Ο ανταγωνιστικός αυτοκινητόδρομος Ε65 – Μπαίνει σε φάση υλοποίησης το έργο

Ο Ε65 μπαίνει σε φάση υλοποίησης και θα ενώσει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα ή θα μας απομονώσει ακόμα περισσότερο;

Ε65

Ενα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ υπεγράφη την περασμένη Πέμπτη από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και εκπροσώπους της κοινοπραξίας «Κεντρική Οδός». Πρόκειται για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65, το οποίο ανέλαβε να υλοποιήσει η ΤΕΡΝΑ.
Οπως προβλέπουν σχετικές μελέτες, η φάση κατασκευής του έργου θα διαρκέσει 3 χρόνια και με την ολοκλήρωσή του, θα λάβει τελική μορφή ο αυτοκινητόδρομος Ε65, ο οποίος με συνολικό μήκος 181,5 χλμ. συγκαταλέγεται στα εθνικά έργα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία, καθώς θα συνδέει με ασφάλεια και ταχύτητα την Ανατολική με τη Βορειοδυτική Ελλάδα.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο οδικός άξονας θα συμβάλλει στην κατακόρυφη βελτίωση των οδικών μεταφορών σε ένα τμήμα της χώρας, που μέχρι σήμερα ήταν παραγκωνισμένο. Θα εντάξει στο δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας τις μεγάλες πόλεις της Θεσσαλίας. Καρδίτσα και Τρίκαλα θα είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι ενώ δυνητικά κερδισμένες θα είναι η Λαμία και η Λάρισα.

Την ίδια στιγμή όμως, δημιουργούνται ανταγωνιστικές πιέσεις προς την Ολυμπία και την Ιόνια Οδό, για τον εμπορικό κυκλοφοριακό φόρτο που προέρχεται από το παραγωγικό και οικονομικό κέντρο της Αθήνας.

Λόγω της στρατηγικής του χάραξης, ο Ε65 είναι βέβαιο ότι θα «κλέψει» οχήματα από τον ΠΑΘΕ και την Ιόνια Οδό, κι αυτό γιατί θα μειώσει τις χρονοαποστάσεις μεταξύ Αθήνας και Ηγουμενίτσας. Με απλά λόγια, ενέχει ο κίνδυνος περαιτέρω απομόνωσης της Δυτικής Ελλάδας και κυρίως του ρόλου του λιμανιού της Πάτρας στις διεθνείς μεταφορές.

ΜΙΚΡΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ

  • Είναι ενδεικτικό ότι με τον Ε65 το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, αντί των 3 ωρών και 15 λεπτών που απαιτούνται σήμερα, ενώ το Αθήνα – Γρεβενά ή το Αθήνα – Μέτσοβο δεν θα ξεπερνά τις 4 ώρες.
  • Τα ταξίδια από Αθήνα προς Τρίκαλα, Καρδίτσα, Καλαμπάκα και προς την Δυτική και Κεντρική Θεσσαλία, αποκτούν νέα μορφή καθώς οι αποστάσεις μειώνονται δραστικά.
  • Θα συνδέονται τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Βόλου.
  • Μέσω του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, ο Ε65 θα διευκολύνει τις διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη προσφέροντας μια εναλλακτική διαδρομή.
  • Η μείωση των δαπανών χρήσης λόγω της υλοποίησης του έργου θα τονώσει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εξαγωγών, αφού ένα μέρος του κόστους των προϊόντων, που είναι το κόστος μεταφοράς, θα μειωθεί (ιδιαίτερα για μεταφορές στον διάδρομο Αττική – Ιωάννινα – Λιμάνι Ηγουμενίτσας προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη).
    Από τα παραπάνω, γίνεται ξεκάθαρο ότι ο Ε65 θα ασκήσει ανταγωνιστικές πιέσεις προς την Ολυμπία και την Ιόνια Οδό και κατά συνέπεια προς την Δυτική Ελλάδα.

Φαρμάκης: Οι υποδομές λειτουργούν μόνο συμπληρωματικά

Η «ΠτΚ» έθεσε τον προβληματισμό στον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριο Φαρμάκη, όπως και το ερώτημα, μήπως οι τοπικοί φορείς πρέπει να «σηκώσουν» θέμα κατασκευής του οδικού άξονα Αντίρριο – Λαμία.
Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης σχολίασε τα εξής: «Οι ελλείψεις σε οδικές υποδομές στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι δεδομένες, διαχρονικές κι έχουν διατυπωθεί δια στόματος Περιφερειάρχη σε όλα τα επίπεδα.
@ Πατρών – Πύργου
@ Πλατυγιάλι – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία
@ Καλό Νερό – Τσακώνα
@ Πατρών – Τριπόλεως είναι μόνο ορισμένοι από τους βασικούς άξονες που θα δώσουν υπεραξία στην περιοχή, αλλά και στη χώρα.
Ωστόσο, το σύνολο των οδικών υποδομών απαιτεί έναν ολικό, εθνικό προσανατολισμό και δεν μπορεί οι ελλείψεις σε μια περιοχή να λειτουργούν απαγορευτικά ή να ακυρώνουν σχεδιασμούς σε άλλη περιοχή της χώρας.
Οι υποδομές δεν λειτουργούν ανταγωνιστικά, παρά μόνο συμπληρωματικά. Το όφελος δεν είναι μόνο τοπικό, είναι εθνικό. Οι διασυνδεμένες μεταφορές πρέπει να προχωρήσουν, τα διευρωπαϊκά δίκτυα επιτέλους να υλοποιηθούν».

Τσώνης: Προτεραιότητα το τρένο και η Πατρών – Πύργου

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Τσώνης, τόνισε στην «Π» ότι τα λιμάνια και η οικονομική ανάπτυξη της χώρας, εξαρτώνται από τις συνδυασμένες μεταφορές. Οπότε καλώς γίνεται και ο αυτοκινητόδρομος Ε65, ο οποίος σίγουρα θα ενισχύσει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα του λιμένα της Ηγουμενίτσας. Για τον λόγο αυτό, προτεραιότητα της Πάτρας πρέπει να είναι η όσο το δυνατόν ταχύτερη ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου και η διασύνδεση της νέας ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής με το λιμάνι της Πάτρας.
«Μόνο με αυτό τον τρόπο, θα γίνουμε ανταγωνιστικοί με το φιλικό κατά τα λοιπά, λιμάνι της Ηγουμενίτσας» τόνισε ο κ. Τσώνης.
Στο πλαίσιο αυτό, πρόσθεσε ότι οι εξελίξεις που δρομολογούνται στο θέμα του τρένου, με την υπογραφή της σύμβασης για τις υπολειπόμενες εργολαβίες στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη, η επικείμενη προκήρυξη του διαγωνισμού για το τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο και η έναρξη του ανταγωνιστικού διαλόγου για την σύνδεση της γραμμής με το λιμάνι της Πάτρας, είναι μεγάλης σημασίας.

Αϊβαλής: Αναγκαίος ο οδικός άξονας Λαμίας-Αντιρρίου 

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας Βασίλης Αϊβαλής, συμπλήρωσε τα εξής: «O E65 θα διασυνδέσει Ήπειρο, Θεσσαλία, και Στερεά με έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, αναπτύσσοντας καταλυτικά τις οδικές υποδομές και στον κεντρικό άξονα της χώρας και εντείνοντας ταυτόχρονα την οδική απομόνωση της Δυτικής Ελλάδας από τον αναπτυγμένο οδικό και όχι μόνο ανατολικό άξονα.
Προκειμένου να εξομαλυνθεί αυτή η ανισορροπία εις βάρος της Δυτικής Ελλάδας θα πρέπει να δρομολογηθεί η δημιουργία ενός δεύτερου οριζόντιου οδικού άξονα της χώρας αυτού της Λαμίας-Αντιρρίου. Ενας άξονας ο οποίος πέρα από την αποκατάσταση της ανισορροπίας, θα καταφέρει να συνδέσει 4 αυτοκινητόδρομους στην χώρα μας, την Ιονία, την Ολυμπία, την Εθνική Οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και τον Ε65 (Κεντρική Οδός).
Η κυβέρνηση οφείλει να φροντίζει για την ισόρροπη ανάπτυξη όλης της χώρας. Πρέπει να λάβει υπόψη της την γεωστρατηγική ανισορροπία που συντελείται για άλλη μια φορά εις βάρος της Δυτικής Ελλάδας και εκτός της ολοκλήρωσης του Ε65, να προγραμματίσει και την διασύνδεση της Δυτικής Ελλάδας με τον ανατολικό άξονα μέσω της κατασκευής αυτοκινητόδρομου Λαμίας-Αντιρρίου.

Μαντάς: Μόνη μας σωτηρία το τρένο στο λιμάνι 

Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Επιχειρήσων ΒΙΠΕ Πέτρος Μαντάς, σημείωσε από την πλευρά του ότι η ολοκλήρωση του οδικού άξονα Ε65 θα σημάνει τον εμπορικό θάνατο της Δυτικής Ελλάδας. Μάλιστα, επισήμανε πως η προοπτική κατασκευής του οδικού άξονα Αντίρριο – Λαμία δεν θα εξισορροπήσει την νέα κατάσταση που διαμορφώνεται, αφού η περιοχή δεν είναι βιομηχανικά ανεπτυγμένη όπως ο ανατολικός άξονας, ως εκ τούτου δεν παράγει εμπορεύματα για εξαγωγή.
Ετσι, η ολοκλήρωση του νέου οδικού άξονα κατά τον Πέτρο Μαντά θα προκαλέσει κολοσιαία οικονομική ζημιά στη Δυτική Ελλάδα, καθώς όλη η παραγωγή της ΒΙΠΕ Οινοφύτων στον ανατολικό άξονα της χώρας και τα εμπορεύματα της COSCO από τον Πειραιά, θα φεύγουν κατευθείαν μέσω του Ε65 για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας ή για τα Βαλκάνια.
«Η μόνη δική μας άμυνα για να κρατήσουμε κάποια φορτία νοτιότερα των Οινοφύτων, είναι η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας, αφού μόνο έτσι μπορεί να μειωθεί το κόστος των μεταφορών σε ένα ανταγωνιστικό επίπεδο. Αρα πρέπει να τρέξουμε για να το υλοποιήσουμε» σημείωσε ο Πέτρος Μαντάς.