Νενίκηκά σε, Σολομών

Του Κωνσταντίνου Μάγνη, Διευθυντή Σύνταξης της εφημερίδας «Πελοπόννησος».

 

Η τηλεόραση έπαιζε στο βάθος όταν εμφανίστηκαν μαυροφορεμένοι κληρικοί- ως γνωστόν οι κληρικοί φορούν μαύρα ακόμα και στα ευχάριστα- στο μέσο μιας πράσινης έκτασης, και άρχισαν να ψάλλουν με πάθος, σαν να αναγγέλλουν Ανάσταση. Είχε κάτι το αναστάσιμο η εκδήλωση: Επιτέλους η δημοφιλής και ιστορική ΑΕΚ, που τα αρχικά της παραπέμπουν στο Κωνσταντινουπολικό παρελθόν της, αποκτά σύγχρονο γήπεδο στην τιμημένα γαία της Νέας Φιλαδέλφειας Αθηνών, όπου και μεγαλούργησε και λατρεύτηκε κατά τας γραφάς επί σχεδόν έναν αιώνα. Οι κληρικοί ήταν δικαιολογημένα χαρίεις και συγκινημένοι, διότι το γήπεδο έχει πάρει την ονομασία Αγιασοφιά και παραπέμπει στην θρυλική εκκλησία μέσω της οποίας ο Ιουστινιανός νενίκηκε τον Σολομώντα στο ντέρμπι των αυτοκρατόρων, που είχε σαν στόχο την κατασκευή της επιβλητικότερης εκκλησίας.

Η Αγιασοφιά εξελίχθηκε, ευλόγως, σε σύμβολο του βυζαντινού κόσμου, όπως ο δικέφαλος αετός, που επόπτευε και τις δυτικές και τις ανατολικές κτήσεις, καθότι η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, που μεταγενέστερα αποκλήθηκε βυζαντινή, ήλεγχε το μεγαλύτερο μέρος του γνωστού τότε κόσμου, συνεπώς τα δύο κεφάλια του αητού του ήταν απαραίτητα. Και η μεν ΑΕΚ είχε ως σύμβολό της τον δικέφαλο, όπως και ο ΠΑΟΚ, αλλά την Αγιασοφιά την είχε αφήσει στην Πόλη, κάτι που συνιστά καημό και πόνο όχι μόνο για τον μικρασιατικής καταγωγής ελληνισμό, αλλά για το σύνολο του ελληνορθόδοξου κόσμου, που θεωρεί την Κωνσταντινούπολη πολιτισμικό μας λίκνο και την Αγιασοφιά έμβλημα της βυζαντινής μεγαλοπρέπειας, στρατιωτικής και πνευματικής, αν τις βάζουμε με τη σωστή σειρά.

Δίνοντας στο νέο γήπεδο την ονομασία Αγιασοφιά, συμπληρώνεται πλέον η διαρραγείσα ενότης των συμβόλων και κατά κάποιον τρόπο μπορούμε να εορτάζουμε μια προσομοίωση ανακτήσεως της Βασιλεύουσας Πόλεως, μιας ανακτήσεως πανηγυρικής και ευφροσύνου, αλλά και ασφαλούς, μια που γίνεται μακρόθεν και αναιμάκτως, σε περηφανή απάντηση της βάρβασης, ανιστόρητης και χυδαίας πρόθεσης των τούρκων κακέκτυπων αυτοκρατόρων της νέας κοπής να μετατρέψουν, άκουσον, την Αγιασοφιά σε τζαμί, ενώ πρόκειται για μνημείο της Γιούνισεφ.

Και καλά να τα βάζεις με την ιστορία και την ορθοδοξία. Να τα βάζεις και με τη Γιούνισεφ, ρε σύ; Να όμως που δια της καταλλήλου επεμβάσεως, η Αγιασοφιά δίνει το όνομά της στον πλέον κατάλληλο χώρο του ελλαδικού χώρου: Ένα γήπεδο όπου χιλιάδες ορθόδοξοι και ευσεβείς κληρονόμοι της βυζαντινής πολιτισμικής παράδοσης θα μετασχηματίζουν τον απόηχο του κραταιού αυτοκρατορικού παρελθόντος σε συνθήματα για τα χανούμια, τους γάβρους και τους βάζελους, τις μαμάδες των αντιπάλων τερματοφυλάκων και τις συζύγους των διαιτητών και των εποπτών γραμμής, με την εκκλησία μας να χαιρετίζει την λαμπρή αυτή αναβίωση των ιερών εθνικών παρακαταθηκών,ψάλλοντας στεντορεία τη φωνή τον σύγχρονο Ακάθιστο, ένα τελετουργικό που αναπαρίσταται στην κερκίδα όπου οι νεολαίοι άδουν μελωδίες ακάθιστοι και ακούραστοι επί ώρες, με στίχους που συνιστούν λύση του δημογραφικού προβλήματος με άμεσες προστακτικές γενετήσιου χαρακτήρα, ανάμεσα σε καπνογόνα που παραπέμπουν στη σωτήρια χρήση του υγρού πυρός, υπαγορευμένου από τον εφευρέτη Καλλίνικο, όστις και συνέδραμε στην άρση της πολιορκίας υπό τους Αβάρους, ομού μετά της Υπερμάχου Παρθένου, που εθεάθη να μάχεται στα τείχη, το έτος 626 (μετά Χριστόν, αφού μιλάμε για την Παρθένο), επικουρώντας στην επική άμυνα.

Ούτω λοιπόν, ο Ανθέμιος και ο Ισίδωρος, ο Ιουστινιανός και ο Ακάθιστος (προσοχή: αυτός είναι ύμνος), και ο Δικέφαλος στη γραμμή της άμυνας, συναντώνται ξανά στη σέντρα της Αγιασοφιάς και η φίλαθλος Εκκλησία χαιρετίζει και αγάλλεται και ήδεται και εγκωμιάζει.

Παραταγμένοι γύρω οι παλιοί άσοι της ομάδας. Ο τελευταίος κωνσταντινουπολικής καταγωγής, αν δεν μας απατά η μνήμη μας, ήταν ο Σκευοφύλαξ, και μόνο το επώνυμο του οποίου προκαλεί ρίγη. Μαρτσέλο εσείς, Διγενή Ακρίτα εμείς, σε αλώνια όχι πλέον μαρμαρένια, αλλά χορταρένια, να παραβγαίνουμε του Χάροντα που έχει τη μορφή του Χάαλαντ του τρομερού. Πάλι με τους Νορμανδούς κληρωθήκαμε, σαν να μη μας έφταναν οι Βησιγότθοι, οι Οστρογότθοι, οι Ρως, οι Αραβες, οι Σαρακηνοί, οι Βάνδαλοι, οι Ούννοι και οι Γότθοι οι σκέτοι.

Ακολουθείστε τις ειδήσεις του pelop.gr στο

Γράψτε το σχόλιό σας

Παρακολουθήστε τα σχόλια
Να ειδοποιηθώ όταν
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ