Πάτρα – Διάβρωση των ακτών: Έχουμε έτοιμες μελέτες για να αρχίσουν έργα – Τι λέει ο τεχνικός κόσμος

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας Βασίλης Αϊβαλής, δήλωσε στην «Π» ότι μελέτες υπάρχουν για την αντιμετώπιση του προβλήματος, οι οποίες πρέπει επιτέλους να προχωρήσουν στην φάση κατασκευής έργων, έστω για κάποια μικρά τμήματα.

Πάτρα

Η θέση και το γεωγραφικό ανάγλυφο της ακτογραμμής της Αχαΐας, ήταν ανέκαθεν εκτεθειμένη στη διάβρωση και η κλιματική αλλαγή έχει εντείνει αυτό το φαινόμενο δημιουργώντας τεράστια προβλήματα, που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης.

Αυτό το διαπιστώσαμε τις προηγούμενες ημέρες, με την εκδήλωση ακραίων καιρικών φαινομένων που προκάλεσαν μεγάλες ζημιές σε δημόσιες υποδομές και σε ιδιωτικές περιουσίες.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας Βασίλης Αϊβαλής, δήλωσε στην «Π» ότι μελέτες υπάρχουν για την αντιμετώπιση του προβλήματος, οι οποίες πρέπει επιτέλους να προχωρήσουν στην φάση κατασκευής έργων, έστω για κάποια μικρά τμήματα.

Συγκεκριμένα, υπάρχει ώριμη μελέτη αποκατάστασης του παραλιακού μετώπου από το ύψος του ξενοδοχείου «Πόρτο Ρίο» μέχρι την οδό Γεωργίου Παπανδρέου στο Ακταίο. Το έργο είναι προϋπολογισμού 14 εκατ. ευρώ, είναι ώριμο και μπορεί να χρηματοδοτηθεί πολύ γρήγορα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, μέσω του Υπουργείου Πολιτικής Προστασίας.

Το άλλο σκέλος, αφορά την περιβόητη μελέτη του γραφείου Ρογκάν, που συντάχθηκε το 2018 για λογαριασμό της Περιφέρειας. Προβλέπει αντιδιαβρωτικά έργα από το ύψος του Κόκκινου Μύλου στη νότια Πάτρα, μέχρι την παραλία Καλαμακίου στην Δυτική Αχαΐα.

Η μελέτη που επικαιροποιήθηκε στο τμήμα από τα Ροΐτικα μέχρι και το ξενοδοχείο «Ποσειδών» στα Καμίνια, προβλέπει ήπιες παρεμβάσεις στο θαλάσσιο μέτωπο, έχει προϋπολογισμό μόνο 10 εκατ. ευρώ και μπορεί κατά τον κ. Αϊβαλή να γίνει επιλέξιμη για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Χρειάζεται όμως πολιτική βούληση και επίσπευση και για τα δύο έργα. Το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, πρόσθεσε ο Βασίλης Αϊβαλής, τονίζει ότι είναι άμεση ανάγκη υλοποίησης των συγκεκριμένων μελετών, για να ξεκινήσουμε από κάπου, στο μεγάλο κεφάλαιο που λέγεται προστασία των ακτών.

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Αρης Γκατζόγιας, επισημαίνει από την πλευρά του, ότι τις προηγούμενες ημέρες γίναμε μάρτυρες μιας καταστροφής στο παραλιακό μέτωπο της Πάτρας, ως απόρροια ακραίων καιρικών φαινομένων που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή και που ήρθαν για να μείνουν. Είναι προφανές ότι τέτοιες καταστάσεις θα ζούμε όλο και πιο συχνά από εδώ και στο εξής. Αρα, οποιαδήποτε διαστασιολόγηση έργου, δημόσιου ή ιδιωτικού, πρέπει να προβλέπει αυτό τον παράγοντα.

Το δεύτερο στοιχείο που πρέπει να λάβουμε υπόψη κατά τον κ. Γκατζόγια, είναι ότι πρέπει να αλλάξουμε κουλτούρα και νοοτροπία στον τρόπο σχεδιασμού των έργων υποδομής. Είναι χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης, ό,τι δεν βλέπει να το υποτιμά και αυτό συνέβαινε μέχρι σήμερα με το αργό σε εξέλιξη φαινόμενο της διάβρωσης των ακτών.
Ηρθε ένα ακραίο καιρικό φαινόμενο για να αποκαλύψει την διάβρωση και για να μας υπενθυμίσει ότι υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα που υποτιμούσαμε μέχρι σήμερα, τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών.
Για τον λόγο αυτό, η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να λάβει στο εξής υπόψη της και την ανάγκη προστασίας του θαλάσσιου μετώπου και του νότιου πάρκου. «Μην μένουμε μόνο σε επιφανειακές παρεμβάσεις, αλλά να ανοίξουμε μια συζήτηση για το πως πρέπει να προστατεύσουμε σημαντικές υποδομές της πόλης. Χρειάζονται ξεκάθαρα παρεμβάσεις προστασίας των ακτών, γιατί μπροστά μας έχουμε και την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής. Η Πάτρα πρέπει να βρει άμεσα χρηματοδοτήσεις και να βάλουμε πρώτο θέμα στην ατζέντα των διεκδικήσεών μας, την διασφάλιση του θαλάσσιου μετώπου από τέτοια φαινόμενα» τόνισε ο κ. Γκατζόγιας.