Οι λέξεις και οι νότες του Κωστή Παλαμά

Η Μαρία Παναγιωτακοπούλου και ο Σάκης Παπαδημητρίου μιλούν για το δικό τους ταξίδι, το πώς έντυσαν με λέξεις και με νότες τον Κωστή Παλαμά.

ΒΑΛΤΙΝΟΣ ΜΑΡΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΑΚΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ 2

Με τη θεατρική παράσταση του Γρηγόρη Βαλτινού ανοίγει η αυλαία των εκδηλώσεων της ΠΕ Αχαΐας που διοργανώνει η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, τη Δευτέρα, 9.30 μ.μ. στο Κάστρο της Πάτρας. Η παράσταση αποκαλύπτει την ευαίσθητη πλευρά του ποιητή και τον έρωτά του με την αιώνια γυναίκα «μούσα».

Ο Γρηγόρης Βαλτινός με τη σκηνοθετική του ματιά αναδεικνύει τη δύναμη και τις αδυναμίες του ποιητή. Το βιογραφικό-ποιητικό κείμενο της παράστασης έχει γράψει η συγγραφέας Μαρία Παναγιωτακοπούλου, ενώ η μουσική με μελοποιημένα ποιήματα από την ερωτική ποίηση του Παλαμά ανήκει στον συνθέτη Σάκη Παπαδημητρίου.

Σήμερα, η Μαρία Παναγιωτακοπούλου και ο Σάκης Παπαδημητρίου μιλούν στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» για το δικό τους ταξίδι, το πώς έντυσαν με λέξεις και με νότες τον Κωστή Παλαμά.

 

ΜΑΡΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: ΕΙΧΑ ΤΗΝ ΤΥΧΗ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΟΥ Ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ

Είναι μεγάλη η χαρά μου που η παράστασή μας «Κωστής Παλαμάς-οι μούσες που αγάπησα» θα βρίσκεται στην Πάτρα τη Δευτέρα 12 Ιουλίου.

Κατάγομαι από το Αίγιο και ως Αχαιή αισθάνομαι ιδιαίτερη συγκίνηση που η παράσταση θα παιχτεί στην πόλη που γεννήθηκε ο ποιητής. Το θεατρικό κείμενο, που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο μου που κυκλοφόρησε πριν λίγες ημέρες, επιδιώκει να φωτίσει μια άγνωστη πτυχή της προσωπικότητας του Παλαμά. Την ερωτική και την περισσότερο ανθρώπινη. Κι αυτό γιατί ο έρωτας έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή του και η Γυναίκα –Μούσα τροφοδότησε την έμπνευσή του αποτελώντας πηγή της ποιητικής του δημιουργίας. Είχα τη χαρά και την τύχη να πάρει στα χέρια του ο Γρηγόρης Βαλτινός το κείμενό μου και με ενθουσιασμό να αποφασίσει να το μεταφέρει στη θεατρική σκηνή. Με ευρηματική σκηνοθεσία αλλά και συγκλονιστική ερμηνεία καταφέρνει να κατεβάσει από το μαρμάρινο βάθρο τον βλοσυρό ποιητή και να τον φέρει κοντά μας ως άνθρωπο, σύζυγο και πατέρα. Να δούμε τις αδυναμίες του, τις ευαισθησίες του, τα πάθη του και να κατανοήσουμε περισσότερο το ποιητικό του μεγαλείο. Να γνωρίσουμε την καθημερινότητά του, την ταραχώδη ζωή του όλα αυτά που τον συγκλόνισαν, όπως ήταν η ορφάνια, ο θάνατος του γιου του, οι πόλεμοι που έζησε κ.λπ. Αλλωστε αυτός ήταν ο στόχος μου μέσα από το βιβλίο μου. Να δείξω ότι ένας τέτοιος ποιητής, ένας στοχαστής, ένας διανοητής που θεμελίωσε τη νεότερη ελληνική ποίηση και που για τους περισσότερους φαίνεται απόμακρος, αυστηρός και προσηλωμένος αποκλειστικά στην πατριωτική-εθνική ποίηση, ήταν ένας ευαίσθητος, ερωτικός ποιητής, παραδομένος στον έρωτα που λειτουργούσε γι’ αυτόν ως αντίδοτο στη φθορά, τον θάνατο και την απώλεια.

Ευχαριστώ τον Γρηγόρη Βαλτινό, ένας από τους κορυφαίους Ελληνες ηθοποιούς και σκηνοθέτες, που έδωσε πνοή στο βιβλίο μου!

 

ΣΑΚΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: «ΜΙΑ ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΗ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ»

Η μελοποίηση μιας ενότητας ποιημάτων του Κωστή Παλαμά με αναφορά στη Γυναίκα -Μούσα και τον Ερωτα υπήρξε για μένα άλλη μια απαιτητική πρόκληση αναζήτησης της ισορροπίας ανάμεσα στην αυτοτέλεια και την ευκρίνεια του ποιητικού λόγου και στην αυστηρή αλλά τόσο επικοινωνιακή μουσική φόρμα του τραγουδιού.

Ως φιλόλογος και συνθέτης σύγχρονης ελληνικής μουσικής, στηρίχτηκα  στον ιστορικό άξονά της, όπου ο λόγος είχε πάντα τον πρωτεύοντα ρόλο. Ακολουθώντας  δημιουργικά την πορεία και την εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας και μουσικής έντυσα την ευαίσθητη ποίηση του Κωστή Παλαμά για τη γυναίκα με αρχέγονες μελωδίες και ρυθμούς, σε σύγχρονη αναγνώσιμη και αναγνωρίσιμη μορφή διατηρώντας και προβάλλοντας διακριτικά τα μοναδικά διαχρονικά στοιχεία της ελληνικότητας της μουσικής μας, που όταν συμπράττει με την υψηλή ποίηση αποκτά μια επίκαιρη και λειτουργική δυναμική καταθέτοντας  μια διαφορετική πρόταση στον σύγχρονο κοσμοπολιτισμό.

Και ενώ οι μουσικοί δρόμοι και οι ρυθμοί είναι από την ελληνική παράδοση επέλεξα ως ορχήστρα ένα γυναικείο κουαρτέτο αποτελούμενο από πιάνο βιολί τσέλο και φλάουτο προσπαθώντας να κρατήσω την απαραίτητες ισορροπίες και ουδετερότητες που αφορούν στη χρονική απόσταση και στην προσωπικότητα του ποιητή αλλά προσβλέποντας και στη γυναικεία ευαισθησία στην ερμηνεία των εξαιρετικών σολίστ. Ευχαριστώ τον Γρηγόρη Βαλτινό, μια εμβληματική προσωπικότητα του ελληνικού θεάτρου, για την συμμετοχή του και τις  ξεχωριστές ερμηνείες του και φυσικά την κόρη μου Ελενα Λεώνη  για τη ζεστή και αισθαντική φωνή της.

Στην ομώνυμη θεατρική παράσταση πάνω στο κείμενο της Μαρίας Παναγιωτακοπούλου με την ευρηματική σκηνοθετική ματιά του Γρηγόρη Βαλτινού τα «τραγούδια» αυτά  όπως και ο ίδιος ο Παλαμάς χαρακτηρίζει τα ποιήματά του αιμοδοτούν τον σφυγμό των ποικίλων εναλλασσόμενων συναισθημάτων στην ανάδειξη της πολύπλευρης προσωπικότητας του Κωστή Παλαμά. Ενός ποιητή φιλοσόφου που πέρα από εθνικός είναι και παγκόσμιος έχοντας γράψει τον Ολυμπιακό Υμνο που ακούγεται κάθε φορά στα πέρατα της οικουμένης.

 

 

Ακολουθήστε το Pelop.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Γράψτε το σχόλιό σας

Παρακολουθήστε τα σχόλια
Να ειδοποιηθώ όταν
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ