Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Αυστηρά μέτρα για νέα οδηγική κουλτούρα
Σοβαρές κυρώσεις για υποτροπή σε επικίνδυνες συμπεριφορές

Ο,τι δεν λύνεται, κόβεται. Οχι μόνο για τον γόρδιο δεσμό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, αλλά και για την οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων, με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που ψηφίστηκε, χθες, με ευρεία πλειοψηφία στη Βουλή να δείχνει τον δρόμο για την ουσιαστική μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα.
Ο νέος ΚΟΚ θεσπίζει -για πρώτη φορά- ένα συνεκτικό και κλιμακωτό σύστημα ποινών, το οποίο εστιάζει στη συστηματική παραβατικότητα, προβλέποντας αυστηρότερες κυρώσεις για την υποτροπή σε επικίνδυνες συμπεριφορές. Η αναμόρφωση και οι αλλαγές βασίζονται, μεταξύ άλλων, σε συγκεκριμένα δεδομένα.
Η Ελλάδα παραμένει, σταθερά, πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ παραβάσεις όπως η χρήση κινητού, η υπερβολική ταχύτητα, η μη χρήση ζώνης ή κράνους και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ παραμένουν κρίσιμες αιτίες πρόκλησης δυστυχημάτων.
Η Πολιτεία οριοθετεί σαφώς το πλαίσιο ευθύνης των οδηγών κι αποσκοπεί όχι μόνο στην επιβολή αυστηρών ποινών, αλλά πρωτίστως στη διαμόρφωση μίας νέας κουλτούρας οδικής ασφάλειας.
Χρήση κινητού τηλεφώνου χωρίς πρόκληση συμβάντος
350 ευρώ, αφαίρεση άδειας 30 ημέρες
1η υποτροπή: 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας 180 ημέρες
2η υποτροπή: 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας ένα έτος
Χρήση κινητού με πρόκληση συμβάντος
350 ευρώ, αφαίρεση άδειας 30 ημέρες
1η υποτροπή: 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας 4 έτη
2η υποτροπή: 4.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας 8 έτη
Μη χρήση προστατευτικού κράνους
350 ευρώ για οδηγό-συνεπιβάτη, αφαίρεση άδειας 30 ημέρες
1η υποτροπή: 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας 180 ημέρες
2η υποτροπή: 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως ένα έτος
Μη χρήση ζώνης ασφαλείας
Οδηγός: 350 ευρώ, αφαίρεση άδειας 30 ημέρες
Συνεπιβάτης: 150 ευρώ για τον ίδιο και τον οδηγό
1η υποτροπή: 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας 180 ημέρες
2η υποτροπή: 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως ένα έτος
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
0,50-0,80 g/l: 350 ευρώ, αφαίρεση άδειας 30 ημέρες
0,80 g/l-1,10 g/l: 700 ευρώ, αφαίρεση άδειας 90 ημέρες
1η υποτροπή: 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας 180 ημέρες
2η υποτροπή: 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας ένα έτος
Ανω του 1,10 g/l: 1.200 ευρώ, αφαίρεση άδειας-πινακίδων 180 ημέρες. Το όχημα ακινητοποιείται και φυλάσσεται. Φυλάκιση 2 μήνες έως 5 έτη, αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας οχήματος για 10 ημέρες έως 6 μήνες
1η υποτροπή: 2.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος 7 έτη
2η υποτροπή: 4.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος 10 έτη
Παραβίαση σηματοδότη
700 ευρώ, αφαίρεση άδειας 60 ημέρες
1η υποτροπή: 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως 180 ημέρες
2η υποτροπή: 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας ένα έτος
Παραβίαση STOP
350 ευρώ, αφαίρεση άδειας 30 ημέρες
1η υποτροπή: 1.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας 180 ημέρες
2η υποτροπή: 2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας ένα έτος
Ταχύτητα >200 χλμ. ή «κόντρες»
2.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας ένα έτος
1η υποτροπή 4.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας 2 έτη
2η υποτροπή: 8.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας 4 έτη
Ανδρέας Νικολακόπουλος: Σοβαρή μεταρρύθμιση
«Είναι μία πολύ σοβαρή μεταρρύθμιση, που σκοπό έχει να αντιμετωπίσει την απώλεια ανθρωπίνων ζωών» δήλωσε ο πρώην υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Ανδρέας Νικολακόπουλος. «Κάθε χρόνο, σχεδόν 700 συμπολίτες μας χάνουν τη ζωή τους. Θέλουμε έναν ΚΟΚ, που θα οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των πολιτών σε θέματα συμμόρφωσης με τους νόμους και τις οδηγικές συμπεριφορές. Επιζητούμε τον εξορθολογισμό των ποινών, το να τιμωρείται ο υπότροπος, αυτός που -δηλαδή- επαναλαμβανόμενα παραβιάζει τους κανόνες κι όχι τόσο εκείνος που θα κάνει το σφάλμα για πρώτη φορά. Δίνουμε έμφαση σε επικίνδυνες παραβάσεις που αφορούν την ταχύτητα, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, τη χρήση κινητού, κ.λπ. Τέλος, δίνουμε έμφαση στις κυρώσεις στον οδηγό κι όχι τόσο στο όχημα. Εκτιμούμε ότι ο νέος ΚΟΚ θα οδηγήσει σε καλύτερη οδηγική συμπεριφορά, άρα και σε λιγότερα ατυχήματα. Παράλληλα, θέλουμε να ενισχύσουμε και τη χρήση των ΜΜΜ, ειδικά από νέους ανθρώπους».
Εφη Γιαννιά: Αλλάζει η νοοτροπία
«Ο νέος ΚΟΚ φέρνει αλλαγές που μας αφορούν όλους» δήλωσε η αντιστράτηγος εα της ΕΛΑΣ – τ. Διοικήτρια Τροχαίας Πατρών – Πολιτευτής Αχαΐας ΝΔ Εφη Γιαννιά. «Εκσυγχρονίζεται ο νόμος, ώστε να ανταποκρίνεται στις πραγματικές συνθήκες στους δρόμους κι αλλάζει τη νοοτροπία της ατιμωρησίας. Οι πιο επικίνδυνες παραβάσεις -όπως οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, χρήση κινητού, παραβίαση STOP ή κόκκινου, μη χρήση κράνους, τιμωρούνται πλέον αυστηρότερα. Υπάρχει κλιμάκωση για τους υπότροπους και ποινική διάσταση στις σοβαρές περιπτώσεις. Οι παραβάσεις αφορούν τον οδηγό και όχι το όχημα. Δηλαδή, αλλάζεις αυτοκίνητο, αλλά οι παραβάσεις σε ακολουθούν. Ετσι εντοπίζονται οι συστηματικοί παραβάτες. Αν κάποιος π.χ. περάσει δύο φορές με κόκκινο, κινδυνεύει με αφαίρεση άδειας για μεγάλο χρονικό διάστημα. Κάθε χρόνο στη χώρα μας χάνονται περίπου 650 ζωές στην άσφαλτο. Στόχος δεν είναι τα πρόστιμα, αλλά η προστασία της ανθρώπινης ζωής».
Γιάννης Ταπεινός: Κοινωνική δικαιοσύνη
«Ως ΠΑΣΟΚ ζητήσαμε την ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης στην επιβολή προστίμων». Αυτό δήλωσε ο αν. γραμματέας Προστασίας του Πολίτη ΠΑΣΟΚ – τ. Πρόεδρος Αστυνομικών Αχαΐας Γιάννης Ταπεινός και πρόσθεσε τα εξής: «Η πρόβλεψη για την επιβολή προστίμων και κυρώσεων πρέπει να λαμβάνει υπόψη την οικονομική κατάσταση των πολιτών. Προτείνεται η εισαγωγή κλιμακωτών προστίμων με βάση το εισόδημα, ώστε να διασφαλιστεί η κοινωνική δικαιοσύνη και να αποτραπεί η επιβάρυνση των οικονομικά αδύναμων πολιτών. Εμείς καταθέσαμε προτάσεις και για την προστασία των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου, την ενίσχυση της εκπαίδευσης και της ευαισθητοποίησης των πολιτών, τη διασφάλιση της διαφάνειας και της λογοδοσίας στη διαδικασία επιβολής προστίμων, την ενίσχυση των υποδομών για ήπιες μορφές κινητικότητας, την αναγνώριση της κοινωνικής διάστασης των τροχαίων ατυχημάτων και την ενίσχυση της συνεργασίας με την τοπική αυτοδιοίκηση».
Βασιλικής Δανέλλη-Μυλωνά: Η Γαλλία του 2002
«Τα μέτρα είναι στη σωστή κατεύθυνση. Το ζήτημα είναι το κατά πόσο θα εφαρμοστούν κι αν θα εφαρμοστούν». Αυτό ήταν το σχόλιο της Προέδρου του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» Βασιλικής Δανέλλη-Μυλωνά, από την περίοδο ακόμη της διαβούλευσης του νέου ΚΟΚ. «Βλέπουμε σωστά μέτρα σε πολλές κατευθύνσεις, τα οποία είχαμε επισημάνει κι εμείς, ως Ινστιτούτο. Ο καλύτερος ΚΟΚ, εάν δεν εφαρμόζεται κι εάν δεν αστυνομεύεται, δεν θα φέρει τα αποτελέσματα που περιμένουμε για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των τροχαίων συμβάντων, αλλά και της κακής οδηγικής συμπεριφοράς που βλέπουμε καθημερινά και η οποία μας πληγώνει κι ενίοτε μας σκοτώνει. Σε αυτό θα πρέπει να προσθέσουμε και το θέμα της συστηματικής αστυνόμευσης. Η Πολιτεία δεν πρέπει να στείλει λάθος μήνυμα ότι ο καθένας μπορεί να κάνει ό,τι θέλει στον δρόμο. Ο ρόλος της Τροχαίας είναι κομβικός. Είναι σημαντικό, επίσης, το ότι προβλέπεται η αυτόματη καταγραφή των παραβάσεων και η αποστολή προστίμων. Το παράδειγμα της Γαλλίας του 2002, επί Σιράκ, όταν επιτεύχθηκε μείωση των θανατηφόρων τροχαίων, είναι χαρακτηριστικό».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News