία και ομονόηση επιτέλους στα βασικά, μην τα χάσουμε όλα…».

 

ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ

Από την πλευρά του, ο Λυκούργος Σταυρουλόπουλος, μέλος της συνέλευσης των αντιπροσώπων του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, σχολίασε και αυτός στην «Π» ότι η είδηση της απόρριψης του αιτήματος χρηματοδότησης του έργου, δεν ήταν κάτι αναμενόμενο και φυσικά, ούτε κάτι ευχάρηστο. Ομως επειδή πρόκειται για μια βαθιά τεχνοκρατική διαδικασία και από τα διαθέσιμα στοιχεία δεν υπάρχει επαρκής πληροφόρηση για να αξιολογηθούν οι λόγοι της απόρριψης, είναι αναγκαίο να εκδοθεί από την Κομισιόν το τεχνικό κείμενο που να εξηγεί το σκεπτικό της επιτροπής.

Σε αυτό το τεχνικό κείμενο, πρέπει να αναλύονται οι σχέσεις κόστους/οφέλους και από που προκύπτει το συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει ανταποδοτικό όφελος από αυτό το έργο ή ότι δεν πληρούνται τα κριτήρια ασφάλειας, λειτουγικότητας και κανοτομικότητας. «Μόνο τότε θα μπορέσουμε να δούμε με τεχνοκρατικά κριτήρια τι έυταιξε και πως μπορούμε στο εξής να αλλάξουμε την αρνητική αυτή εξέλιξη» είπε ο κ. Σταυρουλόπουλος, που βλέπει ότι υπάρχουν μαχητά επιχειρήματα, με γνώμονα την παλαιότερη εμπειρία από παρόμοιες καταστάσεις.