Πάτρα – Δημοτικό Θέατρο Απόλλων: Παρελθόν και μέλλον

Πάτρα - Δημοτικό Θέατρο Απόλλων: Παρελθόν και μέλλον

Η Πάτρα διαθέτει ίσως το σημαντικότερο σωζόμενο νεοκλασικό θέατρο στην Ελλάδα.

{“Επιλογές 31/1/2015}

Πάτρα - Δημοτικό Θέατρο Απόλλων: Παρελθόν και μέλλον

Το θέατρο Απόλλων θεμελιώθηκε στις 11 Φεβρουαρίου του 1871 και η κατασκευή του ολοκληρώθηκε στις 10 Οκτωβρίου του 1872. Το έργο χρηματοδοτήθηκε από την αστική κοινωνία της Πάτρας. Η επιτροπή ανεγέρσεως αποτελείτο από τους: Θεόδωρο Αμβούργερ (πρόεδρος), Εδουάρδο Χάνκοκ, Θεμιστοκλή Γερούση, Δημήτριο Πατρινό, Κ. Λάππα και Α. Χρυσάνθη. Η λίστα με τους χρηματοδότες αποτελείται περίπου από 100 άτομα. Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζουν ο δήμαρχος Πατρέων Γεώργιος Ρούφος, ο Γουσταύος Κλάους, ο Αμβούργερ, ο Λάγγουρας, ο αδερφοί Τριάντη, ο Παναγιώτης Γούναρης, πατέρας του Δημητρίου, ο Επαμεινώνδας Μάξιμος, πατέρας του Δημητρίου κ.ά.

Πάτρα - Δημοτικό Θέατρο Απόλλων: Παρελθόν και μέλλον

Το οικόπεδο όπου χτίστηκε ανήκε στους Γ. Φαρσή και Ι. Κωνσταντόπουλο, από τους οποίους αγοράστηκε για 11.000 δραχμές. Μέσα στο οικόπεδο υπήρχαν και οι οικίες των κατόχων του, οι οποίες και γκρεμίστηκαν. Τα σχέδια ανατέθηκαν στον Γερμανό αρχιτέκτονα Ερνέστο Τσίλερ και τα πρωτότυπα φυλάσσονται από τον Δήμο Πατρέων μέχρι σήμερα. Για την εξασφάλιση των απαιτούμενων οικονομικών πόρων, συνεστήθη επί δημαρχίας Γεωργίου Ρούφου, μετοχική εταιρεία και εκδόθηκαν μετοχές αξίας 200 δραχμών εκάστη. Η ονομασία Δημοτικό θέατρο Πατρών «Απόλλων» έχει δύο σκέλη. Με τον όρο «δημοτικό θέατρο», δηλώνεται η συμμετοχή του Δήμου, ενώ με το «Απόλλων» καθορίζεται το είδος του θεάματος: Η «απολλώνιος» αρμονία του λυρικού θεάτρου. Το θέατρο είναι χτισμένο στην πλατεία Γεωργίου, εκεί όπου ο Σταμάτης Βούλγαρης είχε οραματιστεί τη δημιουργία του πολιτιστικού κέντρου της νέας πόλης και είχε σχεδιάσει το 1829.

Πάτρα - Δημοτικό Θέατρο Απόλλων: Παρελθόν και μέλλον

Το Θέατρο «Απόλλων» διατηρεί την αρχική του μορφή σε ικανοποιητικό βαθμό από οποιοδήποτε άλλο ελληνικό θέατρο του 19ου αιώνα. Ετσι τεκμαίρεται απόλυτα από τους επιστήμονες ποιες ήταν οι βασικές τροποποιήσεις που δέχθηκε στο πέρασμα του χρόνου.
Οπως προκύπτει από δημοσιεύματα της εποχής που αντλήσαμε από το Μουσείο Τύπου της Ενωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Πελοποννήσου Ηπείρου Νήσων, οι δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης του θεάτρου, από τα πρώτα κιόλας χρόνια λειτουργίας του, ξεπερνούσαν τις δυνατότητες του δημοτικού προϋπολογισμού.
Μια από τις πιο συχνά εμφανιζόμενες συνέπειες ήταν η πτώχευση των εργολάβων του και η υποβάθμιση του κτιρίου με αντίκτυπο στις φιλοξενούμενες παραστάσεις.
Δημιουργήθηκε η εικόνα ότι μετά την κατασκευή του, το Δημοτικό Θέατρο δεν θα είχε έξοδα και δαπάνες συντήρησης για αρκετές δεκαετίες.
Ηδη από το 1891, ο τότε δήμαρχος Πατρών Δ. Κοντογούρης, έκανε εργασίες επισκευής του «Απόλλωνα» και τα δημοσιεύματα της εποχής αναφέρουν πως βρήκε το κτίριο «εις οικτράν κατάσταση, απογυμνωμένον, λεηλατημένον. Φαυλόβια εκοιμώντο, αίγες εσταυλίζοντο. Τούτο γίνεται πάντοτε όταν τελειώνουν οι παραστάσεις».

Πάτρα - Δημοτικό Θέατρο Απόλλων: Παρελθόν και μέλλον

Ο Γερμανός αρχιτέκτονας, ζωγράφος, ερευνητής και λάτρης της αρχαιότητας, γεννήθηκε το 1837 σε ένα μικρό χωριό της Σαξωνίας κοντά στη ∆ρέσδη. Hρθε στην Αθήνα σε νεαρή ηλικία, το 1861, με προτροπή του μεγάλου ∆ανού αρχιτέκτονα και δασκάλου του στη Βιέννη, Θεόφιλου Χάνσεν, ως επόπτης για το κτίσιμο της Σιναίας Ακαδημίας.

Ο ευεργέτης και βαθύπλουτος βαρόνος Σίμων Σίνας χρηματοδότησε γενναιόδωρα το πρώτο μεγάλο δημόσιο αρχιτεκτονικό έργο των Αθηνών κτισμένο αποκλειστικά από πεντελικό μάρμαρο, ως «μεταγραφή» του περίφημου Ερεχθείου της Ακρόπολης. Με την αρωγή των Χάνσεν και Σίνα, ο Τσίλερ απέκτησε τις περισσότερες διεθνείς και ελληνικές διασυνδέσεις με τους μελλοντικούς πελάτες του, ιδίως την εποχή της βασιλείας του Γεωργίου Α ́.

Πάτρα - Δημοτικό Θέατρο Απόλλων: Παρελθόν και μέλλον

«Χορός Μεταμφιεσμένων» (ιταλ.: Un ballo in maschera) του Τζιουζέπε Βέρντι ήταν το έργο που σήμανε την έναρξη λειτουργίας του «Απόλλωνα» στις 10 Οκτωβρίου του 1872.
Με την επιλογή αυτή, η ονομαζόμενη Επιτροπή Θεάτρου έδωσε το στίγμα των καλλιτεχνικών της προθέσεων, καταρτίζοντας στη συνέχεια το λυρικό ρεπερτόριο με βάση τον κανονισμό λειτουργίας του ∆ημοτικού Θεάτρου.

Πάτρα - Δημοτικό Θέατρο Απόλλων: Παρελθόν και μέλλον

Η γαλλική όπερα είχε παρουσιαστεί με μεγάλη επιτυχία στο Παρίσι το 1833. Η υπόθεση στηρίζεται σε πραγματικό γεγονός, τη δολοφονία του Γουσταύου Γ’, βασιλιά της Σουηδίας, κατά τη διάρκεια ενός χορού μεταμφιεσμένων το 1792.

Πάτρα - Δημοτικό Θέατρο Απόλλων: Παρελθόν και μέλλον

Όλες οι ειδήσεις άμεσα μέσα από το Google News. Κάντε κλικ εδώ και κάντε εγγραφή

Άμεση ενημέρωση με όλες τις ειδήσεις τώρα και μέσω WhatsApp - Δες εδω


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ