Νέα εποχή για τα τεκμήρια αυτοκινήτων από το 2026: Τι αλλάζει

Το νέο σύστημα ευνοεί υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα και αλλάζει τις αγοραστικές προτεραιότητες στην αγορά αυτοκινήτου

Νέα εποχή για τα τεκμήρια αυτοκινήτων από το 2026: Τι αλλάζει

Από το 2026 τίθεται σε εφαρμογή ο νέος τρόπος υπολογισμού των τεκμηρίων διαβίωσης για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Νοεμβρίου 2010, με σημαντικές αλλαγές στην αγορά οχημάτων. Το τεκμήριο πλέον δεν θα εξαρτάται από τα κυβικά του κινητήρα, αλλά από τις εκπομπές CO2, ακολουθώντας το πρότυπο που ισχύει ήδη για τα τέλη κυκλοφορίας.

Η νέα ρύθμιση εισάγει κλιμακωτή χρέωση ανά γραμμάριο CO2, με τέσσερις ζώνες που καλύπτουν χαμηλές έως υψηλές εκπομπές. Αυτό σημαίνει ότι τα πιο αποδοτικά και φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα θα έχουν χαμηλότερο τεκμήριο, ενώ τα παλαιότερα ή πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα θα παραμένουν επιβαρυμένα ακόμη κι αν έχουν μικρό κυβισμό.

Η αλλαγή αφορά κυρίως τα παλαιά οχήματα, αλλά και νεότερες ταξινομήσεις με χαμηλές εκπομπές ρύπων.

Τα υβριδικά αυτοκίνητα επωφελούνται από τη χαμηλή κατανάλωση και τις περιορισμένες εκπομπές, ενώ τα ηλεκτρικά μοντέλα διατηρούν μηδενικό τεκμήριο για τιμές έως 50.000 ευρώ, με τα ακριβότερα να επιβαρύνονται πολύ λιγότερο σε σχέση με το ισχύον σύστημα.

Η μεταρρύθμιση αναμένεται να αλλάξει τις αγοραστικές συνήθειες των οδηγών, καθώς τα οχήματα με καλύτερη ενεργειακή απόδοση γίνονται πιο ελκυστικά φορολογικά. Παράλληλα, μοντέλα που στο παρελθόν υπέφεραν από υψηλό τεκμήριο μπορεί να ανακτήσουν μερίδιο αγοράς.

Οι υποψήφιοι αγοραστές θα πρέπει να εξετάζουν προσεκτικά τα επίσημα γραμμάρια CO2 κάθε μοντέλου, την ύπαρξη υβριδικής ή ηλεκτρικής τεχνολογίας και την τιμή πώλησης, καθώς αυτά θα καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό το πραγματικό ετήσιο κόστος χρήσης του οχήματος.