Νέος ΚΟΚ: Τι αλλάζει για την παράσυρση πεζού, ποιες είναι οι ποινές

Τι αναφέρει ο νέος ΚΟΚ για τη συμπεριφορά των πεζών και τις υποχρεώσεις των οδηγών απέναντί τους

Νέος ΚΟΚ: Τι αλλάζει για την παράσυρση πεζού, ποιες είναι οι ποινές

Με τον Ν. 5209/2025 κωδικοποιήθηκε εκ νέου ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, δίνοντας έμφαση στη συμπεριφορά οδηγών και πεζών. Κεντρικός κανόνας παραμένει ότι οι οδηγοί πρέπει πάντα να κινούνται με προσοχή, ώστε να προλαμβάνουν κινδύνους για πεζούς, ανεξαρτήτως αν βρίσκονται σε διάβαση ή όχι.

Σε σημασμένη διάβαση πεζών:
Ο οδηγός έχει αυξημένη ευθύνη. Πρέπει να επιβραδύνει ή να σταματήσει, ώστε οι πεζοί να περάσουν χωρίς εμπόδιο. Ιδιαίτερη προστασία παρέχεται σε άτομα με αναπηρία ή τυφλούς. Η μη παραχώρηση προτεραιότητας θεωρείται παράβαση υψηλής επικινδυνότητας, με πρόστιμο έως 700 € και αφαίρεση άδειας οδήγησης. Σε περίπτωση υποτροπής, οι κυρώσεις κλιμακώνονται.

Εκτός διάβασης:
Οι πεζοί έχουν υποχρέωση να χρησιμοποιούν διαβάσεις και να τηρούν τους φωτεινούς σηματοδότες. Παράβαση επισύρει χαμηλό διοικητικό πρόστιμο, αλλά δεν απαλλάσσει τον οδηγό από ευθύνη. Αν ο οδηγός κινείται υπερβολικά γρήγορα ή αμελεί, μπορεί να κριθεί υπαίτιος για ατύχημα. Σε αστικές υποθέσεις εφαρμόζεται η αρχή της «συνυπαιτιότητας» (άρθρο 300 Αστικού Κώδικα), με δυνατότητα μείωσης ή αποκλεισμού αποζημίωσης για τον πεζό.

Ποινικές και διοικητικές συνέπειες:

  • Τραυματισμός από αμέλεια: άρθρο 314 ΠΚ, φυλάκιση 2-3 ετών ή χρηματική ποινή/κοινωφελής εργασία.
  • Θάνατος: ανθρωποκτονία από αμέλεια (άρθρο 302 ΠΚ), φυλάκιση τουλάχιστον 3 μηνών, αυξανόμενη ανάλογα με περιστάσεις.
  • Διοικητικά πρόστιμα: έως 700 € για οδηγούς, με αφαίρεση αδειών· χαμηλά πρόστιμα (~30 €) για πεζούς που παραβαίνουν κανόνες.

Συνολικά, στη διάβαση οι οδηγοί φέρουν αυξημένη ευθύνη, ενώ εκτός διάβασης η ευθύνη κατανέμεται κατά περίπτωση. Οι αποζημιώσεις και ποινές κρίνονται εξατομικευμένα από τα δικαστήρια, με βάση τα πραγματικά περιστατικά του ατυχήματος.